Gry

Gran Turismo 5 – graliśmy

z dnia
Tomasz Duda | Redaktor serwisu benchmark.pl
186 komentarzy Dyskutuj z nami

Gran Turismo 5 – graliśmy


Gran Turismo 5

PEGI
Ograniczenia wiekowe

 
Data premiery:
24 listopada 2010
 
Wymagania
sprzętowe:


• Playstation 3
 

 Setki modeli samochodów, dziesiątki torów i znakomita grafika

Niespełna 6 lat, tyle przyszło czekać zagorzałym fanom Gran Turismo na piątą odsłonę tego tytułu. Czy było warto? Już na samym wstępie śmiało możemy stwierdzić, że tak! Deweloper, czyli firma Polyphony Digital zawsze opisywał tą grę jako " The Real Driving Simulator" i musimy przyznać, że w najnowszej wersji nie straciła ani kropli ze swojego realizmu.

Wręcz przeciwnie! Fani otrzymają do swojej dyspozycji ponad 1000 (tak, tak, to nie pomyłka) realnie istniejących samochodów (starych i nowych), a każdy z nich cechuje się unikalną, indywidualną charakterystyką, wyróżniającą go z tłumu innych wehikułów. Do tego dochodzi aż 71 torów (w różnych wersjach, w tym ten znany z programu Top Gear) i setki różnych wyścigów.

W stosunku do poprzednich odsłon zespół programistów pod przywództwem pana Kazunori Yamauchi zwiększył intensywność doznań poprzez dodanie długo wyczekiwanego modelu zniszczeń i znakomitego, dopracowanego widoku z wnętrza samochodu, a całkowite przeprojektowanie interfejsu z pewnością poprawi czytelność informacji. Zmiany nie ominęły również grafiki, która jest iście spektakularna (chodzi tutaj głównie o scenerię torów i miast).

Starzy wyjadacze, którzy spędzali całe dnie przed ekranem, grając w Gran Turismo 1, a następnie we wszystkie kolejne części, z pewnością poczują jak im się łezka w oku kręci. GT5 zachowała w 100% klimat swoich poprzedniczek, dokładając do niego całą masę udoskonaleń i nowych funkcji. Jest to bez wątpienia najbardziej rozbudowana i najbardziej wciągająca odsłona w całej wieloletniej serii Gran Turismo.

 Na co liczyliśmy:

• zachowany charakter i klimat serii • szeroki wybór pojazdów • realizm zachowania samochodów • nowe tory • doskonała grafika • realistyczny model uszkodzeń • dopracowany widok z wnętrza pojazdu • wciągający i dopracowany tryb dla pojedynczego gracza • ciekawy tryb sieciowy

 Czego się obawialiśmy:

• błędy w grafice • zmiany w trybie B-spec • niedopracowana rozgrywka on-line

 

 Pierwsze oceny z sieci:

 

„Kocham samochody, ale najwyraźniej nie tak bardzo jak kocha je pan Yamauchi. Potrafię jednak docenić ilość szczegółów, w jakie obfituje symulacja prowadzenia i wygląd pojazdów z tej gry. Granie w GT5, to jak wizyta w domu opętanego na punkcie aut multimiliardera, który bez problemu pozwala nam przejechać się dowolnym modelem, ale pod warunkiem, że założymy białe rękawiczki, aby nie zostawić na nim żadnych śladów.”
4/5 - Joystiq.com

„Z radością poinformować możemy, że fizyka w GT5 daje wspaniałe odczucia. Jest to duży krok naprzód w stosunku do poprzednich części gry (...) Zbliża się ona do realizmu bardziej niż kiedykolwiek, ale przy okazji zachowuje na tyle dużo swobody, by nie zakłócić czystej przyjemności grania.”
autoblog.com

