Oprogramowanie

DirectX 12 pozwoli połączyć moc grafiki zewnętrznej i zintegrowanej

opublikowano przez Paweł Maziarz w dniu 2015-05-05

Funkcja Explicit Multiadapter pozwoli na przyspieszenie komputera nawet o kilkanaście procent.

Microsoft DirectX 12 - demo Unreal Engine 4

DirectX 12 zapowiada się coraz ciekawiej – również ze względu na potencjał wykorzystania sprzętu. Podczas konferencji Build 2015 poznaliśmy funkcję Explicit Multiadapter, która pozwoli połączyć moc zewnętrznej i zintegrowanej karty graficznej.

Nowa funkcja sprawdzi się wszędzie tam, gdzie komputer dysponuje zintegrowaną i zewnętrzną kartą graficzną – są to więc też rozwiązania budżetowe, gdzie każdy dodatkowy FPS jest na wagę złota.

Funkcja Explicit Multiadapter rozkłada etap postprocessingu na zintegrowaną grafikę, co pozwala odciążyć główny układ graficzny. W efekcie otrzymujemy nieco wyższą wydajność i lepszą płynność animacji.

Microsoft DirectX 12 - funkcja Explicit Multiadapter

Podczas konferencji przedstawiono demo technologiczne na bazie silnika Unreal Engine 4, w którym było do wyświetlenia dokładnie 635 klatek.

Microsoft DirectX 12 - funkcja Explicit Multiadapter

Konfiguracja z kartą graficzną Nvidii (nie wiadomo o jaki dokładnie model chodzi) uzyskała tutaj średnią płynność rzędu 35,9 fps, natomiast po dołożeniu „integry” Intela wynik wzrósł do 39,75 fps. Główna grafika była tutaj obciążona w 100%, natomiast zintegrowana w 70%.

Trzeba przyznać, że wzrost wydajności rzędu 11% jest całkiem przyzwoity – tym bardziej, że można go uzyskać bez dodatkowych nakładów finansowych. Pozostaje tylko czekać aż producenci skuszą się na tworzenie gier wykorzystujących potencjał DirectX 12.

Źródło: Microsoft, informacja własna

marketplace

Komentarze

60
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    I co z tego ze directx 12 będzie skoro nie będzie w co grać!!! Cofnijcie się do czasów PS2, Xboxa, PS3, Xboxa 360!!! Powstawało setki różnych gier, nowe marki itd!!!
    A co jest teraz remastery i odgrzewane co roku kotlety!!! Rynek gier zszedł na psy!!!
    Zaloguj się
    17
  • avatar
    Każdy % wyciśnięty z bezużytecznej integry dobry. Możemy podziękować Mantle, bo dzięki temu wzięli się do roboty, niech żyje konkurencja.
  • avatar
    Fajnie by było, pytanie jak by to miało wpływ przy niskiej półce (np R7 260X/ GTX750) i przy najwyższej oraz co na to CPU?
    Zaloguj się
    13
  • avatar
    jakby nie bylo, kazdy zysk bez wydawania dodatkowych pieniedzy bedzie cieszyl ludzi. szkoda, ze dawno na to nikt nie wpadl :]
    Zaloguj się
    12
  • avatar
    Widzę że Dx12 cholernie dużo daje produktom AMD. Stworzenie Mantle opłaciło się nieźle.
  • avatar
    Przełomowy DirectX się szykuje.
    Zaloguj się
  • avatar
    A10-7850K + 290X...
    Zaloguj się
  • avatar
    DX12 zapowiada się zbyt pięknie żeby to było prawdziwe :)
  • avatar
    No kurde. Iris w odblokowanym broadwellu nabierze sensu!
    To jest bardzo fajne rozwiązanie o ile będzie bezproblemowe i efektywne.
    Zaloguj się
  • avatar
    Jak zwykle Microsoft i Intel się dogadali ... Intela boli to APU a Microsoft boli to Mantle ... wspólny wróg jednoczy.
    Zaloguj się
  • avatar
    Ciekawe iż pokazali to właśnie na integrze Intela a nie AMD :) Wracając jednak do zaprezentowanego przykładu to jak rozumiem nie ma znaczenia jakie karty się połączy, jakiej mocy ani z jaką ilością pamięci - żegnajcie SLI/Crossfire ? Byłoby pięknie :)
    Zaloguj się
  • avatar
    Wielu ludzi nie bardzo rozumie skąd wzięło się te 11%.

    Świetne rozwiązanie, które szczególnie efektywne będzie na laptopach, w których często mamy połączenia HD 4600 z jakimiś średnimi kartami graficznymi, np. GT 730. Myślę, że wzrost wydajności w takim przypadku będzie naprawdę duży. A nawet jeśli będzie to tylko kilka FPS-ów, to i tak fajnie, niech te integry się nareszcie przestaną obijać.
    Zaloguj się
  • avatar
    W końcu coś dla ludzi a nie dla wielkich korporacji!
  • avatar
    Te 11% bez podania jaki byl to chipset nvidii i intela nic nie mowi.
    Bo jesli wezmiemy np GT 730 plus Iris to 11% jest zalosnie malo. Z kolei jesli byl to min GTX960 albo lepszy to wtedy 11% jest wynikiem calkiem sensownym.
  • avatar
    Toć podobne rozwiązanie już było, nazywało się Lucid Logix.
  • avatar
    "Trzeba przyznać, że wzrost wydajności rzędu 11% jest całkiem przyzwoity – tym bardziej, że można go uzyskać bez dodatkowych nakładów finansowych."
    Dodatkowy nakład już jest w cenie CPU jest wliczona integra.

    Z drugiej strony jak to będzie z temperaturami CPU? To mnie najbardziej interesuje.

    Ciekawi mnie natomiast połączenie kart od AMD i nVidii albo tego samego producenta ale różnych serii. Jak wtedy będą prezentować się osiągi.
    Czy dodanie karty X i obciążenie zasilacza o dodatkowe np. 150W będzie miało stosunkowo duży uzysk w pokazanej płynności obrazu.
  • avatar
    Kurde, a ja kupiłem xeona żeby integra nie grzała i nie pobierała zbędnej energii a tu takie coś? serio? ale spoko szczególnie dla ludzi z APU jeśle będzie to działać pod coś więcej niż intela :P
  • avatar
    Ile ja bym dał, żeby np taki Lightroom jechał dodatkowo po OpenCL na integrze i GPU.
  • avatar
    Brzmi ciekawie
  • avatar
    Też mam wątpliwość, czy zasilanie i chłodzenie przy podkręconym procesorze pracującym na pełnej mocy z wymagającą aplikacją pozwolą jeszcze na dociążenie integry. Choć z drugiej strony gdybyśmy nie mieli zewnętrznej karty graficznej, to tym bardziej procesor i integra byłyby obciążone maksymalnie np. w wymagającej grze.
  • avatar
    Może jeszcze dwie 970 w sli będą miały 7 gb, co? Czekam, całkiem ładnie to się zapowiada ;)
  • avatar
    R9 390X + topowe APU = gaming mode on?

    CPU ze względu na niższe możliwości obliczeniowe będą powolutku odpychane w cień... Większość obliczeń z czasem przerzucą na stricte GPU. No chyba że AMD i Intel coś wymyślą.
    Zaloguj się
    -3
  • avatar
    E tam.
  • avatar
    Różnica nie do wychwycenia. Zwłaszcza na 60 Hz LCD gdzie nijak się da wpasować te 35.9 fps czy 39.7 fps. Tylko stałe 30 fps i 60 fps gwarantuje stałą płynność (brak efektu rwania). 11% to nic. 25-33% to by było coś.
    Zaloguj się
    -50
  • avatar
    Przy moim chipsecie p67 nie skorzystam :(
  • avatar
    Czy wiadomo w jaki sposób będzie to uaktywniane?
    Czy wystarczy że w systemie jest integra i DX12 będzie sam ją wykrywał i wykorzystywał czy trzeba będzie gdzieś tą opcję włączyć?