Ciekawostki

Prawie Wolfenstein w 600 liniach kodu - zgadnijcie jaki to język zanim klikniecie

przeczytasz w 1 min.

Gdy pozbawimy grę obsługi skomplikowanych procedur wspierających oświetlenie czy renderowanie obrazu, kod będzie znacznie prostszy

AWK Wolfenstein kod

O tym, że optymalizacja kodu jest bardzo ważna nie tylko ze względu na jego czytelność, wie każdy kto liznął choć trochę programowania. O tym jak potężne mogą być języki skryptowe, zapewne też słyszeliście. Za pomocą skryptów sterowane są na przykład ogromne teleskopy astronomiczne.

Oto demonstracja możliwości jakie tkwią w znanym użytkownikom linuxa bardzo przydatnym narzędziu AWK, które dedykowane jest przede wszystkim manipulowaniu danymi w plikach tekstowych.

Kod w AWK, który można pobrać z tej strony liczy tylko, czy aż 600 linii. Jest napisany schludnie co ułatwia rozgryzienie działania poszczególnych procedur. A efekt? To gra, która przypomina legendarnego Wolfensteina. Oczywiście nie mamy tu grafiki 3D z wysokiej rozdzielczości teksturami, a jedynie 3D symulowane za pomocą kolorów i znaków ASCII.

AWK Wolfenstein
Tak wygląda Wolfenstein w AWKu

Najszybciej efekty mogą zobaczyć użytkownicy Linuxa, którzy muszą jedynie zainstalować (jeśli już nie mają zainstalowanego) interpreter AWK i wykonać skrypt. Poniżej polecenia jakie trzeba wydać by zainstalować gawk (wymagana wersja 4 lub nowsza), pobrać skrypt AWK i uruchomić go.

Polecenia AWK

Źródło: Hack A Day

Komentarze

11
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Konto usunięte
    5
    Lepsze niż battlefield, a shadery jak w call of duty.
    • avatar
      rutra80
      5
      Słabo.

      W asemblerze na MS-DOS można to zrobić z teksturą w 128 bajtach (to mniej niż post na twitterze):
      http://finalpatch.blogspot.com/2014/06/dissecting-128-byte-raycaster.html

      W HTML5 można to zrobić w 256 bajtach (to mniej niż ten post):
      http://www.p01.org/wolfensteiny/

      A w 4 kilobajtach można już zrobić na MS-DOS wolfa ciężkiego do odróżnienia od oryginału:
      http://www.pouet.net/prod.php?which=6799
      • avatar
        ayufan
        2
        To jest karygodne wklejać obrazek z tekstem, którego nie można skopiować. Co ciekawe jeszcze zapisany w .gifie, w beznadziejnej rozdzielczości i powiększony. Za to powinni odcinać pewną część ciała :)

        J
        • avatar
          pycipro
          -3
          Kąsole zachomawoaly ten rozwuj.
          • avatar
            Satanski
            0
            Tu jest wideło:
            http://www.rom-game.fr/news/1974-Wolfenstein+-+600+lignes+de+code+AWK+suffisent+!.html
            • avatar
              kombajn
              0
              Tak z 10-15 lat temu był taki projekt gdzie gra 3D podobna do Quake zajmowała jakieś groszowe ilości miejsca na dysku po czym sama generowała tekstury w ramie i całość wyglądała naprawdę przyzwoicie. Jakoś tak później ślad po tym zaginął. Ktoś pamięta jak to się nazywało?