„Nie jest zaskoczeniem dla fanów tej gry, że GT5 skupia się głównie na prowadzeniu pojazdu, tak jak to miało miejsce wcześniej. Kierowanie każdym pojazdem jest odmiennym doznaniem, a wymiana części i dodatkowe modyfikacje powodują dalsze zmiany w ich zachowaniu. Warto również wymienić kilka nowych opcji, takich jak wyścigi NASCAR, czy gokarty. Nigdy nie prowadziliśmy NASCAR'a, ale „karty” okazały się być szalenie realistyczne.”
9/10 - totalvideogames.com

 

Zadbaj o swoje auto

Rozpoczynając grę mamy do wyboru cztery opcje, ale większość z graczy zapewne 99% czasu spędzać będzie w świecie „GT Mode”. Po zakupieniu pierwszego samochodu, który zgodnie z tradycją serii powinien być używany (choć nie musi) będziemy mogli zadbać o niego w profesjonalnym serwisie, który jest o wiele bardziej rozbudowany, niż te znane z poprzednich części gry.

„Furę” możemy umyć, wymienić jej olej, zmienić lakier, felgi, kupić pakiet aerodynamiczny,  zregenerować silnik oraz karoserię (!) oraz oczywiście „tuningować” ją dowoli (Tunning Shop). Opcje zwiększające osiągi są tradycyjnie bardzo rozbudowane, precyzyjne i przemyślane. Wymiana, lub konfiguracja nawet najdrobniejszego podzespołu silnika, układu jezdnego, czy nadwozia wyraźnie wpływa na zachowanie pojazdu na torze wyścigowym.

Kariera gracza i główne źródło jego dochodów będą ściśle związane z dwoma rozbudowanymi trybami, noszącymi nazwę A-spec i B-spec. W tym pierwszym sami  zdobywamy własne doświadczenie i przede wszystkim zmagamy się z oponentami w ciężkiej walce na torach. Drugi tryb zmienia całe podejście o 180 stopni. Zmieniamy się z kierowcy w kierownika i zarządzamy własnym zespołem. Zatrudniamy zdolnych ludzi i zwiększamy ich umiejętności poprzez właściwe kontrolowanie ich poczynań w wyścigach.

 

 

Pora zdać egzamin

W GT5 naturalnie nie mogło też zabraknąć tak zwanych Licencji, czyli egzaminów, dzięki którym sprawdzimy i podniesiemy swoje umiejętności. Jest ich sześć, a za osiągnięcie „złota” w każdej licencji dostajemy niebagatelne bonusy.

Jedną z pierwszych rzeczy, jakie rzucają się w oczy jest ilość samochodów jakie otrzymujemy po wygranych wyścigach. Po pierwszych kilku godzinach grania skończyliśmy z ponad dwudziestoma, nowiutkimi „bonusowymi brykami”!

Jeśli z kolei chodzi o kwestie bardziej jakościowe, to wrażenia są troszkę mieszane, ale nadal bardzo pozytywne. Po pierwsze grafika jest imponująca (jak na PS3), ale w oczy rzuca się bardzo słaby antyaliasing (wygładzanie) niektórych elementów. Aby dostosować jakość do możliwości sprzętu deweloper musiał pójść na wiele kompromisów. Cienie wyglądają bardzo przeciętnie i niekiedy psują urok genialnych, mocno poprawionych replay'ów.

 

Widok ze środka auta jest znakomity, choć niestety nie obejmuje wszystkich samochodów („tylko” 200 modeli). W powtórkach można również ustawić widok „na kierowcę” przez co łatwo zauważyć można jak dopracowane są jego ruchy – rozgląda się, działa na niego przeciążenie, naciska na pedały, kręci kierownicą, a biegi przełącza zgodnie z oryginalnym układem skrzyni, czyli na przykład „H”.

Realizm prowadzenia jest wprost porażająco doskonały, szczególnie grając na kierownicy z pedałami. W opcjach możemy ustawić nawet model zachowania opon na mokrej nawierzchni!

Sztuczna inteligencja oponentów stoi na średnim poziomie. Jeśli jadą za nami, z pewnością będą starali się nas wyprzedzić z jednej, lub drugiej strony, ale jeśli staniemy na torze, jest duża szansa, że zamiast zahamować zwyczajnie nas staranują. Poziom trudności rośnie jednak dość wyraźnie, gdy awansujemy do wyścigów z wyższej półki.

