Konsole do gier

Sony PlayStation 4 Orbis: konsola do gier z kartą AMD Radeon HD 7670 i APU A8-3850?

z dnia
Damian Szymański | Redaktor serwisu benchmark.pl
155 komentarzy Dyskutuj z nami

Nienajnowsze podzespoły

Nadchodząca generacja konsoli Sony PlayStation 4 o kodowej nazwie Orbis według informacji przekazywanych przez IGN będzie wykorzystywała podzespoły koncernu AMD.

Już od jakiegoś czasu otwarcie mówi się, że rynek nadchodzącej generacji konsol będzie należał do AMD - potwierdził to w swoim wystąpieniu CEO Rory Read. Najpierw komponenty firmy z Sunnyvale zagościły w konsoli Nintendo Wii, a teraz zapowiada się powtórka z rozrywki. Według najnowszych, aczkolwiek wciąż niepotwierdzonych informacji AMD zagości w kolejnej konsoli Nintendo Wii U, a także nowym Xbox 720 oraz PlayStation 4.

sony playstation 4 ps4 orbis konsola console amd procesor cpu apu llano a8-3580 quad core graphic card gpu karta graficzna amd radeon hd 7670 hd 6670 hd 6550D

Według serwisu IGN konsola PS4, tak jak w przypadku pojawiających się wcześniej doniesień, nie będzie wykorzystywała 24-rdzeniowego procesora Cell firmy IBM, lecz funkcję CPU będzie pełnił tańszy układ wykonany w architekturze x86.

Pierwsze doniesienia w tej sprawie mówiły, że oprócz karty graficznej AMD w konsoli zobaczymy również procesor tego producenta. Docelowo ma to być karta graficzna Radeon HD 7670 oraz procesor APU Llano A8-3850.

Wybór procesora x86 ucieszyłby z całą pewnością deweloperów, którzy mogliby w znacznie prostszy sposób tworzyć gry, podobny do X360 i PC. Niestety przedstawione przez IGN podzespoły do demonów wydajności z pewnością nie należą.

Procesorem ma być APU Llano A8-3850, a wiec czterordzeniowy procesor, architektonicznie bardzo podobny do Athlona II X4. Ten 32 nanometrowy układ pracuje z częstotliwością 2,9 GHz i został ponadto wyposażony w zintegrowany układ graficzny Radeon HD 6550D, który będzie pracował wspólnie z dedykowaną kartą graficzną w trybie Dual Graphics.

sony playstation 4 orbis conspect konspekt wygląd ps4 amd compenents gpu cpu apu

Dedykowana karta graficzna mimo z serii HD 7000 będzie rebrandowanym Radeonem HD 6670 z architekturą VLIW5, wytwarzaną wciąż w 40 nanometrowym procesie technologicznym. Wspomniana karta zostanie wyposażona w 1 GB pamięci operacyjnej VRAM, a zegar rdzenia GPU pracować ma z częstotliwością 1 GHz. Układ graficzny obsłuży interfejs programowania DirectX 11 i OpenGL 4.2. Zapewni także obsługę HDMI 1.4a, który jest niezbędny jako złącze dla wyjścia wysokich rozdzielczości.

playstation 4 sony koncept concept wygląd amd cpu gpu

W przeprowadzonych testach HD 6670 zapewnia w miarę płynną rozgrywkę, ze średnią ilością nieco ponad 30 klatek na sekundę w rozdzielczości 1920x1080 pikseli (1080p) w takich tytułach jak: Metro 2033 czy Crysis 2. Można więc przyjąć, że HD 7670 osiągnie podobny wynik, który jak na obecne gry zapewnia minimalną płynność do komfortowej rozgrywki.

Oczywiście gry na konsolę są w większym stopniu optymalizowane, więc można przypuszczać, że wydajność będzie nieco wyższa, jednak z całą pewnością nie rokuje to dobrze na przyszłość. Sytuacje może nieco poprawić zintegrowany w APU układ graficzny Radeon HD 6650D, który byłby uruchamiany w sytuacjach kiedy dedykowana karta nie jest potrzebna - celem oszczędzania energii. Dodatkowo wspierałby dedykowaną kartę graficzną, za pomocą trybu Dual Graphic - co powinno przełożyć się zwiększenie wydajności.

amd cpu gpu apu konsole playstation 4 ps4 orbis xbox 720 Nintendo Wii Nintendo Wii U

Oczywiście nie oznacza to, ze podana specyfikacja konsoli okaże się prawdziwa, są to jedynie informacje przekazane przez serwis IGN i jak dotąd nie zostały oficjancie potwierdzone przez Sony, dlatego należy podchodzić do nich z dystansem. Jednak coś może być na rzeczy, gdyż HD 7670 to najmocniejszy układ graficzny który może być bezproblemowo sparowany z Llano A8-3850, zaś sama karta była już wcześniej wymiana jako możliwy do zastosowania układ w konsoli Xbox 720.

Jeżeli spodziewana premiera konsoli miałaby się odbyć w 2013 roku, to bardziej prawdopodobne wydaje się zastosowanie nowych generacji zarówno APU - Trinity jak i kolejnej serii kart Radeon HD 8000, chyba, że twórcy konsoli planują jej wcześniejszy debiut.

Jak to będzie? Przekonamy się wkrótce - taką mamy nadzieję.


Więcej o konsolach:

Źródło: IGN

Komentarze

155
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Nie lepiej FX'a do gier wsadzić? szczególnie modele 4-6 rdzeniowe xD
  • avatar
    Jak miło patrzeć kiedy redakcja daje newsa którego sam wyszukałem :)
    Jeśli będzie taka grafa to 1080p jest możliwe ale dalej nie będzie tego na czym wszystkim zależy czyli porządnego AA, vsynca, hi-res textur, miękkiego cieniowania, SSAO na High, DX11 i teselacji itp itd. Bedzię 1080p na low/mid (jeśli przytną odległość rysowania czyli pojawi się pop up). Znowu wszędobylski blur i mgła żeby przykryć/rozmazać to co brzydkie :D
  • avatar
    Jest tylko jeden + Od dziś każdy kto ma w kompie jakieś 4 rdzenie (nawet AMD) i średniawą grafę nie ma po co wymieniać tych komponentów (w konsolkach i tak pewnie nie dadzą więcej niż 2GB RAMu). Upgrade kompa niepotrzebny, bo na co komu radek 7970 czy gtx680 skoro wszystkim pójdą porty z 6670 na ultra :/
  • avatar
    Uwaga bo już do was nadciąga ogromny troll z warszawskiej pragi mr Kulig Sony75 Piotr Kuligowski. Strzeżcie się!
  • avatar
    Nie rozumiem czemu każdy marudzi że powinno być Ivy że hi end 7000 albo Kepler... wiecie ile by kosztował konosola jakby wsadzili tam kartę za 2 klocki i procesor za drugie tyle? a konsole nawet drogie nie kosztuje więcej niż 1500zł. Do tego optymalizacja gier pod konsole to zupełnie inna sprawa.
    Ps3 slim ma kartę graficzna 256MB vRAM, RAM konsoli 256MB i procesor 3,2GHz w 45/65nm procesie technologicznym a i tak pocinacie w niezłe gry w HD
  • avatar
    Playstation na wejściu zawsze było technologicznie do przodu, tak więc wątpie żeby tym razem było inaczej.
  • avatar
    jaka by nie była itak trzeba bedzie kupic jesli sie bedzie chciało grac w nowe tytuły.
  • avatar
    W sumie to nowe gry nextgen potrzebować będą sumaryczną moc na poziomie 2,5 teraflopa ,tak bynajmniej mówią i prezentują na przykładzie Engine U4[demo samarytanin].Radek 7670 + domniemany procek pewnikiem po pewnej jeszcze optymalizacji silnika pod konsole owe wymogi spełni.Natomiast nowe topowe radki i keplery ze swoimi 3,5 teraflopa to pewnie na 5 lat starczy + jeszcze procek to i na 7 pewnie będzie ,tyle że znowu będą bajerować nas za rok nowym dx12 .
  • avatar
    Mam jeszcze jedną teorię! Ta Ci się spodoba kapral.hicks :) Jak wiadomo do premiery nowych konsol jeszcze trochę czasu, a już prace nad nimi na pewno trwają pełną parą. Zrobią je potężne (ale drogie pewnie będą), a żeby nie obniżać sobie przychodów, puszczają takie ploty żeby sprzedaż obecnych konsol się utrzymała i żeby ludzie zawczasu się nie jarali i nie czekali skoro mogą kupić jeszcze obecne konsole :)
  • avatar
    Stara konsola "nowej generacji" :/
  • avatar
    Co do ceny PS3, to najdroższy był napęd BD. Kosztował na początku 300zielonych i to przez niego Sony dopłacało do konsol. Opłaciło się im bardzo, bo był to chwyt, który umożliwił wygranie tego formatu z HD-DVD. Konsola będzie tańsza lub tyle samo kosztująca. Proc może AMD lub znowu coś z Cellem zmodyfikowanym (kompatybilność wstecz) czy PowerPC i mało prądu brącym, bo będzie maks 32nm. Aczkolwiek to z procem, to domysły moje, ale byłoby to dla Sony najtańsze rozwiązanie (licencje i technologie na cella mają swoją i fabryki z partnerami od niego). Wydajność jego wystarczy, może być lekko usprawniony.Dodadzą mocny GPU i konsola weźmie 200W max. Jak PS3, a będzie od niego tańsza na premierze.Na E3 coś zapowiedzą pewnie

