Mobile

Aplikacje mobilne w służbie biznesu

Redakcja  | Redaktor serwisu benchmark.pl
Dyskutuj z nami

Scenariusze wykorzystania mobilnych urządzeń w biznesie

[źródło: Motorola]

Upowszechnienie się tabletów i smartfonów sprawiło, że coraz częściej widzi się w nich nie tylko gadżety, ale także narzędzia wykorzystywane w biznesie.

autir: Tomasz Burczyński

Autor artykułu jest Prezesem Zarządu FABRITY; http://fabrity.pl/

Stosowanie urządzeń mobilnych w relacjach B2C jest już mocno widoczne, a obecnie coraz bardziej popularne stają się mobilne aplikacje, wspierające zarządzanie poszczególnymi obszarami biznesu. Do tej pory były one wykorzystywane przez przedsiębiorstwa głównie w celu wsparcia sprzedaży, jednak dzisiaj firmy otwierają się na kolejne scenariusze, uzasadniające wprowadzenie mobilnych aplikacji.

Jak podaje Gartner, światowa sprzedaż tabletów wyniosła w ubiegłym roku 195 mln, a dynamika wzrostu w porównaniu do roku 2012 wyniosła aż 68%. Z kolei wg danych IDC liczba sprzedanych smartfonów przekroczyła w 2013 roku miliard urządzeń. Upowszechnienie się urządzeń mobilnych sprawiło, że są one dzisiaj przystępne cenowo i coraz chętniej wykorzystywane przez firmy.  W ciągu ostatnich dwóch lat mogliśmy obserwować w Polsce pewnego rodzaju rewolucję na rynku konsumenckich rozwiązań mobilnych, co przekładało się na lawinowy wzrost produkcji i pobrań mobilnych aplikacji. Aktualnie coraz bardziej widoczne jest zainteresowanie firm biznesowymi aplikacjami mobilnymi, które poprzez smartfony i tablety wspierają nowe obszary biznesowe, a przy tym ułatwiają pracownikom wykonywanie obowiązków. Do tej pory wprowadzenie podobnych rozwiązań nie było oczywiste czy też uzasadnione kosztowo, teraz to się zmienia.

Wpływ na to mają także, prócz dostępności nowoczesnych urządzeń typu tablet, ich zmniejszona waga oraz zwiększona żywotność baterii, co sprawia, że wykorzystanie ich  w terenie ma rzeczywiście sens. Wkrótce natomiast powinniśmy zaobserwować upowszechnienie się urządzeń typu „2-in-1”, czyli laptopów z odłączaną klawiaturą i ekranem dotykowym, które mogą funkcjonować w praktyce jako tablet.

Mobilność wg nowych scenariuszy

Od kilku już lat rozwiązania na urządzeniach mobilnych, były powszechnie wykorzystywane w branży FMCG czy w firmach farmaceutycznych, szczególnie w obszarze wsparcia działań sił sprzedażowych, prezentacji produktów, czy wsparcia działań z obszaru dystrybucji bezpośredniej. Firmy te od dawna widziały oczywiste korzyści, płynące z szybkiego przepływu danych, np. wprowadzania zamówień bezpośrednio na miejscu u klienta, dostęp on-line do danych o dostępności towarów, czasach możliwych dostaw, czy stanie „konta klienta” np. o stanie należności.

Wraz z dojrzewaniem technologii i pojawianiem się na rynku nowych, coraz lepszych, a więc lekkich urządzeń z wydajną baterią, pojawiały się także nowe scenariusze, uzasadniające wprowadzanie aplikacji mobilnych. Możemy mówić np. o grupie scenariuszy, w których smartfony czy tablety mogą być wykorzystywane w sektorze przemysłu, w szczególności jako wyposażenie osób poruszających się po terenie zakładów produkcyjnych.

