Procesory

DirectX 12 pozwoli lepiej wykorzystać potencjał procesorów AMD APU

przeczytasz w 2 min.

Serwis AnandTech przeprowadził testy wydajności DirectX 12 z zastosowaniem procesorów AMD APU Kaveri. Wyniki są bardzo interesujące.

Microsoft DirectX 12 logo

DirectX 12 może przynieść istną rewolucję w grach. Niedawno serwis AnandTech pochwalił się interesującym testem, który pokazał potencjał drzemiący w nowym API – tyle, że został on przeprowadzony na procesorach Intela. Jak wygląda kwestia wzrostu wydajności, ale w przypadku konfiguracji z procesorami AMD APU?

Redaktorzy postanowili przeprowadzić kolejny test w benchmarku Star Swarm. W tym celu wykorzystali procesory AMD A8-7600 i A10-7800 „Kaveri”, a ich osiągi porównali do konkurencyjnego Intel Core i3-4330 „Haswell”. Warto jednak pamiętać, że posłużyli się testową wersją systemu Windows 10 (Build 9926) i sterownikami graficznymi (GeForce 349.56 i Catalyst 15.200). Aby nie robić zamieszania, postanowili też ograniczyć pomiary do konfiguracji z kartą GeForce GTX 770.

DirectX 12 i DirectX 11 - porównanie wydajności w AMD APU A8 i A10 oraz Intel Core i3

DirectX 12 i DirectX 11 - porównanie wydajności w AMD APU A8 i A10 oraz Intel Core i3

DirectX 12 i DirectX 11 - porównanie wydajności w AMD APU A8 i A10 oraz Intel Core i3

Przy korzystaniu z DirectX 11 często to procesor AMD APU był tzw. wąskim gardłem i nie pozwalał na rozwinięcie skrzydeł kartom graficznym. W przypadku DirectX 12 sytuacja wygląda zupełnie inaczej, bo osiągi modeli AMD A8/A10 i Intel Core i3 są już zbliżone – zwłaszcza w przypadku wyższych ustawień graficznych. W przypadku konfiguracji z procesorem AMD APU nowe API zaowocowało wzrostem wydajności nawet o 170% (!). Platforma z procesorem Intel Core i3 również przyspieszyła, lecz już nie w tak spektakularny sposób.

DirectX 12 i DirectX 11 - skalowanie kart GeForce GTX 770 i Radeon R7

DirectX 12 i DirectX 11 - skalowanie kart GeForce GTX 770 i Radeon R7

Redaktorzy sprawdzili też jak nowe API wpływa na układ graficzny – zarówno w przypadku zewnętrznej karty Nvidia GeForce GTX 770, jak i zintegrowanych układów graficznych Radeon R7 z procesorów AMD A8-7600 i A10-7800. Okazuje się, że skalowanie GPU też wypada znakomicie. Wprawdzie większy wzrost wydajności odnotowano w przypadku platformy z zewnętrzną kartą GTX 770, ale poprawę osiągów zauważono też przy „integrach” z procesorów AMD APU.

Porównanie czasu generowania klatek w DirectX 11 i DirectX 12

Warto jednak pamiętać, że testy przeprowadzono w benchmarku Star Swarm – test ten charakteryzuje się bardzo mocnym obciążeniem procesora i sztucznie „uwypukla” różnice z zastosowania nowszego API. Dodatkowo redaktorzy wykorzystali testowe wersje systemu i sterowników. Można zatem podejrzewać, że wyniki w prawdziwych grach i przy finalnych sterownikach będą się różnić, choć wzrost osiągów z zastosowania nowego DirectX nadal powinien być widoczny. Zainteresowanych tematem odsyłamy do oryginalnego artykułu na AnandTech (w języku angielskim).

Źródło: AnandTech

Komentarze

58
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    sapphire9550
    20
    Jak dla mnie z tego wynika, że wydajność DX11 to jakieś nieporozumienie, skoro AMD nagle może działać np. 3 razy lepiej niż wcześniej. To pokazuje nie tylko, jaki jest potencjał w sprzęcie, ale też i właśnie sofcie, który ten sprzęt nieoptymalnie wykorzystuje...
    • avatar
      TruGeek
      3
      Oby FX też to tyczyło bo ceny jakie dzisiaj mamy to porażka .
      • avatar
        Konto usunięte
        2
        tytuł zawiera błąd merytoryczny - to nie APU AMD miały wąskie gardło tylko DirectX. Ponadto autor dyplomatycznie ominął porównanie cenowe testowanych konfiguracji sprzętowych GeForce GTX 770+Intel Core i3-4330 =1900PLN , A10-780 = 800PLN że o poborze prądu nie wspomnę. Inteligentny czytelnik sam wyciągnie wnioski :-)
        • avatar
          Marked
          1
          DX 10 i 11 też miały być rewolucyjne.
          • avatar
            TitoBandito01
            0
            Tak tak. Podobna bajeczka była przy okazji premiery Win 7/8 i Bulldozera. Die Die AMD.
            • avatar
              Lordani66
              -3
              Boże, pececiaczki się jarają jakimś wzrostem który w grze zobaczą o jakieś 0,5 fps, a konsolowcy po prostu grają, bo mają w co xD: http://suckmyjoystick.blogspot.com/2015/02/nie-dla-psa-kiebasa-czyli-w-co-nie.html
              • avatar
                Łukasz9365
                -29
                Mimo wszystko te procesory to jest nieporozumienie. Jedyny plus to cena. Ale w sumie trudno żeby taki badziew kosztował drożej.
                • avatar
                  ExarKunMaster
                  0
                  128bit nie ma sensu gdyż 64 wystarczy na bardzo dłógo gdyż można zaadresować 18446744073709551616 bitów pamięci czyli około 2.3 exabajty pamięci operacyjnej RAM.
                  • avatar
                    radex126
                    0
                    Panowie a skąd oni wzięli te sterowniki 349.56 do GeForce jak jeszcze takich nie ma