Konsole do gier

Project Scorpio - najpotężniejsza konsola wszech czasów - specyfikacja

Wojciech Kulik | Redaktor serwisu benchmark.pl
86 komentarzy Dyskutuj z nami

Firma Microsoft (z pomocą Digital Foundry) ujawniła oficjalną specyfikację techniczną swojej nowej konsoli znanej jako Project Scorpio.

Project Scorpio ma być najmocniejszą konsolą wszech czasów, nic dziwnego więc, że gracze z całego świata wyczekują informacji na jej temat z wypiekami na twarzy. Ekipa Digital Foundry miała tę przyjemność, by wpaść do siedziby Microsoftu i poznać je wcześniej. Teraz dzieli się nimi także z nami.

Co kryje w sobie Project Scorpio?

Najważniejsza wiadomość dnia: poznaliśmy oficjalną specyfikację techniczną nowej konsoli Microsoftu. Sercem Project Scorpio jest ośmiordzeniowy procesor x86 taktowany zegarem 2,3 GHz (o 30 proc. wydajniejszy niż ten w Xbox One). Pod obudową znalazło się też miejsce dla 4,6-krotnie mocniejszego układu graficznego z 40 zmodyfikowanymi jednostkami obliczeniowymi w 1172 MHz oraz 12 GB pamięci operacyjnej GDDR5. Przepustowość pamięci to aż 326 GB/s.

Project Scorpio procesor

Zatrzymajmy się jeszcze na chwilę przy procesorach, bo Microsoft dostosował CPU i GPU do własnych potrzeb. Jak tłumaczy Eurogamer: „każdy pojedynczy procesor Scorpio Engine schodzi z linii produkcyjnej TSMC z własnym, dostosowanym profilem napięć. Zamiast stawiać na wartości obejmujące wszystkie urządzenia, producent dokładnie zgrywa płytę główną z procesorem”. Same rdzenie to najprawdopodbniej zmodyfikowane AMD Jaguar.

Dysk twardy konsoli Project Scorpio ma pojemność 1 TB i cechuje się przepustowością wyższą o 50 proc. Dzięki temu wszystkie czasy ładowania mają ulec znaczącemu skróceniu. Niezmieniony został za to procesor dźwięku.

Konsola zostanie wyposażona w „najbardziej efektywny w historii Xboksów” zasilacz 245 W. Jeśli zaś chodzi o chłodzenie, to znajdziemy tutaj układ złożony z radiatora z komorą parową oraz wentylatora. 

Project Scorpio części

Project Scorpio to także nowy napęd optyczny, który umożliwia odtwarzanie materiałów wideo zapisanych na Blu-ray w rozdzielczości 4K Ultra HD. Nagrywarka Xbox GameDVR pozwala zaś na zapisywanie wideo w jakości 4K60p i w HDR. 

Specyfikacja techniczna konsoli Project Scorpio

Konsola Project Scorpio Xbox One PlayStation 4 Pro
Procesor CPU: 8 rdzeni x86 (Jaguar?), 2,3 GHz 8 rdzeni Jaguar, 1,75 GHz 8 rdzeni Jaguar, 2,1 GHz
Procesor GPU: 40 jednostek obliczeniowych, 1172 MHz 12 jednostek obliczeniowych, 853 MHz (914 MHz w Xbox One S) 36 jednostek obliczeniowych, 911 MHz
Pamięć: 12 GB DDR5 8 GB DDR3 + 32 MB ESRAM 8 GB GDDR5
Przepustowość pamięci: 326 GB/s 68 GB/s (DDR3) + 204 GB/s (ESRAM) / 219 GB/s w Xbox One S 218 GB/s
Dysk twardy: 1 TB, 2,5" 500 GB /1 TB / 2 TB, 2,5" 1 TB, 2,5"
  • Napęd optyczny: 4K Blu-ray
  • Zasilacz: 245 W
  • Wyjście HDMI: 2160p, 60 Hz, HDR10, HDCP 2.0
  • Kodeki wideo: HEVC/h.265, VP9, AVC/h.264, MPEG2, MPEG4 part 2, VC1/WMV9
  • Audio HDMI: Dolby Digital 5.1, DTS 5.1, PCM 2.0/5.1/7.1, Dolby TrueHD z Atmos (z gier)
  • Łączność bezprzewodowa: IEEE 802.11ac, 2x2 Wi-Fi
  • Łącznośc przewodowa: Ethernet 10/10/1000

