Aparaty cyfrowe

Pełnoklatkowe sensory w aparatach Sony - wśród nich pierwszy kompakt RX1

przeczytasz w 3 min.

Jedyne aparaty w swojej klasie

Który producent jako pierwszy zdecyduje się umieścić sensor pełnoklatkowy w typowym kompakcie? Odpowiedź na to pytanie już znamy - Sony. Model RX1 to pierwszy aparat z serii Cyber-shot, który wyposażono w pełną klatkę o rozdzielczości 24 Mpix. Identyczny sensor znalazł się również w Sony SLT-A99, systemowym aparacie z półprzezroczystym lustrem.

Pełna klatka, czyli sensor o wymiarach 36 x 24 mm, odpowiadający wielkością klatce kliszy małoobrazkowego filmu 35 mm, w świecie cyfrowym od zawsze był synonimem profesjonalnego fotografowania. Nie tylko ze względu na cechy zdjęć, ale także cenę, poza zasięgiem przeciętnego zjadacza chleba. Czy to się zmieni

Sony Cyber-shot RX1 Sony SLT-A99 porównanie widok bok

Nowości Sony rewolucją cenową nie będą, ale coś na pewno się ruszyło w tym segmencie aparatów. Takim symbolem jest zwłaszcza RX1, który w zasadzie jest pierwszym cyfrowym kompaktem z tak dużym sensorem. Bardzo podobny doń kompakt RX100, skądinąd bardzo udana konstrukcja z sensorem 1", okazał się przymiarką do jeszcze większego.

Sony Cyber-shot RX1 widok przód

Sony Cyber-shot RX1 widok gora
Przesłonę i ostrość możemy regulować za pomocą pierścieni na obiektywie.

Sony Cyber-shot RX1 widok tył
Brak jakiegokolwiek wizjera w standardzie wynagradza wysoka rozdzielczość 3 calowego wyświetlacza.

Oba aparaty można zaliczyć do kategorii naj. Sony RX1 to najmniejsza cyfrówka z pełną klatką, a Sony A99 to najlżejszy systemowy aparat z takim sensorem. Z pewnością będą one interesowały przede wszystkim osoby poważnie podchodzące do fotografii. Sony Cyber-shot RX1 podobnie jak Sony SLT-A99 wyposażono w sensor Exmor CMOS o efektywnej rozdzielczości 24,3 Mpix, co w dużym stopniu nadaje im bardzo podobne cechy.

Są to jednak różne aparaty. Model RX1 dysponuje zainstalowanym na stałe obiektywem Carl Zeiss Sonnar T* o ogniskowej 35 mm i jasności f/2, a A99 to aparat systemowy z wymienną optyką.

Sony SLT-A99 widok przód lustro
Sony SLT-A99 tak jak przewidywano, bardzo przypomina model SLT-A77.

Sony SLT-A99 widok góra stopka akcesoria
Oba aparaty wyposażono w nową stopkę akcesoriów, która jest zgodna ze standardem ISO 518. Wyposażono ją zarówno w styki dla lampy błyskowej, jak i złącze dla innych dodatków, w tym opcjonalnego wizjera (dla RX1).

Innowacje związane z mechanizmem ustawiania ostrości dotyczą Sony SLT-A99. Zastosowany w nim system Dual AF wykorzystuje połączenie klasycznego systemu 19 czujników AF (w tym 11 krzyżowych) z układem aż 102 punktów, które zostały zintegrowane z sensorem. Pierwszym systemowym aparatem, który oferował detekcję fazy za pomocą sensora jest Canon 650D.

Sony zapewnia, że dzięki Dual AF, ostrość będzie utrzymana nawet gdy obiekt opuści jedno z 19 pól systemu AF. Pojawił się również nowy tryb AF-D - ciągłe śledzenie ostrości - wykorzystujący zalety nowego mechanizmu ustawiania ostrości.

Sony SLT-A99 widok tył
Przycisk AF Range aktywuje ciekawą funkcję, która pozwala zdefiniować zakres odległości, dla których aparat będzie starał się złapać ostrość.

W Sony SLT-A99 znajdziemy interesujący przycisk-pokrętło umieszczony po lewej stronie bagnetu obiektywu. Służy on "do płynnego, bezgłośnego nastawiania ekspozycji, czułości ISO, sposobu pomiaru jasności, czasu migawki, przysłony i poziomów nagrywania dźwięku."  Ten element przyda się zwłaszcza podczas filmowania.

Sony SLT-A99 reklamowany jest jako idealny aparat dla wideofilmowania. Wspiera formaty kompresji obrazu AVCHD 2.0 / MPEG-4 AVC (H.264) i zapisu dźwięku Dolby Digital (AC-3) / MPEG-4 AAC-LC (2 kanały). Maksymalna przepływność zapisu wynosi 28 Mbps (1920 x 1080 pikseli, 60 kl/s). Uchwyt pionowy VG-C99AM pozwala na wymianę akumulatora w trakcie filmowania. Jako akcesorium dostępny jest adapter XLR, który wyposażono w dwa złącza XLR dla profesjonalnych mikrofonów i konsolet.

Sony SLT-A99 widok LCD boki złącza
Położenie 3-calowego ekranu LCD można swobodnie regulować. Na lewej ściance znajdziemy zestaw potrzebnych złączy, a na prawej podwójny slot kart pamięci.

Zdjęcia są warte tysiąca słów, ale nie mniej istotna jest tabelka ze specyfikacją obu aparatów, którą prezentujemy poniżej.

 
Sony Cyber-shot RX1
 Sony Alpha SLT-A99
Sensor

 24,7 Mpix / pełna klatka (35,8 x 23,9mm) / Exmor CMOS

24,7 Mpix / pełna klatka (35,8 x 23,9mm) / Exmor CMOS
Efektywna rozdzielczość
 24,3 Mpix / 6000 × 4000 piksele 
Rozdzielczość wideo1080/60p, 60i, 50i, 24p,25p; 1440 x 1080 pikseli (30 kl/s, 25 kl/s), VGA 
Procesor obrazuBIONZBIONZ
Mocowanie obiektywu
brak Sony A
zgodne z Minolta i Konica Minolta
ObiektywCarl Zeiss Sonnar T*
35 mm, f/2
-
Konstrukcja obiektywu8 elementów / 7 grup
3 elementy asferyczne
1 soczewka AA
-
Stabilizacja brak / elektroniczna (film) matrycowa, Steady Shot Inside
Mechanizm czyszczenia sensorabrakultradźwiękowy, powłoka antykurzowa
Układ AFdetekcja kontrastu
25 pól
 Dual AF
19 punktów (11 krzyżowych)
102 punkty AF fazowe w sensorze
Pomiar światła 1200 stref
czułość -2EV do 17 EV
Czas ekspozycji1/2000 - 30s, BULB 
Czułość ISOAuto, 100-25600 rozszerzana do 50 i 102400 (wieloklatkowa eksp.)
w trybie BULB do 1600
 Auto, 100-25600 rozszerzana do 50 i 51200 (wieloklatkowa eksp.)
100-6400 (filmy)
Tryb seryjny5 kl/s
2,5 kl/s z AF
6 kl/s (7 kl/s APS-C)
10 kl/s w trybie tele-zoom
Kodek zapisu obrazu i dźwiękuzdjęcia: JPEG, RAW (14-bit) filmy: AVCHD 2.0 / MP4 dźwięk: stereo 
Wizjerbrak / opcjonalnyelektroniczny
OLED TruFinder, 0,5 cala
2 359 296 punktów
EkranLCD 3 cale, 1 229 000 punktówLCD 3 cale, 1 229 000 punktów
odchylany góra/dół/bok
Lampa błyskowawbudowana (pop-up)
liczba przewodnia 6
złącze lampy zewnętrznej
brak,
złącze lampy zewnętrznej, np. HVL-F60M o liczbie przewodniej 60
Wi-Fi, GPS  
ZłączaUSB 2.0, HDMI mini, mikrofonowe USB 2.0, zdalne sterowanie, zasilacz, HDMI mini, mikrofonowe, słuchawkowe, zasilanie, synchronizacja, złącze uchwytu pionowego
Tryby fotografowaniaAuto, tematyczne, priorytetowe, manualny, ustawienia użytkownika 
Ciekawe funkcje  -
Pamięćkarty pamięci SD / SDHC / SDXC (UHS-I, Eye Fi) /
Memory Stick PRO Duo, Memory Stick PRO-HG Duo
podwójny slot (w A99)
Akumulator

litowo-jonowy
wydajność 270 zdjęć

litowo-jonowy NP-FM500H
wydajność 500 zdjęć (LCD)
410 zdjęć (wizjer)
Wymiary i waga113,3 × 65,4 × 69,6 mm
453 g (korpus)
482 g (z akumulatorem i kartą)
 147 × 111,2 × 78,4 mm
733 g (korpus)
812 g (z akumulatorem i kartą)