Urządzenie mobilne mogą być wykorzystywane np. do kontroli produkcji, śledzenia obiegu materiałów i produktów, wsparcia pracy magazynów. Urządzenia mobilne do tego rodzaju zastosowań są wyposażone w czytniki RFID, a także dziś już sprawnie działające oprogramowanie do skanowania kodów kreskowych. Tablet umożliwia wówczas sczytanie danych o skanowanym obiekcie, najczęściej pochodzących z systemów dziedzinowych (np. gospodarki magazynowej czy zarządzania produkcją) i wydanie odpowiednich dyspozycji. W efekcie tablet to pełnoprawny komputer, mogący łączyć się z firmową siecią Wi-Fi, dający możliwość bezpośredniej i szybkiej wymiany danych osobom poruszającym się po często rozległych zakładach produkcyjnych.

[źródło: FreeDigitalPhotos]

Dla dużych zakładów przemysłowych znaleźliśmy również ciekawe zastosowanie tabletów do kontroli dostępu. Dzięki aplikacji mobilnej, dostępnej na tabletach, pracownicy ochrony mogą kontrolować, kto przebywa w danej chwili na terenie zakładu i w jakich strefach może się poruszać. Rozwiązanie zapewnia osobom zajmującym się bezpieczeństwem dokładną informację o rejestracji osób wchodzących i wychodzących z terenu zakładu, wnoszonym i wynoszonym sprzęcie, a także ruchu środków transportu.

Branża finansowa to kolejny obszar, w którym urządzenia mobilne znajdują nowe zastosowania, chociażby z tak prozaicznych powodów, jak to, że obecnie dostępne urządzenia z ekranem dotykowym są wygodne w użytkowaniu, wyglądają estetycznie, a czasem przyciągają samym wzornictwem, a ich użytkowanie kojarzy się z nowoczesnością. Stąd na przykład doradców w placówkach banku, którzy do tej pory drukowali klientowi na kartce papieru przygotowaną symulację kredytu, a w najlepszym przypadku wykorzystywali do prezentacji oferty drugi ekran, skierowany do klienta.

Dzisiaj, dzięki tabletom z bankowymi aplikacjami mobilnymi, mogą doradzać klientom nie tylko zza biurka, ale także nawiązywać z nimi lepszy kontakt, pozostawać we wspólnej interakcji poprzez tablet i rozmawiać o proponowanej ofercie, nawet siedząc na wygodnej kanapie. W tym, jak i wielu innych przypadkach, aplikacja na urządzeniu mobilnym to wygodny i dobrze zaprojektowany interfejs dla pracownika firmy, który jednak posiada prawdziwą wartość biznesową, gdy działa w integracji z istniejącym rozwiązaniem np. zarządzania procesowego, wsparcia sprzedaży czy obiegu dokumentów. Wtedy rozwiązanie mobilne nie jest jedynie np. miłym dla oka kalkulatorem ofert, ale narzędziem, które wpisuje się proces biznesowy i obsługuje jego konkretny fragment w nowy sposób.

Kolejnym ciekawym obszarem jest zastosowanie urządzeń mobilnych do obsługi „eventów”, np. konferencji biznesowych.  Dzięki tabletom obsługa konferencji, czy hostessy mogą rejestrować uczestników, kierować ich do właściwych sal w przypadku większych centrów konferencyjnych, czy prosić ich o wypełnienie ankiet bezpośrednio na tablecie. I znów, oprócz nowoczesnego podejścia, mającego znaczenie wizerunkowe dla organizatorów, widoczne są korzyści z szybkiego przepływu danych i większej efektywności pracy osób z obsługi.

Nowe podejście do tworzenia

Aplikacje mobilne, w sensie sposobu interakcji z użytkownikiem, znacznie różnią się od tradycyjnych rozwiązań biznesowych, udostępnianych poprzez przeglądarkę internetową. Ich podstawową przewagą jest prostota i intuicyjność obsługi, pozwalające na znaczną oszczędność czasu wykonania konkretnego zadania. Aplikacje są sprofilowane pod konkretną grupę odbiorców, a interfejs jest przejrzysty i czytelny. Tak jak w przypadku konsumenckich aplikacji bankowych, zachęcają one do korzystania z nich, dzięki intuicyjności i wygodzie obsługi.

