Ciekawostki

Silicon Graphics ogłasza bankructwo

przeczytasz w 1 min.

Jak donosi dziś serwis examiner.com firma Silicon Graphics (SGI), znana chyba wszystkim z doskonałych efektów specjalnych stworzonych na potrzeby filmu Jurassic Park oraz, co ważniejsze – „powołania do życia” interfejsu programowania OpenGL, ogłosiła właśnie bankructwo. Przyczyny takiego stanu rzeczy upatruje się w coraz szybszym postępie technologicznym, który przełożył się na znaczne zmniejszenie kosztów produkcji efektów specjalnych. SGI bardzo mocno to odczuła i od dobrych kilku lat przynosiła straty.

Cały majątek SGI, w tym superkomputery, które uczestniczyły w procesie tworzenia efektów specjalnych do filmów,  ma zostać sprzedany za 25 milionów dolarów firmie Rackable Systems. Sam OpenGL wyjdzie prawdopdobnie z całej tej sytuacji bez szwanku, gdyż od 2006 roku projektem zawiaduje organizacja non-profit – Kronos Group. Pytanie tylko co z logo i nazwą OpenGL, które dotąd należały do SGI.

Kadr z fimu Jurassic Park (1993 r.)

Komentarze

16
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    chemix
    0
    ...Irix .Kilka lat temu marzyłem o O2 :(
    • avatar
      Konto usunięte
      0
      OpenGL to pomyłka.. moim zdaniem microsoft powin ien sprzedawac licencje na DX zeby ludzie z OSX i Linuxa mogli w cokolwiek normalnego pograc :-)
      • avatar
        Konto usunięte
        0
        opengl wykorzystuje shadery 4.0, w gownie dx trzeba vista.
        opengl albo jego drobniejsza modyfikacja byla uzywana juz przy sterownikach do kart voodoo.
        opengl jest uniwersalnym srodowiskiem, dx nie
        opengl ma mniejszy naklad danych oraz kodu, zeby zrobic to samo co w dx
        engine quake,doom,doom3 oraz teraz nowe rage i wolfenstein chodza dalej na opengl.
        opengl byl przed dx, w win9x screensaver'y chodzily na opengl softwarowym.
        a jak sie slucha takich dzieci neostrady jak czajnik to rece opadaja.
        • avatar
          danieloslaw1
          0
          Szkoda ich tyle lat temu i taka grafa, no i efekty oczywiście też dużą role odgrywają!
          • avatar
            Konto usunięte
            0
            Trochę mi ich szkoda ale no co zrobić życie..
            • avatar
              mgkiler
              0
              Ludzie spokojnie.

              OpenGL nie jest wlasnoscia jedynie Silicon Graphics a komitetu ARB zrzeszajaca okolo 10 firm. Co prawda SG duza role w OpenGL odegral.

              To wlasnie odroznia OpenGL od DX - nie podlega jednej monopolistycznej firmie. Dlatego wiecej naukowych projektow czy profesjonalnych jest na OpenGL.

              Tworcy gier wybieraja DX z jednego glownego powodu - szybciej nowinki sie pojawiaja w nim niz w DX. W OpenGL komitet zbiera sie co pol roku by cos ustalic, jest cykl wprowadzania zmian do OpenGL. Trwa to wolniej niz w DX.

              Co prawda oprocz gier nie ma to znaczenia.

              Jeszcze byl kiedys drugi powod - starsze karty ATI mialy beznadziejne sterowniki do OpenGL. Teraz od Ati 3xxx sytuacja jest juz ok.