Na topie

„A kysz, Uber” - problemom nie ma końca [AKT.]

Autor:

więcej artykułów ze strefy:
Technologie i Firma

Kategoria: Technologie i Firma Tematyka: Lifestyle i biznes Uber

Uber musi wycofać się z kolejnego kraju – po Węgrach i Danii, nie chcą go również we Włoszech. A to tylko jeden z wielu problemów tej firmy.

„A kysz, Uber” - problemom nie ma końca [AKT.]

A A

AKTUALIZACJA [25.04.2017]: Jak podaje Reuters, sąd drugiej instancji we Włoszech zawiesił wykonanie wyroku. Oznacza to – ni mniej, ni więcej – że usługi Ubera działa w tym kraju bez zmian. 

NEWS [08.04.2017]: Uber ma 10 dni, by opuścić Włochy. Ma całkowity zakaz prowadzenia działalności i reklamowania swoich usług na terenie tego kraju. Decyzja rzymskiego sądu jest podyktowana faktem „nieuczciwej konkurencji wobec lokalnego biznesu taksówkarskiego”. 

Zakaz działalności dla Ubera we Włoszech

Jeśli firma nie wycofa się z kraju, będzie musiała zapłacić 10 600 dolarów grzywny za każdy dzień zwłoki. Przy wycenie Ubera na poziomie 70 miliardów dolarów kwota ta mogłaby wydawać się niewielka. Fakty są jednak takie, że w ubiegłym roku nie zarobił on nawet dolara i sytuacja finansowa zdecydowanie nie napawa optymizmem. Ba, jest on zadłużony.

Uber, któremu włoski sąd wręczył nakaz opuszczenia kraju, przyznał, że jest zszokowany i będzie walczył w sądzie o swoje racje. – „Tysiące profesjonalnych kierowców korzystało z aplikacji, by zarabiać i zapewniać Włochom niezawodny transport zamawiany za pomocą jednego przycisku”.

Nie oni pierwsi mówią „ciao”

Włochy to nie pierwszy kraj, który zakazuje działalności firmie Uber. W ubiegłym roku węgierski rząd wprowadził nowe przepisy, na mocy których oferta Amerykanów stała się praktycznie nielegalna i nie mając innego wyjścia, postanowili oni wstrzymać tam swoją działalność.

Zaledwie kilka dni temu Uber z tego samego powodu (czyli nowych przepisów) wycofał się także z Danii. Tutaj jednak ma nadzieję na porozumienie z rządem. – „Jeżeli mielibyśmy wznowić działalność w Danii,  regulacje musiałyby się zmienić. Będziemy kontynuować rozmowy z rządem w nadziei, że umożliwi Duńczykom czerpanie korzyści z takich nowoczesnych technologii jak Uber”.

Spory pomiędzy korporacjami taksówkarskimi a Uberem nieprzerwanie trwają też w wielu innych krajach – praktycznie w każdym, w którym firma prowadzi działalność. Najgoręcej pod tym względem jest we Francji i Wielkiej Brytanii, ale także w Polsce kłótnia nie ma się nawet ku końcowi.

Problem goni problem 

Zakazy działalności to jednak tylko jeden z problemów Ubera. Dopiero co został on wezwany do zapłaty 20 milionów dolarów kary za zawyżanie stawek wynagrodzenia w ofertach. Na domiar złego do sądu wpłynął pozew przeciwko firmie, sugerujący, że podczas przejazdów wyświetlana jest dłuższa trasa dla pasażera i krótsza dla kierowcy. Efekt: pasażer płaci więcej, kierowca otrzymuje mniej. Na razie Uber nie komentuje sprawy.

Nadal nie cichną też echa afer związanych z molestowaniem pasażerek (choć o to akurat trudno winić samą firmę). Trwa również dochodzenie w sprawie rzekomo wykradzionej technologii Google wykorzystywanej do opracowywania systemów jazdy autonomicznej. 

Jakoś tak się dzieje, że Uber przyciąga te problemy jak magnes.