Takie podzespoły sprawiają, że jest to zdecydowanie wydajniejszy sprzęt niż obecna konsola Xbox One. Moc obliczeniowa jest też wyraźnie większa niż w przypadku PlayStation 4 Pro. Musi tak jednak być, skoro urządzenie to umożliwiać ma płynną rozgrywkę w natywnej rozdzielczości 4K Ultra HD (a że tak jest potwierdza Digital Foundry).

Wszystkie gry z Xbox One ruszą na Project Scorpio

Każda gra, która została wydana na Xbox One będzie dostępna również na Project Scorpio. Co więcej, jeżeli umożliwiała rozgrywkę co najmniej w 900p, to na nowym urządzeniu będzie mogła zostać uruchomiona w natywnej rozdzielczości 4K, także w 60 klatkach na sekundę (jeżeli taką płynność oferuje też na obecnej konsoli).

Z kolei gry, które z płynnością mają jakiekolwiek problemy na Xbox One, na Project Scorpio powinny działać bez zarzutu. Microsoft zapowiada też lepsze filtrowanie tekstur.

Project Scorpio wnętrze

Wygląd obudowy poznamy dopiero podczas tegorocznej edycji targów E3. Już teraz natomiast wiemy, że układ portów będzie niezmieniony w stosunku do Xbox One S.

Źródło: Eurogamer. Foto: Digital Foundry

Komentarze

86
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Alladen
    14
    Jasne, a za rok wydadzą kolejną wersje konsol. To jest jakaś masakra. Co chwile wydają co raz to nowe "usprawnione wersje" konsol, zamiast zrobić raz a porządnie.

    PS. Sam jestem zwolennikiem konsol ale ta generacja to jakieś jaja.
  • avatar
    BariGT
    14
    Czyli ciagle tabletowy Jaguar?
  • avatar
    Chong-li
    13
    Sony zapowiedziało że ps5 będzie mieć minimum 9-10 tflops przy premierze i zapewni niemal fotorealistyczną grafikę w rozdzielczości 4k przy 60 kl/s.Jeśli to się sprawdzi to nowe Playstation 5 pozamiata cały rynek konsol.

    Microsoft dał tyłka bo faktycznie gry na xboxa to teraz jakaś parodia i co z tego że wypuszczą tego przypakowanego scorpio skoro nie ma w co grać.Kto rozumny kupi konsole dla 3 dobrych gier i hordy szmir lub gier dostępnych również na PC które kupimy za połowę ceny.

    Sony idzie w dobrym kierunku będzie oferowało bardzo mocny sprzęt i bardzo dobre gry natomiast Microsoft się cofa,za dużo już mają forsy i stracili oko tygrysa w ringu konsolowym.

  • avatar
    darioz
    6
    PS4 PRO zostało właśnie ZNISZCZONE!
  • avatar
    piotreeeek
    6
    Właśnie, co z tym prockiem? To nadal jaguar?
  • avatar
    piotreeeek
    4
    https://www.youtube.com/watch?v=j-G5X7VUy8w

    Forza w 4K działa na i7 ,RX 480 w 60fps. Na tym zdjeciu od DF podobno wykorzystali ponad 60% mocy GPU. Ciekawe jak będzie z innymi grami i do czego zdolny jest Scorpio.
  • avatar
    Atak-Snajpera
    3
    Nic specjalnego w porównaniu do PC.

