Ciekawostki

Rękojmia - planowana jest dobra zmiana dla klienta

Wojciech Kulik | Redaktor serwisu benchmark.pl
29 komentarzy Dyskutuj z nami

Jeżeli zostanie przyjęta propozycja sejmowej Komisji ds. Petycji, okres rękojmi będzie liczony od dnia wymiany sprzętu na nowy.

Kupujemy telewizor, który po jakimś czasie pokazuje swoje wady. Korzystamy więc z rękojmi i wymieniany urządzenie na nowe. Okres rękojmi jest jednak liczony nie dla tego nowego produktu, lecz wciąż dla tego pierwszego. Tak jest dzisiaj, ale trwają prace nad zmianą prawa.

Jak podaje Rzeczpospolita, sejmowa Komisja ds. Petycji przygotowała propozycję zmian w prawie dotyczącym rękojmi. Konkretnie chce, by do kodeksu cywilnego dodany został artykuł określający, że okres, w jakim sprzedawca jest odpowiedzialny za towar powinien być liczony od nowa od dnia, w którym wadliwy produkt został wymieniony na nowy.

Jeżeli zostanie to przegłosowane, będzie to dobra wiadomość dla konsumentów, ale też ważna informacja dla sprzedawców, którzy będą musieli dostosować się do nowych przepisów. Trzeba pamiętać, że dwuletni okres rękojmi dotyczy między innymi odzieży i sprzętu sportowego, ale też urządzeń elektronicznych typu RTV i AGD.

Dziś pierwsze czytanie. Zakłada się, że nowe przepisy wejdą w życie już 1 stycznia 2018 roku.

Źródło: Rzeczpospolita. Ilustracja: geralt/Pixabay (CC0)

Komentarze

29
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    kokosnh
    No to by ukróciło trochę produkowanie bubli o okresie żywotności gwarancji, czy sprzedawanie poserwerowych dysków na allegro jako nowych, bo będą musieli w nieskończoność je wymieniać :D
    3
  • avatar
    Fiona
    Francja chciała 5 lat gwarancji przymusowej na terenie UE...
    Ale ucichło...
    1
  • avatar
    Maxdamage
    Pamiętajcie, że RĘKOJMIA to nie to samo co GWARANCJA.

    Przy rękojmi, to TY jako klient musisz udowodnić wadę w produkcie- w efekcie zatrudnić rzeczoznawcę,specjalistę który wystawi odp. opinię.

    Pracowałem dla call-center appla - po 1 rocznej gwarancji wiele rzeczy się psuło. Każdy dzwonił i jak się dowiedział, że gwarancja w apple ma 1 rok, straszył rękojmią.

    W całej histoii działania polskiego call-center apple, nikt nigdy nie dostał naprawy/wymiany na rękojmię.
    -1
  • avatar
    kitamo
    To mnie zastanawia jedno - skoro rękojmia ma ulegac odnowieniu po wymianie urzadzenia przy pierwszej reklamacji, to czy pomysleli nad tym że przy drugiej klient moze domagać się odstąpienia od umowy z automatu i dają mu na to kolejne 3 lata.
    Jak ktos zna przepisy to daje mu to 6 lat ochrony które moga zostać zakończone zwrotem gotówki

    Cały ten proceder spocznie na barkach nie producenta a sprzedawcy bo ustawa tyczy sie konsumenta a nie podmiotu gospodarczego (w tym wlasnie sprzedawcy).

    Logicznie patrząc, oznacza to dla mnie jako sprzedawcy znacznie wiekszy procent odrzuconych reklamacji i tych w których powołam się na mozliwosc naprawy.
    W wiekszosci przypadków jesli idzie o RTV to po 2 latach nawet nie ma mozliwosci wymiany urządzenia ze względu na brak jego dostepnosci w sprzedaży - z tym argumentem klient nie może polemizować nawet. Zostaje naprawa.
    Tak więc tak jak Apple wymieniało mi telefony jak leci, teraz korzystniej dla mnie będzie jak będa mi je naprawiali i tyle.
    -2
  • avatar
    Misza102
    Zapłaca klienci za wyższe ceny. Zarobią tez prawnicy kosztem klientów(ostatecznie oni za wszystko płacą). Takie przepisy to absurd. Zaraz mnie zminusuje kążdy- ale pomyślcie o tych którzy coś Produkują- również w Polsce. Polska Cebula ty wystawi na balkon zimą, żeby sie zepsuł nawet...

    To taka sama paranoja jak bezwględne pierwszeństo pieszych na pasach (na szczęsie senat PO zablokował pomysł kolegów z PO...)- jak by prowadzili to na pasach był by pogrom.

    niestety jak wiadomo Pis sie nie cofa.
    -15