Źródło: Engadget, The Verge, Rzeczpospolita, The Guardian, EconMatters, Business Insider, Bloomberg

Odsłon: 7881 Skomentuj newsa
Komentarze

33

Udostępnij
    1. shoken
      Oceń komentarz:

      32    

      Opublikowano: 2017-04-08 11:06

      A jak ktoś ma firmę sprzątająca to ci co sobie sami sprzątają w mieszkaniu działają na szkodę tych firm.A jak ktoś samemu sobie naprawia samochód to działa na szkodę warsztatu samochodowego.A jak ktoś sobie ugotuje w domu obiad to działa na szkodę rożnych fastfoodow i restauracji :D

      Skomentuj

      1. pablo11
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2017-04-26 02:02

        Właśnie nie ma problemu w tym, by sprzątali sobie sami. Nadal można kogoś podwieźć. Problem był w tym, że jedni musieli mieć licencje na taksówki liczniki kilometrow itp. a inni pod przykrywką innej firmy nie musieli tego mieć. Ci kierowcy nadal mogą ludzi wozić. Tylko ubera wyrzucono.

        Skomentuj

    2. Phurret
      Oceń komentarz:

      27    

      Opublikowano: 2017-04-08 11:07

      To trudno, trzeba było nabyć takich umiejętności, których nie przebije Kowalski za 4 piwa. Klient ma prawo wybierać co zechce.

      Skomentuj

    3. Balrogos
      Oceń komentarz:

      10    

      Opublikowano: 2017-04-08 11:58

      A od kiedy Uber jest nie legalny? każdy samochód musi miec przeglad techniczny! na co komu taksometr?, kierowca ubera tez ma licencje nazywa sie to prawo jazdy, i nie zaden kowalski z prawkiem nie jest profesjonalnym kierowca, profesjonalni kierowcy nawet nie zawsze maja prawo jazdy dlaczego? bo jezdza w wyscigach typu wrc, f1, i tak dalej.

      Skomentuj

        1. NomadDemon
          Oceń komentarz:

          4    

          Opublikowano: 2017-04-08 19:53

          Czyli kiedy jade z kuzynek, a on nie ma "prawa do przewodu ludzi" i ktos nas stuknie, to tez nie ma odszkodowania? nie uwazasz ze to troche nie halo?

          Skomentuj

        2. Pilotino
          Oceń komentarz:

          4    

          Opublikowano: 2017-04-09 03:24

          chrisu1982gda chłopie... puknij się w czoło. Zawód lekarza porównujesz do zawodu taksówkarza?? Z tego co piszesz mozna wywnioskować że spełniasz się w zawodzie taksówkarza ale to nie znaczy że ludzie muszą płacić nie wiadomo ile za usługe którą 17 letnia osoba może z powodzeniem wykonywać. Mam nadzieje że dożyje dnia w którym wprowadza samojezdne auta i ludzie twojego pokroju będą musieli się przekwalifikowac.

          Skomentuj

        3. Zwierzak
          Oceń komentarz:

          1    

          Opublikowano: 2017-04-09 15:13

          Bardzo się mylisz i nie orientuje w polskim prawie. Możesz grzecznościowo kogoś przewozić a w razie wypadku masz przechlapane.
          Poczytaj sobie np tutaj:
          http://moto.wp.pl/odszkodowanie-dla-pasazera-cena-moze-byc-wysoka-6068427174556289a

          Skomentuj

        1. cegli11
          Oceń komentarz:

          8    

          Opublikowano: 2017-04-08 19:16

          Wygadujesz takiego głupoty, że aż głowa boli.

          Skomentuj

      1. pablo11
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2017-04-26 02:04

        W wyścigach WRC musza mieć geniuszu. Bo pomiędzy odcinkami musza sami przejeżdżać.

        Skomentuj

      2. pablo11
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2017-04-26 02:06

        Problem w tym, że Uber jest najzwyklejszą firmą taksówkarską. Jak ktoś załozy coś takiego lokalnie, to ok. A Uber to dla firm taksówkarskich nieuczciwa konkurencja.

