Karty graficzne

Nvidia zapowida rewolucyjne sterowniki - odpowiedź na Mantle API

przeczytasz w 1 min.

Nowe sterowniki zaoferują większy przyrost wydajności niż konkurencyjne AMD Mantle API.

Nvidia <a  data-cke-saved-href=

AMD na początku roku pochwaliło się Mantle API, a więc interfejsem niskopoziomowego programowania, który usprawnia komunikację pomiędzy procesorem a układem graficznym i w efekcie zwiększą ogólną wydajność w grach komputerowych. Co prawda na razie lista tytułów obsługujących nową technologię jest bardzo krótka, ale wkrótce powinny znaleźć się na niej kolejne pozycje. Wygląda na to, że konkurencja poczuła się zagrożona i już pracuje nad optymalizacją wydajności swoich akceleratorów graficznych.

Nvidia nie ma jednak zamiaru opracowywać nowego API, a po prostu zoptymalizuje swoje sterowniki graficzne GeForce i nadal będzie korzystać z dobrodziejstw DirectX 11. Wprawdzie najnowsze sterowniki z serii R334 i tak wnoszą zauważalny wzrost osiągów w stosunku do serii R331, ale kolejna generacja ma to jeszcze bardziej uwidocznić. Producent planuje w niej zmniejszyć narzut na procesor i poprawić skalowanie na konfiguracjach wielordzeniowych.

Nvidia GeForce sterowniki wydajność Star Swarm Thief
Pozdrawiamy marketingowców tworzących wykresy przyrostu wydajności :)

Trzeba przyznać, że pierwsze wyniki wydajności są bardzo obiecujące. W benchmarku Star Swarm karta GeForce GTX 780 Ti przyspieszyła z około 56 fps na sterownikach R334 (43 fps na sterownikach R331) do około 67 fps przy nowych sterownikach, a tym samym przegoniła konkurencyjnego Radeona R9 290X korzystającego z Mantle API. Thief jest mniej podatny na optymalizację sterowników i średnia płynność animacji na karcie GeForce GTX 780 Ti wzrosła z 54 fps do 58 fps – także i w tym przypadku uzyskano przewagę nad Radeonem R9 290X z Mantle API.

Nvidia GeForce sterowniki wydajność
Nowe sterowniki przyspieszą poszczególne etapy tworzenia animacji

Warto jednak zauważyć, że Nvidia przeprowadziła testy na wydajnym i drogim procesorze Intel Core i7 3930K, a konkurencyjne Mantle API jest przystosowane do znacznie tańszych jednostek. Można zatem podejrzewać, iż testy na słabszym modelu wypadałyby korzystniej dla AMD. Czy tak będzie w rzeczywistości, dowiemy się dopiero po udostępnieniu „rewolucyjnych” sterowników.

Źródło: ComputerBase

Komentarze

80
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    alb3rt
    33
    Szkoda, że zabrali się do roboty dopiero jak poczuli na dupie but konkurencji.
    • avatar
      Konto usunięte
      27
      I właśnie tutaj ogromny plus dla AMD za popychanie ku rozwojowi.
      • avatar
        Majkel_J
        14
        Ponad 800% szybciej haha :)
        • avatar
          Konto usunięte
          13
          Nvidia zawsze wali na wykresach 8x krotną wyższą wydajność względem konkurencji... a przy testach jest to raptem może 3 fps +/- ... Czad...
          • avatar
            ALEKS_D_RAVEN
            9
            te wykresy są zawsze tak mało miarodajne, nawet te od AMD(choć mocno się przeliczyłem co do Mantle, na serio kto by uwierzyłby w 40-50% wzrost:).

            AMD w końcu pokazało jak łatwo zwiększyć wydajność takim prostym trikiem, microsoft, kronos i nVidia obudzili się w ręką w nocniku i teraz próbują pokazać ze też to potrafią zrobić. Pewnie koniec końców AMD mało na tym zyska ale przynajmniej jest satysfakcja że przyprawili o palpitację serca oraz wyskoczenie z kasy na kolejne badania i rozwój technologi przez co konkurencja będzie musiała sobie darować kupienia nowych sportowych fur.

            A tak na serio, AMD, dzięki ze mimo wszystko pchasz ten postęp dalej.
            • avatar
              Balrogos
              5
              Optymalizacja optymalizacja ale czy grafika bedzie taka sama w obu wypadkach jak to bywalo wiele razy nieraz karty nVidi byly szybsze od czerwonych ale kosztem gorszej jakosci obrazu.
              • avatar
                Konto usunięte
                4
                Dlaczego nie mogli zrobić tego wcześniej ?
                • avatar
                  Kropeczka
                  4
                  Bardzo sprytna manipulacja ze strony zielonych.

                  Czerwoni robią swoją zabawkę dla słabszych procesorów. Zieloni tu nic nie mogą, ale za to podrasują sterowniki i ich najszybszy model jest numer 1...

