Internet

Turyści XXI wieku według Google

przeczytasz w 0 min.

Google przedstawił raport z badania, w którym zapytano polskich internautów o ich opinie na temat internetu i jego roli w procesie zakupu usług turystycznych. To bowiem zachowania konsumentów są motorem zmian na rynku turystyki online, a zarazem warunkiem komercyjnego powodzenia wprowadzanych przez firmy turystyczne innowacji.

Interpretując wyniki badań można zauważyć, że Polski internauta-turysta jest coraz bardziej wymagający, świadomie i aktywnie poszukuje, porównuje i wybiera oferty turystyczne. Przed podjęciem decyzji korzysta z wyszukiwarek i przegląda przynajmniej po kilka stron internetowych. Aby dokonać zakupu, nie musi już osobiście udawać się do biura turystycznego, bo usługi może zarezerwować i kupić online. To, czego może mu wtedy zabraknąć to kontakt z drugim człowiekiem, przedstawicielem biura turystycznego. Jednak i tak coraz częściej decyduje się na tę formę zakupu.


Wyniki badań pokazały szereg tendencji nakreślających profil współczesnego internauty-turysty. Pierwsza z nich dotyczy czynności wykonywanych za pośrednictwem Internetu. Internauci-turyści coraz częściej decydują się na internetowe zakupy - aż 29% badanych zadeklarowało nabywanie usług turystycznych online, co oznacza wzrost o 10 punktów procentowych w stosunku do roku 2006. Respondenci poszukiwali też w internecie miejsc turystycznych (86%), czytali opinie na temat usług turystycznych (78%) i porównywali ceny (71%). Prawie połowa badanych, bo aż 40 procent, przez internet dokonuje wstępnej rezerwacji.

Drugą ciekawą tendencją, którą pokazuje badanie, to nowe możliwości prezentacji i sprzedaży niszowych usług turystycznych, co dla mniejszych graczy na rynku usług turystycznych oznacza wyrównanie szans na dotarcie do klienta. Na przykład, w 2007 agroturystyką zainteresowało się aż o czterdzieści procent więcej osób niż rok wcześniej, dlatego małe rodzinne gospodarstwa agroturystyczne mogą śmiało zabiegać o urlopowiczów, nie obawiając się przewagi większych od siebie konkurentów.


Czołówkę najczęściej poszukiwanych w internecie produktów i usług turystycznych zarówno w 2006 jaki w 2007 roku stanowiły hotele i zakwaterowanie (63% badanych), domy wypoczynkowe (55% badanych) oraz usługi kolejowe (54% badanych). Z kolei najczęściej odwiedzane adresy www to strony przewoźników kolejowych (73%), działy turystyczne portali (53%) oraz strony internetowe hoteli (50%).


Jedną z najważniejszych cech określających zachowanie współczesnego internauty jest korzystanie z wyszukiwarek internetowych. Jest to narzędzie, które przede wszystkim ułatwia poszukiwanie atrakcyjnych turystycznie miejsc, taką odpowiedź wskazało 83% respondentów. Wyszukiwarki pomagają także w zbieraniu opinii (71%) i informacji (62%), porównywaniu cen (64%), rezerwowaniu (40%) i kupowaniu (28%) usług związanych z wypoczynkiem. Szczególnie zwraca uwagę dynamiczny wzrost (17 punktów procentowych) znaczenia wyszukiwarek w procesie samego zakupu przez internet - w 2007 roku ponad jedna czwarta ankietowanych potwierdziła takie wykorzystanie wyszukiwarki. Wniosek jest więc jasny, wyszukiwarki stały się jednym z najistotniejszych narzędzi, które nie tylko wspierają podjęcie decyzji o wyborze konkretnego produktu, ale także są istotnym elementem samego zakupu usług turystycznych.

Równie ważnym trendem, które wykazało przeprowadzone badanie jest fakt, że współczesny podróżujący internauta zdecydowanie chętniej niż rok wcześniej kupuje przez Internet (34% ankietowanych dokonało ostatniego zakupu online), a niezależnie od tego, jak nabywa usługi (w internecie czy poza siecią), to wcześniej informacje potrzebne do podjęcia ostatecznej decyzji zbiera właśnie w internecie (92%).

Na koniec raport wskazuje na bariery, utrudniające dalszy rozwój zakupów produktów turystycznych w sieci. Największą z nich okazał się brak bezpośredniego kontaktu ze sprzedającym, na co zwróciło uwagę ponad 60% ankietowanych. Natomiast 24% respondentów, przyznało, że po prostu nie mieli możliwości takiego sfinalizowania transakcji w przypadku wybranej przez siebie oferty. Przełamanie tych barier poprzez rozbudowę serwisów internetowych tak, by zawierały one wszystkie potrzebne turyście informacje oraz możliwości bezpiecznego i wygodnego dokonania zakupu przez Internet, jest więc warunkiem dalszego rozwoju branży turystycznej w internecie.


Adam Kwaśniewski z Google tak podsumowuje wyniki raportu: „Raport jest cennym źródłem informacji z dwóch powodów. Po pierwsze przedstawia dynamiczny portret współczesnego turysty, który zdecydowanie chętniej niż kiedyś dokonuje zakupów online, Staje się on coraz bardziej niezależny od lokalnego biura podróży, bo coraz częściej sam aktywnie poszukuje informacji i świadomie wybiera z nieograniczonej liczby ofert dostępnych w sieci. Po drugie, dane z raportu to szansa dla przedsiębiorców na dostosowanie się do aktualnych trendów. Obecność usługodawców w internecie to podstawa i rzecz dla internautów oczywista. Inwestycja w rozbudowę serwisu internetowego i zaoferowanie usług online zwraca się w postaci wzrostu zainteresowania klientów witryną oraz zakupem przez internet. Rośnie znaczenie wyszukiwarek jako elementu procesu zakupu, a nie tylko źródła informacji i wiedzy – obecność w wyszukiwarkach gwarantuje więc dotarcie do potencjalnego klienta w momencie, gdy myśli on o zakupie. Obecnie kluczowe znaczenie ma również umożliwienie klientom sfinalizowania transakcji w sieci w sposób sprawny, a zarazem przyjazny dla internauty. Tu bowiem tkwi w tej chwili największy potencjał wzrostu. Tym bardziej, że odwiedzający ciekawe zakątki naszego kraju turyści to już nie tylko zaprzyjaźnieni z internetem Polacy, ale również goście z krajów Europy Zachodniej, a tam tendencje rosnącej wagi internetu w turystyce są jeszcze silniejsze”

Metodologia badania
Badanie na zlecenie Google zostało zrealizowane zrealizowane za pośrednictwem firmy Gemius w dwóch turach: w 2006 roku i w 2007 roku. Do analiz wybrano takich internautów, którzy kiedykolwiek szukali informacji o produktach turystycznych w internecie lub dokonali zakupu usług turystycznych w sieci. Dane zebrano przy użyciu kwestionariuszy rozesłanych pocztą elektroniczną do użytkowników sieci należących do panelu Interaktywnego Instytutu Badań Rynkowych, spółki należącej do grupy Gemius.

Komentarze

0
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.

    Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!