Konsole do gier

Lepsza jakość obrazu VGA na Xbox 360

user testowy | Redaktor serwisu benchmark.pl
Autor: user testowy
Dyskutuj z nami

Mimo że integracja nowego Windows Live Messenger i poprawiony system Achievements są najszerzej reklamowanymi cechami wersji Xbox 360 Spring Update, wciąż niewiele wiadomo na temat nowej funkcji, która wpełzła do najnowszej odmiany konsoli i poprawiła jakość obrazu wyświetlanego za pomocą portu VGA Xbox 360.

Od dawna najczęściej spotykanym zarzutem pod kątem portu VGA w Xboxie 360 jest utrata jakości po podłączeniu wyświetlacza za pomocą tego standardu.
Kolory nie są już tak jasne i wyraźne jak w przypadku gdy podłączymy konsolę do telewizora za pomocą kabli typu component.

Powodem takiego stanu rzeczy jest różnica pomiędzy sposobem interpretacji czerni przez odbiorniki HDTV i wyświetlacze przeznaczone dla komputerów.
Poprawnie skalibrowany odbiornik HDTV oczekuje czerni na poziomie 7.5 IRE (wszystko co jest poniżej tego poziomu jest dla niego ciemniejsze niż czerń), podczas gdy wyświetlacze przeznaczone dla komputerów, dla czerni przyjmują wartość 0. Xbox 360, który przystosowany jest do telewizorów, ma IRE zaprogramowane z myślą o normie HDTV wynoszącej 7.5 IRE.

W związku z tym, że większość producentów telewizorów HDTV przyjmuje, że wejścia VGA służą bardziej pecetom niż konsolom Xbox 360, większość z nich ustala IRE dla VGA na poziomie zero, aby dostosować się do wyjścia karty wideo w pececie. W wyniku tego, w momencie gdy Xbox 360 wysyła IRE na poziomie 7.5 prosząc o wyświetlenie czerni, odbiornik HDTV interpretuje tę wartość jako odpowiadającą barwie słabszej niż czarny, przez co na ekranie wyświetlany zostaje odcień szarości.

'Spring Update' dodaje nową funkcję, która pozwala użytkownikom na zmienianie ustawień IRE wysyłanych do telewizora przez Xbox 360. "Zarówno Xbox 360 Elite jak i obecna wersja konsoli otrzymają wiosenną aktualizację, dzięki której dodana zostanie obsługa dla różnych poziomów VGA ("7.5 IRE vs 0"). Za jej pomocą możliwe będzie wykorzystanie oprócz telewizorów także monitorów o rozdzielczościach aż do 1080p bez żadnych problemów z HDCP," wyjaśnia Amir Majidimehr, wice szef Consumer Media Technology Group w Microsofcie. "Tak więc dla obecnych użytkowników gorąco polecam skorzystanie z poprawki dotyczącej VGA, a przekonacie się, czy spełnia ona wasze oczekiwania. Należy przy tym pamiętać, że uaktualnienie konsoli odnosi się zarówno do gier jak i HD DVD."

Co dziwne, zamiast dać użytkownikom bezpośrednią kontrolę nad ustawieniami IRE, Spring Update dodaje trzy nieopisane opcje ustawień wyświetlania w konsoli Xbox 360: standardowe, pośrednie i poszerzone. Niestety nie wiadomo, które z nich odpowiada któremu poziomowi czerni.

Serwis DailyTech zdecydował się przetestować wszystkie trzy opcje. Obrazy prezentują porównanie trzech poziomów na przykładzie gry Need for Speed Carbon i filmu King Kong jako przykładowej płyty HD DVD. "Standard" wydaje się utrzymywać ten sam poziom czerni jaki był obecny przed wprowadzeniem poprawki, czyli 7.5 IRE.
"Poszerzone" ustawienia zapewniają najczarniejszą czerń (0 IRE), a tryb "pośredni" oferuje coś pomiędzy wymienionymi poziomami.



Podczas gdy łatwo można zauważyć bogactwo kolorów w Need for Speed Carbon, najszybciej w oczy rzuca się różnica w IRE widoczna podczas oglądania filmów. We wszystkich częściach King Konga, ale w szczególności podczas wyświetlania ciemnych scen, w których poziom czerni jest bardzo ważny, nowy "poszerzony" tryb zapewnił znacznie bardziej bogaty i wyraźny kolor, dzięki czemu jakość obrazu uległa poprawie.



Komentarze

0
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.

    Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!