Oprogramowanie

Linux: jądro 3.3 dostępne - system Android łączy się z Linuksem

z dnia
Damian  | Redaktor serwisu benchmark.pl
Autor: Damian
34 komentarze Dyskutuj z nami

Wykluł się nowy Linux, następuje konsolidacja projektów

Niedawno światło dzienne ujrzała stabilna odsłona jądra Linux w wersji 3.3. W bieżącej odsłonie jak zwykle wprowadzono dużo zmian i nowości, ponadto od tej wersji następuje ujednolicenie jądra Linux z jądrem Androida.

linux kernel jądo pingwin jajko wyklucie - wykluł się nowy LinuxTradycyjnie najnowsza kompilacja jądra Linux została udostępniona przez jednego z jego głównych twórców Linusa Torvaldsa. Wersja 3.3 z uwagi na wykrywane błędy, doczekała się aż siedmiu wersji kandydujących (RC). Jedną z najbardziej głośnych nowości jest z całą pewnością włączenie do jądra sterowników dla systemu Android, co pozwoli na jego uruchamianie w przestrzeni użytkownika.

Od tego wydania jądra obu systemów mają zostać połączone w jedno. Obecnie stosowane w Androidzie jądro, było jedną z kompilacji Linuksa jednak poddaną wielu modyfikacjom i zmianom przez deweloperów Androida. Pewne elementy jednak Android czerpał z alternatywnych źródeł, od teraz będziemy mieli do czynienia z jednym i tym samym kernelem Linuksa.

android linux system systemy operacyjny operacyjne logo

Dotychczas twórcy musieli skupiać się na dwóch liniach rozwojowych jądra, co często powodowało liczne spory i fragmentację. Teraz zarówno deweloperzy z Linux Foundation i współpracujący z nią jak i osoby odpowiedzialne za kod z jądra Androida będą pracowały nad jednym projektem.

Obecnie trwa łączenie bazy kodu Androida z projektem FOSS (Free and Open Source Software), to samo ma niedługo stać się również ze społecznością. Konsolidacja ma przynieść obopólne korzyści obu projektom, od teraz zmiany które pojawią się w Linuksie, od razu, bez problemu będą mogły zostać wdrożone w Androidzie - na odwrót rzecz jasna też.

Android system operacyjny schemat podziału elementów
Tak dotychczas wyglądał podział elementów w Androidzie

Z pewnością ułatwi to również pracę deweloperom, którzy będą mogli teraz w nieco prostszy sposób tworzyć aplikacje, głównie wieloplatformowe. Również i wsparcie korporacji Google nie jest bez znaczenia, gdyż zwykle do kodu Linuksa oprócz opłacanych deweloperów, ochotników-wolontariuszy i firm które mają w tym interes, bo potrzebują dodać do jądra określoną funkcję - nie dorzuca się praktycznie nikt więcej.

Mimo, że Google intensywnie wspiera rozwój Linuksa, to teraz będzie to miało podwójne znaczenie, bo w końcu to, co wniesie do jądra Linuksa znajdzie się w Androidzie. 

android linux logo połączone system systemy operacyjny operacyjne
Dotychczas niektórzy mieli wątpliwości, lecz teraz Android to już bezapelacyjnie Linux

W jądrze 3.3 wprowadzono udoskonaloną obsługę zapisu danych na powolnych pamięciach flash USB. Usprawniono wydajność zapisu w sterowniku FUSE dla NTFS-3G. Wdrożono łatkę usprawniającą zarządzanie pamięcią operacyjną RAM - memory control group naturalisation patches.

Wprowadzono sterownik dla NVMe – Non-Volatile Memory Express, który odpowiada za interfejs do obsługi połączeń dysków SSD w magistrali PCI/PCI-Express. Również NVMe będzie odpowiedzialny za sterowanie pracą następcy interfejsu SATA III, a dokładniej SATA Express.

linux android szkielet logo system operacyjny x-ray
Co zeżarło kogo? Linux Androida, czy może Android Linuksa?

Dodano do kodu MD - odpowiedzialnego za sterowanie softwarowym RAID funkcję hot swap umożliwiającą kopiowanie danych z jednego urządzenia na drugie, z możliwością usunięcia danych z pierwszego nośnika. Do sterownika obsługi touchpadów, dodano obsługę protokołu ALPS 3/4. W sprzętowym sterowniku monitorowania it87, dodano obsługę chipu IT8728F.

Dla wbudowanych układów graficznych w procesorach Intel Sandy Bridge, dodano naprawioną funkcję oszczędzania energii RC6, która w stanie spoczynku umożliwia zaoszczędzenie nawet 6 Wat. Włączono do podsystemu DRM sterownik graficzny DRM/KMS dla układów Intel GMA500, GMA600, GMA3600.

W sterownikach NVIDIA Nouveau dodano obsługę wyjścia dźwięku przez HDMI w układach NVA3 (GT215) w kartach GeForce GT240, GT320, GT335M i późniejszych modelach. Dodano również obsługę kart GeForce GT520, GT520M, GT520MX i GT410M. Z udziałem inżynierii wstecznej, dodano obsługę HDMI dla kart Radeon HD 5000 - Evergreen.

android linux smartphone smartfon pingwin logo
Android to już oficjalnie Linux, lecz czy Linux to już Android?

Wprowadzono sterownik parowania kilku urządzeń internetowych, w jedno wirtualne urządzenie. Dodano niezbędne elementy do pracy modułu Open vSwitch. Wdrożono Dynamic Queue Limits i Byte Queue Limits, dzięki którym jądro może kontrolować jak dużo danych, będzie przesyłanych.

Do systemu plików Btrfs dodano zmiany i poprawki dzięki którym możliwe będzie tworzenie systemu RAID, przemieszczać dane między woluminami oraz migrować dane. Do systemu plików EXT4 dodano udoskonalony mechanizm zmiany rozmiaru, dzięki któremu proces zmiany rozmiaru może zostać znacząco przyśpieszony.

W jądrze poczyniono zmiany w strukturze ASPN, dzięki czemu możliwe jest zarządzenie poborem energii przez PCI-Express. Dodano obsługę dla ACPI 5.0. Dla architektury S390 zwiększono dostęp do pamięci operacyjnej RAM z 3.8 TB do 64 TB. Natomiast dla architektury ARM, a dokładniej 32-bitowym układom AMRv7, dzięki dodaniu funkcji LPAE - Large Physical Address Extension, dodano możliwość korzystania z większej niż 4 GB pamięci RAM.
 

Więcej o Linuksie i Androidzie:

Źródło: Kernel, OSworld, PCWorld, PhoroniX, Linux Magazine, HackDay, Zdnet

Komentarze

34
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    amidar
    Niby taki szczegół a może to po raz pierwszy zagrozić windowsom.
    10
  • avatar
    smigacz
    Czyli na nowych linuxach powinny biegać wszystkie aplikacje z Google Play?
  • avatar
    NomadDemon
    wreszcie gdzies ktos jakas liste zmian napisal.

    dobrze dorze, niech robia, tylko niech tworcy gier w koncu przejrza na oczy, ze to tak samo dobra platforma jak windows do gier
  • avatar
    Konto usunięte
    Skoro tak poważny gracz jak Google łączy się z linuksem, to może naprawdę zagrozić Windowsowi i mam na to wielką nadzieję ;)
  • avatar
    Konto usunięte
    Androniks. Miejmy nadzieje, że to przyniesie faktycznie konkurencję dla drogiego konkurenta jakim jest MS.
  • avatar
    Askvoll
    Wreszcie odpowiedź na Windows 8. Bez tej unifikacji linux ciągle byłby z boku. Mam nadzieję, że smartfony pociągną wreszcie ten system na szersze wody i jeden system obsłuży telefon, tablet, pc i nic nie będzie sie "gryzło"
  • avatar
    Rysiu0192
    No i można znów się poczuć jak w przedszkolu
    - Jesteś głupi!
    - Nie ty jesteś!
    -...
    i tak dalej i tak dalej.
  • avatar
    Konto usunięte
    Teraz tylko czekać na Androida pod x86. ;]
  • avatar
    jarekzon
    Przecież Android to Linux.
    -8
  • avatar
    Anavrin990
    Pierwszy
    -46
  • avatar
    Konto usunięte
    Czas sprzedać wszystkie akcje MSFT na nasdaqu
  • avatar
    Nieznośny
    Linuxa może bardzo znacząco wybić jedna, istotna rzecz, a w zasadzie jeden z dwóch pomysłów: Pierwszy: Jeśli ktoś zaimplementuje w jakiś sposób do Linuxa niektóre elementy, które powodują wybór Windowsa, przede wszystkim DX11+ co może się wiązać z płaceniem MS-owi haraczu za licencje/patent? Dlatego taki Linux musiałby być płatny, np. 50zł, bo pewnie musiano by płacić haracz. Nie wspomnę o niektórych programach, do profesjonalnych rozwiązań. Druga opcja do wyboru lub połączona z pierwszą, to wymyślenie sposobu na piractwo. Coś w stylu Android Market chociaż i Android Market jest łatwy do obejścia (rootowanie telefonu i instalacja ze źródeł). Gdyby wymyślono sposób na przyjaznego użytkownikowi DRM-a, który byłby tylko w Linuxie i byłby nie do złamania przez jakiś czas, wówczas bardzo możliwe, że skłoniłoby to developerów programów i gier do pisania swoich dzieł także pod Linuxa. Pamiętajmy też, że Mac OS jest robiony po części na podstawie Unixa (np. niektóre rozwiązania w Mac OS X są zaczerpnięte z FreeBSD w tym fragmenty kodu). A więc skoro da się gry pisać pod Maca, to da się spokojnie je napisać pod Linuxa.