Na topie

PlayStation 4 Pro i 4K w praktyce, zdaniem DigitalFoundry

Autor:

więcej artykułów ze strefy:
Konsole do gier

Kategoria: Gry Sprzęt do gier Konsole do gier Tematyka: 4K Producenci: SONY

Czy oko gracza zauważy różnice? I czy skalowanie do 4K daje dobre rezultaty? Odpowiada DigitalFoundry.

  • PlayStation 4 Pro i 4K w praktyce, zdaniem DigitalFoundry
A A

PlayStation 4 Pro zapowiadana była przez Sony jako pierwsza konsola, która pozwoli grać w 4K. Rychła premiera i niska cena urządzenia budziły jednak pewne wątpliwości i szybko stało się jasne, że do osiągnięcia tej rozdzielczości wykorzystywane będą narzędzia skalujące, a same materiały źródłowe (w tym przypadku: gry) faktycznie oferowały będą rozdzielczości rzędu 1440p. Pozostawało pytanie: czy ludzkie oko dostrzeże różnicę?

Na swój warsztat konsolę PlayStation 4 Pro wzięła ekipa DigitalFoundry. Otrzymała ona do testów grę Call of Duty: Infinite Warfare. Uruchomiła ją na „starej” i nowej PS4, po czym porównała jakość grafiki. Werdykt: narzędzia skalujące są tutaj naprawdę dobre. Obraz 4K robi bardzo dobre wrażenie – szczególnie statyczny. W ruchu pojawiają się już niewielkie artefakty, ale siedząc na kanapie, w odpowiedniej odległości od telewizora, raczej nie zwrócimy na nie uwagi.

Ekipa DigitalFoundry ma także krytyczne uwagi. Po pierwsze, różnice w grafice pomiędzy konsolą PlayStation 4 i tą z dopiskiem Pro, są bardzo małe i przeciętny gracz raczej ich nie dostrzeże. Wadą mocniejszej konsoli może też być płynność animacji – spadki liczby klatek na sekundę są bardziej zauważalne. W Call of Duty: Infinite Warfare powinno być 60fps – poniżej możecie zobaczyć jak wygląda to w praktyce:

Źródło: Eurogamer, DigitalFoundry

Odsłon: 10819 Skomentuj newsa
Komentarze

39

Udostępnij

Konsole do gier w marketplace

  1. Foxy the Pirate
    Oceń komentarz:

    -4    

    Opublikowano: 2016-09-27 17:17

    Śmiechnął bym, ale niektórzy już wystarczająco wycierpieli :v

    Skomentuj

    1. mesjan
      Oceń komentarz:

      5    

      Opublikowano: 2016-09-27 17:55

      Widzę wojaka trzymającego oręż PC. Poziom merytoryczny jaki prezentują twoje wypowiedzi nie służą chwale użytkownikom PC. Lepiej się nie wypowiadaj.

      Skomentuj

          1. Yaceek
            Oceń komentarz:

            1    

            Opublikowano: 2016-09-28 18:10

            To już tyle faktów w dzisiejszych faktach. Więcej faktów w faktach po faktach.

            Skomentuj

    2. kryspin34
      Oceń komentarz:

      11    

      Opublikowano: 2016-09-27 18:17

      Słuchaj, nikt nikogo nie zmusza do kupowania czegokolwiek. Nie odpowiadają ci konsole, telefony danej marki czy laptopy albo cokolwiek na świecie = nie kupujesz tego. Co nie znaczy, że inne osoby, które to kupią będą niezadowolone, tak? Nie rozumiem skąd nienawiść do osób, które podejmują inne wybory niż ty - bez znaczenia czy są one dobre czy nie. Chyba nie oczekujesz, że wszyscy na świecie będą zachowywać się tak samo?

      Skomentuj

      1. Roller Mobster
        Oceń komentarz:

        -3    

        Opublikowano: 2016-09-27 18:33

        To wynika z kompleksów i z faktu bycia typowym polaczkiem-cebulaczkiem.

        Skomentuj

          1. LuckyNumber8
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2016-09-27 20:10

            HDR to pewnie w odróżnieniu od PC będzie wspierany na potęgę w grach już zaraz po wyjściu ps4 pro, więc HDR będzie olbrzymią zaletą (oczywiście dla osób posiadających taki TV)

            Skomentuj Historia edycji

          2. jonny2003
            Oceń komentarz:

            -1    

            Opublikowano: 2016-09-27 21:12

            Ten cały HDR to żadne nadzwyczajne osiągnięcie, skoro do starej PS4 wprowadzili go patchem oprogramowania.
            Myślisz, że na PC jest to nie osiągalne i nie będą powstawały gry z HDR jeśli okaże się to coś warte i godne zainteresowania?
            Przecież to PC jest królem technologii i dobrej grafiki. Takie 4K to gdzie najpierw było?

            Skomentuj

          3. Roller Mobster
            Oceń komentarz:

            -5    

            Opublikowano: 2016-09-27 21:24

            "PC królem technologii i dobrej grafiki" - ha ha lol, bo to w grach na PC uświadczymy pionierskiego systemu oświetlenia jak w "Tommorow Children", To na PC zagramy w racera z fotorealistycznymi warunkami pogodowymi, to na PC zagramy w najpiękniejszą gre TPP, to na PC ogramy "Until Dawn" w którym to wykonanie postaci wyprzedza wszystko co do tej pory stworzono...

            Skomentuj

          4. raffal81
            Oceń komentarz:

            5    

            Opublikowano: 2016-09-27 22:19

            Do tego będziesz potrzebował odpowiedni odbiornik HDR, czytaj TV. A niedawno krzyczeli tutaj co niektórzy, że konsole tanio nie wychodzą bo trzeba dokupić telewizor ;))

            mam TV z HDR, mam parę sampli w HDR i trzeba przyznać że robi to wrażenie, fajnie jeżeli HDR stanie się czymś normalnym w bliskiej przyszłości, niż tylko rozdzielczość i rozdzielczość.

            Skomentuj

          5. LuckyNumber8
            Oceń komentarz:

            1    

            Opublikowano: 2016-09-27 22:58

            Co do jeszcze PC i zawartości HDR, to jonny2003 masz rację i np. już takie pascale są już pod to przygotowane co było podkreślane w czasie ich premiery. Ja po prostu biorę jednak pod uwagę, że ta technologia znacznie szybciej wystartuje na konsolach. Na PC określona ilość osób wpierw musi wpierw kupić pascale, a później producenci muszą zacząć robić pod to gry, podczas gdy na konsoli miliony posiadaczy xboxaOne S, ps4/pro będzie miało pod to już wkrótce multum gier.

            Skomentuj

        1. Fiona
          Oceń komentarz:

          2    

          Opublikowano: 2016-09-28 08:22

          Roller Mobster
          -1 2016-09-27 18:33
          To wynika z kompleksów i z faktu bycia typowym polaczkiem-cebulaczkiem.

          Jak Ci polskość śmierdzi to powiem po staropolsku:
          poszoł won na swoje krajowe forum.
          Ops Kolega sam polaczek cebulaczek ???
          Sam na siebie plujesz ?
          Ops inteligencja powala - ze śmiechu, bo nie na kolana....

          Skąd się tacy biorą to Bóg raczy wiedzieć.....

          Skomentuj

          1. kitamo
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2016-09-28 11:42

            "paszoł won" jak już chcesz posługiwać się rusycyzmami to choć nie pisz ze to po staropolsku,

            Skomentuj

    3. Snake73
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2016-09-27 22:26

      To teraz zajrzyj do manuala i sprawdź ile jest rozdzielczości dynamicznej w tych 65 calach pseudo 4K.

      Skomentuj

  2. LuckyNumber8
    Oceń komentarz:

    -1    

    Opublikowano: 2016-09-27 18:03

    Wpierw trochę sam marudziłem na wieść o podzespołach ps4 pro (bo oznaczało to tyle, że prawdzie 4K będzie tylko w nielicznych tytułach), ale jeśli za małe pieniądze (100$+ więcej) mogę kupić konsolę oferującą znacznie lepszą jakość obrazu (a taka różnica jest w ocenie digitalfoundry), to mnie coś takiego przekonuje (oczywiście wszystko przy założeniu, że wersja na ps4 pro nie będzie miała gorszej płynności jak 1080p na zwykłej ps4)

    Skomentuj Historia edycji

    1. mesjan
      Oceń komentarz:

      4    

      Opublikowano: 2016-09-27 18:12

      Czytałeś ten artykuł?
      "Ekipa DigitalFoundry ma także krytyczne uwagi. Po pierwsze, różnice w grafice pomiędzy konsolą PlayStation 4 i tą z dopiskiem Pro, są bardzo małe i przeciętny gracz raczej ich nie dostrzeże"
      Z artykułu wynikają 3 rzeczy:
      1. Rozdzielczość będzie większa (1440p) niż na ps4 lecz nie 4K
      2. Poprawienie jakości grafiki będzie prawie niezauważalne
      3. Będą spadki poniżej 60fps
      A co to znaczy dla użytkownika TV FullHD? że jest nie warta zakupu.

      Skomentuj

      1. LuckyNumber8
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2016-09-27 18:59

        https://www.youtube.com/watch?v=pUb63Dc7-Bw

        Oglądałem cały 30 minutowy filmik digital foundry, to opinia była taka, że zysk rozdzielczości jest bardzo widoczny pomimo skalowania do 4K i stąd też ostateczna ocena (23 minuta filmiku) to zachwyty na temat ps4 pro. 1440p vs 1080p to blisko dwa razy tyle pikseli, więc to nigdy nie będzie mała różnica, a tym bardziej, że ps4 używa tu tych ciekawych technik skalowania polepszających jakość skalowanego obrazu.

        ""A co to znaczy dla użytkownika TV FullHD? że jest nie warta zakupu.""

        Kwestia indywidualnych wymagań użytkowników. Ktoś z tv fullHD i bez HDR mając do wyboru te dwie wersje konsoli, to może nie być zainteresowany wersją pro (choć też przeskalowane 1440p do fullhd też swoje poprawi gdy chodzi o jakość AA), natomiast ktoś mający TV 4K i mając do wyboru konsolę oferującą 1080p vs 1440p, to raczej wybierze wersję ps4 pro oferującą lepszą jakość obrazu na takim telewizorze, zwłaszcza, że dopłata jest mała. PS4 to dużo szybsze GPU i możliwość odpalania tych samych gier w lepszej jakości to tylko 100$.

        Skomentuj Historia edycji

      2. kitamo
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2016-09-27 19:53

        Kwestia wyciągania prawidłowych wniosków - akurat DF wypowiada się bardzo optymistycznie w aspekcie ps4pro.

        Jeśli idzie o problemy z framerate to tak jak to widać w filmiku jest to baaardzo wczesna wersja, a wiec jest możliwe ze problemy ze stałym framerate lub prawie stałym będą poprawione.

        Na dzień dzisiejszy wygląda to naprawdę dobrze a przy normalnej odległości od TV artefakty naprawdę będą na tyle nieistotne ze większość nawet nie będzie wiedziała o ich istnieniu.

        inna kwestia - już teraz masz 1799 wszędzie, a po nowym roku podstawowy zestaw będzie za 1600zł a wersja z 2 kontrolerami + 2 gry za 1999zł by później spaść jeszcze nizej.

        Skomentuj Historia edycji

          1. kitamo
            Oceń komentarz:

            -1    

            Opublikowano: 2016-09-27 23:04

            handluje sprzętem, nie akcjami

            Skomentuj

          2. kitamo
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2016-09-28 10:12

            wczoraj przewidziałem że o tym napiszesz i widze nie pomyliłem się.
            Mnie to zawsze zastanawia dlaczego sa na tym swiecie ludzie którzy mysla ze sprzedawcy ceny produktów którymi będą handlowac dostają od producentów w dniu premiery :)

            Skomentuj Historia edycji

          1. kitamo
            Oceń komentarz:

            -1    

            Opublikowano: 2016-09-28 11:40

            A ja mowie Ci ze wiem jak wygląda skalowanie za pomocą checkerboard rendering i miałem takie porównanie na 2 ekranach obok siebie.
            Ludzie z DF także podkreślają że różnica jest bardzo duża na korzyść tej formy upscalingu.

            Jeśli nie wiesz o czym chcesz pisać to po prostu lepiej nie pisz.

            Skomentuj

          2. kitamo
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2016-09-28 19:36

            a przeczytałeś co napisałem ? chyba nie.

            wyraźnie napisałem ze widziałem jak działa checkerboard rendering który właśnie będzie w ps4pro. Nie ważne jaki to będzie sprzęt jego działanie sam możesz sprawdzić.
            Działanie jest takie samo w każdej grze, niezależnie od tego jaki silnik będzie. To jest sposób upscalingu już w fazie renderowania i jego działanie jest stałe.

            po drugie - ps4pro już jest - przecież DF samo go sobie nie zrobiło.
            Obejrzyj cały 30 minutowy filmik na ten temat i posłuchaj co mówią.
            Pózniej zagraj np. w Rainbow Six bo tam możesz sprawdzić checkerboard rendering (na xbone) i to w niższej rozdzielczości. Efekt jest bardzo dobry.

            Skomentuj Historia edycji

  3. Roller Mobster
    Oceń komentarz:

    -5    

    Opublikowano: 2016-09-27 18:16

    Za tą cene najlepsza platforma do gier. Amen.

    Skomentuj

        1. Roller Mobster
          Oceń komentarz:

          -2    

          Opublikowano: 2016-09-28 07:01

          "Grafika na PC jest 7-8 lat do tyłu" - zgadzam sie. Przy takim Until Dawn, Uncharted, DriveClub, to nawet 15 lat. A premiera Forzy 3 pokazała gdzie miejsce PC - w biurze. Trzykrotnie droższy od konsoli PC by móc pograć w jakości Xone. Gratuluje.

          Skomentuj

          1. Prototype1982
            Oceń komentarz:

            1    

            Opublikowano: 2016-09-28 09:16

            Brawo idioto.Tylko ze na pctach pisze sie gry na konsole.a po drugie gdyby w kazdym kompie siedział i7 i powiedzmy gtx 1070 i gry były by zoptymalizowane pod ten sprzet to by zadna z konsol takiej grafy nie uciągneła.szkoda czasu na pisanie z 16 letnimi matołami.

            Skomentuj

          2. Roller Mobster
            Oceń komentarz:

            -2    

            Opublikowano: 2016-09-28 09:55

            Na PCtach sie pisze? To po co konwersja? Skoro każda gra de facto działa najpierw na PC? O devkitach słyszałeś kretynie?

            Skomentuj

          3. kitamo
            Oceń komentarz:

            1    

            Opublikowano: 2016-09-28 10:19

            Skoro na PC pisze się gry to po co robić porty ? :)

            Gdyby w każdym PC był I7 i gtx1070, i gdyby robili optymalizacje na PC, to wtedy miałbys konsole a nie PC.
            Cała magia PC w tym że nie każdy PC musi mieć I7 oraz GTX1070 a optymalizacje sa jakie są.

            Gdyby w maluchu montowali fabrycznie silnik od porsche to byłby szybszy od 90% aut obecnie dostępnych na naszych ulicach, ale .... tak nie jest.
            Tak więc gdybać to możesz sobie śmiało co nie zmienia faktu że rynek gier na PC jest jaki jest i pod wieloma względami zawsze będzie przegrywał z rynkiem konsol które to są dedykowane do grania. I nie chodzi tu o żadne specyfikacje sprzętowe.
            Ja mam bardzo mocnego kompa i dalej gram w gry które nie wykorzystują jego potencjału albo są zle zoptymalizowane.

            Skomentuj

          4. kitamo
            Oceń komentarz:

            -1    

            Opublikowano: 2016-09-28 19:44

            matko chłopie, jednolitość platform właśnie powoduje ze pecet byłby jak konsola. Ta jednolitość platofmowa jest wlasnie obecnie w konsolach - to jest to co odróznia pod względem optymalizacji pecety od konsol.
            Na konsoli możesz bez problemu korzystać z low lvl API a na pececie wszystko smiga pod Directx i to 11 gdzie narzut samego API jest bardzo duzy i dlatego optymalizacja na PC często lezy i kwiczy.

            Konsola obecnie to pecet w jednej i niezmienionej konfiguracji. To API robi tu duża róznice i powoduje ze gry na konsole zoptymalizowane są znacznie lepiej.

            Serio tak ciężko to zrozumieć ? do tego nie trzeba być wybitnym znawcą tematu.

            Skomentuj

  4. mgkiler
    Oceń komentarz:

    2    

    Opublikowano: 2016-09-27 20:22

    1:03: V-Sync is enabled too.

    A jak mówiłem o V-Syncu na konsolach to mnie minusowali i gadali, że na konsolach nie ma V-Sync...

    Skomentuj

    1. LuckyNumber8
      Oceń komentarz:

      -2    

      Opublikowano: 2016-09-27 23:11

      Na xboxie 1 (tym pierwszym "classic") miałeś pixel i vertex shadery i gry robiły wówczas olbrzymie wrażenie.

      W kwestii demek technologicznych, to one nie zawierają często mechaniki gry, a co innego jest odtworzyć jeden pokoik z fotorealistyczną grafiką, a cały świat gry wypełniony różnymi obliczeniami związanymi z gameplayem. Np. takie demka unreal engine, wiele z nich ma fotorealistyczną grafikę, podczas gdy same gry na tym silniku nie wyglądają nawet w połowie tak dobrze (o ile nie powiedzieć, że wprost słabo). Na konsoli co trzeba obiektywnie przyznać, to powstają gry zamiast tych demek. Ja mogę oczywiście narzekać na konsole w kwestiach jakości obrazu, ale mimo to w grach na konsolach też robią ładne gry (np. tomb raider), a które gdy wyjdą później na PC, to wyglądają jeszcze lepiej :)

      Skomentuj

        1. Roller Mobster
          Oceń komentarz:

          0    

          Opublikowano: 2016-09-28 07:02

          A co, już nauczyłeś sie go obsługiwać?

          Skomentuj

        2. LuckyNumber8
          Oceń komentarz:

          1    

          Opublikowano: 2016-09-28 10:09

          Piotrek, moim zdaniem tomb raider na pc to obecnie najładniejsza gra jaką widziałem, a mimo wszystko została napisana wpierw na konsolę. Konsole mają swoje ograniczenia, ale nie zmienia to dla mnie faktu, że tam powstają gry wykorzystujące nowe technologię, a nie demka technologiczne. Co chwilę czytam jakiś news o demku technologicznym u4 na takiej strocne jak DSOG, ale gier na tym silniku (choć w połowie) tak wyglądających nie ma i pozostaje podziwianie grafiki głównie w multiplatformach. Jak uważasz że nie mam racji, to pokaż mi choć jedną pełną grę na silniku unreal engine 4, która miałaby start do tomb raidera czy uncharted 4? Ja nie widzę takiej gry jeszcze, a dopiero gears of war 4 zaprojektowany właśnie pod konsole ma szansę to zmienić.

          Skomentuj Historia edycji

        1. Roller Mobster
          Oceń komentarz:

          -2    

          Opublikowano: 2016-09-28 07:07

          A czemu nie ma takiej grafiki jaką mam w DriveClub, The Order, Uncharted, Until Dawn, Tommorow Children? W trakcie jak ja gram w najpiękniejsze gry na rynku, ty oglądasz filmik na youtube. Gratuluje graczu. Aha i wystarczy jeno komp w cenie trzech xboxów by pograć w Forze 3 :D

          Skomentuj

        2. HomeAudio
          Oceń komentarz:

          1    

          Opublikowano: 2016-09-28 09:36

          "hue hue hue hue"

          Orangutan? Odgłosy godowe? Walczysz o teren?
          ...dobra - wygrałeś. Wszystkie samice Twoje.
          Pozdrawiam.

          Skomentuj

  5. prime27pl
    Oceń komentarz:

    2    

    Opublikowano: 2016-09-28 08:42

    Niech dadzą fullhd i 60 fps a nie jakieś 4k naciągane.

    Skomentuj

    1. kitamo
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2016-09-28 10:20

      ale skoro robi to roznice wizualną to czemu mają nie dac ? FHD i 60fps będzie i tak dostępne.

      Skomentuj

      1. prime27pl
        Oceń komentarz:

        1    

        Opublikowano: 2016-09-28 13:11

        A niech dają , dla mnie bezużyteczny tryb.60 fps w pełni mi wystarcza.

        Skomentuj

  6. HomeAudio
    Oceń komentarz:

    2    

    Opublikowano: 2016-09-28 09:33

    PS4 jest jakie jest (kilka błędów zrobili.. np.: szkoda braku nowszego czytnika płyt UHD...). Ci co będą chcieli - to i tak kupią. Niestety konkurencja z Xbox'em zaczyna się wyrównywać.

    Skomentuj Historia edycji

  7. kristof080
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2016-09-28 15:57

    Moim zdaniem ta gownoburza zaczela sie od profesjonalnego redaktora, ktory nie do konca zrozumial, o czym mowia na DF, albo nie chce byc obiektywny. Brawo.
    A grafika na PC jest taka jaka jest, bo NVidia za karte, ktora nie moze wyswietlic stabilnych 60 fps w 4K, krzyczy sobie 1200$.

    Skomentuj Historia edycji

  8. kristof080
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2016-09-28 18:50

    I ja kupisz, 4thefrajers hehehe

    Skomentuj

Dodaj komentarz

Przy komentowaniu prosimy o przestrzeganie netykiety i regulaminu.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany!