Na topie

Nokia prezentuje sieć 5G: Potężny transfer, wirtualna rzeczywistość i autonomiczne samochody

Autor:
Mateusz Albin

więcej artykułów ze strefy:
Technologie i Firma

Proponowane przez Nokie zastosowanie 5G jest dość szerokie: od, rozrywki, po... czystsze środowisko naturalne.

internet rzeczy w sieci 5g

AA

Nokia zaprezentowała możliwości zastosowania architektury 5G. To nie tylko szybsze wyświetlanie multimediów na ekranie tabletów i smartfonów. Nowa technologia posunie naprzód rozwój internetu rzeczy, autonomicznych aut, wirtualnej rzeczywistości i produkcji.

Nokia zaprezentowała możliwości zastosowania technologii 5G. Uwaga! Ci, którzy pamiętają ile radości przed laty powodowała możliwość przeglądania stron internetowych w WAP i jaką magią wydawało się przesyłanie MMS-ów, poczują się starzy!

Do niedawna technologia 5G była nieuniknionym, ale dość abstrakcyjnym określeniem. Po prezentacjach eksperckich Bell Labs wiadomo już dokładnie w jaki sposób wykorzystanie zostanie ten system komunikacji. Wiemy już na pewno, że nowe rozwiązanie oferować będzie olbrzymią przepustowość, a co za tym idzie niemal zerowe opóźnienie transmisji danych.

Proponowane przez Nokie zastosowanie jest dość szerokie: od, rzecz jasna, rozrywki, poprzez produkcję fabryczną i bezpieczny transport, aż po... czystsze środowisko naturalne. Jakie propozycje ma fińskie przedsiębiorstwo?

Autonomiczne samochody 5G

Samochody autonomiczne to już kwestia czasu. Kolejnym i być może ostatnim krokiem do ich wjazdu na ulice jest wdrożenie architektury 5G. Pozwoli to na niską latencję transmisji danych i nieprzerwaną łączność. To wystarczy, żeby utrzymać kontakt z szybko przemieszczającym się autem i w efekcie zmniejszyć ryzyko na drodze oraz korki.

Sieci przemysłowe 5G do obsługi robotów

Te same zalety, które znajdują zastosowanie przy autach, sprawdzą się w fabrykach. Krótko mówiąc, dzięki pozbawionemu lagów połączeniu fabryką będzie można sterować zdalnie. To rozwiązanie całkowicie wyprze stosowane dziś rozproszone systemy przemysłowe.

Systemy 5G dla stadionów

Synchroniczny multicast na wielu smartfonach sprawi, że użytkownicy będą mogli oglądać mecze transmitowane z wielu kamer, oraz udostępniać treści w sieci. Rzecz jasna - bez opóźnień.

Interaktywna wirtualna rzeczywistość 5G

Urządzenia do wirtualnej rzeczywistości będą potrzebować wysokiej przepustowości łączy. Sieć 5G zagwarantuje opóźnienia na poziomie maksymalnie 1 milisekundy. Według Nokii pozwoli to na połączenie równie sprawne, jak gdyby praca odbywała się w tym samym pomieszczeniu. Mówi się m.in. o systemach zdalnej pracy grupowej i teleobecności oraz zdalnych narzędziach edukacyjnych.

Potężny transfer 5G

Rekord szybkości połączenia 5G wynosi obecnie 30 Gbps. Był on możliwy dzięki agregacji różnorodnych technologii mobilnych i stacjonarnych w ramach jednego systemu streamingu danych.

Masowa łączność 5G to nowa era internetu rzeczy

Nokia i Bell Labs są przekonane, że nowa sieć komórkowa, korzystająca z nowego sposobu kształtowania fal (waveforms) pozwoli połączyć rekordową liczbę urządzeń. Ma to być nowa era internetu rzeczy i masowej automatyzacji. 

Ekstremalna automatyzacja w 5G

Nokia przedstawi projekty demonstrujące koncepcję “ekstremalnej automatyzacji” (“extreme automation”) opartej na technologii 5G. Koncepcja obejmuje metody uproszczenia sposobów wykorzystania szerokiej gamy nowych, złożonych aplikacji wykorzystujących technologię 5G.

Nokia współpracuje z wiodącymi uczelniami wyższymi w Chinach, Europie i Stanach Zjednoczonych, rozwijając swoje możliwości w zakresie technologii 5G i dzieląc się wiedzą z partnerami. Firma realizuje również szereg projektów związanych z systemami 5G w Europie. Przedstawiciel koncernu zasiada w zarządzie stowarzyszenia 5G-PPP. Nokia angażuje się w projekty 5G wspólnie z największymi światowymi operatorami, takimi jak China Mobile, Deutsche Telekom, NTT DOCOMO, Korea Telecom, SK Telecom i Verizon Wireless.

Źródło: Nokia, fot. Jack Moreh

Odsłon: 7256 Skomentuj newsa
Komentarze

17

Udostępnij
  1. Kotowaru
    Oceń komentarz:

    3    

    Opublikowano: 2016-02-17 20:23

    Mi przynajmniej na początek marzy się rozszerzona rzeczywistość, dopiero potem ta wirtualna.

    Skomentuj

    1. Kirito.
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2016-02-17 23:11

      Rozszerzona jest fajna do wszelkiego rodzaju sportów i transportu, ale ja bym wolał jednak full dive do rozrywki. :P

      Skomentuj

      1. mutissj
        Oceń komentarz:

        2    

        Opublikowano: 2016-02-18 02:01

        mi Youtube się ścina na 80mbit Neostrada

        Skomentuj

        1. owatanka
          Oceń komentarz:

          1    

          Opublikowano: 2016-02-18 16:44

          Bo TP czy tam orange przycina transfer z youtubem.

