Na topie

Intel prezentuje 28-rdzeniowy procesor Cascade Lake-X - wydajność robi wrażenie [AKT.]

Autor:

więcej artykułów ze strefy:
Procesory

Seria Cascade Lake-X zastąpi obecne modele z generacji Skylake-X. Na premierę jednostek przyjdzie nam jeszcze trochę poczekać.

  • Intel prezentuje 28-rdzeniowy procesor Cascade Lake-X - wydajność robi wrażenie [AKT.]
A A

Jubileuszowy Core i7-8086K to nie jedyna nowość, którą Intel zaprezentował na konferencji podczas targów Computex 2018. Producent uchylił również rąbka tajemnicy o modelu z nowej generacji Cascade Lake-X.

Zaprezentowany układ to jeszcze próbka inżynieryjna – został on wyposażony w 28 rdzeni i 56 wątków, które standardowo pracują z częstotliwością 2,7 GHz. Na potrzeby prezentacji procesor został jednak podkręcony do 5 GHz na wszystkich rdzeniach (!).

Intel Cascade Lake-X - wydajność procesora w Cinebench R15

Wydajność podkręconego procesora przetestowano w benchmarku Cinebench R15 – w trybie wielowątkowym uzyskał on wynik 7334 punktów, co deklasuje wszystkie dotychczasowe jednostki konsumenckie, nawet po ekstremalnym OC. Wynik można porównać do dwóch procesorów AMD Epyc 7601 (64 rdzenie/128 wątków o zegarze 2,2 GHz) lub dwóch modeli Intel Xeon Platinum 8176M (56 rdzeni/112 wątków o zegarze 2,1 GHz).

Wygląda więc na to, że Intel szykuje mocne uderzenie w topowy segment wydajnościowy, gdzie rok temu pojawiły się konkurencyjne modele Ryzen Threadripper. Niestety, na premierę jednostek Cascade Lake-X przyjdzie nam poczekać do czwartego kwartału bieżącego roku.

Aktualizacja 05.06.2018 14:30

Zastanawialiście się na czym odpalono 28-rdzeniowy procesor Cascade Lake-X? Wykorzystano tutaj inżynieryjną konstrukcję ASUS DOMINUS, która raczej nie przypomina standardowej płyty głównej.

ASUS DOMINUS

Można jednak zauważyć, że konstrukcja ta wykorzystuje serwerową podstawkę LGA 3467 oraz sześć banków pamięci (pod 6-kanałowy kontroler). Wychodzi wiec na to, że nowe procesory Intela będą wymagały też nowej płyty głównej. Ciąg dalszy adaptacji serwerowych jednostek pod płaszczykiem platformy konsumenckiej?

Źródło: AnandTech, TechPowerUp, TweakTown

Odsłon: 7469 Skomentuj newsa
Komentarze

44

Udostępnij
  1. Rantarus
    Oceń komentarz:

    3    

    Opublikowano: 2018-06-05 12:04

    Na potrzeby prezentacji podkręcony do 5GHz na wszystkich rdzeniach... A na ilu GHz bedą faktycznie latać ten procek ???

    Skomentuj

    1. Finear
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2018-06-05 12:16

      2,7 stock ale nie nie wiadomo jeszcze jaki ma miec boost
      możliwe (bo takie ploty widzialem) ze własnie te 5ghz to bedzie boost clock choc osobiscie wątpie

      Skomentuj

    2. speedy9
      Oceń komentarz:

      2    

      Opublikowano: 2018-06-05 12:16

      Przecież jest napsiane "28 rdzeni i 56 wątków, które standardowo pracują z częstotliwością 2,7 GHz". jakie taktowanie będzie miała wersja sklepowa, to się okaże.

      Skomentuj

      1. Rantarus
        Oceń komentarz:

        2    

        Opublikowano: 2018-06-05 12:21

        Ale jest też napisane, że to sampel inżynieryjny wiec do premiery może (powinien) jeszcze troche wzrosnąć.

        Skomentuj

      2. arnakus
        Oceń komentarz:

        -2    

        Opublikowano: 2018-06-05 14:47

        Podejrzewam, że mają również wersję 30 i 32 rdzenie ale chowają "na później".

        Skomentuj

        1. kitamo
          Oceń komentarz:

          1    

          Opublikowano: 2018-06-06 00:46

          wątpie w to.
          Dopchanie w 14nm dodatkowego rdzenia to nie lada wyzwanie. Bardzo łatwo można sobie policzyć ile przy tej litografii można by zmiescic jeszcze rdzeni.
          Raczej pokazali by już teraz taki procesor - nie musza go kisic bo wiedza dobrze jakie sa plany AMD na najbliższe 2 lata i jakie możliwości.
          Tym procesorem intel nie walczy z AMD - oni podkreślają ze dalej sa liderem w wydajności.

