Dopracowywanie funkcjonalności i wyglądu sklepu internetowego
Oprogramowanie

Dopracowywanie funkcjonalności i wyglądu sklepu internetowego

przeczytasz w 3 min.

Najważniejsze elementy funkcjonalne i wizualne przy projektowaniu i modyfikacjach sklepu internetowego

[źródło: FreeDigitalPhotos]

W sezonie letnim branża e-commerce odczuwa zazwyczaj wyraźne spowolnienie i spadek liczby zamówień. Jednak tam, gdzie część managerów widzi problem związane z mniejszymi obrotami, inni zastanawiają się jak „wolny czas” wykorzystać na unowocześnienie e-sklepu.

autor: Natalie Palacz

Autorka artykułu jest Brand Managerem w firmie IAI, http://www.iai-shop.com/

Letnie wakacje to dobry czas na to, aby przeprowadzić wiele prac poprawiających wygląd e-sklepu oraz wdrożyć nowe moduły funkcjonalne. Warto przy tym pamiętać, że prowadzenie sklepu internetowego to również nieustanny proces jego doskonalenia i wprowadzania zmian nie tylko podążających za bieżącymi oczekiwaniami klientów, ale również związanych z wyprzedzaniem rynkowych trendów. Dlatego warto przyjrzeć się bliżej na jakie elementy powinno zwracać się uwagę podczas poprawiania funkcjonalności i wyglądu e-sklepu, tak aby klienci byli zadowoleni z zakupów i w przyszłości chętnie wracali na strony naszego e-sklepu.

Odśwież swój design

Nowe trendy wymagają często odświeżenia maski i innych elementów e-sklepu. To oczywiste, że prowadząc sklep internetowy zachodzi potrzeba wprowadzania nieustanych jego aktualizacji, a czasami nawet większego przeprojektowania i zmiany w wyglądzie strony. Przykładowo, w wypadku usług wdrożonych na platformie IAI-Shop.com istnieje możliwość wprowadzenia zmian związanych nie tylko z samą stroną główną lub kartą produktu, ale również wprowadzenia większych modyfikacji.

W każdej chwili można bowiem zaktualizować szablony masek, które wykorzystywane są przez system przy wyświetlaniu klientom poszczególnych stron sklepu internetowego. Zwykle firmy oferujące komercyjne systemy e-sklepów, na bieżąco aktualizują dostępne w ramach abonamentu maski, które są uzupełniane o nowe komponenty i funkcje, zgodnie z najnowszymi trendami panującymi w e-handu.

Profesjonalna sesja zdjęciowa na kluczowe strony

Większość produktów, które oferowane są w e-sklepach może zostać powiązanych ze sprzedażą sezonową przypisaną do konkretnego sezonu lub pory roku. W zależności od branży, można wówczas prezentować nowe kolekcje lub nieco inny asortyment. Warto więc przygotować się do odpowiedniej prezentacji nowej oferty. Ładną, letnią pogodę można doskonale wykorzystać na profesjonalne sesje zdjęciowe, których to rezultaty będzie można umieścić później na stronie głównej e-sklepu. Koniecznie trzeba się jednak dobrze zastanowić w jaki sposób należy zaprezentować nowości w ofercie oraz jakie informacje zostaną umieszczone w strefach banerowych i dostosować do tego sesję zdjęciową.

Przeprowadzenie profesjonalnej sesji zdjęciowa pomaga później w wyeksponowaniu nowej kolekcji na stronie e-sklepu. [źródło: IAI S.A.]

Jak wynika z badań, 40% konsumentów znacznie lepiej przyswaja graficznie przedstawioną informację, niż zwykły tekst, a aż 90% informacji przekazywanych do mózgu jest w formie wizualnej [1]. Udoskonalając sklep powinno się zatem wykorzystać najlepsze zdjęcia produktów, pokazać zwiastuny kolekcji, dodać nagrania z zza kulis i przygotować chwytliwe nagłówki. Nie warto zapominać też o wyraźnych przyciskach Call To Action, które przekierują klienta na odpowiednią stronę np. kartę produktu.