    Ten procek to pewnie znowu lekko podkręcony Jaguar (4+4),który nie ma żadnego startu do Ryzenów i SkyLake pod względem wydajności na zegar.

    https://i.imgsafe.org/6da60ecb0f.png


    GPU wygląda już lepiej mamy tu coś na poziomie RX480.

    Tak czy siak. 8 rdzeni [email protected] to będzie poważny hamulcowy. Dla przykładu taki [email protected]z będzie szybszy od tego jaguarka o ponad 3 razy zarówno w INT'ach jak i FLOAT'ach.
  • avatar
    Po1nter
    3
    Będzie 60fps czy nie? Dalej siedzą w zapierdziałej technologi czy w końcu zobaczymy te 60fps?
  • avatar
    Kieresz
    2
    czyli bedzie konsola do multiplatform w 4k 30fps.......nie dzieki zostane przy combo 1070 + ps4
  • avatar
    BluePandoraBox
    2
    ze starym układem dźwiękowym to już pojechali, nowszy kosztuje pewnie o 3,70$ więcej
    cięcia księgowych jak zwykle nie w tych miejscach co powinni
    jestem ciekaw czy będzie S/PDIF
  • avatar
    Botanix
    1
    "najpotężniejsza konsola wszech czasów"

    Czy każda konsola najmocniejsza w danym czasie na rynku, nie jest najpotężniejszą konsolą wszech czasów.... No jest, wiec o co to halo.
  • avatar
    supervisor
    1
    Ciekawym newsem jest obsługa Freesync na Scorpio. Zobaczymy niedługo telewizory z freesync?
  • avatar
    Konto usunięte
    1
    No ok ale nie zapominajmy, że na konsolach sama optymalizacja wyglada lepiej i gra na z pozoru leciwym sprzęcie potrafi wyglądać dobrze. Pamiętacie co siedziało w PS3? I w co graliśmy? God of War 3, Uncharted 3. Śliczne gry na z pozoru słabym tosterze. Także porownywanie podzespołów tutaj mija się z celem kochani.
  • avatar
    darulok
    1
    Ta recenzja az ocieka marketingiem..Oczywiscie ta konsola bedzie bardzo slaba{krol konsol hehh} a za 1.5 roku kolejna...Widze ze to juz sie nie zmieni,bo kasa jest na tym dobra ..Jak na telefonach co chwile nowe...Zreszta konsole sa dobre np na komunie dzieciak sie cieszy i tyle..dla powaznego gracza tylko pc ..takie moje zdanie pzdr
  • avatar
    piotreeeek
    1
    Wygląda na to że za kilka miesięcy dzieki Scorpio natywne 4K na dobre zagości w domach konsolowców.
    I już widze ten ból tyłka fanbojków takich jak PS4MasterRace, gdy po analizie DF bedą sobie wmawiać, że nie widać różnicy między skalowanym 4k a natywnym w tej samej grze na PS4Pro i Scorpio buahahhahah
  • avatar
    Sethis
    1
    Bez dobrych exlusive MS może sobie w pupala wsadzić nowe Scorpio. Ludzie grają w gry a nie w ładne cyferki w specyfikacjach.
    Na dzień dzisiejszy moim zdaniem PC + PS4Po to najlepsze combo do gier. Tak czy siak to co będzie na Sorpio prędzej czy później wyjdzie na windozę czego nie można powiedzieć o grach ze stajni Sony.
  • avatar
    maro893211
    1
    Pamięć DDR5? Chyba chodzi o GDDR albo ja o czyms nie wiem