        Skomentuj

  1. darioz
    Oceń komentarz:

    -21    

    Opublikowano: 2017-04-08 09:52

    Pokaż komentarz zakopany przez użytkowników

    Brawo Włochy!!! Trzeba iść dalej i zakazać działalności tej pseudo przewozowej firmy na terenie całej Unii Europejskiej!!!

    Skomentuj

    1. Pilotino
      Oceń komentarz:

      3    

      Opublikowano: 2017-04-09 03:25

      Darioz, chyba ludzie nie zrozumieli twojego sarkazmu :D

      Skomentuj

      1. Smuga
        Oceń komentarz:

        1    

        Opublikowano: 2017-04-26 11:44

        Bo sarkazm musi coś w sobie mieć, jakiś ukryty przekaz/żart aby na coś zwrócić uwagę. A to nie miało nic takiego.

        Skomentuj

  2. Massai
    Oceń komentarz:

    11    

    Opublikowano: 2017-04-08 10:19

    Moim zdaniem to walka z wiatrakami. Świat idzie do przodu, i walka korporacji z usługami "społecznymi" to zwykłe działania monopolistyczne.
    Pewnie, korporacje mają na smyczy polityków i szczują nimi każdego kto próbuje im się wciąć w rynek.
    Zjawisko obserwowane we wszystkich branżach - tyle że skuteczne na krótką metę.
    Dla odbiorcy usług - uber jest uczciwszy niż taksówka. Trasa z góry znana, koszt jasny. A taksówka? Śmiechu warte, kanciarz na kanciarzu. "Nie wiem ile będzie kosztowało, tyle ile wybije taksometr". Opłata startowa, opłata za kilometr, opłata za minutę...

    Ludzie, gdzie indziej kupujecie usługę nie znając jej ceny? To jest dopiero granda. Wiecie, że praktycznie każdy kto korzystał z taksówek - był kiedyś oszukany?

    Uber czy jemu podobne są batem na cwaniaków zawyżających ceny. Sam fakt że miasta musiały wprowadzić stawki maksymalne, których cierpiarzom nie wolno przekraczać, już o czymś świadczy.

    A prawda jest taka że spora część taksówkarzy to wręcz półświatek - a przynajmniej takie można mieć odczucie gdy się z niektórymi rozmawia.

    Skomentuj

    1. sosite
      Oceń komentarz:

      -4    

      Opublikowano: 2017-04-08 10:40

      Sry, przypadkowo kliknął mi się minus - bo generalnie popieram Twoją opinię ;)

      Skomentuj

    2. darioz
      Oceń komentarz:

      -9    

      Opublikowano: 2017-04-08 10:43

      Ta jest tańszy bo nie płaci licencji za przewóz osób które taksówki muszą płacić! Niech zaczną bulić za licencje to ceny się zrównają i Uber zniknie sam z rynku i nie trzeba będzie pomocy państwa!
      A państwo ma ma obowiązek dbać o interesy własnych firm na własnym podwórku a nie amerykańskiej korporacji!
      Obce firmy mają się dostosować do prawa danego państwa a jak nie to wypad!!!

      Skomentuj

      1. shoken
        Oceń komentarz:

        12    

        Opublikowano: 2017-04-08 10:58

        A po co są te licencje na taksówki? dzisiaj jest nawigacja to nawet topografii miasta nie trzeba znac.Wystarczyloby mieć prawo jazdy przez 5 lat i rejestracja w jakiejś firmie taksówkarzy które wydaje uprawnienie na prace jako taksowkarz.To ze wszystko jest tak obwarowane przepisami to tylko utrudnia cały interes i podwyższa koszty tego biznesu.Te koszty są przerzucane na klienta dlatego usługi są droższe.Gdyby tego nie było to usługi by były tańsze i Uber nie miał by takiej popularności.

