Ciekawostki

Stratolaunch - największy samolot świata pokazany w pełnej krasie

Mateusz Tomczak | Redaktor serwisu benchmark.pl
20 komentarzy Dyskutuj z nami

Kadłub o długości 72 metrów i rozpiętość skrzydeł wynosząca 117 metrów. To główna wizytówka tego kolosa.

Loty i samoloty nie są wiodącymi tematami na naszym portalu, ale obok pewnych wydarzeń wręcz nie wypada przejść obojętnie. Właśnie tak jest i tym razem, kiedy to po raz pierwszy w pełnej krasie pokazany został Stratolaunch - największy samolot świata.

Za projekt maszyny odpowiada Paul Allen, o którym niektórzy zapewne mieli kiedyś okazję usłyszeć. To jeden z założycieli firmy Microsoft i, jak łatwo się domyślić, bardzo bogaty człowiek. Miliardy dolarów na koncie postanowił spożytkować między innymi na Stratolaunch właśnie, który po raz pierwszy opuścił hangar.

To prawdziwy kolos. Kadłub o długości 72 metrów, rozpiętość skrzydeł wynosząca 117 metrów oraz waga 220 ton (bez paliwa i ładunku) z pewnością robią wrażenie. Dość powiedzieć, że do wyprowadzenia samolotu potrzeba było aż 28 kół.

Stratolaunch

Stratolaunch
foto: stratolaunch

Zdjęcia mogą nie oddawać skali rozmiarów samolotu dlatego też warto rzucić okiem na grafikę pokazującą, jak wygląda on na tle innych, latających już maszynach.

Stratolaunch rozmiary
foto: wikipedia

Zastosowano tu sześć silników znanych z Boeinga 747. Na pierwszy lot Stratolaunch trzeba będzie jeszcze trochę poczekać. Planowany jest on na 2019 rok.

Informacje uzupełnić wypada jeszcze o przeznaczenie maszyny. Celem Stratolaunch ma być wynoszenie rakiet z satelitami w powietrze, dzięki czemu ich start będzie podobno łatwiejszy niż obecnie. Łatwiejszy, a jednocześnie tańszy przez co już teraz wspomina się o pierwszych klientach zainteresowanych wykorzystaniem Stratolaunch.

Źródło: Stratolaunch, wikipedia

Komentarze

20
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    BluePandoraBox
    10
    An-225 również ma dwudziestoośmio kołowe podwozie, główne, przednie to kolejne 4 koła, udźwig zapewne bez porównania większy od tego cudaka, długość i wysokość również jest większa
    An-225 ustanowił rekord przewożąc 253 tony ładunku na wysokości blisko 11 km pokonując odległość tysiąca km z prędkością przelotową 763.2 km/h
    mógłby Stratolaucha wziąć "na barana" jak Burana (sowiecki prom kosmiczny) dla którego powstał i jeszcze rakietę nośną z satelitą ;)
  • avatar
    Konto usunięte
    6
    Ciekawe ile będzie kosztowało jego wypożyczenie :D
  • avatar
    stach122
    4
    Mnie zastanawia czemu nie połączyli jeszcze z tyłu. Może niepotrzebnie ale dręczy to środkowe skrzydło.
  • avatar
    Kropeczka
    1
    Brak pasów na taki rozstaw kół.
    Na normalne sytuacje obciążenia są pewnie z malutkim zapasem.
    Ale w sytuacjach ekstremalnym nie trudno zgadnąć iż z jednego zrobią się dwa....

    Ale spoko to taka zabawka, która nigdy nie wejdzie do produkcji.....
  • avatar
    Kropeczka
    1
    Piotrze - lotnisko dla niego musi zostać zbudowane, chyba że planujesz sam go wynosić na własnych pleckach na orbitę...

    I to nie jedno a przynajmniej dwa, pogoda potrafi być nieprzewidywalna i takie są procedury bezpieczeństwa.

    Jak się olewa procedury to się później ma Smoleńsk i prawie niedawno Londyn.

    Bogatemu wolno - na świecie jest masa samolotów które zostały wyprodukowane po jednej sztuce, ba rosjanie nawet prom kosmiczny zrobili. I później te zabawki, albo gniją, albo trafiają do muzeum...

    Zanim nam szaraczkom zarzucisz że komentujemy nie czytając sam poszerz swoją wiedzę...
  • avatar
    piotr.potulski
    0
    Ten artykuł zawiera zaledwie kilka paragrafów a większość komentujących i tak go nie przeczytała. To nie jest samolot transportowy - to latająca wyrzutnia rakiet kosmicznych. Nie robili go by był największy, tylko po to, żeby był w stanie wypełnić swoje zadanie, czyli wynieść rakietę na orbitę. Nie ma znaczenia, czy na świecie są lotniska na którym może wylądować bo on nigdzie się nie wybiera. Pogoda i sytuacje ekstremalne, też nie mają znaczenia, bo będzie eksploatowany w warunkach dla niego odpowiednich. I wreszcie on nie wejdzie do produkcji, on już wszedł. Ten egzemplarz z tego co wiem ma być jedynym.
  • avatar
    BluePandoraBox
    -3
    "do wyprowadzenia samolotu potrzeba było aż 28 kół" - podwozie dwudziestoośmio kołowe ma większy sens
    pośpiech jest wskazany wyłącznie przy jedzeniu z jednej miski i łapaniu pcheł :)

    teraz będziecie kasować komentarze w których są opisane błędy w tekście?
    może to napiszcie w regulaminie aby była jasność
    dla wyjaśnienia - wcześniej wpisałem komentarz w których wyłapałem jeszcze inny błąd, został poprawiony ale również skasowano mój wpis
  • avatar
    sebmania
    0
    Prawdopodobnie tańsza jest konstrukcja o wiele ponieważ samolot jest zrobiony z 2 mniejszych
  • avatar
    simon5555
    0
    To nie jest prima aprilis, więc to musi być kolejna bańka finansowa. Taka jak te loty kosmiczne Elona Muska.