  • avatar
    Smuga
    0
    Gdyby tak konsola dostała bebechy jakiegoś mocniejszego PCta (taki GTX1080Ti + Skylake/KabyLake/Ryzen) - byłby killer, być może ruszyło by to rozwój grafiki o lata do przodu. A tak dalej będą ładować ścierwo i jeszcze wydawać co roku. Szkoda.
  • avatar
    Gatts-25
    0
    1,8 Tera więcej od PS 4PRO.Nie dali tam VEGI ani POLARISA wiec pewnie będzie korzystał z rozwiązań VEGI bo o dziwo ma wysoki zegar mimo konsoli ale CU 40 sztuk a nie 64.Desktop ma średnio 35% wyższy zegar od tego co jest w rdzeniu graficznym konsoli to możemy założyć ,że takie cacko z 40CU na rynku konsumenckim mogłoby mieć 1550Mhz na rdzeniu.Jak nic wydajność między GTX 1070 a 1080.To VEGA dobrze się zapowiada bo ma mieć te 64CU.
  • avatar
    PITUCH1
    -2
    245 Watt , o to cud technologi XXI wieku :)
    jak się rozpędzi to ile 500W ????
  • avatar
    daro7557
    -2
    A bebechy to nadal stare próchno od AMD.
  • avatar
    PS4MasterRace
    -20
    To jest ta bestia i nowa generacja :lol:
    PS4 jeszcze to pogoni grami na wyłączność a za 2 lata PS5 zmiecie ten syf konkretnie ech...

    https://s22.postimg.org/jawqisx1d/image.png

    M$ zwijaj majdan raz na zawsze :)
  • avatar
    Radical
    0
    Ale to będzie nowa generacja ze wsteczną kompatybilnością do x360 i one czy to jest półgeneracja jak ps4pro? Jeśli nowa generacja to właśnie wydymali wszystkich którzy kupili niedawno one s? Jesli pół generacja i wyjdzie powiedzmy pod koniec tego roku to nadal będzie wstrzymywana bo wszystkie gry będa musiały działać zarówno na one jak i scorpio. Czyli że najlepszym posunięciem dla sony byłoby zapowiedzieć w okolicach premiery scorpio ps5 które będzie troche mocniejsze i nie wstrzymywane przez ps4 i microsoft będzie znowu do tyłu? A tak wogóle zamiast chwalić się specyfikacją to pokazali by jakieś nowe gry....
  • avatar
    franiux
    0
    Nie wiadomo czy to Jaguar czy Zen pozbawiony SMT i działający na niższym napięciu co pozwoli zbić zapotrzebowanie na energię pewnie więcej jak o połowę.
    Wszystko się okaże. Oby to był zenek.
  • avatar
    bajbusek
    0
    muahahaha :) dali radę ! Są szybsi od Nintendo Switch!

    No to dłużej posiedzę na łoniaku S ... a spodziewałem się szybkiej zmiany. Znowu tabletowy Jaguar i ta sama śpiewka o optymalizacji ... będzie 4K w ultra LOW detalach, no i NAJWAŻNIEJSZE - dashboard w 4K !!! Emejzink :P
  • avatar
    Konto usunięte
    0
    Mam PC z dobrym prockiem i grafą GTX970 oraz Xboxa one. Właśnie ogrywam GoW 4 na PC. W detalach Ultra. Wcześniej miałem PS3. I tak sobie myślę " po huj mi scorpio skoro nie zagram sobie w Exclusivy z Sony ". Naprawdę nie chodzi o moc ale o gry.
  • avatar
    Marucins
    0
    "Dysk twardy: 1 TB, 2,5" "
    5400 rpm?
  • avatar
    Konto usunięte
    0
    Cały ten wątek przypomina dyskusję na temat wyższości hamburgera z Maca nad KFC. Konsole są dla innego targetu niż PC. Podpinasz pod TV, odpalasz i grasz bez bawienia się w drivery, service packi i update systemu. PC oczywiście jest wydajniejszy ale jest kilka razy droższy od konsoli. Szkoda, że nie upowszechniły się jakieś eGPU. Chcesz pograć to podpinasz to przez Thunderbold od razu do TV, chcesz zmontować jakiś film, to podpinasz to do laptopa. Chcesz grać w wyższej rozdzielczości, to wymieniasz GTX 1080 z 2560 jednostkami CUDA na GTX 2160 z 5120 jednostkami CUDA.