          Skomentuj

          1. PrEzi
            Oceń komentarz:

            -1    

            Opublikowano: 2018-06-06 23:53

            Wyżyłowanym procesorem, chłodzonym wodą i lodówką schowaną za obudową? Ciągnącym samemu z 1kW? Powodzenia w takim "liderowaniu" - w prądożerności i ogrzewaniu całego domu chyba.

            Skomentuj

  2. vandam
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2018-06-05 12:48

    jeżeli nie wymyślą zaraz nowej podstawki i dadzą to pod LGA2066 to spoko

    Skomentuj

    1. kitamo
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2018-06-05 18:07

      Ty serio bys chciał żeby takiego potwora obsługiwała jakas stara płyta? Gdzie Ty bys zmieścił to wszystko w 14nm?|

      To jaka tu będzie podstawka to naprawdę jest pomijalne bo ja chętnie zobaczę nowy układ pod takie procesory.

      Skomentuj Historia edycji

      1. vandam
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2018-06-05 18:17

        Jaka stara płyta? x299 to jest sprzęt sprzed roku.

        Serio, jeżeli inaczej zrobią to uśmiercą poprzednie i9 zaledwie rok od premiery.

        Skomentuj

        1. Finear
          Oceń komentarz:

          -1    

          Opublikowano: 2018-06-05 18:26

          a czy platforma serwerowa zabila x299? czy x299 zabił z370?
          nie

          Skomentuj

          1. vandam
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2018-06-05 22:02

            nie bo są to inne grupy odbiorców. Jeżeli ja mam wymieniać płytę co rok żeby wsadzić lepszy procek to chyba wrócę do AMD. Na x99 mieliśmy 2 generacje CPU i kto wie, gdyby nie AMD może i byłoby więcej. A jeżeli ich wsparcie dla x299 skończy się na dostępnych teraz i9 to będzie to ostatni procek jaki od nich kupiłem.

            Skomentuj

          2. kitamo
            Oceń komentarz:

            -2    

            Opublikowano: 2018-06-05 22:26

            Czyli powiadasz ze wracasz do AMD bo TR i Epyc mają jedną podstawkę i zapewne ich następcy także będą pod nią pasowali?

            Weź przemyśl jeszcze raz to o czym chcesz napisac bo teraz mówisz niewiadomo o czym.
            Przeciez 2066 to platforma dla high-end desktopów oraz serwerów, a ten tu procesor wyżej to po prostu będzie adaptacja procesora serwerowego do highendu.
            Przecież po to masz podział na skylake-x i skylake-sp obecnie.

            Ta podstawka to ewolucja ze skylake-sp do highendu i tyle.
            Tu nie ma żadnej jakiejś dziwnej magii.

            Kiedys bytło 2011 i było też podzielone dla highendu i dla platformy serwerowej.

            DLatego też nowa podstawka pod highend workstation będzie niezbędna bo jak chcesz upchać to wszystko w starej to ja nie bardzo rozumiem.

            Skomentuj Historia edycji

          3. vandam
            Oceń komentarz:

            2    

            Opublikowano: 2018-06-05 23:58

            Piszę ciągle o tym samym i najwyraźniej tylko mi by przeszkadzało jeżeli intel by przestał wspierać platformę wydaną zaledwie parę miesięcy temu. Oczywiście tego nie wiem - dlatego napisałem - jak będą nowe i9 pod lga2066 - spoko. A jeżeli nowy high end będzie wydany na nowej podstawce - to tak jak napisałem, więcej od intela nic nie kupię. Nie chodzi o to, że TR i Epyc mają taką samą podstawkę, tylko o to, że kupisz nowego TR i wsadzisz do płyty kupionej rok temu.

            Skomentuj

          4. kitamo
            Oceń komentarz:

            -1    

            Opublikowano: 2018-06-06 00:36

            Jakiego nowego TR'a? Przeciez nie dostaniesz nic więcej niż 16/32 odswiezone.
            BTW Epyc i TR nie wsadzisz do jednej płyty głownej.

            Odwieczny lament o te podstawki a ilu masz znajomych którzy kupili highendową płytę AMD ze słabym procesorem by później zamienić go na coś mocniejszego i nowszego?
            Weź tak poszukaj wśród znajomych i popytaj ilu się pokusiło o taki krok.