Producent zastosował progresywny model uszkodzeń, który jest rozwiązaniem kontrowersyjnym, ale dość praktycznym i chyba właściwym. Na początku kariery samochody zwyczajnie się nie niszczą, ale po pewnym czasie, gdy zdobędziemy odpowiedni poziom doświadczenia uszkodzenia będą stawały się coraz bardziej widoczne.

Rozgrywka sieciowa jest dość przyjemna i bardzo stabilna (po zaktualizowaniu gry do wersji 1.02, lub wyższej), ale musimy przyznać, że producent mógłby się postarać dużo bardziej w tym zakresie (mało opcji ustawień).

Pierwsze wrażenia z tej rewelacyjnej gry są jednak bardzo pozytywne, a do największych jej plusów zaliczamy znakomite efekty graficzne (oprócz cieni i przeciętnego antyaliasingu), piękne i pomysłowe animacje w menu, doskonałą realistykę prowadzenia samochodu i telemetrię oraz ogromy wybór tras i pojazdów.

 

 

Komentarze

186
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Tylko, żeby sobie w to pograć trzeba do tego używać zabawki zamiast porządnego PCta. I pewnie dlatego też jest problem z cieniami, AA, no a to, że widok z wnętrza mamy tylko w 200 autach... bezsens.
  • avatar
    szkoda że GT nie wychodzi na pc dla tej gry warto kupić PS3
  • avatar
    *** W artykuł wkradło się kilka poważnych błędów ***

    Tylko 200 nowych samochodów ma stosowane bajery, zaś te pozostałe 800 są prostymi konwersjami z GT4. Zmianą jest podwyższona rozdzielczość modeli i NIC POZA TYM.

    Poza tym, najważniejsza rzecz, model zniszczeń. Poszła plota, że jest progresywny - TO NIEPRAWDA, bo, cutyję za PS3Site:

    Sony Computer Entertainment jednoznacznie stwierdziło, że zniszczenia w Gran Turismo 5 NIE są zależne od posiadanego poziomu doświadczenia. Są one dostępne od początku gry, i to w pełni.


    Uszkodzenia pojawiają się od początku przygody z Gran Turismo 5. (...) Nie jest to coś co można odblokować.

    Koncern objaśnia krótko model ich działania:


    Standardowe samochody posiadają mało widoczne uszkodzenia i zadrapania, samochody Premium posiadają dużo bardziej zaawansowany i widoczniejszy model zniszczeń. I na koniec, wyścigowe samochody Premium posiadają najwyższy możliwy poziom zniszczeń, jaki dostępny jest w grze."

    Koniec cytatu.
  • avatar
    Niby wszystko pięknie, ale Polskich shaderów do rFactora, żadne studio nie przebije, przynajmniej do tej pory nie widziałem w żadnej z gier.

    http://www.virtualr.net/new-rfactor-shaders-by-simracing-pl-preview/

    Jedynym minusem jest, że gry powstają na tak mocno okrojone platformy jak PS3 czy Xbox 360, a nie na PC, które daje naprawdę duże możliwości.
  • avatar
    Znowu bredzenie Konsola vs PC...

    Pomijając różnice "rasowe" grałem nieco wcześniej w demo (?) GT5. Fizyka jazdy była wzięta z księżyca w porównaniu do rzeczywistości. Wybrałem Shelby bo akurat miałem okazję jeździć tym samochodem na torze kilka miesięcy temu i wniosek był prosty: auto, które w rzeczywistości potrafiło przejechać ostry łuk driftem z prędkością 80-90km/h w demku GT5 nie dało rady przy 50-60km/h. To tylko drobny przykład. Ogólnie jechało się tym jak starą Skodą, która nie potrafi sensownie przejechać pół zakrętu. To jaki to jest realizm?

    Wybieram się pograć w "pełne" GT5 i mam nadzieję, że tym razem się nie zawiodę.
  • avatar
    jesli ktos ma problemy z aliasingiem to niech wlaczy flicker reduction.
  • avatar
    Tępym fanbojom z kalpkami na oczach na inne platformy polecam kubeł zimnej wody
    http://gameonly.pl/news/gran-turismo-5-zawodzi-graficznie
  • avatar
    o ja pierdykam ile postów, PS3 i GT5 jak zawsze budza wiele emocji, ale ja już mam swoją opinię: GT5 to aktualnie najlepsza gra samochodowa! Ci co się zastanawiają: grać nie zastanawiać się, warto! :) POLECAM!
  • avatar
    Gra stworzona z miłości do motoryzacji i samochodów i to czuć !!!!
    Naprawdę różni się od innych gier wyścigowych. Jest...wyjątkowa i jedyna w swoim rodzaju.
  • avatar
    dla gt1 kupiłem psx, dla gt2 wymieniłem pady i laser, dla gt3 kupiłem ps2 , dla gt4 wymieniłem pady i laser, dla gt5 kupie ps3 i dalej będę się jarał tą serią! aż padnie laser, pad i tak w kółko kocham to!!!!!!!
  • avatar
    GT5 właśnie dostała 9.0 na gametrailers a oni ją testowali znacznie dłuużej niż niektóre inne portale, jak zawsze piękno GT odkrywa się coraz bardziej im dłużej się w nią gra :) tak było od zawsze, na początku "tylko" bardzo dobra a potem super! :)
  • avatar
    Marna prowokacja :)
  • avatar
    porównanie grafiki GT5 ps3 i Forza 3 xbox360, widać że GT5 generalnie ma lepszą grafikę bardziej realistyczną kolorystykę i ładniejsze samochody, jak już kiedyś pisałem samochody Forza 3 wieją matowym plastikiem ale i GT5 ma pewne uproszczenia otoczenia jak płascy spritowi ludzie czy uproszczone drzewa
    http://www.gametrailers.com/video/forza-3-gran-turismo/708122
  • avatar
    GT 5 nie jest na pewno takie cudowne jak mówią fanboje. Nawet recenzje w sieci są różne.
    http://www.gamerankings.com/ps3/941103-gran-turismo-5/index.html
    Nawet sam Yamauchi stwierdził, że PS3 jest za słabe do GT5 i nie osiągnie tego co chciał. Podobno chłopak zabrał się za robienie GT6, ale już pewnie wyjdzie na jakieś PS4 znając tempo jego prac i to co powiedział...
    Możliwe, że niedługo pogram w tą gierkę, bo chłopaki ze sceny podobno złamali już firmware 3,5 więc jak się upubliczni to odpalę sobie GT5.
    Już tyle czasu leży na dysku i czeka...
  • avatar
    Polyphony nieźle naobiecywało, finalny produkt ma za dużo tych nierówności by bezapelacyjnie rozłożyć całą maść innych racerów (tak jak za czasu 3ki), jest w efekcie końcowym "tylko" bardzo dobrą grą, wciąż raczej nie ma konkurencji jeśli chodzi o realne odczucia z prowadzenia auta na konsoli i na kierce.

    Szkoda wielka z tą nierównością grafiki, takie route 7 z deszczem wygląda obłędnie, Tokyo, Rzym, również robią wrażenie, natomiast taka laguna seca to już poziom jak ps2, ja nie wiem czy oni nie mieli wstydu ładować takiej rozbieżności graficznej ? Tak jak by te levele robili zupełnie inni ludzie.

    To samo auta, Premium to wzór, to co zrobili z oświetleniem mega, ma się wrażenie REALNEGO auta. Natomiast co tu do licha robią wozy z gt4 ? Fakt są podpicowane, ale jak to już zostało pięknie powiedziane, "można było je spokojnie zaorać" i nikt by nie narzekał. Mogli zamiast 800 st.carów spokojnie dać te chociaż 100 dodatkowych premiumów, było by razem 300 i jest to ilość gt3. Może tak źle nie wyglądają, po mojemu to nawet poziom forzy 3 z tym że i tak robią lepsz wrażenie z uwagi na rozchodzenie się światła po karoserii, nie wyglądają jak plastiki (oczywiście modeli forzy 3 używanych w wyścigu, w photo mode to forza ma na autach ilość detali większą od gt5 chyba nawet z tego co widziałem na porównaniach)

    Sam model jazdy na kierownicy zachwyca. Dlatego za całość, jako za grę 9 tzn fun. Natomiast biorąc pod uwagę możliwości Polyphony 6/10
  • avatar
    Niach niach czas na moja opinie :)

    Dla GT5 w ostatni weekend kupilem PS3 (slim 320), mam tez Xa Slimka 250 i FM3 (troche pogralem juz ;)), wiec jak najbardziej jest obiektywny gdyz mam to i to wiec nie mam na celu pokazania jaki moj zakup wspanialy.


    Do rzeczy:

    - W GT5 trasy sa o wiele ciekawsze i mniej takie sterylne (nie wiem dokladnie dlaczego ale wydaje mi sie ze czuje sie bardziej realnie w nich), duzy plus edytor tras...
    - FM3 wiecej opcji tuningu, lepszy o wiele MP (a szkoda bo GT5 ma free MP a jeszcze nie udalo mi sie zagrac ciagle jakies problemy (np. niezgodnosc polaczenia internetowego ?!? (WTF??))
    - GT5 wozki premium to miod cud i malina, rendery


    http://img338.imageshack.us/img338/8703/tokyor246.jpg

    http://img140.imageshack.us/img140/8328/toskaniaasfalt10.jpg

    (sam je zrobilem...)

    Wozki standart to nie tak zielono, o wiele mniej polygonow i szczegolowosci ALE... w czasie jazdy wygladaja dobrze (szczegolnie dzieki swietnemu lakierowi :) ktory wyglada swietie bo np. jadac nad pasem ktory sie odbija w zderzaku zmienimy pozycje to pas w odbiciu pieknie zmienia polozenie (wygina sie na zderzaku itp. jakby bylo to prawdziwe odbicie a nie gierka). Pewne efekty sa po prostu rewelacyjne (odbicia), wygladaja super realistycznie.

    W trybie photo wozki S to nie za rozowo (zero zblizen ;)), ale jest ok.

    Przede wszystkim GT5 jest krolem przyjemnosci jazdy, FM3 przy tym to Sega Rally. FUN JEST OGROMNY !!!
  • avatar
    najlepsze jest to, ze cala masa ludzi tutaj, kontakt z konsolami ma co najwyzej z media markt czy inny sklepach
    ale do oceny pierwsi, gt5 to syf, uncharted jest gorsze od crysisa itd. itd.
    jak dla mnie to typowego pecetowca zal w dupe sciska, ze na jego wypasionym piecu za ponad 2000 nie ma w co grac, odpala scigalki z przed kilku lat i jak widzi takie gt5 to cos mowic trzeba, a glupio sie przyznac, ze mama kasy nie dala i ps3 nie ma
  • avatar
    Moje spostrzeżenia po 3 dniach zabawy, obecnie 15 lvl.

    Niektóre stare auta jak np. mazda mx-5 masakra światła z przodu, z tyłu i wydech to jakaś marna tekstura wygląda toto jak z gry z wyścigowej 1995 r. nie pamiętam jej nazwy. Natomiast inne furki odwzorowane są b.dobrze - przypuszczam że mniej dopracowane wozy są z początku produkcji GT5 i zapomnieli je poprawić ewentualnie jakoś przenieśli z GT4 a jeśli tak to istnieje realna szansa że po narzekaniach graczy wypuszczą jakąś łatkę i je poprawią.

    Model jazdy - na szutrze w/g mnie to zero symulacji, na śniegu ujdzie, na asfalcie prawie ok. dla mnie w tej kwestii króluje Race driver Grid i Colin McRae 2

    Uszkodzenia, jak nie przypierd. w bandę to auto dziwnie się odbija (zawsze podnosi tył fury), nic nie ulega uszkodzeniu - nawrotka i jedziemy dalej.