Za pomocą symbolicznych ikon można podkreślić takie cechy jak: bezpieczeństwo i skuteczność e-sklepu – na przykład, gwarancję dostarczenia przesyłki w czasie 24 godzin, albo znacznie dłuższą możliwość dokonania zwrotu. Są to bardzo ważne elementy które budują zaufanie do sklepu internetowego. Jeżeli je spełniamy, to dlaczego nie mamy się nimi pochwalić?

Istotnym elementem budującym zaufanie do handlowej witryny internetowej jest uwypuklenie cech związanych z  bezpieczeństwem i skutecznością e-sklepu, takich jak szybkość wysyłki, możliwość zwrotu towaru itp. [źródło: IAI S.A.]

Część elementów budujące zaufanie do sklepu warto umieścić nad stopką. Wówczas są stale widoczne dla klienta niezależnie od tego jaką podstroję aktualnie ogląda. [źródło: IAI S.A.]

Menu i sprawna nawigacja

Ważne jest również to, aby znalezienie określonego asortymentu, zwłaszcza nowego, w sklepie internetowym, było możliwe w jak najkrótszym czasie. Warto tutaj wcielić się w swojego klienta i zastanowić się, jak szuka się poszczególnych produktów oraz sprawdzić jaki układ menu jest dla klienta  najwygodniejszy. Oczywiście wiele zależy tutaj od specyfiki branży. W sektorze modowym dominują proste menu, z reguły z podziałem na płeć oraz wiek lub z podziałem na kilka głównym kategorii.

W sklepach bardziej specjalistycznych, które mają szeroką ofertę i sprzedają dużo produktów różnych producentów (np. branża RTV/AGD), bardzo ważną funkcję pełnią filtry produktów. Według badań, w branżach specjalistycznych, ponad 50% konsumentów używa opcji filtrowania wyników do znalezienia interesujących ich produktów. Trzeba się więc upewnić, że zaimplementowane filtry będą umożliwiały odnalezienie określonego produktu po jego nazwie, kategorii, cenie, kolorze i producencie. Można też stworzyć wyszukiwarkę produktów z automatyczną podpowiedzią produktów po wpisaniu kilku pierwszych liter. W obu przypadkach istnieje duża szansa, że w ten sposób klienci trafią na nowe produkty, których nie wzięliby pod uwagę, gdyby nie te narzędzia.

W branży RTV/AGD istotne jest zaimplementowanie funkcjonalności pozwalającej przeszukiwać bazę produktów z wykorzystaniem filtrów. [źródło: IAI S.A.]

Aktualna treść podstron

Koniecznie należy się upewnić, że regulamin zakupów w e-sklepie jest zaktualizowany o najnowsze przepisy i wyraźnie informuje klientów o możliwościach zwrotu, zamiany czy gwarancji produktów. W wypadku usługi IAI-Shop.com, działające na tej platformie sklepy, dzięki współpracy z Trusted Shops, mają dostęp do aktualnego, gotowego szablonu, który zawiera wszystkie najważniejsze kwestie prawne.

Doskonałym uzupełnieniem regulaminu jest sekcja FAQ. Należy zweryfikować, czy znajdujące się tam informacje odpowiadają na ważne, z perspektywy klienta, pytania. Nie może tam zabraknąć informacji o czasie i kosztach dostawy, gwarancji i zwrotach. Można też podlinkować poszczególne odpowiedzi do odpowiednich sekcji regulaminu. Warto też pamiętać, że nie ma raz spisanych, stałych odpowiedzi, ponieważ z czasem zmieniają się zasady dotyczące np. dostarczania paczek przez kurierów lub dochodzą nowe pytania. Dlatego sekcja FAQ zawsze wymaga prowadzonej na bieżąco aktualizacji treści.

Podstrona FAQ musi zawierać odpowiedzi na najważniejsze z punktu widzenia klienta pytania. [źródło: IAI S.A.]