Konsole do gier

Microsoft mówi: Xbox 1 jest grafcznie lepszy od Wii

przeczytasz w 0 min.

Wii nie dysponuje mocą graficzną pięcioletniego już oryginalnego Xboxa - twierdzi Microsoft. Nawet małe dziecko wie, że techniczna specyfikacja Wii nie ma podskoku do Xboxowej 360 lub PlayStation 3. Nintendo nawet nie próbuje ukryć tego faktu.
Na papierze Wii nie dorównuje technologicznie obecnym konsolom, a Robbie Bach - szef działu rozrywki w Microsofcie - powiedział niedawno, że Wii nie może się równać nawet z pierwszymi generacjami ich konsol.

"Grafika wideo nie jest mocna. Wygląda na to, że sama konsola cierpi na brak odpowiedniego zasilania, nie odtwarza DVD, a także wyposażono ją w wiele podzespołów, o których nie warto nawet mówić," powiedział Bach w wywiadzie dla eWeek. "Ich konsole nie mają nawet grafiki o mocy obliczeniowej znanej z Xbox 1."

Komentarze Bacha nie wyraziły braku szacunku dla Nintendo, wręcz przeciwnie, podkreślił on uznanie dla innowacyjności konkurencyjnej firmy i przepowiada sukces Wii. Co wywołało lekkie zdziwienie, to komentarz na temat Wii, która jak twierdzi nie jest w stanie wyświetlić grafiki na poziomie oryginalnego Xboxa, czyli systemu, który na rynku pojawił się pięć lat przed Wii.

J. Allard chciał przetestować prawdziwość twierdzeń Bacha i przepytał kilku producentów prosząc o anonimowe komentarze. Jedną z najmocniejszych stron oryginalnego Xboxa była funkcja programowalnego shadera GPU Nvidii, czyli coś czego nie mają procesory graficzne ATI zastosowane w Wii.

"Procesor graficzny Wii ma ustalone funkcje dotyczące vertexa, oświetlenia i operacji na pikselach," powiedział jeden z rozmówców. "Wszystkie 'programowalne shadery' oznaczają, że kod napisany dla shaderów jest uruchamiany na sprzęcie vertex i piksel. Tak to działa w przypadku highendowych procesorów graficznych ATI i Nvidii. Wii jest starszą wersją, w której następuje wiele operacji, ale przetwarzanie potokowe nie jest programowalne i nie umożliwia ściągania kodu shadera, który ma być uruchomiony [na nich]."

Nawet bez programowalnych shaderów pikseli, ustalone funkcje Wii są w stanie świetnie wykonać swoje zadanie, powiedział inny programista. "Prawie wszystkie efekty shaderów na pecetach, Xboxie 360 i PlayStation 3 mogą być odtworzone na Wii przez reimplementowania ich za pomocą ustalonych funkcji procesora graficznego Wii. Większość gier po prostu przesyła efekty. Kilka grup poszło dalej i stworzyło narzędzie do konwersji shadera do Wii. Odczytuje ono kod shadera i generuje ustalony kod funkcji konieczny do uzyskania pożądanego efektu.
Należy mieć na uwadze, że procesor graficzny Wii nie jest tak szybki ani nie ma tylu funkcji co procesory graficzne znane z Xboxa 360 lub PS3, ale nie oznacza to, że nie są one w stanie osiągać podobnych wyników w testach."

Komentarze

0
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.

    Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!