                  Tylko zapomnieli dodać iż wspierany mocarnym procesorem.
                  Czyli to jak porównywać Tira z limuzyną - deczko nietrafione - lol

                  I to jest mistrzostwo manipulacji, subtelne i skuteczne........

                  Ale póki zieloni walczą z czerwonymi, zyskujemy my, szarzy - czyli klienci...
                  • avatar
                    Kropeczka
                    4
                    P.S. a na pytanie dlaczego nie podrasowali swoich sterowników wcześniej każdy szpec od marketingu zaśmieje się Wam w twarz. (odpowiem: nie było potrzeby podrasowania to raz, dwa nie takie moce tkwią tu i tam, czekając na czarną godzinę ;P)
                    • avatar
                      Konto usunięte
                      3
                      czyli: mniej detali, bliższy horyzont, więcej elementów statycznych itp itd... Norma z czarowaniem i ściemnianiem.
                      Każdy idzie na łatwiznę. Optymalizacja oprogramowania zerowa, a i producenci hardwaru też wolą malutkie kroczki na przód zamiast rewolucji... W tym tempie z zapowiadanych fajerwerków zobaczymy wielki pic na wodę fotomontaż.

                      A było tak pięknie, procki i karty zyskiwały 30-40% co generacje, a nie 3-4% jak dziś, co daje 10x większy przyrost. W ten sposób zamiast polecieć na Marsa, zaleźć leki na HIV, Raka, Alzheimera czy Parkinsona udają że szukają i pracują, skoro i tak ludzie to "kupują" to sprzedają im ten pic...

                      To jest jak z budową naszych autostrad i eSek gdyby nie złodzieje, łapówkarstwo, przekręty przy jakości, cenie , projekcie itp, reklama i PR zamiast pracy, to tych autostrad mogło by powstać 10x więcej i to bezpłatnych.

                      ale mogę się mylić :P choć wątpię:/
                      • avatar
                        DyndaS
                        2
                        Oczywistym było że odpowiedź nvidia to tylko kwestia czasu.
                        Mantle jest ciekawym rozwiązaniem ale jak na tą chwilę to wiadomo jak to wygląda... bugfield i thief
                        • avatar
                          Konto usunięte
                          1
                          Wilk został wywołany z lasu. ;) A tak serio to spodziewałem się tego, że zieloni nie powiedzieli ostatniego słowa :)
                          • avatar
                            szynszyl1337
                            1
                            Pamiętam, że był artykuł o mantle które miało być udostępnione dla nvidii oraz intela lecz żadna z firm nie podjęła współpracy. Czy czasem lepszym pomysłem nie byłoby wspólne rozwijanie tego API w celu większego rozwoju wydajności oraz optymalizacji?
                            • avatar
                              Konto usunięte
                              1
                              http://screenshotcomparison.com/comparison/61286

                              Tutaj porównanie mantle vs dx11 z najnowszej wersji Battlefielda aby być obiektywnym. Po tym nowszym patchu nie widać już tych różnic. Ciekawe tylko, czy wciąż jest lepsza wydajność jak wcześniej ?

                              • avatar
                                Konto usunięte
                                1
                                czy nie mozna zrobic takiej karty graficznej co sama by obslugiwala gry bez procesora ? w sensie cpu zastapic gpu ? nie da sie tego jakos z cuda polaczyc ? albo w sli jedna karta robi za cpu a druga za gpu ?? i do tego napisac api , to by byla moc :)
                                • avatar
                                  ALEKS_D_RAVEN
                                  -1
                                  w przypadku AMD zawsze był problem z obciążającymi CPU sterownikami ciekawe czy jak i to rozwiążą to efekt skumuluje się z Mantle.
                                  • avatar
                                    Tomekkb
                                    -5
                                    żeby nie było tak że "zoptymalizują" jak w mantle...
                                    mniej trawy, słabsze efekty mniej detali...
                                    ogólnie gorsza jakość
                                    • avatar
                                      AndreoKomp
                                      -6
                                      Od samego początku wiedziałem, że Mantle szału nie zrobi jeśli wprowadza to koncern AMD i można to traktować jako ciekawostkę technologiczną. Po raz kolejny się nie myliłem. Najpierw nowy DX12 zmniejszający narzut na procesor, teraz optymalizacja sterowników od NV. Dodając do tego fakt, że Mantle daje przyrost wydajności tylko na słabych procesorach, że działa tylko na kartach AMD i gra musi być specjalnie pod Mantle napisana oraz że liczne testy dowodzą na to, że grafika jest gorsza przy wykorzystaniu API Mantle, technologia ta dla mnie właśnie się skończyła.
                                      • avatar
                                        Konto usunięte
                                        -30
                                        AMD pokazalo rozki, ale tak naprawde Nvidia zapierd...la jade na sli gt755m 2x2 giga w lapku Lenovo i mucha nie siada, poczekamy zobacztmy...
                                        • avatar
                                          Konto usunięte
                                          0
                                          Może jakieś porównanie ? Chętnie popatrzę na różnicę jaka jest na najnowszych CAT 14.3 Beta 1