Karty graficzne

Premiera AMD R600: Testy Radeon HD 2900XT

Wojciech Kiełt | Redaktor serwisu benchmark.pl
Dyskutuj z nami

Wszystko wskazuje na to, że opóźniona premiera najnowszego układu graficznego R600 generacji DirectX 10, w niczym nie zaszkodziła firmie AMD. Po miesiącach oczekiwania w końcu doczekaliśmy się potężne

Podstawą nowej serii kart graficznych są nowe chipy ATI - R600, RV630 oraz RV610. Są one po raz pierwszy w historii tej firmy zgodne z DirectX 10 oraz Shader Model 4.0. Jak na karty zgodne z DirectX 10 przystało, dysponują też zunifikowanymi shaderami. W ten sposób ATI przestaje zostawać z tyłu i pod względem funkcjonalności dogania, a nawet w wielu miejscach przebija karty nVidii z serii GeForce 8800.

Plotki o R600 po raz pierwszy pojawiły się w 2006 roku. Początkowo przypuszczano, że kość ujrzy światło dzienne jeszcze przed 2007 i będzie wykonana w wymiarze technologicznym 90 nm. ATI podjęło jednak odważną decyzję i zdecydowano się na przeniesienie chipa w proces technologiczny 80 nm, co przełożyło się na mniejsze zużycie energii, możliwość taktowania wyższym zegarem i osiągnięcie wyższej wydajności. Pozostałe, ekonomiczne wersje R600, a więc szybszy RV630 i wolniejszy RV610 wykonane są w technologii 65 nm. Było to możliwe dzięki ich prostszej konstrukcji.

Nowe karty oparte na R600 i pozostałych nowych chipach ATI zostały ochrzczone mianem "Radeon HD". Chipy w wersjach mobilnych są przeznaczone dla notebooków i mają taką samą nazwę, z dopiskiem "Mobility" na początku. Jednak w niniejszym teście będziemy zajmować się wyłącznie wersjami desktopowymi.

Nowe karty, przygotowane przez ATI to: Radeon HD 2400 Pro, Radeon HD 2400 XT, Radeon HD 2600 Pro, Radeon HD 2600 XT i Radeon HD 2900 XT. Karty oznaczone przyrostkiem XT, podobnie jak ma to miejsce z obecną serią kart ATI X1000, będą szybsze od wersji PRO - będą miały wyżej taktowane zegary rdzenia oraz pamięci. 

 

Radeon HD 2400

Radeon HD 2600

Radeon HD 2900

chip
RV610 RV630 R600
proces technologiczny
65nm (G+) 65nm (G+) 80nm (HS)
liczba tranzystorów
180 mln 390 mln 700 mln
liczba procesorów strumieni
40
(zunifikowane)
120
(zunifikowane)
320
(zunifikowane)
taktowanie rdzenia
525-700 MHz 600-800 MHz 740 MHz
wydajność zmiennoprzecinkowa
42-56 GFLOPS 144-192 GFLOPS 475 GFLOPS
wydajność wypełniania
4.2-5.6 GigaPixeli/sek. 14.4-19.2 GigaPixeli/sek. 47.5
GigaPixeli/sek.
wydajność przetwarzania trójkątów
262-350 mln trójkątów/sek. 600-800 mln trójkątów/sek. 740 mln
trójkątów/sek.
liczba jednostek teksturujących
1 2 4
cache na tekstury
i Vertex cache
- L1 i L2
łącznie 128 kB
L1 i L2
łącznie 256 kB
rozmiar pamięci
256 MB GDDR3 lub 128-256 MB DDR2 256 MB GDDR4, 256 MB GDDR3 lub 256 MB DDR2 512 MB GDDR3
szyna danych interfejsu pamięci
64-bitowa 128-bitowa 512-bitowa
taktowanie pamięci
400-800 MHz 400-1100 MHz 825 MHz
przepustowość pamięci
6.2-12.8 GB/sek. 12.8-35.2 GB/sek. 106 GB/sek.
wyjścia
VGA/DVI/VO (HDMI) D/DL/DVI (HDMI) D/DL/DVI z HDCP (HDMI)
typowy pobór prądu
ok. 25W ok. 45W ok. 215W