Aparaty kompaktowe

Testy techniczne

opublikowano przez Karol Żebruń w dniu 2013-03-18

Canon Powershot SX50 HS testy

W plenerze Canon Powershot SX50 HS sprawdził się bardzo dobrze. Bardzo dobrze jak na aparat klasy ultrazoom, z malutkim sensorem 1/2,3". A jakie są teoretyczne ograniczenia tego sprzętu? Odpowiedź na to pytanie poznamy, analizując testowe fotografie wykonane w studio.

Rozmiar plików

Canon Powershot SX50 HS udostępnia zapis plików w formacie JPEG oraz RAW. W tym pierwszym formacie możemy wybrać jeden z dwóch typów kompresji, a także rozmiar pliku w pikselach. Dostępne są także różne ustawienia proporcji boków. Przy ustawieniu 4:3 otrzymujemy maksymalną rozdzielczość, przy ustawieniach 3:2. 16:9, 1:1 i 4:5 rozdzielczość jest zredukowana odpowiednio do proporcji obrazu. Zmiany proporcji boków kadru uwzględniane są również podczas zapisu plików RAW. Przeciętna wielkość plików jest następująca:

  • JPEG 12 Mpix kompresja Super Fine - od 4 do 7 MB
  • JPEG 12 Mpix kompresja Fine - od 2 do 5 MB
  • RAW 12 Mpix - od 11 do 20 MB, przeciętnie 15 MB

Pliki z filmami zapisywane są w formacie MOV z kompresją H.264. Rozmiar plików wyjątkowo duży, nawet dwa razy przekraczający to co przeciętnie oferują aparaty kompaktowe. Oprogramowanie aparatu pozwala na wybór jedynie rozdzielczości wideo. Przeciętny rozmiar jednej minuty wideo jest następujący:

  • rozdzielczość 1920 x 1080 - 270 MB
  • rozdzielczość 1280 x 720 - 180 MB
  • rozdzielczośc 640 x 480 - 75 MB

Czułość ISO

Poniżej przykładowe wycinki zdjęć wykonanych z różnymi wartościami ISO. Trzy sekwencje ujęć odpowiadają trzem dostępnym w menu ustawieniom redukcji szumów dla wysokiej czułości (High ISO NR) - minimalnym, standardowym i wysokim. Aparat nie pozwala na całkowite wyłączenie redukcji szumów przy zapisie zdjęć w trybie JPEG. Wykonując pary zdjęć RAW+JPEG nie mamy możliwości regulowania stopnia odszumiania dla plików JPEG. W menu nie znajdziemy opcji redukcji szumów dla długich czasów naświetlania, ale analiza zdjęć wykonanych przy czasach ekspozycji dłuższych niż 1 sekunda ewidentnie wskazuje na zastosowanie obróbki obrazu. Jej wyniki dla ISO 80 są satysfakcjonujące.

Canon Powershot SX50 HS szumy
ISO 80
ISO 100
ISO 200
ISO 400
ISO 800
ISO 1600
ISO 3200
ISO 6400

High ISO NR niskie

Canon Powershot SX50 HS szumy
ISO 80
ISO 100
ISO 200
ISO 400
ISO 800
ISO 1600
ISO 3200
ISO 6400

High ISO NR standardowe

Canon Powershot SX50 HS szumy
ISO 80
ISO 100
ISO 200
ISO 400
ISO 800
ISO 1600
ISO 3200
ISO 6400

High ISO NR wysokie

Przykładowe zdjęcia nie pozostawiają cienia złudzeń. Choć fotografie wykonane przy wyższym ISO mogą sprawiać wrażenie całkiem dobrych jak na kompakt z matrycą 1/2,3", to praca z wysokimi czułościami, ponad ISO 800 nie jest tym, co można uznać za akceptowalne wyniki. Kiepsko wypadają zwłaszcza zdjęcia przy ISO 3200 i 6400. Na plus można zapisać fakt, iż szum ma charakter monochromatyczny. Mówiąc inaczej przyjemny w odbiorze.

Zwracamy uwagę na brak możliwości stosowania wyższego ISO przy naświetlaniu powyżej jednej sekundy. Przekroczenie tej wartości czasu (w priorytecie czasu lub trybie manualnym) blokuje czułość na minimalnym poziomie ISO 80. W praktyce jednakże stosujemy długie czasy właśnie po to, by wykluczyć konieczność stosowania wysokiej czułości ISO, a więc to ograniczenie nie powinno być aż tak dotkliwe. Dokuczać będzie przede wszystkim w przypadku fotografowania w całkowitej ciemności. W nocnym oświetleniu miejskim, w trakcie jasnej letniej nocy lub przy pełni księżyca maksymalny dostępny czas naświetlania 15 sekund i ISO 80 powinny być wystarczające. A jeśli nie, to zawsze możemy poratować się trybem RAW i podkręcić ekspozycję, co da nam ekwiwalent dodatkowych sekund czasu ekspozycji.

Tryb seryjny

Zarejestrowane przez nas w testach trybu seryjnego prędkości zbliżone są do tych ze specyfikacji aparatu. Podczas testów wykorzystaliśmy kartę SanDisk SDHC Extreme Pro UHS-I. Uzyskaliśmy następujące prędkości. Wszystkie serie, poza ostatnią wykonano przy ISO 80:

  • tryb seryjny (pliki JPEG) - 1,8 kl/s
  • tryb seryjny z AF (pliki JPEG) - 0,8 kl/s
  • tryb seryjny (pliki RAW) - 1,1 kl/s
  • tryb seryjny High Speed Burst HQ (pliki JPEG) - 13,5 kl/s
  • tryb seryjny High Speed Burst HQ z AF (pliki JPEG) - 4,9 kl/s
     
  • tryb seryjny (pliki JPEG, ISO 1600, redukcja szumów Wysoki) - 1,2 kl/s

Warto zwrócić uwagę, że wybierając tryb High Speed Burst HQ aparat pozwala wykonywać jedynie zdjęcia w formacie JPEG z kompresją FINE. Najlepsze efekty uzyskamy jak zwykle w bardzo dobrych warunkach oświetleniowych. Prędkośc serii jest zachowana pomiędzy sekwencjami, ale odstępy pomiędzy kolejnymi zdjęciami nie są regularne. Jeśli zależy nam na rejestracji zdjęć jako plików RAW pozostaje nam wybór znacznie wolniejszego standardowego trybu seryjnego. Zaletą tego trybu fotografowania jest brak ograniczeń na długość serii przy zastosowaniu odpowiednio szybkiego nośnika, a także duża regularność odstępów czasowych pomiędzy kolejnymi zdjęciami.

Sprawdziliśmy także jaki wpływ na tryb seryjny ma włączenie agresywnej redukcji szumów. Przy ISO 1600 i redukcji szumów ustawionej na maksymalny poziom prędkość w standardowym trybie seryjnym spadła z 1,8 kl/s do 1/2 kl/s.

Tryb makro

Fotografia z bliska to jedna z cech, które są silną stroną kompaktów. Nie inaczej jest w przypadku testowanego Canona. Zgodnie z zapowiedziami aparat pozwala na wykonywanie zbliżeń już od 0 cm. Oznacza to, że możemy położyć aparat na fotografowanym obiekcie lub ten obiekt położyć na przedniej soczewce obiektywu. Gdy zdecydujemy się fotografować w świetle odbitym, musimy nieco oddalić obiektyw od motywu. Przy ogniskowej około 60 mm uda się nam osiągnąć bardzo ciekawe efekty, nie zasłaniając jednocześnie fotografowanego motywu. W sytuacjach gdy nie możemy zbliżać się zbytnio do fotografowanego motywu, na przykład owada, możemy skutecznie korzystać z ogniskowej około 200-300 mm. Powiększenie nie jest już tak dobre jak w przypadku fotografowania na szerokim kącie, a zdjęcie nie jest już typowym makro, ale rezultaty nadal są zadowalające. Tryb makro dostępny jest także w przypadku stosowania maksymalnej ogniskowej 1200 mm. Jeśli postaramy się o dostateczną ilość światła, aparat pozwoli nam fotografować z odległości około 1,3 metra. Z takiej odległości możemy kadr wypełnić obiektem o przekątnej około 6 centymetrów, a to imponujący wynik.

Canon Powershot SX50 HS makro monitor smartfon
Ekran smartfona sfotografowany z najmniejszej możliwej odległości, ogniskowa 24 mm (powiększenie 100%).

Canon Powershot SX50 HS makro monitor ekran
Plamka na monitorze sfotografowana z najmniejszej możliwej odległości, ogniskowa 24 mm (powiększenie 100%).

Canon Powershot SX50 HS makro kineskop ekran
Tak wygląda obraz na kineskopie z odległości 3 metrów przy ogniskowej 1200 mm (powiększenie 100%).

Canon Powershot SX50 HS makro banknot
Zbliżenie na szerokim kącie z odległości kilku cm na ogniskowej 68 mm (pełna szerokość kadru).

Canon Powershot SX50 HS makro banknot
Zdjęcie tego samego motywu na ogniskowej 1200 mm z odległości około 1,3 metra (pełna szerokość kadru).

Jakość obiektywu

Zastosowany w Canon Powershot SX50 HS obiektyw ma zakres ogniskowych 24 - 1200 mm i jasność f/3,4-6,5. Zakres zoomu jest tak duży, że trudno oczekiwać by obraz był idealny przy każdej wartości ogniskowej. Analiza testowych zdjęć pokazuje jednakże wyjątkowo dobrą pracę przy większości ogniskowych. Przy maksymalnym zoomie obraz odstaje jakościowo od wyników dla pośrednich ogniskowych, pojawiają sie również dokuczliwe abberacje. Nadal jednak uważamy, że obiektyw zachowuje się całkiem dobrze. Bierzemy tu oczywiście pod uwagę fakt, że jest to kompakt z niewielką matrycą, a obiektyw nie ma szans być tak dobrze dopracowanym optycznie jak szkła dla lustrzanek.

Analiza zniekształceń pokazuje dobrą kontrolę aparatu nad tym parametrem. Podkreślamy słowo "aparatu", gdyż w dużym stopniu odpowiada za to automatyka korekcji dystorsji przez oprogramowanie urządzenia. Na zdjeciach zauważymy niewielkie beczkowe zniekształcenie na ogniskowych poniżej 100 mm. Najbardziej widoczne jest ono dla ogniskowych 35 mm i mniejszej, co było do przewidzenia. Dla ogniskowych powyżej 100 mm zniekształcenia są praktycznie zaniedbywalne.

Canon Powershot SX50 HS znieksztalcenia
24 mm
35 mm
70 mm
100 mm
200 mm
600 mm
1200 mm

 

Lampa błyskowa

Testowany Canon pozwala na podłączenie zewnętrznej lampy błyskowej lub zdalnego wyzwalacza co sprawia, że dyskusja na temat teoretycznych mozliwości doświetlania kadru jest w pewnym sensie bezprzedmiotowa. Ale i bez zewnętrznej lampy możemy liczyć na w miarę przyzwoite oświetlenie. Wbudowana lampa błyskowa da radę doświetlić pomieszczenie o powierzchni kilkunastu metrów kwadratowych przy najmniejszym ISO. Trzeba będzie jednak maksymalnie zwiększyć moc lampy. Podnosząc czułość jeszcze bardziej wyśrubujemy zasięg lampy, ale kosztem oczywistego spadku jakości zdjęć.

Canon Powershot SX50 HS lampa moc błysk
Sciana w tle oddalona o około 4,5 metra od palnika lampy aparatu.