• benchmark.pl
  • Gry
  • Oculus Rift kosztują 3000 zł - według twórców: „nieprzyzwoicie mało”
Gry

Oculus Rift kosztują 3000 zł - według twórców: „nieprzyzwoicie mało”

opublikowano przez Wojciech Kulik w dniu 2016-01-08

Podsumowujemy wszystko co wiemy na temat gogli rzeczywistości wirtualnej i ich nadchodzącej premiery.

Oculus Rift

W tym tygodniu oficjalnie wystartowała przedsprzedaż jednego z najlepiej zapowiadających się i najbardziej wyczekiwanych gadżetów w branży gier – gogli Oculus Rift. Dowiedzieliśmy się dzięki temu, że aby za kilka miesięcy dzierżący w dłoniach paczkę z urządzeniem w środku kurier zapukał do naszych drzwi zapłacić będziemy musieli jakieś 3 tysiące złotych. To znacznie więcej niż wcześniej zapowiadano, ale czy to naprawdę tak dużo?

Początkowo twórcy zapowiadali, że gogle rzeczywistości wirtualnej Oculus Rift będą kosztowały więcej niż 350 dolarów. I owszem, kosztują więcej, ale niemal dwa razy. Oficjalna cena w przedsprzedaży została ustalona na 599 dolarów i po kwietniowej premierze może ona teoretycznie zostać nawet podwyższona. Trzeba mieć też na uwadze, że jest to cena netto i Polak chcący kupić to urządzenie musi w rzeczywistości liczyć się z wydatkiem rzędu 3 tysięcy złotych. 

Oculus Rift przód

Czy 3 tysiące złotych to dużo? Na pewno spodziewaliśmy się niższej ceny, ale z drugiej strony w zamian otrzymać mamy naprawdę dopracowane i gwarantujące mnóstwo frajdy urządzenie. Jak tłumaczy sam Palmer Luckey z Oculus VR, producenci nie chcieli optymalizować urządzenia najniższym możliwym kosztem, lecz zaoferować możliwie najlepsze doświadczenie, jakie zdołali stworzyć. – „W kwestii jakości nie było kompromisów”.

Co nabywca otrzyma w tej cenie? Oczywiście same gogle, jak również zestaw dwóch gier – kosmiczną strzelaninę EVE: Valkyrie (tylko w przedsprzedaży) i trójwymiarową platformówkę Lucky’s Tale – oraz pilot i kontroler do Xbox One. Gadżet będzie jednak też kompatybilny z klawiaturą i myszką. Oficjalne kontrolery Oculus Touch natomiast zostały opóźnione i na rynku pojawią się dopiero późnym latem lub jesienią.

Oculus Rift zestaw

Skąd jednak w ogóle tak duża różnica pomiędzy zapowiadaną ceną, a tą oficjalną? Luckey przyznał, że informacja o cenie „powyżej 350 dolarów” była powiedziana zbyt szybko i tylko dlatego, że wzrastało szerzenie nieprawdziwej informacji, jakoby gogle miały kosztować 1,5 tysiąca dolarów. Ostateczne 599 dolarów to według producenta i tak „nieprzyzwoicie niska cena”, biorąc pod uwagę możliwości oferowane przez gogle.

Oculus Rift gry

A oferować mają naprawdę sporo – to przecież od tak dawna zapowiadana rewolucja, która całkowicie zmienić ma branżę elektronicznej rozrywki i wprowadzić wirtualną zabawę na zupełnie nowy poziom. W dodatku twórcy zapowiadają, że do końca roku pojawi się około 100 kompatybilnych tytułów. Niestety aby w nie zagrać będzie trzeba nie tylko posiadać Oculus Rift, ale też naprawdę mocny komputer. Minimalne wymagania sprzętowe prezentują się następująco:

Jeśli nie jesteście pewni, czy wasze komputery są gotowe na rzeczywistość wirtualną, możecie skorzystać z oprogramowania przygotowanego przez Oculus VR (kliknij tutaj, aby pobrać). 