Sony SLT-A99 trafi do sprzedaży z początkiem listopada 2012 roku, a Sony Cyber-shot RX1 w grudniu. Ceny obu aparatów za oceanem ustalono na 2800 dolarów co stanowi jednoznaczną odpowiedź na pytanie, dla kogo jest to sprzęt. Ceny europejskie są jeszcze mniej optymistyczne - 2800 euro za A99 i 3100 euro za RX1.
 

Więcej o aparatach i akcesoriach Sony:

Źrodło: Sony

Komentarze

16
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Konto usunięte
    3
    Hmm... gorzej dla tych, którzy trudzą się profesjonalną fotografią i z tego się utrzymują (nie mówię tu o światowej sławy fotografach, bądź tych co w reklamie, którym kryzys nie grozi). Teraz ci, którzy zarabiają pieniążki wykonując fotografię ślubną/wnętrza/itp. pójdą jeszcze bardziej w odstawkę, mimo że robią to zdecydowanie lepiej i bardziej fachowo od amatorów, ale co tam - w końcu wujas kupił nową sony alfa, która groźnie wygląda z pełną klatą i nie potrzebuje już żeby ktoś mu 'obfocił' za pieniądze kwiatki na stronę internetową jego kwiaciarni ;)

    W wolnej chwili zajmuję się jeszcze stworzeniem jakiejś witryny internetowej, więc z doświadczenia wiem, jakie "cyrki" odchodzą, gdy mój klient kłóci się z fotografem o zdjęcia. I mie się kiedyś oberwało, że czemu tak dużo chcę wziąć za stworzenie strony www, skoro on może sobie wygenerować stronę edytorem za darmo, o! ;p

    Coraz więcej różnej maści narzędzi (również software'owych) i sprzętu pozwala każdemu spróbować czegoś, co wcześniej niejako zarezerwowane było tylko specom danej dziedziny (kiedyś lustrzanka to było "coś", dzisiaj biega z nią prawie każdy, bo robi lepsze zdjęcia niż tel. komórkowy). Okej, do pewnego momentu nie ma w tym nic złego. Gorzej jednak, gdy zaczyna na tym cierpieć "rynek" ludzi, którzy naprawdę się na tym znają i tym żyją, bo fala ignorantów zje ich żywcem... jakaś grubsza rozkmina z mojej strony. Chyba tabletki zaczynają działać. Pozdrawiam! ;)
    • avatar
      shamoth
      3
      Zadowolił bym się 16Mpix w takim rozmiarze sensora, więcej światła na pixel, krótszy czas naświetlania bez dodatkowego zaprzęgania destruktywnych algorytmów...
      • avatar
        Fiona
        1
        Pełna klatka - super.
        Ale ta cena za te opcje.....

        Troszkę tak jakby mi ktoś trabanta chciał sprzedać w cenie mercedesa, bo z autografem madonny na siedzeniu.

        Ja jednak wolę za te pieniądze mercedesa bez autografu. (czyt. lustrzankę)

        mgkiler Kodak 730, Kodak 850 - to kiepskie hybrydy ???
        Oj mało widział Kolega jeszcze
        • avatar
          Q'bot
          0
          3100 ojro... no to cena rzeczywiście tak, jak za FF'a. Ciekawe kto kupi kompakt z dobrą matrycą, niewymienną stałką (co gorsza coś ciemną), bez wizjera, gripa ani nawet pokręteł/przycisków do wygodniejszej obsługi...
          • avatar
            Szymon331
            -3
            Kompakt z pełną klatką? Bez sensu. Wszystkie zalety pełnej klatki w kompaktach tracą sens bytu. Oddziałują natomiast na cenę.

            PS. W Alftie bardzo podoba mi się sposób odchylania ekranu.
            • avatar
              kitamo
              0
              litowo-jonowy NP-FM500H
              wydajność 500 zdjęć (LCD)
              410 zdjęć (wizjer)

              Czyli mam rozumiec ze elektroniczny wizjer zjada o wiele wiecej energii niz ten LCD ?
              Nie sadzilem ze az taka roznica bedzie.