        Skomentuj

    3. shoken
      Oceń komentarz:

      3    

      Opublikowano: 2017-04-08 11:22

      Zobacz jakie sa wymagania na taksówkarza:

      Żeby uzyskać licencję taksówkarza, musisz złożyć wniosek na piśmie o udzielenie licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką. Wniosek powinien zawierać:
      - oznaczenie przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres;
      - odpis z rejestru przedsiębiorców albo z ewidencji działalności gospodarczej;
      - kserokopię zaświadczenia o nadaniu numeru identyfikacji statystycznej (REGON);
      - określenie rodzaju i zakresu, a w krajowym transporcie drogowym taksówką - także obszaru;
      - rodzaj i liczbę pojazdów samochodowych, którymi dysponuje przedsiębiorca ubiegający się o udzielenie licencji;
      - czas, na jaki licencja ma być udzielona.
      Do wniosku o udzielenie licencji należy dołączyć dokumenty potwierdzające spełnienie warunków wymaganych od przedsiębiorcy:
      - zaświadczenie o ukończeniu szkolenia w zakresie transportu drogowego taksówką potwierdzone zdanym egzaminem (ewentualnie dokumenty potwierdzające pięcioletnią praktykę);
      - zaświadczenie z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności;
      - badania lekarskie i orzeczenie psychologiczne stwierdzające brak przeciwwskazań do wykonywania pracy na stanowisku kie-rowcy;
      - kopię krajowego dokumentu dopuszczającego pojazd do ruchu z wpisem "taksówka osobowa".

      Przy takich wymaganiach to nie dziwne ze ten biznes taksówkarski jest jaki jest.Jeszcze może niech wymyśla ze trzeba mieć wyższe wykształcenie z logistyki.Bezsens.

      Skomentuj

      1. Minimal
        Oceń komentarz:

        14    

        Opublikowano: 2017-04-08 13:52

        dlaczego więc złotówy nie walczą o zniesienie tych idiotycznych zapisów a walczą z konkurencją, która jest zwyczajnie lepsza dla klienta ?

        Skomentuj

          1. Pilotino
            Oceń komentarz:

            4    

            Opublikowano: 2017-04-09 03:42

            Jakie znowu przepisy, zezwolenia i uprawnienia? Do jeżdzenia samochodem potrzebne jest tylko PRAWO JAZDY!!! Możesz zabierać kogo chcesz i jechać gdzie chcesz.

            Skomentuj

          2. Satanski
            Oceń komentarz:

            5    

            Opublikowano: 2017-04-09 16:53

            Haha legalna praca. Rozumiem, że te przekręty na taksometrach i inne praktyki złodziejskie są legalne. Banda złodziei płacze, bo się kończy babci sranie.

            Skomentuj

  3. shoken
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2017-04-08 11:29


    A tutaj szacowane Koszty:

    zakup samochodu (używany) 20–40 tys. zł– wyposażenie samochodu (radio, taksometr, kasa fiskalna, kogut) 2,5 tys. zł– opłata za wydanie licencji – na okres od 2 lat do 15 lat 200 zł (od 15 lat do 30 lat – 250 zł, od 30 lat do 50 lat – 300 zł– koszt szkolenia 1,5 tys. złRazem: 24 300 – 44 300 złMiesięczne– paliwo 1,5 tys. zł– koszty eksploatacji samochodu, rezerwa na przeglądy, naprawy, amortyzacja) 100 zł– opłata dla korporacji 500 złRazem: 2,1 tys. zł
    – zakup samochodu (używany) 20–40 tys. zł
    – wyposażenie samochodu (radio, taksometr, kasa fiskalna, kogut) 2,5 tys. zł
    – opłata za wydanie licencji – na okres od 2 lat do 15 lat 200 zł (od 15 lat do 30 lat – 250 zł, od 30 lat do 50 lat – 300 zł
    – koszt szkolenia 1,5 tys. zł
    Razem: 24 300 – 44 300 zł
    Miesięczne:

    – paliwo 1,5 tys. zł
    – koszty eksploatacji samochodu, rezerwa na przeglądy, naprawy, amortyzacja) 100 zł
    – opłata dla korporacji 500 zł
    Razem: 2,1 tys. zł
    DOCHÓD

    Miesięczne
    – przy średniej stawce 1,90 zł za km, pracy w soboty i często w nocy ok. 5 tys. zł
    Dochód przed opodatkowaniem
    ok. 2,9 tys. zł
    Dochód po opodatkowaniu
    2,6 tys. zł
    podatek (karta podatkowa) 300 zł

    Jak na zwykle przewożenie osób samochodem to te koszty i wymagania są z kosmosu.

    Skomentuj

  4. mr.diablin
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2017-04-08 12:20

    Uber to cwana firma, która ma w dupie tych co dla nich jeżdżą jak i Państwa , w których działa. Dla nich liczy się tylko i wyłącznie zdobycie rynku pod autonomiczne samochody oczywiście kosztem obecnych wyrobników, którzy jeżdżą za śmieszne stawki odpalając uberowi 20%.
    A taksówkarze to odrębna kasta różnej maści ludzi w większości emerytów mundurowych, młodych i starych, którzy jakoś sobie radzą: z emerytury samochód w leasing lub na krechę, ZUS niższy bo tylko zdrowotny do płacenia, więc nie jest źle nawet pomimo działalności Ubera.
    A jeśli ktoś nie ma tych przywilejów co powyżsi emeryci to dyma 12-16h na dobę przez 7 dni w tygodniu. A z tego cieszy się właściciel korporacji oraz Ci co wynajmują samochody pod taksówkę bo im biznes kręci się znakomicie niezależnie od koniunktury.
    Bo wożąc ludzi zarabia się nieprawdopodobne sumy pieniędzy: dziennie 200, 300, 400, 500, 600, 700, 800 i więcej złotych obrotu w zależności od charyzmy rozmówcy.

    Skomentuj

  5. AndreoKomp
    Oceń komentarz:

    10    

    Opublikowano: 2017-04-08 12:47

    Ciekawe co zrobią taksówkarze, jak za kilka lat zaczną ludzi przewozić samochody autonomiczne z napędem elektrycznym, gdzie koszt przejechania 100km to cena jednego litra paliwa.

    Skomentuj

    1. rlistek
      Oceń komentarz:

      2    

      Opublikowano: 2017-04-08 15:11

      To samo co ci co lazili przed switem i stukali patykami po oknach, jak budziki wymyslili. Wygina.

      Skomentuj

  6. misiael
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2017-04-08 12:55

    widziałeś taxi poza starym passerati z DE gdzie nie miec płakał jak sprzedawał by jeździły na coś innego niż LPG ??
    Dolicz stawkę 7zł za yebniecie drzwiami razy 100ofiar już daje Ci +700PLN extra za nic, Kurs do burdelu plus XXXpln extra więc tego się nazbiera, twoje wyliczenia takie trochę aby pokazać jak to taxiarz strasznie bieduje i głoduje.

    Przykład:
    Taxi Zabrze PKP do Gliwice PKP z włączonym taxioszukanczym pudłem 30-35zł za 8,7km

    Gliwice PKP do Zabrze PKP ciągle te same 8,7km jak pojedziesz za 80zł-100zł z właczonym Taxometrem.
    Gliwice dzień 4,8km 35zł !!!

    Rybnik PKP >> Zabrze PKP, 2dni przed wigilią ponad 40km noc po 2:00 włączony taxometr 130zł

    --------------- to tyle jeśli chodzi o usługi TAXI ------------
    Na Ubera mam wyebane bo Wrocław, piątkowy poranek po 4:00 klikam po ubera minutę później dzwoni się koleś i pyta gdzie dokładnie stoje i czy sam, mowie ze jeszcze dwie osoby, podjeżdża coś jak TAXI/Uber i się pyta czy zamawiałem Ubera - TAK, wsiadamy, dowozi na miejsce, okey procenty były, kierownik zapłacił, po południu zdziwienie -10zł ANULOWANIE ZAMÓWIENIA KURSU UBER - nie było mnie ponoć na miejscu zamówienia Ubera - numer który dzwonił i się pytał czy zamówiłem Ubera był zastrzeżony, ale dziwna sprawa bo kierowca z Ubera nie zadzwonił i nie spytał się gdzie jestem a ponoć czekał 15minut WTF ??? F**k You Uber !! Reklamować się nie dało, negatywa się nie dało wystawić,- bo nie było kursu, a nikt nie zadzwonił. Uważam że koleś z Ubera - Taxi miał 2-3 telefony i w ten sposób wykorzystuje nieuwagę Uberowiczów po imprezie i być może działa z jakimś swoim kumplem co podjeżdża innym autem, jak ktoś sie zorientuje że to nie uber odjeżdża a jak wsiądzie to kasa za kurs plus extra 10zł za nic.