            Ja sam mam 6700k i plyte na Z170. Myslisz ze ja w ogole dopuszczałem do rozważania wymianę procesora na tej płycie? Mi już na tej płycie zaczyna brakować niektórych elementów które są dostępne w nowszych płytach na nowszych chipsetach (jak choćby obsluga optane, obsluga większej ilości portów m.2).
            Procesor nic się nie zestarzał, zestarzała się płyta główna jeśli idzie o funkcjonalność.

            6 kanałów też nie bierze się z powietrza - jak chcesz obsluzyc to na starej płycie?

            Skomentuj Historia edycji

          5. vandam
            Oceń komentarz:

            3    

            Opublikowano: 2018-06-06 11:20

            właśnie amd zapowiedziało nowe TR 32c/64t i będą działały na starych płytach. Da się?

            Co ześ się uparł z tymi Epycami i TR? gdzie ja wcześniej coś powiedziałem o Epycach albo Xeonach?

            Skomentuj

          6. kitamo
            Oceń komentarz:

            -1    

            Opublikowano: 2018-06-06 17:55

            wiem, dzisiaj to i ja to przeczytałem. Jak tak faktycznie zrobią i będą miały w miare sensowne zegary to będę pod wrazeniem jednak zwróć uwagę że 6 kanałowego kontrolera to nie będzie. Intel wrzuca tu 6kanałowy kontroler więc jednak zmiana musi być układu, a skoro i układu to podstawka nie ma tu zadnego znaczenia czy będzie zmieniona czy nie.
            Cały czas wracamy do tego samego a zmiana nawet takiego jednego detalu powoduje ze nie będzie możliwości by był kompatybilny wstecznie.
            Jak by AMD TR gen2 zrobiło z 6 kanałowym kontrolerem to pewnie tez by nie był kompatybilny wstecznie.

            Zobacz jak niektóre sekcje zasilania w starych płytach grzeją się przy TR 16/32 a co dopiero 32/64.
            Podejrzewam żę z takiego upgradu skorzystać może niewiele płyt.

            Skomentuj

          7. vandam
            Oceń komentarz:

            2    

            Opublikowano: 2018-06-06 19:32

            jasne, niektórych rzeczy nie da się przeskoczyć i trzeba wprowadzić nowe płyty. Wkurza mnie po prostu podejście Intela - wydali x299 bez żadnego większego namysłu jako odpowiedź na x399 i rok później zmieniają sobie socket dla i9. Śmiech na sali. Jeżeli w tym momencie mój upgrade CPU ogranicza się do zmiany na 7980xe, co da mi tylko 30% więcej mocy - żałuje że nie kupiłem Threadrippera.

            Świadczy to o jednym - AMD po prostu zgniotło Intela i tyle. Jakoś nikt im nie kazał robić osobnej podstawki, Skylake-X mógł też używać 3647 i problemu by teraz nie było, tym bardziej że 3647 już miał po części przetarte szlaki. Broadwell'a i Haswell'a potrafili zrobić na jednym sockecie zarówno dla serwerów i zwykłych PC, a tutaj kombinują.

            Oczywiście może być tak, że dadzą ulepszone i9 pod 2066 jeszcze. Zobaczymy. W każdym razie - następny procek biorę od AMD

            Skomentuj

          8. kitamo
            Oceń komentarz:

            -2    

            Opublikowano: 2018-06-06 21:13

            Po prostu intel nie rzezbi w jednym i nie dokleja tylko rdzeni - jak ma cos wydac to znacznie więcej bonusow przychodzi i tak jest w tym przypadku - po co dawac 32 rdzenie skoro można zrobić jeszcze kilka innych usprawnień.
            14nm intela jest na tyle tez dopracowane ze zegary są naprawdę wysokie w tych procesorach. AMD nie jest w stanie obecnie zapewnić takich zegarów.

            Skomentuj

  3. Doctor
    Oceń komentarz:

    2    

    Opublikowano: 2018-06-05 12:54

    No no, wydajność niczego sobie. Gorzej, że pewnie będzie kosztował tyle co 4 Threadrippery razem wzięte...

    Skomentuj

  4. Balrogos
    Oceń komentarz:

    -2    

    Opublikowano: 2018-06-05 13:16

    A CZY LUTOWANE? CZY GLUTOWANE ZE SMARKOW CEO/SEO INTELA :D?