    Sorka za pogrubienie, pierwszy komentarz mój, samo ustawione tak było ;p
  • avatar
    ta plotka jest warta co najwyzej funta kłaków, bedzie tradycyjny scenariusz czyli konsole wsytartują z najszybszymi w owym czasie GPU(czyli Radeon HD8000 albo jakis Kepler } optymalna iloscią ramu czyli pewnie 4gb i tyle w temacie a wy dajecie się nabierać na dyrdymały i debatujecie jak stare baby hehehe
  • avatar
    wcale sie nie zdziwie jak w WiiUPS4X720 bedzie siedziała technologia AMD troche sie na tym obłowią
  • avatar
    Fajnie, benchmark jest jak plotek.
    Zaraz se napiszecie news o nowym ps4 zbudowanym na bazie 2rdzeniowego atoma z intel HD 3000.
  • avatar
    przecież do bzdury jakieś,jak mozna w to wierzyć ;/
  • avatar
    Troszkę się spóźniliście, 1.04 już był prawie tydzień temu :D
  • avatar
    Kto wie, może na takiej konsoli dało by się odpalić windowsa 7.
  • avatar
    Ładne by było "szaleństwo" ze strony Sony gdyby w PS4 pojawiła sie karta Radeonem HD 6670/7670. Przecież ten złom jest zauważalnie słabszy od np. HD 5750.

    http://www.benchmark.pl/testy_i_recenzje/Testy_3DMark_11%2C_3DMark_Vantage-3782/strona/14048.html

    Mam nadzieję, że to plotki, bo tak jak w np. PS3 znalazły się niemal najlepsze części jak na tamte czasy (a nie dolna półka).
  • avatar
    taaak, 4-rdzeniowy kiepski procek w PS4 podczas gdy w PS3 siedzi potężny 8-rdzeniowy CELL, który swoją mocą obrabia efekty graficzne bo sama kośc graficzna z serii geforce 7900 z 2004 roku już dawno nie wydala. to własnie obróbka grafiki przez CPU w ps3 pozwoliła na wydanei takich gier jak Uncharted 2, Infamous 2 czy Killzone 2/3.

    potężny procek stanowi więc wsparcie dla słabej grafiki - poleca film "jak ujarzmiono cella" więc doprawdy wątpię by obecnie wsadzano słabszy procek i średniowydajną grafikę

    ktoś coś usłyszał że będą dwa gpu i puscił w plotę i teraz powtarzają to wszystkie portale w Polsce bez cienia refleksji
  • avatar
    Witam. Myślę, że ten news jest prawdziwy, ale nie dotyczy PS4. W PS4 na pewno będzie high endowy chip lub nieco słabszy i wątpię, że z tego roku. Myślę, że to jeszcze nie ujawniona specyfikacja WII U, które ma mieć premierę w tym roku. Nintendo coś tam mówiło, że ich konsola ma obsługiwać fullHD, a jakiś programista ponoć powiedział, ze jest zbyt słabe, aby pociągnąć dzisiejsze gry w tej rozdzielczości. Wszystko pasuje. Też AMD w Wii U. Jak wiadomo Nintendo nie robi konsol, które są drogie, a do HD i gier jakie wypuszczają taki sprzęt wystarczy. Mario w 1080p pójdzie aż miło. Zwykłe będą wyglądały jak na PS3/XO ale nie w 1080p,. Na E3 pewnie się okaże. Podzespoły też pasują na wygląd Wii U, które jest małe. Chip również pasuje, biorąc pod uwagę rok wydania i cene.
  • avatar
    Czego by do konsol nie wsadzili to konsolowe retardy i tak to lykna bez zajakniecia i jeszcze grzecznie podziekuja jak zawsze.
  • avatar
    Te doniesienia to ściema w PS4 będzie Cell na 100% a mówię to ponieważ znam kolegę co siedzi w Sony:)
    -1
  • avatar
    No włąśnie WiiU ma mieć ponoć jakiegoś radka HD serii 4000, jeszcze gorzej niż ps4... I o ile w ps4 na dzień dzisiejszy minimalnie wystarczy do nowych gier (na low/medium, bez AA i vsynca jak do dziś z ps3) to i tak zacznie się obniżanie rozdziałki i jej upscalowanie żeby "jakoś" w miarę to wyglądało... Swoją drogą najlepsze jest to że taki Uncharted na psp vista też chodzi w rozdziałce niższej niż natywna wyświetlacza (potwierdzają to sami twórcy) a i tak zdaży mu się chrupnąć i nie trzyma tzw 30fps... widać nie taka mocna ta konsolka jak ją media i marketing kreuje...
    -1
  • avatar
    Znowu plotka o plotce. Kiedy to w konsolach montuje się karty z low endu ? Powiem tylko tyle że to było by bezsensu wypuszczać nową konsole która była by jedynie marginalnie lepsza od poprzedniej, dawać grafikę która już dzisiaj jest bardzo słabą konstrukcją a co dopiero w dniu premiery (za 1.5roku). I co ludzie znowu grali by w 720p, 30 fps'ach? za taki przeskok ludzie nie będą chcieli płacić pieniędzy na nową konsole, po co skoro widziany przeskok jakościowy nie będzie warty pieniędzy.

    -2
  • avatar
    Imo dobre info. jeśli to prawda to doczekaliśmy się sytuacji w której nasze blaszaki definitywnie pokonują konsole.
    Tak naprawdę nie było innej opcji, gdyż konsole nie może pożerać 650W i kosztować 4k pln, nikt by jej nie kupił.
    Natomiast w przypadku PC te kryteria nie mają już tak istotnego wpływu na decyzję klienta (choć dla wielu osób nadal mają znaczenie)
    Dobre info. dla Pececiarzy (do których sam się zaliczam) każdy kto będzie chciał cieszyć się najnowszymi grami w max detalach będzie kupował peceta, a popyt napędza podarz i rozwój technologii. Od tej pory nawet najnowsze wersje konsoli będą 30-50% mniej wydajne od topowych PC, przewaga ta oczywiście będzie się umacniała biegiem czasu, gdyż nowe karty graficzne i procesory są wydawane częściej niż nowe generacje konsol.
    -2
  • avatar
    Masakra... Nasz wielki, szumnie zapowiadany postęp...

    Aby gry naprawdę przyskoczyły w XBOXie zatykać by musiał Ivy wspomagany przez highendowego HD7000 albo i Keplera.
    -8
  • avatar
    Tak znowu konsola na rok albo dwa cóż idą w ilość sprzedanych a nie jakość.
  • avatar
    Rany jak ten pad na PS4 wygląda :E Jak tak dalej pójdzie to będzie musiał nam kolega przytrzymywać bo nie dosięgniemy do przycisków :D
  • avatar
    jeśli tak by było to trochę kaszanka, ale póki co to plotki, a z drugiej strony jak wiadomo wrzucanie mocnej 500-600$ konsoli na rynek jak ps3 na początku wcale dla Sony nie posłużyło i musieli potem jakoś szybko schodzić z ceny, idealna cena na start to 400$ i Sony o tym wie i być może nie wrzucą najmocniejszego sprzętu by zmieścić się w cenie do 400$, poczekamy zobaczymy
  • avatar
    "W przeprowadzonych testach HD 6670 zapewnia w miarę płynną rozgrywkę, ze średnią ilością nieco ponad 30 klatek na sekundę w rozdzielczości 1920x1080 pikseli (1080p) w takich tytułach jak: Metro 2033 czy Crysis 2."

