Karty graficzne

Leadtek Winfast GeForce 6800 GS

Oficjalnie ogłoszony przez nVidie na początku listopada nowy GeForce 6800GS 'wskakuje' pomiędzy dotychczasowe karty 6800 i 6800GT. Architekturę ma taką samą jak seria 6800 - 12 potoków renderujących i 5 procesorów vertex, a większą wydajność zawdzięcza wyższym częstotliwościom rdzenia i pamięci - odpowiednio 425/1000 MHz.

Z kolei tak wysoką częstotliwość dla GPU - wyższą nawet od 6800 Ultra - umożliwił nowy proces technologiczny 110nm. Taktowany częstotliwością 400MHz chip NV40 wyprodukowany w technologii 130nm, nie cieszył się dużą popularnością przede wszystkim z powodu dużego poboru prądu, wysokiej temperatury i w efekcie głośnego chłodzenia.

Na testowanej karcie procesor 'NV42' udało nam się podkręcić nawet do 525MHz, bez przekraczania bezpiecznej temperatury i we względnej ciszy. Można zatem powiedzieć, że 'odmłodzenie' serii 6800 nie jest złym krokiem, zważywszy też w jaką półkę cenową trafia. Od pewnego bowiem czasu w ofercie nVidii bardzo mocno brakowało kart 'środka' ok.1000 zł. Pomiędzy 6600GT a 7800GT ciężko było wybrać coś sensownego - co zresztą skrupulatnie wykorzystała firma ATi swoim X800 GTO i X800 XL. Na szczęście dla nVidii, obie te karty mają chipy technologicznie 'trochę' starsze.

 
GeForce 6800
GeForce 6800 GS
GeForce 6800 GT
GeForce 6800 Ultra
nazwa kodowa GPU
NV 40
NV 42
NV 40
NV 40
technologia wykonania
130nm
110nm
130nm
130nm
Silnik graficzny
CineFX 3.0 -Pixel Shader 3.0 i Vertex Shader 3.0
procesory vertexów
5
5
6
6
liczba potoków
12
12
16
16
częstotliwość taktowania
325 Mhz
425 Mhz
350 Mhz
400 MHz
wydajność wypełniania
3900 MP/s
5100 MP/s
5600 MP/s
6400 MP/s
pamięci
DDR
350 MHz
GDDR3
500MHz
GDDR3
500 MHz
GDDR3
550 MHz
przepustowość
~22 GB/s
~31 GB/s
~31 GB/s
~34 GB/s
szyna do pamięci / typ pamięci
256-bitowa
DDR
256-bitowa
DDR
256-bitowa DDR3
256-bitowa DDR3

Oto pierwsza karta z tej serii w naszych testach. Praktycznie nie różni się od GeForce 6800GT PCIe. Oczywiście można ją łączyć w tryb SLI. Wymaga dodatkowego zasilania PEG, a więc w trybie 3D pobiera więcej niż 75W.
Kostki pamięci umieszczone są tylko po jednej stronie karty i chłodzi je wielki radiator, chłodzący równocześnie GPU.

GPU tradycyjnie pracuje w dwóch trybach: 2D @ 350MHz i 3D @ 425MHz. W ten sposób karta nie produkuje niepotrzebnego ciepła, gdy nie korzystamy z jej pełnej mocy. Za to rozwiązanie już nie raz chwaliliśmy nVidię.

Do swojej karty firma Leadtek dołącza też aplikację WinFox 2, z kilkoma bardziej i mniej przydatnymi dodatkami. Jest tam m.in. programik do podkręcania, monitorowania temperatury i alarmów, ale ten najbardziej naszym zdaniem przydatny - regulacja prędkości wiatraczka - został 'schowany' tak, że prawie można go przeoczyć. A szkoda by było, bo fabrycznie karta jest koszmarnie głośna. Do czasu zainstalowania sterowników jest wręcz nie do wytrzymania (100% prędkości). Po ich zainstalowaniu hałas wyraźnie spada - sterowniki nVidii przejmują kontrolę nad chłodzeniem - ale i tak jest kiepsko.

W zakładce 'Hardware Monitor' WinFoxa należy kliknąć w małą, niepozorną ikonkę (obrazek powyżej - 'Fan Control'). Otwiera się dodatkowe okienko i możemy w skali procentowej regulować "głośnością" coolerka. Przy 25% wiatrak nie wytwarza już irytującego hałasu, a co najważniejsze, po 30 minutach giercowania temperatura GPU nie przekroczyła nawet 70°C. Znakomicie, to nam się podoba.

Na pulpicie można też sobie włączyć pasek monitorowania temperatury, ale jak na nasz gust jest on trochę zbyt duży i toporny. Zresztą jak całe oprogramowanie WinFox. Klasyczny przykład przerostu formy na treścią.

Korzystając z funkcji "wykryj optymalne częstotliwości" w sterownikach nVidii, już przy pierwszym podejściu uzyskaliśmy częstotliwości 539/1230 MHz. Karta jednak nie pracowała stabilnie na takich zegarach i ostatecznie zmniejszyliśmy je ręcznie do 526/1150. Sami przyznajcie, o 100MHz wyższa częstotliwość GPU to całkiem niezły 'gratis'. Prawie 25% mocy więcej!

Benchmarki

GeForce 6800GS jest zaledwie 7-10% słabszy od 6800 Ultra, ale co najważniejsze dla nVidii, jest o ~5% szybszy od konkurencyjnego Radeona X800 XL. Różnica jest niewielka, ale 'GS' jest też w chwili testów trochę tańszy od ATi. W tej sytuacji nowa karta nVidii wydaje się znacznie bardziej interesującą propozycją dla graczy, chcących wydać około 1000 złotych. Do tego dochodzi jeszcze różnica w obsłudze ShaderModel - nVidia 3.0 - ATi tylko 2.0.

Z podkręconej karty otrzymujemy aż 20% leszpe osiągi. A to już okolice Radeonów X850XT i przerabianych X800GTO2. W tej sytuacji taki dobrze kręcący się 6800GS może być atrakcyjniejszym zakupem niż MOD X800GTO2 -> X850XT.



Bardzo udane 'odświeżenie' znanej już serii. Technologia wykonania 110nm rozwiązała kilka problemów i pozamieniała je w same zalety: niższy pobór prądu, mniejsze wydzielanie ciepła, cicha praca chłodzenia, znakomite podkręcanie. Nadal nowoczesny silnik zgodny z DirectX9c i ShaderModel 3.0, dobrze 'skalkulowana' cena w stosunku do kart konkurenta i otrzymujemy produkt, którego zapewne szukało wielu graczy. Coś znacznie lepszego od 6600GT i nie tak drogiego jak 7800GT. Polecamy.

WinFast GeForce 6800GS
12-potoków, SM 3.0
technologia wykonania 110 nm
niska temperatura, cicha praca
świetne podkręcanie

Komentarze

0
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.

    Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!