    Skomentuj

    1. Skeletor
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2018-06-05 13:28

      It will however be moving from PTIM (Polymer Thermal Interface Material) to STIM (Solder Thermal Interface Material) for its Integrated Heat Spreader connection.

      Skomentuj

  5. Gatts-25
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2018-06-05 15:07

    Intel już zna plan wydawniczy AMD więc coś czuję ,że ten pokaz właśnie jest zapowiedzią Threadrippera z 64wątkami.
    Ale jazda się szykuje.Oszałamiające całkowite wzrosty wydajności u każdej ze stron z tym ,że ze względu na fakt ,że INTEL korzysta jeszcze z 14nm litografii bo tylko ona może mu zapewnić takie zegary to już można być pewnym ,że zasilacz 1500W może być za mało na całą platformę z tym procesorem 56wątkowym ustawionym na 5Ghz dla wszystkich rdzeni.
    Niebiescy zdradzają nam plany jaka będzie konferencja AMD ,która z tego co pamięta ma się rozpocząć o 4rano czasu Polskiego.Chyba nastawię sobie budzik bo się rozochociłem.Tak po za tym czytajcie trochę wiadomości to nie będziecie pisać głupot w komentarzach typu - Cascade Lake na LGA2066 jak już dawno wiadome ,że będzie to ponad 3600wyprowadzeń.
    Jak i9-7980xe ustawiony na 5Ghz wszystkie rdzenie po skalpowaniu pożera ponad 900W to nie było szans ,żeby takie monstrum zmieścić na starą podstawkę a druga sprawa ma być tam sześcio kanałowość już.
    Myślę ,że 1500W było osiągnięte przy 5Ghz na tych 56wątkach.
    Podejrzewam ,że AMD ujawni jutro 64wątkowe Threadrippery oraz 128wątkowy EPYC2 oraz oczywiście VEGA 20 dla serwerów i profesjonalnego rynku.

    Skomentuj

    1. Paweł Maziarz
      Oceń komentarz:

      2    

      Opublikowano: 2018-06-05 15:15

      Platformę z Cascade Lake-X 28/56 + 2x GeForce GTX 1080 Ti zasilał Super Flower Platinum Leadex 1600W

      Skomentuj

      1. owatanka
        Oceń komentarz:

        -1    

        Opublikowano: 2018-06-05 20:41

        Ponad 1KW bral procek , Intel Core i9-7980XE podkrecony do 4,9GHz w tescie cinebench pobieral az 845W ze sciany czyli grubo ponad 0,5KW.

        Skomentuj

    2. deton24
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2018-06-06 08:53

      It happens:
      https://technode.com/2018/06/06/amd-computex-announcement/

      Skomentuj

  6. AlexPL
    Oceń komentarz:

    -4    

    Opublikowano: 2018-06-05 15:11

    Wybaczcie moją niewiedzę ale co to za rurki (a właściwie rury). Chłodzenie wodne? I czego to ma tyle "świtełków". To jest do serwerów czy dla DJ na "dysko bandżo"?

    Skomentuj Historia edycji

    1. Paweł Maziarz
      Oceń komentarz:

      4    

      Opublikowano: 2018-06-05 15:13

      Tak, to są rurki z chłodzenia wodnego dla procesora

      Skomentuj

      1. jeomax.co.uk
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2018-06-05 17:56

        Nie tylko procesora, chlodzony tez jest chipset i dwie karty graficzne, jak dobrze widze.

        Skomentuj

        1. jeomax.co.uk
          Oceń komentarz:

          1    

          Opublikowano: 2018-06-05 17:57

          Nie, chipset jednak zle widze :)

          Skomentuj

    1. AmigaPPC
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2018-06-05 16:36

      W Twoich mokrych snach.

      Skomentuj

  7. kitamo
    Oceń komentarz:

    -2    

    Opublikowano: 2018-06-05 18:11

    Skoro intel 28 rdzeni potrafi puscic na 5Ghz bez jakiegoś wymyślnego chłodzenia i to zablokowane na sztywno pod obciążeniem, to zastanawiam się jaki potencjał by był przy azocie czy helu.

    Skomentuj

    1. saturn64
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2018-06-06 11:16

      Nie ma się co dziwić, że udało się to puścić na zwykłym chłodzeniu. Skoro procesor ma 3467 nóżek to prąd jest dostarczany równomiernie i przez większą ilość nóżek. Dlatego można to trzymać w ryzach. Jednak dla intela będzie to bardzo nieopłacalny produkt, porównując go do AMD posiada o 1/3 większą powierznię i ponad 1/3 więcej nóżek.