    Że co proszę?.. x_X

    Nie mogliście wcześniej tego napisać - nie kupowałbym 6950 tylko 6670 skoro Metro rozwala w fullHD :P
  • avatar
    Może jednak lepszym rozwiązaniem na dzisiaj byłoby po prostu złożyć konsole w cenie 2-2,5k, która i tak będzie naprawdę znacząco wydajniejsza od poprzednich generacji ale skrócić czas życia każdego wydania do 2-3 lat. Nie będzie przepłacania za drogie, nowe na rynku podzespoły, które i tak po tych 3-4 latach są złomem porównując do tego co aktualnie oferuje rynek i jednocześnie postęp jakościowy gier nabierze lepszego tempa.
  • avatar
    (..)

    Najlepiej podsumowuje to EPIC
    "Jako developerzy naciskamy na przedstawicieli firm zajmujących się konsolami, by wzięli pod uwagę wymagania naszego silnika, tak by wpakowali do nowych konsol wystarczającą technologię. Jeśli nie byłoby nacisków, to Apple prawdopodobnie przegoniłoby ich w ciągu kilku najbliższych lat."


    Mlodyb13- Zanim nauczysz się już obsługiwać przeglądarkę google to może faktycznie pomogę w znalezieniu słów epic co do unreal engine 4 na nowych konsolach. Drobna podpowiedz, wpisz sobie "unreal engine 4 działa na niezapowiedzianej jeszcze konsoli".
  • avatar
    (.bez reklam.)
    Jako ciekawostka, koszt RSX(około 7800/7900gtx) w pierwotnie 83.17 dolary. Porównajcie sobie jaki był koszt karty grafiki z 7800gtx w tamtym czasie. Widać więc że nie wato patrzeć na cenę podzespołów na PC, zaś największy problem ps3 jeśli o koszty chodzi to nie była karta graficzna co sam BR i Cell (jest tak gdyż wchodzi w to wszystko opracowanie i wdrożenie tych technologii)
  • avatar
    Z tego co patrze to 6670 to tylko 750 gflopa także to dużo za mało ale nie za mało do konsolki w wersji lite tak jak u Microsoftu mają być dwie wersje jedna słabsza lite z kamerkami kitketem i całym tym rodzinnym shitem a dróga hardcorowa ta właściwa dla graczy[którego specyfikalia dopiero wypłyną] tak pewnie sony też coś takiego zrobi i wyda wersje lite z 6670 i to w sumie będzie półka jak z Wi u .
  • avatar
    (.bez reklam.)
    Z kolei plotka o nowym xboxie straszy prockiem który ma aż 16 rdzeni.. jeśli by się ta plotka sprawdziła to dołożą jeszcze tak samo wydajną grafikę i można mówić o wyraźnym przeskoku którego ja jestem pewien
  • avatar
    oj tam oj tam się czepiacie bo to bo słabe komponenty
    bo mam być ivy bo sraty bo dual graphics.... ]:-}

    a może w końcu będzie soft optymalizowany pod obliczenia gpgpu? wiekszosc pierdol bedzie liczyl zintegrowany w cpu uklad /fizyka,AI/, samo cpu zajmie sie tylko oprogramowaniem konsoli, a grafika 7xxx bedzie wyswiatlac obraz... przecież grafika jest wydajniejsza n-razy niz cpu

    wystarczy odpalic np boinc, gdzie mi jeden rdzen cpu zlicza ~3h na probke (daje to na moim cpu 3 próbki w 3h), a grafika ~2 min (na rd hd 4770 ok 80 (osiemdziesiat!!!) probek w 3h), by skumac sprawe i roznice

    dobrze wiecie, że optymalizacja w przypadku konsol jest kluczowa, a amd od jakiegos czasu stawia na gpgpu, wiec na pewno jakis cel w tym byl lub jest

    wiec po co te pierdolowate dyskusje skoro nie ma oficjalnego stanowiska sony w tej sprawie?
  • avatar
    I ZNOWU TE BADZIEWNE CONCEPT ART
  • avatar
    Nie podoba mi się to.Jak mają zrobić konsolę to coś porządnego ,a nie 4 rdzeniowy procek kur.... co to ma być wogole .