Bezpieczeństwo

To nie był cyberatak – znamy powód ogromnej awarii PKP

przeczytasz w 1 min.

Dzisiaj rano branżowe media obiegła informacja o poważnej awarii na kolei, która skutkowała poważnymi opóźnieniami w kursowaniu pociągów. Znamy już jest powód wystąpienia usterki. I nie, nie był to rosyjski cyberatak jak sugerowały niektóre media.

O problemach pisaliśmy dzisiaj rano. Przypominając, chodzi o awarię w 19 lokalnych centrach sterowania koleją – usterka objęła kilkaset kilometrów linii kolejowych, co doprowadziło do opóźnień lub nawet odwołań wielu składów.  

Awaria PKP – winny producent systemów sterowania

Problem wynikał z błędu w formatowaniu czasu systemów sterowania firmy Alstom (jakiś czas temu funkcjonujących pod marką Bombardier). Bezpieczeństwo pasażerów nie jest zagrożone, a producent wdrożył plan naprawczy i pracuje nad zminimalizowaniem skutków awarii.

W oświadczeniu firmy Alstom dla serwisu Rynek Kolejowy czytamy:

Alstom jest świadomy błędu w formatowaniu czasu, który ma obecnie wpływ na dostępność sieci kolejowej, a co za tym idzie na transport kolejowy w Polsce. Bezpieczeństwo pasażerów nie jest zagrożone.

Wdrożyliśmy plan przywrócenia dostępności urządzeń sterowania ruchem kolejowym, aby zminimalizować zakłócenia spowodowane usterką w systemach sterowania ex-Bombardier. Współpracujemy z naszym klientem, aby zminimalizować skutki zaistniałej sytuacji. Alstom dokłada wszelkich starań, aby zapewnić najwyższą niezawodność usług, jakość i standardy bezpieczeństwa.

Przepraszamy za wszelkie niedogodności, jakie ten problem spowodował dla operatorów i pasażerów. Alstom potwierdza, że nie było żadnego cyberataku, ani problemu bezpieczeństwa związanego z błędem formatowania czasu, który wystąpił 17 marca 2022 r. Błędy w formatowaniu czasu są znanym zjawiskiem.

Widać zatem, że nie każdy problem z funkcjonowaniem strategicznej infrastruktury musi być winą Rosjan. Należy jednak pamiętać, że w Polsce ciągle funkcjonuje podwyższony stopień zagrożenia atakami cybernetycznymi CHARLIE-CRP.

Źródło: Rynek Kolejowy

Komentarze

10
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    tulika
    8
    No skoro producent stwierdza, że 'Błędy w formatowaniu czasu są znanym zjawiskiem.' to jakby przyznaje się do partactwa, bo najwyraźniej zlekceważyli ten znany błąd przy testach... Tak czy siak ... kompromitacja...
    • avatar
      pawluto
      4
      Można im wierzyć...to nie był cyber atak...hahahaha
      Skoro to nie był cyber atak to podliczyć koszty i straty i obciążyć firmę Alstom za to pluc 500 tys zł mandatu...
      I po sprawie...przecież to nie był cyber atak...
      W jakim państwie my żyjemy ? Wstyd i żenada - tu nikt za nic nie odpowieda...
      • avatar
        baertus11
        1
        czasem aby przykryć brak bezpieczeństwa i włamanie lepiej podać, że sprzątaczka przypadkowo wyciągnęła kabel zasilający od UPS-a w serwerowni ;-)
        • avatar
          stancki
          1
          A jak wytłumaczyć tą sytuację poniżej?
          Wygrałem w konkursie świątecznym nagrodę i do tej chwili nie otrzymałem tej nagrody.
          Na moje zapytania i emalia nie otrzymałem odpowiedzi do dnia dzisiejszego.
          • avatar
            marcin1ja1
            1
            Sasin dostał się do komputera i myślał, że gra w transport tycoon
            • avatar
              JaYmZ
              0
              Dziwne tłumaczenia...
              PKP - Pójdziesz K...a Pieszo.
              • avatar
                xxx.514
                0
                polsza jest tak świetnym krajem, że nie potrzeba zewnętrznych zagrożeń, żeby wszystko samoczynnie zdechło, wystarczy poczekać :D
                • avatar
                  slawp1224
                  -1
                  może przez to https://www.polskieradio24.pl/5/1223/Artykul/2921354,Ukraina-dolaczyla-do-Europejskiej-Unii-Energetycznej-Mamy-obecnie-jeden-system-energetyczny a na Ukrainie trwa wojna to jak tam nie ma prądu to może wpływać na działanie tej uni enrgetycznej.A pociągi są zasilane prądem.