      Skomentuj

      1. mjwhite
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2018-06-06 19:48

        Jak to ty obliczyłeś?

        TR ma 4094 nóżki a ten intel 3647

        Skomentuj

      2. kitamo
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2018-06-06 21:19

        Wiesz ze zegary nie mają nic praktycznie wspólnego z ilością nóżek tylko wynikają z wewnętrznej architektury i litografii?
        Skoro AMD ma więcej nóżek to czemu są tak wielkie problemy przy OC? pomyslałes o tym?
        Już nie chodzi o zegar nawet bazowy a o samo OC i procentowy przyrost wydajności.
        TU nie jest problemem samo napięcie, ty problemem jest litografia i fakt że 14nm intela =/=14nm AMD.
        te 14 czy 12nm to tylko nazwa. Nie oznacza że tranzystory mają 14nm średnicy a więc że na jednej powierzchni jest ich więcej i jest ona wypchana po brzegi.
        To jest proces technologicznyc w którym jest wykonany procesor i od jego jakości miedzy innymi oraz zaplanowania architektury zależy to jak wysoko uda się uzyskać zegary.

        To tak jak z samochodami - samochody o tych samych gabarytach i pojemności silnika potrafią mieć różne osiągi.

        Skomentuj

    2. Kas1978
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2018-06-07 21:42

      Z tym, ze Intel wykrecil go n 5Gz nie na zwyklym chlodzeniu a na ....... klimatyzacji ktora dodatkowo bierze 1000w. Zachodni internet az ryczy ze smiechu, ze intel ratuje sie jak moze wprowadzaniem serwerowego chipa do HEDT i podkrecajac go na klimatyzacji do 5Ghz na parosekundowy test . Ot taki to nowy processor :)

      Skomentuj

  8. r_e_s_e_t
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2018-06-05 21:51

    Cinebench to raczej słabe obciążenie. Co innego jakby dali temu prockowi z godzinę renderowania albo jakiś render RT.

    Skomentuj

  9. lkozierowski
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2018-06-05 21:59

    Widzę, że wracamy do końcówki lat 90-tych patrząc na te wentylatorki na chipsetach na płycie(:(:(:

    Skomentuj

    1. Finear
      Oceń komentarz:

      2    

      Opublikowano: 2018-06-05 22:56

      to jest customowa konstrukcja a nie gotowy produkt

      Skomentuj

    2. PrEzi
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2018-06-06 23:51

      Co sie dziwisz... 19 (!!!) faz zasilania. Pewnie ta kobyła wyżyłowana była na maksa i sama w sobie jako CPU ciągnie z >1kW.

      Skomentuj

  10. suprol
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2018-06-06 07:56

    Na wynikach widać ze system to Windows 8 a karta graficzna RX 570. Dziwne bo na zdjęciu płyty widać 2x GeForce i to przynajmniej 1080ti.
    Coś mi tu nie pasuje i ten system dlaczego Win 8.

    Skomentuj Historia edycji

  11. Sander Cohen
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2018-06-06 22:22

    Super ze wchodza takie kolumbryny. Bardzo mnie to cieszy. Dzieki temu ceny normalnych procesorow do normalnych zastosowań beda nizsze lub przynajmniej nie wzrosna. A tym co potrzebują tylu rdzeni/watkow to i tak cena raczej nie gra roli. Co mi po tylu rdzeniach w przypadku gier lub zwyklych programow uzytkowych...

    Skomentuj

  12. PrEzi
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2018-06-06 23:49

    Ahahahahahaha, toż to komedia jakaś i cyrk a nie CPU!

    https://www.hardocp.com/news/2018/06/06/did_intel_throw_in_28core_towel_at_computex

    Skomentuj

  13. Silverstar
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2018-06-14 12:31

    Intel nie ma odpowiedzi na Threadrippery od AMD, stoi pod ścianą i dlatego robi to co potrafi najlepiej czyli oszukuje naiwną publikę.

    Zapomnieli wspomnieć, ze tez 5Ghz to ekstremalny overclocking do kturego wykorzystano prawdopodobnie przemysłową chłodnicę Hailea HC-1000B o mocy własnej ponad 750 W a pobór mocy całego zestawu wynosił około 2300W.

    Chyba już nikt nie ma wątpliwości że ten procesor nigdy nie będzie w stanie pracować z taką częstotliwością w normalnych warunkach.

    Skomentuj

Dodaj komentarz

Przy komentowaniu prosimy o przestrzeganie netykiety i regulaminu.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany!