Ciekawostki

Gigantyczny ekran LED na lotnisku - NEC wyjaśnia, dlaczego nie może być byle jaki

przeczytasz w 2 min.

Sporych rozmiarów wyświetlacze LED na lotniskach dają korzyści zarówno podróżującym, jak i operatorom. Są jednak powody, by poważnie zastanowić się nad tym, jakiej klasy są to ekrany.

Gigantyczne ekrany LED na lotniskach pozwalają pasażerom zdobywać kluczowe informacje. Równocześnie jednak mogą być źródłem problemów, które zmniejszają komfort podróżujących. Aby temu zapobiec trzeba podjąć odpowiednie kroki, o czym przekonał się właściciel portu lotniczego Arlanda w Sztokholmie, któremu we współpracy z firmą NEC udało się rozwiązać kłopot.

Niesprawiający kłopotów lotniskowy ekran LED

Zacznijmy jednak od początku. Otóż niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że technologia LED nie jest bez wad, a w przypadku tak dużych wyświetlaczy może występować emisja promieniowania elektromagnetycznego na poziomie tak wysokim, że zakłócone jest działanie innego sprzętu. 

Firma Swedavia, do której należy lotnisko Arlanda, przeprowadziła testy, które wykazały, że gigantyczne ekrany LED (w jakie chciała wyposażyć port dla poprawy komfortu pasażerów) mogą powodować zakłócenia w łączności WiFi i Bluetooth, a także na częstotliwościach radiowych wykorzystywanych przez pracowników lotniska.

Rozwiązaniem tego problemu pochwaliła się firma NEC, która przygotowała dwa ekrany LED Direct View ze specjalną osłoną minimalizującą promieniowanie do poziomu zgodnego z normą EMC klasy B. Jeden z nich ma 44 metry kwadratowe, drugi – 15 metrów kwadratowych, oba zapewniają pasażerom dostęp do informacji o lotach, a operatorom przestrzeń na komunikaty i reklamy. 

Producent chwali się również wysoką szczegółowością obrazu i żywymi kolorami, a także prostą obsługę (dzięki dostarczonej platformie back-end). Realizacji dokonano w grudniu 2018 roku.

Komentarz Richarda Wilksa z NEC Display Solutions Europe:

„Coraz więcej węzłów transportowych wykorzystuje LED jako technologię wyświetlania, ale świadomość wpływu tego typu ekranów na inną komunikację może nie być powszechna. 

O ile nie zostaną odpowiednio zaprojektowane, ekrany te mogą zagrozić łączności, której pasażerowie oczekują podczas podróży, takiej jak WiFi, Bluetooth, 4G i 5G. Mogą również zakłócać krytyczne dla bezpieczeństwa systemy oparte na częstotliwości radiowej, na przykład krótkofalówki pracowników, a potencjalnie również radar oraz łączność powietrze-ziemia.

Węzły komunikacyjne, takie jak lotniska, stały się coraz bardziej hałaśliwe, z wieloma różnymi sygnałami i ogromnym natężeniami ruchu, dlatego też NEC dostosował również wszystkie swoje monitory LCD do wymagań EMC klasy B.

Sektor transportu z chęcią korzysta z zalet technologii LED, ale trzeba przy tym uwzględniać skumulowany wpływ, jaki ekrany te wywierają na inne technologie i wymagać od swoich partnerów technologicznych rozwiązań, które są zaprojektowane tak, aby uniknąć niedogodnych i potencjalnie niebezpiecznych zakłóceń”.

Źródło: NEC Display Solutions Europe, Lucky Monday, inf. własna

Komentarze

2
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Q'bot
    3
    A po zdjęciu sądząc do czego służą te monitory? Do wyświetlania reklam ;P