• benchmark.pl
  • Motoryzacja
  • Od 2022 roku nowe samochody nie pozwolą kierowcom na korzystanie ze smartfonów czy spoglądanie na kolana pasażerki
Ciekawostki

Od 2022 roku nowe samochody nie pozwolą kierowcom na korzystanie ze smartfonów czy spoglądanie na kolana pasażerki

z dnia
Mateusz Tomczak | Redaktor serwisu benchmark.pl
30 komentarzy Dyskutuj z nami

Samochody znacząco ułatwiają nam życie. Niestety każdego roku w wypadkach na całym świecie ginie około milion osób. Systematycznie wprowadzane są kolejne rozwiązania mające zwiększyć bezpieczeństwo kierowców i pasażerów, a w 2020 roku czekać ma nas w tej kwestii spora rewolucja.

Kamery i AI w samochodach mają zadbać o koncentrację kierowców

Wedle założeń Komisji Europejskiej, właśnie od 2022 roku każdy nowy samochód przeznaczony na rynek europejski będzie musiał posiadać specjalny system odpowiadający za „ostrzeganie kierowcy przed zaśnięciem i rozpraszaniem uwagi”. Póki co określany jest on jako system monitoringu wewnętrznego.

Jednym z głównych dostawców nowej technologii ma być niemiecka firma Bosch. Z ujawnianych informacji wynika, iż wykorzystane zostaną tutaj umieszczone we wnętrzu samochodu kamery oraz odpowiednie algorytmy sztucznej inteligencji (AI) do wykrywania tych momentów, kiedy powieki kierowcy stają się ciężkie lub gdy jego uwaga nie skupia się na przedniej szybie lub lusterkach, ale na smartfonie czy pasażerach.

Kamery i AI w samochodach

„W oparciu o wszystkie zebrane informacje można rozpoznać czy się męczysz, ponieważ częstotliwość otwierania i zamykania powiek staje się wtedy znacznie rzadsza.” - Annett Fischer, rzecznik systemu monitoringu wewnętrznego firmy Bosch

Forma ostrzegania ma zależeć od życzeń producenta samochodu. Nie ma przeciwwskazań, aby dostosować system do marki i konsumentów. Oczywiście w pewnych ramach. W grę wchodzą sygnały dźwiękowe, wibracja kierownicy czy nawet automatycznie zmniejszenie prędkości. Dodatkowo system będzie mógł sprawdzać chociażby zapięcie pasów czy ustawienie poduszek powietrznych, także pasażerów.

Zdecydowana większość wypadków spowodowana jest błędem ludzkim

Nieprzypadkowo skupiono się jednak przede wszystkim na kierowcach. Z raportów Komisji Europejskiej wynika, że zdecydowana większość wypadków spowodowana jest błędem ludzkim. Bardzo niebezpieczne jest już samo rozproszenie uwagi - korzystanie ze smartfona, palenie papierosa czy jedzenie w czasie jazdy (chociaż wymieniać można tu zdecydowanie dłużej), które okazuje się przyczyną około 30% wypadków na terenie Unii Europejskiej. Zmęczenie zgarnia w tej niechlubnej statystyce około 20%.

Nowe rozwiązanie w teorii zapowiada się bardzo obiecująco. Oczywiście trzeba sobie zdawać sprawę z tego, że będzie ono wprowadzane jedynie do nowych samochodów opuszczających fabryki od 2022 roku. Trudno przewidzieć teraz, ile lat musi minąć, aby większość samochodów poruszających się po drogach mogła się nim pochwalić.

Od razu pojawiają się również pytania związane z prywatnością kierowców. W tej kwestii, Annett Fischer z firmy Bosch podkreśla, że zbierane dane mogłyby być gromadzone jedynie w przypadku zgody, jaką dany producent otrzymałby od użytkownika pojazdu.

Temat wydaje się rozwojowy i zapewne będzie okazja do niego wrócić. Jakie są Wasze wstępne opinie?

Źródło: cnn

Warto zobaczyć również:

Komentarze

30
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Bywalec2
    Czyli szykuje się kompletny brak prywatności. Jeżeli przebąkują o udostępnieniu danych za zgodą użytkownika. Czyli w praktyce będzie tak, że po cichu będą zbierali nagrania.
    14
  • avatar
    michael85
    Paranoja. UE to wróg wolności. Nowe podatki na "zbyt tanie loty", zmuszenie do zakupu nieefektywnych i drogich samochodów elektrycznych, podnoszenie podatków na mięso w celu ograniczenia jego spożycia. Zmuszanie producentów do instalowania coraz to większej ilości kagańców po to żeby kontrolować ludzi i ich poczynania. Pomyślcie gdyby UE zależało naprawdę na ludzkim życiu to dlaczego z taką samą zaciętością nie walczy z zakażeniami szpitalnymi? Ilość pacjentów zmarłych w ciągu roku w UE z powodu zakażeń szacowana jest na 90-120 tys. W Wypadkach ginie "tylko" 25 tys ludzi, o tym się nie mówi bo na pacjentach trudno zarobić, na kierowcach o wiele łatwiej! Głupi ludzie jak bydło oczywiście wierzą że wszelkie ograniczenia i nowe "ekopodatki" mają im służyć ale w jaki sposób? Czy klimat na ziemi był kiedykolwiek stabilny? Nie, zawsze się zmieniał... ale cóż taka moda. Taki "ynteligent" idzie kupić nowe elektryczne auto 2,5x drożej niż tej samej klasy auto spalinowe, mieszkanie ogrzać najlepiej prądem bo ma być eko, a na wszystko pracować jak szczur od 6 do 20 czy 22:00 bo przecież kredyt do spłacenia zaciągnięty na 30 lat. P.S. oczywiście z pensji takiego człowieka, a raczej z podatków które się z niego zedrze utrzymać jeszcze stada pasożytów przybyłych nielegalnie do europy lub tych rodzimych!
    12
  • avatar
    leto1987
    Może za dużo elektronki w autach? ekrany dotykowe i systemy infotainment nie pomagają w jeździe. Asystenty pasa ruchu i aktywne tempomaty nie angażują kierowcy w to na czym powinien się skupić.
  • avatar
    altronix
    Nie wiem czy macie tak tez, ale tutaj w kraju gdzie mieszkam, jak jade gdzies dalej to elemetem jazdy autem ktory pobiera najwieksza czesc mojej uwagi jest: szukanie kamer policyjnych i ciagle sprawdzanie czy nie jade za szybko i nie za wolno, a dopiero na dalszych pozycjach inne rzeczy takie jak np. prowadzenie auta.
  • avatar
    wojtek_pl
    A jak kierowca zajęty jest grzebaniem na siódmym poziomie menu aby włączyć sobie podgrzewanie foteli to system też będzie reagował ?
  • avatar
    altronix
    strach pomyslec ile mi czasu zajmie powylanczanie (czytaj: zepsucie) tego wszyskiego zanim bedzie mozna normalnie jechac takim nowym autem
  • avatar
    MaxDamageDA
    Wole klasyczne auto bez calej ten tony gadgetow. Duze drace morde v8, manual i o spaniu czy dekoncentracji nie ma mowy :P
  • avatar
    Dudi4Fr
    I tak wrócimy do czasu z PRL-u gdzie używany samochód kosztował wiecej niż nowy...
  • avatar
    Passerati
    Reasumując. Producenci samochodów mają wywalone (lekko mówiąc oczywiście) na zabezpieczenia w ich samochodach. Nie jeden materiał na YT potwierdza ten fakt, możliwość zgaszenia silnika w czasie jazdy, zdalna blokada hamulców (raczej śmiertelna sytuacja przy jeździe na autostradzie), czy ot co zmiana muzyki. Teraz chcą iść o szczebel wyżej i umieścić w samochodzie zestaw kamer?.... których nie potrafią zabezpieczyć? Sorry, ale jak nie byłem przeciw asystentowi zmiany pasa ruchu, czy automatycznemu parkowaniu, tak w tym przypadku to idiotyczny pomysł. Bardzo.
  • avatar
    anemusek
    Teraz wypadki są z winy kierowcy bo to on jest jednostką decyzyjna. Jak elektronika zacznie ingerować to zacznie ona być główna przyczyna wypadków. Czy będzie ich jednak mniej? Nie. Doświadczenia z innymi systemami pokazują, że może ich być nawet więcej (USA, Norwegia, Szwecja)
  • avatar
    KENJI512
    Obecnie główną część kosztów samochodów elektrycznych stanowią akumulatory... One tanieją, to na czym zarabiać? Lobbing elektroniki :)
  • avatar
    mobil12
    A teraz pomyślcie, że bandzie id... którzy wpadają na te pomysły jak i na ustalanie krzywizny banana my płacimy ...
    -1
  • avatar
    Warmonger
    To tylko etap przejściowy. Kierowcy w samochodach są w ogóle niepotrzebnym elementem.
    -1
  • avatar
    Torrentowy Pirat
    'Human error' doprowadził do największych katastrof świata. Ludzie są najsłabszym ogniwem bezpieczeństwa. Potrzebujemy maszyn, oraz AI, żeby nami się opiekowali. Potrzebujemy Boga na Ziemi, a nie tylko w niebie.
    -2
  • avatar
    BariGT
    Mandaty tez beda zintegrowane z komputerem pokladowym i od razu wyswietlane na desce rozdzielczej. Chyba, ze sprobujesz odpalic jakis hit Ryjany z torrentow to dostaniesz elektrowstrzasa.
  • avatar
    Konto usunięte
    Inwigilacja !
  • avatar
    leon-san
    " zbierane dane mogłyby być gromadzone jedynie w przypadku zgody, jaką dany producent otrzymałby od użytkownika pojazdu."
    A po kilku latach, okazałoby się, że mimo odmowy dane i tak były zbierane. I właśnie wyciekły do sieci.
  • avatar
    mobil12
    I weź tu panienkę na tylną kanapę w samochodzie to ci ocenzurują ruchy posuwisto-zwrotne i każą zwolnić bo w szybę nie patrzysz ...
  • avatar
    xxx.514
    A może na poważnie wziąć się za pojazdy autonomiczne w celu wyeliminowania ludzi za kierownicą, a przez to i błędów przez to powstających?
  • avatar
    Gatts-25
    Ja tam czekam aż pojawi się możliwość odczytywania z mózgu myśli i planów jakie mamy wobec bliźniego swego.Miejcie się na baczności ci co jesteście niebezpieczni dla społeczeństwa i krzywdzicie innych.