    Wygląd ze środka - jest fajnie o ile jest dostępny a w przeważającej większości nie miałem takowego. Mam nadzieję że wyjdzie łatka i to załata.

    Cienie pojazdów takie jakieś kwadratowe bez antyaliasingu straszna kicha widać to szczególnie jak zaczynamy wyścig i nasz wózek stoi na torze.

    Zdecydowany plus to oświetlenie, wygląd nieba i ogólnie niektóre trasy wyglądają wyśmienicie, płynność, liczba pojazdów, tuning, spolszczenie, muzyka, grywalność.

    u mnie 8/10
    POLECAM!
  • avatar
    Grafika jest b dobra o czym sam pisałem ale bez przesady, z uwagi na nierówność można też zrobić zdj. wyglądające jak z ps2.

    OboloG- z cieniami masz racje, są kwadratowe, ps3 to już staroć i jednak kompromosy musieli zrobić. Ale co do jednego się nie zgadzam, tą grę właśnie chwalą za realizm prowadzenia jazdy nawet przez realnych kierowców jest bardzo chwalona, nie wiem czy wiesz ale race driver grid u colin McRae to raczej nie są wzory do naśladowania w kwestii realizmu prowadzenia auta. Przynajmniej na kierwonicy bo, pad to wiadomo.
  • avatar
    "... doskonałą realistykę prowadzenia samochodu i telemetrię ..." Coś tu się nie zgadza, po pierwsze nie ma takiego słowa jak 'realistyka' (jest za to realizm), po drugie gdzie ta telemetria?
  • avatar
    Rety jak ta gra wygląda, przy niej ten najnowszy HoT Parsuit to brzydki jest po prostu. Ciekaw jestem czy pecety uciągną tą grę.

  • avatar
    Ot takie cytaty z innej, obiektywniejszej recenzji:

    "Wizualnie, jak już wspomniałem, modele premium to absolutny top. Prezentują się wyśmienicie, położono na nich przepiękny lakier, dzięki czemu wyglądają niemal zupełnie realistycznie. Niestety, w parze z wyglądem aut nie idzie grafika otoczenia. Część torów, stworzona od podstaw dla GT5, wygląda bardzo przyzwoicie i choć nie jest tak ładna i upstrzona detalami jak w Forzy czy jeszcze bardziej w F1 2010, to jest do przyjęcia. Szkoda, że niestety nie o wszystkich trasach można powiedzieć to samo. Niektóre wręcz straszą swoją siermiężnością, pnie drzew i gałęzie są zwykłymi bitmapami. Nie muszę chyba tłumaczyć, jak tragicznie to wygląda. Coś za coś. Kosztem lokacji mamy płynną animację w okolicach 60 klatek na sekundę i jednocześnie do 16 pięknych samochodów na torze."


    "Kilka tras oferuje jazdę w nocy lub w zmiennych warunkach pogodowych. O ile nocna przejażdżka powaliła mnie na plus, o tyle efekt deszczu na szybie nijak ma się do tego, co można zobaczyć u konkurencji, o F1 2010 nie wspominając. Gran Turismo 5, podkreślam, ma fantastyczne modele samochodów, ale jego oprawa wizualna kuleje w mnóstwie innych aspektów. Gra należy do kategorii tytułów wyglądających bajecznie z odległości kilku metrów. Im bliżej podchodzimy do telewizora, tym więcej zaczyna wyłazić niedoskonałości. A największą bolączką są bardzo niskiej jakości shadow mapy, przez co wszelkie cienie rażą w oczy wielkimi jak Minecraft krawędziami."
  • avatar
    Moim zdaniem GT5 jest naprawdę dobrą grą.Nie rozumiem czemu tak bardzo przeszkadzają niektórym osobom elementy obok trasy np.drzewa.rozumiem ,że może nie jest to super piękne ale to nie jest crysis ze wszystko musi byc pokazane w jak najlepszym detalu.
    Najważniejsza rzecz jest wykonana perfekcyjnie i pięknie jest.(samochody)