Oculus Rift dół

Według danych Gartnera obecnie na gogle Oculus Rift przygotowany jest tylko 1 proc. komputerów. Skąd tak wysokie wymagania? Otóż, aby gracz mógł zanurzyć się w wirtualnej rzeczywistości spełnionych musi być kilka warunków. Specjaliści z firm Oculus VR i Nvidia ustalili, że są to: rozdzielczość 3024 x 1680 pikseli oraz płynność animacji na stałym poziomie 90 klatek na sekundę. I to właśnie gogle Rift zaoferują.

Źródło: Oculus VR

marketplace
avatar
Dodaj
  • avatar
    Oczy będą parować po 30 minutach gry. ;]
    Zaloguj się
    13
  • avatar
    Może bym kupił gdybym był Niemcem i zarabiał 3500 Euro a nie jak chińczyk będąc w europie
    Zaloguj się
    12
  • avatar
    Po 8h gry w tym goglach wyjdę na dwór i nie będę nawet o tym wiedział :D.
  • avatar
    Poczekam az wyjda gogle roznych producentow, zobaczymy wtedy ktory produkt jest najlepszy i jakie jest faktyczne wsparcie gier, i moze pozniej jak wyjda ulepszone i tansze wersje gogli to wtedy zainwestuje
    Zaloguj się
  • avatar
    Kiedy? Za dwie generacje kart graficznych plus 2 lata. Wtedy komputery będą i odpowiednio wydajne, i przystępne cenowo. I nie będzie "podatku od nowości".
    Zaloguj się
  • avatar
    -GTX970?
    -W tej rozdziałce?
    -90FPS?

    Wybierz 2 z 3, albo starą grę...
  • avatar
    Zaraz, zaraz. Jak to było?
    Kickstarterowcy zafundowali, cena miała być niska,
    Facebook wykupił, że niby miał pomóc.
    A na koniec cena wzięta z dupy...

    Muahahaha!

    Już lecę kupować. Od razu 10.
  • avatar
    Już pomijając cenę samego sprzętu, ten ich programik który sprawdza czy Twój PC pociągnie VR jest zrobiony pod okiem Intela, mojemu znajomemu mówi że jego i7 3770k @ 4.3GHz jest za slaby dla VR... Trzeba jakoś ludzi zmusić do kupna Skylake z nową płytą główną i pamięciami.
    Zaloguj się
  • avatar
    Wymagania są przekłamane, po pierwszych testach wychodzi że żeby to działało poprawnie czyli płynnie trzeba miec min. 980ti albo Fury i to w grach które w normalnych warunkach chodzą na 3 x słabszym sprzecie. Póki co fanaberia dla amerykańców, dla mnie po testowaniu dk2 nie powala z nóg w dodatku dłuzej niż godzine w tym nie wytrzymałbym. Minie przynajmniej 10 lat żeby to było naprawde coś fajnego.
  • avatar
    Jeśli ruch głową ma zastąpić myszkę to nigdy nie będzie to tak szybkie jak ruch ręki. Aby to się przyjęło to musi być zmieniona koncepcja sterowania w grach tak aby np. celownik broni był sterowany ruchami ręki a rozglądanie się - ruchami głowy.
    Zaloguj się
  • avatar
    Co do ceny to faktycznie polecieli, za DK2 bodajze placilem 350$ + cos kolo 120$ clo i transport do UK.

    600$ za prawie ta sama rozdzialke (miala byc 4K ale praktycznie nie ma sprzetu do tego chyba ze Titan X w SLI) i bez touch a z kontrolerem z Xbox 1 to niezbyt fajnie.

    Radze poczekac primo na kontroler touch bo w sumie bez odpowiedniego sterowania to nie jest to samo doznanie, a warto poczekac.

    Sam myslalem ze zamowie pre-order ale bez toucha to poki co dziekuje.
  • avatar
    Ze względu na charakterystykę pracy ludzkiego oka, to te urządzenie uznaje za bardzo niebezpieczne dla zdrowia.

    http://venturebeat.com/2015/04/18/were-not-talking-about-what-vr-is-doing-to-our-eyes-and-our-brains/

    Dla osoby ze zdrowym wzrokiem, Oculusrift będzie jak okulary.

    https://www.reddit.com/r/oculus/comments/33g32x/eye_strain_on_oculus_dk2/

    To co opisuje powyżej ten człowiek, jest dokładnie tym o czym mówię, bo aby umożliwić zobaczenie obrazu przez te gogle, to akomodacja musi przebiegać zawsze na tej samej odległości (i nawet soczewka tego nie zmieni, bo ta tylko oddala odległość, ale nie umożliwia płynnej zmiany), a to napina całą gałkę oczną i zmienia ciśnienie w oku (i dokładnie to zauważył ten użytkownik opisując symptomy bólu). Można zignorować ten dyskomfort i grać dalej aż przejdzie, ale wzrok od tego nie będzie lepszy.
  • avatar
    Oceulus to pierwsze urządzenie od dłuższego czasu, które można nazwać NextGen. OR nie ma się koncentrować na rywalizacji z mychą w kwestii responsywności tylko ma zapewniać zupełnie nowe doznania/imersję... jeszcze lepsze zanużenie w świecie gry. Z ceną myślę, że trochę kręcą bo jeżeli DK2 sprzedawali bez żalu po 350usd to 2x rządać teraz za praktycznie to samo to przesada. Trzeba spokojnie poczekać na recenzje i opinie jaki to ma wpływ na zdrowie... i na spadek ceny. Niemniej... najciekawsza premiera ostatnich lat.
  • avatar
    Oculus teraz to jednak jest rzecz TYLKO dla fanów. O "statystycznym" użytkowniku jeszcze nie może być mowy, ponieważ 3000zł to nie jest mały pieniądz, porównując do rzeczy dostępnych nam na co dzień. Konsola kosztuje dwa razy mniej. Karta graficzna potrzebna do obsłużenia tego cacka kosztuje mniej. Ba, "średnia półka" urządzeń w naszym domu kosztuje mniej.
    Za mniej niż 3 tysie możesz dostać 47 calowy telewizor. Lodówkę. Pralkę. Całego kompa, laptop, konsolę. Mebel.

    Póki co, Oculus pasuje się nie jako rzecz, którą będziemy mieli, tylko jako rzecz, do której będziemy dążyć, żeby mieć.

    Szkoda, bo BARDZO chciałem go kupić od razu po premierze, przy teoretycznej cenie do 400$. Teraz go nie kupię na pewno, a nawet i jak wyjdą już kontrolery touch, to i tak się zastanowię.
    Bo przewiduję, że pierwszy spadek cen to nie będzie spadek cen, tylko bundle oculusa z touchem i ew. dodatkową grą.
  • avatar
    Na rynek europejski cena ma wynieść nie 599dolców, a 699 euro i to już dużo wicej niż 3000zł.
  • avatar
    z deka chore. bardzo wysoką rozdzielczość oko ma na bardzo małej powierzchni siatkówki. więc po co to?
    zamiast pchać się w hiperwydajną grafę, lepiej zastosować prosty trick. tj. kamerka na jedno oko (zakładamy że nie ma zeza), aby określić gdzie się patrzy, i tylko w tym miejscu generowanie obrazu UHD lub lepszego. Na pozostałym obszarze wystarczy FHD, a naokoło wystarczają same mazaje. bo taka jest charakterystyka ostrości widzenia dla oka.

    Skoro cardboard daje radę i to bez kompa za dużo niższą cenę, to ja tej ceny kompletnie nie rozumiem. widać producent zaprasza konkurencję na pole bitwy. w sumie to dobrze :)
  • avatar
    Czyli wykładam lache na oculusa i czekam na gogle do PS4.
  • avatar
    A ja sie przyznam ze nie bardzo rozumiem ludzi w stylu jakby kosztowal 400 to bym kupil a jak kosztuje 600 to juz za drogo i nie kupie skoro jest on i tak przeznaczony dla osob co maja top spec pc wiec dla osob co i tak wladowali w kompy raz duzo wiecej zanaczy ze ich stac i w koncu jak masz juz takiego potworka to chcesz go wykorzystac w 100% wiec kupujesz gogle a ta cala wiekszosc co tak biadoli to i tak by penie ich nie kupila jakby wyszly po 350
    Zaloguj się
    -2
  • avatar
    Zaloguj się
    -12
  • avatar
    Ja powiem tak. Same gogle są świetne i DK2 testowałem i byłem zafascynowany, planowałem je kupić, ale cena mnie przytłoczyła i będę musiał poczekać, aż cena spadnie.