Oprogramowanie

Linux otrzyma natywną implementację DX11

Damian  | Redaktor serwisu benchmark.pl
Autor: Damian
65 komentarzy Dyskutuj z nami

Ukazał się nowy zestaw bibliotek "Gallium3D", dzięki którym systemy z rodziny Linux uzyskają natywną obsługę interfejsu programowania DirectX 11.

  Warto przeczytać:
 
  • Pliki: Wine 1.2

Dotychczas użytkownicy systemów Linuksowych mogli jedynie pomarzyć o uruchamianiu gier z wykorzystywaniem interfejsu programowania DirectX 11, do tej pory w celu uruchomienia takich gier wymagana była konwersja instrukcji Direct3D do formatu OpenGL. Teraz jednak twórcy wraz z nowymi wydaniami aplikacji WINE, starają się nieustannie implementować to o czym od dawna marzą użytkownicy ciągle najpopularniejszego systemu czyli Windowsa XP  a mianowicie implementacji DirectX 10. Co prawda do tej pory, była ona jedynie wstępną implementacją, jednak systematycznie jest rozbudowywana. Teraz dzięki firmie VMware - znanej głównie z produkcji oprogramowania do wirtualizacji, cała społeczność linuksowa może zrobić bardzo wielki krok milowy, krok którego efektem może być natywne wsparcie dla interfejsu DirectX 11.

A wszystko za sprawą zmian w bibliotekach "Gallium3D", dzięki czemu konwersja instrukcji z Direct3D do OpenGL nie będzie już wymagana. Jak przekonują sami twórcy tej implementacji, ich rozwiązanie zaoferuje dużo większą wydajność niż stosowanie otwartych instrukcji OpenGL. Aby jednak popularny "pingwinek" mógł cieszyć się natywną obsługą DirectX 11 niezbędne było dopisanie blisko 26 tys. linijek kodu źródłowego do biblioteki funkcji graficznych jaką jest Mesa 3D.
 
Choć nowe biblioteki nie są jeszcze w 100% ukończone to prace nad nimi weszły w fazę finalizacji. Nowe biblioteki są już gotowe do testów, lecz aby jednak z nich skorzystać wymagany jest odpowiedni sterownik do karty graficznej dla przykładu dla kart graficznych NVIDII będzie to "nouveau".

Fakt, faktem - implementacja interfejsu programowania DirectX 10/11 w systemach Linux może być ogromnym krokiem w kwestii popularyzacji Linuksa. Od teraz posiadacze poczciwego Windowsa XP mogą zazdrościć osobom korzystającym z Linuksa.
 

Źródło: Phronix, DobreProgramy

 

Polecamy artykuły:    
Przegląd rynku: obudowy PC
5 x SSD i 1 x HDD - praktyczne testy dysków
100 porad do Windows 7

Komentarze

65
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    adivxv5
    oj, Bil będzie zły :)
  • avatar
    Konto usunięte
    Oj tak trzeba zrobić ściepę na kaganiec, bo jeszcze do sądu pójdzie
  • avatar
    jeomax.co.uk
    nouveau to kicha blada, bardzo przykladowy to sterownik ;-) Dobrze. ze opisalem w poradniku, jak sie instaluje stery "nvidia" dla NV w Mandrivie 2010.1, to przynajmniej wszystko bedzie od reki akcelerowane z nowymi bibliotekami od DX11 ;-)
  • avatar
    Zuberos
    No i gites majonez ;). Czyli, że jak będzie natywny DX11 to nie będę potrzebował już Windowsa do niektórych gier ;). Super.
  • avatar
    Kropeczka
    Hmmm czyli jeśli będzie dx 11 to gry z dx 9c też pójdą ?
    Czy tylko te na DX 11 ???
  • avatar
    Konto usunięte
    Microsoft-owi może być to nawet na rękę:
    1. Użytkownikom XP zagrają na nosie, więc ci będą chcieli zmienić system...
    2. By się okazało, że pod względem wydajności na win7/vista gry pod DirectX chodzą o niebo lepiej niż na Linuksie.
    Kto uwierzy, że MS by nie zablokował tego, gdyby im to serio zagrażało :)
  • avatar
    SoundsGreat
    Ciekawe jak z wydajnością? Czy ta nie będzie gorsza względem Windowsa?
  • avatar
    Konto usunięte
    Nawet dobrze. Normalni użytkownicy linuxa nie wezmą do ręki bo na nim nie da się pracować a i sprzedaż gier dla fanatyków się zwiększy. Tylko teraz OpenGL ma duży problem, ale i tak jest zacofany..
  • avatar
    krzywyzielarz
    Człowiek zaczyna migracje na open source a tu taka (brak mi aż słów potrzebny słownik xD) wiadomość może ucieszyć nie jednego użytkownika lina.

    komfort pracy w blenderze czy gimpie jest odczuwalny po przesiadce na lina. sor za błędy.

    Pozdrawiam
  • avatar
    Silver
    Czyli, że co będzie można odpalić gry z Windowsa?
  • avatar
    Konto usunięte
    Obsługa DX11 != odpalanie gier na Windows.
    Łatwiejsze będzie za to przeportowanie programów z Windows na Linuksa (w tym gier), jak również ułatwiona sprawa dla wine.
    Może to oznaczać oczywiście stopniową marginalizację OpenGL (choć nie musi.
    Czy M$ się wkurzy? Możliwe ale coś dziwnie pojawia się w tym kontekście VMware, tym bardziej że wszystko wskazuje na to, że niedługo VMware == Novell (znaczy patenty na 30% kluczowych rozwiązań w Windows)
  • avatar
    NomadDemon
    galium to galium.. programu uzywaja tez winapi i calej masy szajsu od MS, tym zajmuje sie wine, natomiast nie musi tlumaczyc dx do ogl, tylko od razu dx do sterownika wysyla, wine nadal trzeba uzywac. zamkniety blob od nvidii nie obsluguje galium, wiec nie wiem czym kolega na gorze sie podnieca

    ja jestem ciekawy czy mesowe stery od radeonow beda dzialaly dobrze

    tak, dx9 juz od dawna wchodzi w galium, ciagle go ulepszaja
  • avatar
    Irrlicht
    Jak będzie natywny DX pod Linuksa to będzie łatwiej i taniej robić warianty gier pod ten system. Nie jest to jeszcze lek na całe zło tego świata, ale krok dalej od monopolu to krok bliżej użytkowników.

    Dawno, dawno temu była sobie np. gra Neverwinter Nights (jedynka), która miała port Lunuksowy (plik .exe zastąpiony binarką Linuksową) i chodziło wszystko tak samo szybko i ładnie jak pod Windowsem - całą tak przeszedłem.

    Instalacja i używanie współczesnych dystrybucji Linuksa jest wcale nie trudniejsze od Windowsa. Poza tym to nie problem zrobić mini-dystrybucję (< 200 MB) pod gry dla tych którzy maja problem z normalną, dużą dystrybucją albo nie potrzebują całego softu dostępnego pod Linuksa (typowy desktop Linuksowy to 4-6 GB na system). Fajnie by było jakby któryś wydawca w końcu się odważył.
  • avatar
    Bakak
    Od kiedy Windows XP obsługuje DX10?! a tym bardziej DX11!!

    Ogólnie fajna sprawa jak to wejdzie na stałe to zmienię system na Linuxa :)
  • avatar
    Gasek
    A co mi z samych gier na linuksa? Jeżeli zrobią wsparcie dla wszystkich programów to co innego..
  • avatar
    xfire25
    ja tam chce mieć długo dx 9 bo jedenastki i karta nieudźwignie
  • avatar
    NomadDemon
    sam sie musisz prezekompilowac...

    ja uzywam linuxa od 5 lat i nie mialem potrzeby kompilowania niczego, majac xonara DX.... ktory jest bardziej egzotyczny niz creative..

    zreszta, czym jest kompilacja? 3 poleceniami w terminalu, mniej roboty niz w kazdym instalatorze [dalej,dalej,dalej,akceptuje,dalej,dalej]

    szybciej jest ./configure ,make ,make install
    ale wszyscy widza slowa typu "kompilacja" i maja pieluche pelna...

    podpowiem Ci cos, w repozytoriach sa sterowniki do creativa
    w repozytoriach jest praktycznie wszystko,nie musisz lazic po 50 stronach i szukac jednego pliku [to jakos CI nie przeszkadza]
  • avatar
    Konto usunięte
    Po co komu DX na linuxie? Instalowanie Linuxa do grania to jakaś kompletna głupota.