          Skomentuj

    2. BrumBrumBrum
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2016-02-19 10:43

      pewnie to całe 5G będzie właziło na pasmo 5G WiFi. dlatego to rozwiązanie jest złe. poza tym nie wiem czemu wszyscy się tak jarają, bo już po LTE można przepychać HDTV. problem w tym że w polsce szybkość LTE jest teoretyczna. w praktyce transfery są dużo niższe niż oferuje ta technologia.

      Skomentuj

  2. Kenjiro
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2016-02-17 20:49

    Marketing i tyle. Zebrali w jedno kilka modnych obecnie "tematów" i rzucili hasło, że dzięki 5G to teraz będzie możliwe. Tylko, że większość już obecnie jest możliwa przy użyciu obecnych technologii. No, ale głośne hasła sprzedają się nieźle...

    Skomentuj

  3. b1tzz
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2016-02-17 22:19

    " olbrzymią przepustowość, a co za tym idzie niemal zerowe opóźnienie transmisji danych." Co ma piernik do...?

    Skomentuj

    1. pablo11
      Oceń komentarz:

      2    

      Opublikowano: 2016-02-17 22:42

      Z technologicznego punktu widzenia to są 2 różne pojęcia. Z praktycznego nie ma znaczenia dla Ciebie czy ping jest na 120ms (jak w technologii LTE podawany jest czesto maksymalny związany z samą technologią), bo Ty nie zauważysz czy informacja dojdzie do Ciebie w 240ms przy czym połowa to opóźnienie reakcji sieci. Czy informacja dojdzie do Ciebie w 240ms bo ping masz 10ms (jakieś przyjmijmy łącze stałe) +230ms związane z tym że to konkretne łącze stałe jest 50% wolniejsze. Zauważyłem to po tym, że da sie w technologii LTE grać np. w CSa, równie dobrze jak przy ADSL (na światłowodzie nie było mi dane grać). ale wydawało mi się że opóźnienia związane z technologią LTE ograniczą możliwość gry właśnie w tą gre. Tak było wcześniej przy moim łączu radiowym o mniejszej przepustowości o oraz neostradzie przy dużych opóźnieniach (jak transfery nie były jeszcze w Mbps tylko w Kbps. Nie spodziewajcie sie dorównywania LTE neostradzie w terenach zurbanizowanych, bo LTE jest prędkośc podawana jako prędkośc po stronie nadawczej (na wszystkich użytkowników).

      Skomentuj

      1. zakius
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2016-02-18 08:05

        jasne, zależy od przepustowości, ale przy odpowiednio małych paczkach danych staje się to marginalne, jak gra w godzinę zużywa kilka mega to niebardzo ma co się zatrzymać w korku

        Skomentuj

      2. owatanka
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2016-02-18 16:54

        Co ty gadasz juz w szybkosci otwierania stron widac jaki czas reakcji maja serwery mialem przyjemnosc grac w lola na swiatlowodzie 7-8ms czas reakcji postaci jest oszalamiajacy to tak jak by sie przesiasc z 20 fps na 60 fps czlowiek nagle sobie uswiadamia jak duzo go omija podczas gry nagle sobie zdalem sprawe ze przy takiej reakcji postaci czas "castowania" skila jest nie wazny kazdy czar laduje tam gdzie go poslalem nie nie musze juz przewidywac z tak duzym wyprzedzeniem gdzie bedzie przeciwnik.

        W CSa to musisz miec jakis bardzo poblazliwy serwer bo jak ja gralem to ludzi wywalalo powyzej 50.

        Skomentuj

  4. gukeskl
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2016-02-17 22:22

    Ciekawe czy powstanie kiedyś takie coś że gry będą zapisane w chmurach (jak na dysku, nie stream tak jak na nV shield ) i komputer nabierząco będzie pobierał potrzebne dane bez potrzeby instalacji na dysku hmmm

    Jeszcze mam pytanie czy dobrze rozumiem że 30 Gbps to 3,75 GB/s ?! to jest niewyobrażalnie dużo, nie słyszałem jeszcze o pojedynczym dysku który by mógł to zapisać... jedynie tylko jakieś macierze albo to jest tylko w zaawansowanem przemyśle, ewentualnie by wszystko musiało być zapisywane w RAMie, potem na dysk hmm..

    Skomentuj

    1. zakius
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2016-02-18 08:07

      streaming gier: jak najbardziej, istnieją takie usługi nawet
      przepustowość: póki co ta wartość to maksymalne możliwości całej stacji, do której będą podłączone tysiące urządzeń, więc... :p

      Skomentuj

  5. ahael
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2016-02-17 22:45

    Po co nam 5G jak z LTE jeszcze raczkujemy...a H+ jest w większości szybsze niż Internet stacjonarny w większości domów...

    Skomentuj

    1. wirher
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2016-02-17 23:28

      No to chyba powstaje 5G, żeby wyprzeć technologie, które powodują wiele problemów?

      Skomentuj

  6. Armatorix
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2016-02-18 01:54

    Wszystko pięknie, wszystko ładnie, tylko jak się poczyta troche o tym na internecie, to technologia będzie dostępna w 2020-2023...

    Skomentuj Historia edycji

  7. zakius
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2016-02-18 08:04

    "Sieć 5G zagwarantuje opóźnienia na poziomie maksymalnie 1 milisekundy." na drodze BTS urządzenie, czyli co prawda eliminuje opóźnienia na końcowym odcinku, ale nadal wiele pracy, żeby działało jak trzeba

    Skomentuj

  8. siwyandrew
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2016-02-18 19:08

    latencja sratencja, opóźnienie kur..!

    Skomentuj

Dodaj komentarz

Przy komentowaniu prosimy o przestrzeganie netykiety i regulaminu.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany!