Gry

8-bitowe hity z bajkową grafiką w super jakości

przeczytasz w 2 min.

Algorytm stworzony przez dwie osoby przetworzy starą, odznaczającą się brzydkimi pikselami grafikę na ładniejsze odpowiedniki.

Często przy dzisiejszym wyścigu o coraz nowocześniejsze efekty wizualne, używa się argumentu, że lepsze są stare gry. Co prawda mają odstraszającą grafikę, ale powalają grywalnością. Co byłoby jednak, gdyby udało się odświeżyć tytuły sprzed lat? I to nie poprzez tworzenie psujących dawną radość remake'ów, tylko uruchamiając algorytm jedynie przetwarzający tekstury.

Johannes Kopf z Microsoftu i Dani Lischinski z Uniwersytetu Hebrajskiego opracowali technologię łączenia pojedynczych pikseli w gładkie krzywe. Wykorzystując sporo mocy obliczeniowej, algorytm wykrywa brzegi pikseli i łączy je "domyślając się" gdzie powinny znaleźć się łuki. Dzięki temu można przetwarzać np. postaci ze starych gier wideo w obiekty przypominające postacie z kreskówek Disneya. Na pierwszy ogień poszły postacie z MarioSpace Invaders.

Co prawda podobne opcje ma Adobe Illustrator, ale przy okazji pracy jedynie na obrazach 8-bitowych, można było stworzyć wyspecjalizowany skrypt konkretnie pod te warunki. Czasem nie udaje się wiernie odwzorować oryginału - co widać na przykładzie kultowej twarzy z gry Doom. Problemem jest fakt, że tam gdzie niekoniecznie krawędzie powinny być gładkie i zaokrąglone, algorytm i tak zrobi swoje. Grafika może więc być miejscami określana jako zbyt "cukierkowa".
 

Sama nie wiem - nowe czy stare? O ile w przypadku gier tak kolorowych jak Mario depikselizacja robi swoje, o tyle taka np. Contra wyglądałaby co najmniej śmiesznie. Niemniej jest to ciekawa opcja do zaimplementowania na przykład w emulatorach tytułów z ubiegłego wieku. 

 

Więcej o odświeżaniu starych gier: 

Źródło: Popsci

Komentarze

18
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    xfire25
    0
    przydałby się link :]

    dobry pomysł jeśli chodzi o konkretne wersje gier dla dzieci ... np. taki wiedźmiń z taką cukierkową grafiką bez cut scenek byłby już w PEGI +3 :]
    • avatar
      rambosz
      0
      ta technologia jest już od lat, tracowanie bitmap dobrze działało już we flashu 5

      • avatar
        Warmonger
        0
        Jak dla mnie rewelacja!

        Zaczynam wierzyć, że komputer stanie się kiedyś bardziej inteligentny od człowieka.
        • avatar
          Konto usunięte
          0
          przecież ta pikseloza właśnie była najładniejsza :~)
          • avatar
            Konto usunięte
            0
            Zagrałbym sobie w Doom'a w tej technologi :)

            Oczywiście dwie pierwsze części :)
            • avatar
              Konto usunięte
              0
              od dawna to jest w emulatorze C64 pod nazwa Scale2x(Render filter)
              • avatar
                Qbaz77
                0
                Ja tam wolę pikselozę i tamten niezapomniany klimat :)
                • avatar
                  Czaszka
                  0
                  Podobne wygładzanie widziałem już w emulatorze snes'a zSNES, supereagle czy jaoś się to zwało więc lda mnie żadna nowość, pozatym ten mario to jest właśnie wersja 16bit a nie 8.....
                  • avatar
                    Songokuu
                    0
                    No to teraz czekam na najlepszą platformówkę EVER czyli SUPERFROG w jakości HD :P
                    • avatar
                      Konto usunięte
                      0
                      Pamiętam jak miałem NESa a ludzie z sąsiedztwa przychodzili pograć po południu hehe w mega wypasione gry typu Contra(te godziny spędzone po szkole heh) czy Mario. To były czasy.
                      • avatar
                        Konto usunięte
                        0
                        dokladnie, w emulatorach starych konsol jest podobny mechanizm.
                        • avatar
                          webmaniack
                          0
                          przepraszam, że może troche nie identyczny temat, ale przypomniało mi się Age of Empires i chętnie bym w to zagrał ponownie, ale monitor 24 calowy raczej nie nadaje się do tych tekstur co były. Może zrobili jakieś tekstury HD czy coś podobnego ? szukałem, ale nie znalazłem.
                          Pomóżcie ;)
                          • avatar
                            Szymon331
                            0
                            Ha ha ha ha
                            Już wiem skąd wzięła się nazwa Yoshi ;)
                            • avatar
                              Grinch
                              0
                              TU wygładzają, a gdzie indziej ludzie płacą kupe kasy za granie w pixelozie -minecraft :]