    Także odnośnie przejazdów taxi, uberami i pseudo taxówkami zawsze zostaniecie wy-ru-c**ni bez mydła prędzej czy później

    Jedyne rozwiązanie jakie widzę to regulacje w stylu aplikacja napisana przez Główny Urząd Miar obliczająca trasę najbliższą za pomocą GPS, ewentualna akceptacja jak jest jakiś objazd trasy dłuższej, 3-4 kamery monitoringu ala czarna skrzynka (1. kamera na jazdę do przodu 2. kam na jazdę tył 3. kamera na kierowcę 4. kamera na miejsce tylnej kanapy) zunifikowany koszt przejazdu, jest ustawowy koszt kilometrówki 80gr więc max 1-1,20zł za kilometr i max z 2-3 zł za trzaśnięcie drzwiami więc było by wtedy idealnie, plus zero za

    Skomentuj Historia edycji

      1. Zwierzak
        Oceń komentarz:

        1    

        Opublikowano: 2017-04-09 15:16

        Ktokolwiek mnie będzie przewoził, jeśli stanie mi się krzywda niezależnie z czyjej winy, kierowca może mieć kłopoty. Wszystko zależy czy kierowca przewoził odpłatnie czy grzecznościowo a wystarczy słowo pasażera i kierowca się nie wybroni. Dobra zasada - żadnych autostopowiczów bo można mieć poważne kłopoty w razie wypadku.

        Skomentuj

  7. misiael
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2017-04-08 13:03

    plus zero za stanie czasowe w korku i na światłach no ewentualnie maks 10groszy za stanie bez jazdy.

    Skomentuj

    1. cegli11
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2017-04-08 19:23

      Każdy Twój post to pocisk na dzieci, Panie Jedyny Dorosły Na Benchmarku.

      Idź do swojego Passata B5 i walcz z Uberem zamiast dostosować się do XXI wieku.

      Skomentuj

    2. Skeletor
      Oceń komentarz:

      -3    

      Opublikowano: 2017-04-09 13:14

      Ludziom krótkowzrocznym, cwaniakom i bez kręgosłupa moralnego nie przetłumaczysz. Dla nich kierowcami ubera mogliby być mordercy, pedofile i narkomani. Najważniejsze, że jest taniej. To tak jak z piractwem. Ludzie robią źle i wbrew prawu a potem argumentują swoją decyzję takimi kretyństwami, że szkoda czytać.

      Jedyną drogą każdego biznesu jest zdrowa, często regulowana przez odpowiedni urząd konkurencja. Idealnym przykładem jest rynek telekomunikacyjny w Polsce i stawki jedne z najniższych w Europie przy zachowaniu całkiem niezłych przychodów i zysków dla korpo

      Skomentuj

    3. Minimal
      Oceń komentarz:

      3    

      Opublikowano: 2017-04-10 08:43

      droga złotówo może się zdziwisz ale na etacie pracuję już 15 lat, gdybym miał możliwość w mojej branży działać tak jak to robi Uber czyli omijać ogromną daninę na rzecz ZUS etc. to z chęcią to zrobił. A tobie radzę - jeżeli nie odpowiadają Ci warunki na jakich pracujesz to po prostu zmień pracę.

      Skomentuj

  8. projectdarkstar
    Oceń komentarz:

    4    

    Opublikowano: 2017-04-10 08:04

    Co to za czasy że mafia używa litery prawa do walki z konkurencją :P

    Skomentuj

  9. chrisplbw
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2017-04-26 10:09

    Wystarczyły 2 tygodnie by druga instancja odniosła się do wyroku - kiedy u nas tak będzie?

    Skomentuj

Dodaj komentarz

Przy komentowaniu prosimy o przestrzeganie netykiety i regulaminu.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany!