Ciekawostki

Wchodzą nowe wymagania dla samochodów. Trudno będzie przekroczyć prędkość

przeczytasz w 2 min.

Unia Europejska wprowadza obowiązek stosowania w nowych samochodach systemu Intelligent Speed Assist (ISA), który utrudnia przekraczanie prędkości. Rozwiązanie to ma przełożyć się na większe bezpieczeństwo na drogach, ale wiążą się z nim pewne kontrowersje.

Na początku warto wspomnieć, że system Intelligent Speed Assist kontrolujący prędkość pojazdu nie jest niczym nowym. Takie rozwiązanie jest już stosowane co najmniej od kilkunastu lat. Do tej pory pojawiało się w niektórych samochodach (m.in. w nowych modelach Citroena, Forda, Hondy, Jaguara, Peugeota, Renaulta i Volvo).

W 2016 r. Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu zaproponowała powszechne stosowanie systemu Intelligent Speed Assist. Nowe regulacje zostały przyjęte, ale na ich wprowadzenie musieliśmy trochę poczekać. Aż do teraz, bo od 7 lipca 2024 r. taki system będzie obowiązkowy we wszystkich nowych samochodach sprzedawanych w Unii Europejskiej.

Jak działa system Intelligent Speed Assist?

System Intelligent Speed Assist (ISA) działa poprzez monitorowanie prędkości pojazdu oraz porównywanie jej z obowiązującymi ograniczeniami prędkości na danym odcinku drogi. Kamera zamontowana w pojeździe rozpoznaje znaki drogowe i przekazuje informacje o ograniczeniach prędkości do systemu, który może także korzystać z danych map i GPS. Jeśli kierowca przekracza dozwoloną prędkość, system ostrzega go za pomocą sygnałów dźwiękowych i wizualnych, aż do momentu, gdy zwolnią. Systemu nie można wyłączyć ani obejść.

W bardziej zaawansowanych wersjach system może automatycznie ograniczać prędkość pojazdu, redukując moc silnika lub delikatnie hamując. ISA może również współpracować z innymi systemami bezpieczeństwa, takimi jak adaptacyjny tempomat czy systemy automatycznego hamowania.

Nowe regulacje budzą kontrowersje

Celem ISA jest zwiększenie bezpieczeństwa na drogach, zmniejszenie liczby wypadków oraz promowanie przestrzegania przepisów ruchu drogowego przez kierowców. Warto bowiem zaznaczyć, że to nadmierna prędkość jest jedną z głównych przyczyn wypadków na drogach.

Niektórzy kierowcy uważają, że sygnały ostrzegawcze mogą być irytujące lub wręcz rozpraszać podczas jazdy. Dodatkowo limity prędkości mogą być czasami źle dostosowane, a do tego zdarzają się sytuacje wyjątkowe, w których przekroczenie dozwolonej prędkości może decydować o ludzkim życiu.

Dajcie znać co myślicie o nowych regulacjach i systemie Intelligent Speed Assist.

Źródło: TechSpot

Komentarze

21
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    MokryN
    8
    Komunizm.
    • avatar
      iKonsument
      6
      Ile to razy samochód niepoprawnie odczytuje ograniczenie prędkości na danym odcinku drogi? Zdąża się nawet że samochód na drodze ekspresowej zaczyta znak który dotyczy zjazdu z ekspresówki i nagle pokazuje że limit jest 50 a nie 120… Jakie byłyby konsekwencje nagłej redukcji prędkości na ekspresówce? Na papierze wszystko ładnie ale realia weryfikują te głupie kagańce na samochody.
      • avatar
        Premek1983
        6
        Unia to patologia Europy
        • avatar
          kaviter
          3
          Przepisy dotyczące ruchu drogowego wymagają radykalnej zmiany. W ogóle nie powinno być ograniczeń prędkości, których w zasadzie nikt nie przestrzega. I to i statystyki wypadków po drakońskich zaostrzeniach kar wyraźnie pokazują, że forsowanie ograniczania prędkości jako środka ograniczenia ilości wypadków kompletnie się nie sprawdza. I mam nadzieję, że nikt nie wierzy w bajki, że to prędkość jest powodem większości wypadków. To ślepa ulica i potrzebne są kompletnie inne rozwiązania.
          • avatar
            xxx.514
            2
            "limity prędkości mogą być czasami źle dostosowane" nie mogą, a są.
            • avatar
              sabaru
              1
              Ciekawe jak takie coś się sprawdza jak jest znak ograniczenia prędkości do 70km, a dosłownie za 5 metrów nagle jest 30.
              • avatar
                BombaX
                0
                Jestem za o ile jest opcja włączenia/wyłączenia tego wspomagacza. Jak nie będzie takiej możliwości to niech spie** na drzewo
                • avatar
                  q3aki
                  -1
                  u mnie w miescie, radar w VW potrafi czytac 100kmh ze znaku ktory oznacza ze dojezdzamy do skrzyzowania z sygnalami swietlnymi ;) w koncu widzi 3 kolka
                  • avatar
                    krzypam
                    -3
                    Unia Jewropejska i wszystko jasne. Komunistyczny twór ktory narzuca wszystkim jak mamy żyć!
                    Zniszczyć, rozdeptać, wysadzić w powietrze i wyrznac komuchów Jewropejskich jeden po drugim w pień a/ ?&” wtedy odzyskamy wolnosc!!!
                    • avatar
                      daro2525
                      -3
                      Chciał bym skomentować komentujących - ale sami się określili jako ludzie z syndromem "mad maxa".
                      Jak czytam i słucham takich ludzi to jestem za wprowadzeniem "obowiązkowo i równo przydział silników do pojazdów o pojemności maks 50ccm".
                      Kto miał wypadek, bo komuś innemu się śpieszyło i sądził, że kuce mu uciągną - ten nie będzie jojczeć.
                      • avatar
                        GejzerJara
                        0
                        @Paweł, my myślimy że klecisz kolejny kiepski artykuł z głównej WP.

                        Witaj!

                        Niedługo wyłaczymy stare logowanie.
                        Logowanie będzie możliwe tylko przez 1Login.

                        Połącz konto już teraz.

                        Zaloguj przez 1Login