Przy projektowaniu aplikacji mobilnych istotnym wyzwaniem, jest zrozumienie stylu pracy docelowych odbiorców rozwiązania, ich przyzwyczajeń i tym samym zyskanie wysokiego poziomu akceptacji rozwiązania. Praktycznie w każdej firmie pracownicy korzystają z przeróżnych aplikacji biznesowych, dostępnych przez przeglądarkę internetową, które są mniej lub bardziej wygodne w użytkowaniu, jednak wszystkie są oparte o znane reguły interakcji, do których przyzwyczajenie jesteśmy od lat. Wdrażając aplikacje biznesowe na urządzenia mobilne dostarczamy niejako nową kategorię aplikacji, z którą niekiedy niektóre grupy użytkowników nie miały wielu doświadczeń. Stąd tak ważne jest, aby w procesie projektowania rozwiązań mobilnych bardzo dobrze zrozumieć kontekst, jak użytkownik będzie pracować z daną aplikacją. Wyzwaniem projektantów jest wypracowanie wygodnego i przyjaznego rozwiązania, które rzeczywiście wspiera dany obszar biznesu.

Mobilność pod kontrolą

Powszechność wykorzystywania aplikacji mobilnych w przedsiębiorstwach, to także wzrost liczby urządzeń mobilnych, a zatem szereg wyzwań, związanych z zarządzaniem nimi. Będąc na początku takiej drogi, organizacje powinny upewnić się, że wybierane rozwiązania techniczne, spełniają przynajmniej kilka najbardziej fundamentalnych założeń. W zakresie bezpieczeństwa, urządzanie mobilne powinny spełniać w zasadzie analogiczne wymagania, co firmowe laptopy, w tym w szczególności autentykację użytkowników opartą o firmowy katalog użytkowników, kontrolę nad instalowanym oprogramowaniem, aktualizację systemów operacyjnych oraz poprawek do aplikacji biznesowych, szyfrowanie magazynu danych i/lub zdalne „wyczyszczenie” urządzenia w przypadku kradzieży lub zgubienia.

[źródło: FreeDigitalPhotos]

Bardzo istotną kwestią jest również „trwałość” aplikacji, tj. uniezależnienie stworzonej aplikacji mobilnej od samego sprzętu, czyli zapewnienie, że raz stworzona aplikacja będzie poprawnie działać na urządzeniach różnych producentów, a w długim okresie związana będzie jedynie z systemem operacyjnym i określoną architekturą procesorów. Należałoby w tym obszarze szukać podobnego poziomu trwałości i niezależności aplikacji, jak to jest w przypadku komputerów PC, którą dobrze znamy, w zasadzie jeszcze od czasów systemu Windows XP.  

Kierunek przyszłość

Tak jak wczoraj i dziś aplikacje mobilne głównie wspierają procesy wokół sprzedaży, tak z pewnością firmy przekonają się do wykorzystania ich także w innych obszarach, w których obecnie jakość urządzeń mobilnych, ich parametry techniczne oraz nowoczesność samych aplikacji mobilnych sprawiło, że takie rozwiązania mają uzasadnienie biznesowe. Pomysły na zastosowania wydają się mieć takie same ograniczenia jak ludzka wyobraźnia.

Być może kwestią najbliższej przyszłości jest pojawianie się na większą skalę zastosowań rozwiązań mobilnych w obszarach, których wspólnym mianownikiem jest zastąpienie urządzeniami z ekranem dotykowym notatników, map, czy innej dokumentacji papierowej, która jest wykorzystywana w sposób inny niż z laptopa na biurku. Pomysły takie jak cyfrowe mapy czy projekty architektoniczne, dokumentacja medyczna w szpitalach, czy plany lotów doczekały się już realizacji. Wiele innych także powinno.

Komentarze

0
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.

    Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!