Ciekawostki

IBM: optyka wkracza do mikroprocesorów

z dnia
Jakub Szuppe | Redaktor serwisu benchmark.pl
43 komentarze Dyskutuj z nami

"Błękitnemu gigantowi" udało się opracować technologię umożliwiającą łączenie elektrycznych i optycznych elementów w jednym kawałku krzemu. Stało się to możliwe dzięki ogromnemu zapleczu naukowemu jakim dysponuje IBM.

  Warto przeczytać:
 


Intel nieugięty - transfer 10 Gbps w poł. 2011

Skonstruowanie 1000-rdzeniowych procesorów jest możliwe

To, co do tej pory - przynajmniej oficjalnie - nie udało się Intelowi, Samsungowi, czy wielu innym firmom, udało się właśnie IBM. Stworzona technologia CMOS Integrated Silicon Nanophotonics (CISN) pozwala na współprace części elektroniczny z optycznymi w ramach jednego układu scalanego. Oznacza to, że chipy mogą się komunikować za pomocą impulsów światła zamiast sygnałów elektrycznych. Według twórców skutkuje to nie tylko zwiększeniem prędkości przesyłu danych, ale także daje możliwość wyprodukowania mniejszych, szybszych i bardziej energooszczędnych układów scalonych.

Bardzo ważną informacją jest fakt, iż CISN może być zastosowane bez zmieniania technologii produkcji, co wiąże się bezpośrednio z łatwym wdrożeniem tego rozwiązania. Zapewne dlatego IBM zapowiedział, że ten projekt może pojawić się w komercyjnych urządzeniach już za rok.

Już teraz IBM twierdzi, że CISN będzie prawdopodobnie wykorzystane do zbudowania superkomputera, którego moc obliczeniowa byłaby mierzona w eksaflopsach, co oznacza tysiąckrotny wzrost wydajności. Widać IBM ma ochotę wrócić na pierwsze miejsce rankingu TOP500.

Technologia CISN zintegrowana z 65 nm procesorem.

Ważną częścią tego projektu było opracowanie elementu konwersującego sygnały elektryczne na impulsy świetlne i na odwrót, który mógłby być produkowany w obecnych fabrykach, a przy tym byłby mały i szybki. Kluczowe okazało się odpowiednie zastosowanie komponentów z zakresu krzemowej nanofotoniki zgodnej z CMOS, które już od dekady były w zakresie zainteresowania IBM. Dzięki temu uzyskano powierzchnię równą około pół milimetra kwadratowego. Cztery takie moduły pozwalają na transfer rzędu jednego terabita na sekundę.

Warto wspomnieć, że IBM będzie oczywiście starało się w najbliższych latach prężnie rozwijać swoją technologię. Planuje się, aby nie ograniczać opracowanej komunikacji optycznej do przesyłu danych między chipami. Ma ona wejść wgłąb mikroprocesorów i zostać wykorzystana do połączenia samych rdzeni. Jednak to nastąpi dopiero po 2016 roku.
 

Źródło: IBM

Polecamy artykuły:    
Karta do bicia rekordów - MSI GTX 480 Lightning
20 bezpłatnych aplikacji do Androida
Intel Core i7 970 - potwór wydajności w niższej cenie

Komentarze

43
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Ładnie to wygląda :D
  • avatar
    Szybki postęp, albo newsy z opóźnione.
  • avatar
    Jeśli ktoś lubi mięsko, to tu jest więcej:
    http://www.research.ibm.com/photonics/publications/SEMICON_Tokyo_12_1_2010.pdf

    IBM potrafi pokazać pazur. Szkoda, że marketingowo nie są tak dobrzy jak Intel.
  • avatar
    i tak za 5-10 lat na rynek suerkomputerów wkroczą konsole Sony i MS i zatrzymają postęp - nie będzie już "1000 krotnego wzrostu wydajności w ciągu roku", za to działy księgowe firm-klientów się ucieszą że nie trzeba zmieniać serwerów przez 30 lat hehe
  • avatar
    Jeszcze trochę to im jednostek miary zabraknie.
    Teraz mowa o Eksa'ch co będzie za 5 lat ? :)
  • avatar
    żadne tam intele, to IBM rządzi technologią :)
  • avatar
    Jeśli gracze liczą na fotorealistyczną grafikę, to mówię im - nie tędy droga. To nie fotorealizm zaskakuje, tylko model wirtualnego świata. Im bardziej schematyczny, liniowy, tym mniej pociągający. Grafika mogłaby pozostać na tym poziomie, co jest obecnie, gdyby zostały doprowadzone do perfekcji algorytmy generujące wirtualne środowisko w sposób kompletnie nieschematyczny, aż po najmniejsze szczegóły. Jeśli programistom uda się przy obecnych standardach graficznych wyprodukować świat tętniący życiem, zaś sami projektanci gry nie będą w stanie przewidzieć finału gry (element nieprzewidywalności), wtedy będzie można mówić o rewolucji w świecie wirtualnej rozrywki.

    A do tej pory czekają nas kotlety i nic poza tym...
  • avatar
    cos to da ale SVO to jest tylko i wylacznie algorytm renderingu sceny; taki okrojony raytracing gdzie nie liczy sie wszystkich odbic. dla vertexow niewidocznych w scenie przyjmuje sie przyblizenia.

    jednak to nie to decyduje o fotorealizmie - albo nie tylko to lub nie w glownej mierze to.

    to co naprawde decyduje o fotorealizmie numero uno to jest zlozonosc geometrii obiektow. ilosc poligonow na ktore nalozone sa tektury jest na pewno numero uno

    fotorealizmu nie da sie osiagnac bez zwiekszenia liczby poligonow - jak meshe w grach np FPS beda tak zlozone jak w dobrych scenach w 3dsmax czy mayi (np postac humanoida 500tys poligonow) + tekstury beda o bardzo wysokiej rozdzilczosci + i do tego bedzie symulacja roznych zrodel swiatla (kierunkowe, rozproszone, odbite vide RT czy SVO, + zrodla swiatla kolorowe i cienie liczone dynamicznie znowu RT) to wtedy troche to pojdzie do przodu
    na dzien dzisiejszy jednak nie ma kart graficznych ktore sa w stanie wyrenderowac 40 razy na sekunde scene o stopniu zlozonosci fotorealistycznej sceny z 3Dsmax gdzie trzeba policzyc dla calej sceny ruch meshy o lacznej wielkosci paru-parunastu milionow poligonow + swiatlo i cienie
  • avatar
    @Grinch

    a jak nam monetarny system się skończył to co zrobiliśmy ??

    DE nominację
    :)

    zaczniemy liczyć od jetta - 10^24
    :)

    i będzie to dla nas jak chleb powszedni
  • avatar
    @Touldie

    niektóre tytuły już są nie przewidywalne
    :)

    na przykład:
    grasz pare set godzin a potem Ci konto banują
    :)

    albo grasz 150h a tutaj bluescreen i wszystkie save-y zrobiły papa
    :)
  • avatar
    Platforma x64 intela byla duzo wydajniejsza. x86-64 od AMD daje wzrost wydajnosci wgledem x86 rzedu 2%? 5%? Jedyna realna korzysc z tego rozwiazania to mozliwosc zaadresowania wiecej niz 3.5GB pamieci. Poza tym AMD chyba nie ma zadnych technologii, przez co ich topowy 6-cio rdzeniowy procesor ma wydajnosc na poziomie 4-rdzeniowego intela.
  • avatar
    literówka. jednego układu scalanego.
    scalonego.
  • avatar
    az dziwne ze nikt nie napisal jeszcze ciekawe jak chodzilby na tym crysis :)
  • avatar
    Jak to mawiał Sin vel Jabu74 - Expert: IBM jest wielki !
  • avatar
    No nie powiem ciekawa ciekawostka zobaczymy co z tego wyjdzie z czasem :) szacun dla IBM

    Ps.PranK napisz coś ciekawego jeszcze. Widze że jesteś oddanym fanem intela ;)