Karty graficzne

nVidia prezentuje pierwszy na świecie interaktywny silnik Ray tracingu

Marcin Sieradzki | Redaktor serwisu benchmark.pl
Autor: Marcin Sieradzki
17 komentarzy Dyskutuj z nami

Firma NVIDIA, lider w dziedzinie obliczeń na GPU, zaprezentowała dzisiaj silnik ray tracingu NVIDIA OptiX, jeden z elementów przeznaczonego dla twórców oprogramowania pakietu silników przyspieszających tworzenie aplikacji. Silniki przyspieszające tworzenie aplikacji firmy NVIDIA sprawiają, że wprowadzanie do programów kosztownych funkcji o dużej wydajności staje się nie tylko prostsze, ale także znacząco skraca czas opracowania aplikacji.

Podczas imprezy SIGGRAPH 2009 firma NVIDIA zaprezentowała:

  • Silnik NVIDIA OptiX do ray tracingu w czasie rzeczywistym
  • Silnik NVIDIA SceniX, przeznaczony do zarządzania danymi i scenami 3D
  • Silnik NVIDIA CompleX, służący do optymalizacji wydajności wielu procesorów graficznych
  • 64-bitowy silnik NVIDIA PhysX, przeznaczony do tworzenia w czasie rzeczywistym hiperrealistycznych efektów środowiskowych i fizycznych

NVIDIA OptiX, pierwszy na świecie interaktywny silnik ray tracingu wykorzystujący GPU to programowalny, wykorzystujący technikę ray tracingu potok graficzny, ułatwiający twórcom oprogramowania osiąganie nowych poziomów realizmu za pomocą tradycyjnego programowania w C. Dzięki wykorzystaniu mocy masowo równoległych obliczeń procesorów NVIDIA Quadro, silnik OptiX w znacznym stopniu przyspiesza proces ray tracingu, wykorzystywany w wielu dziedzinach, takich jak: fotorealistyczny rendering, projektowanie samochodów, pomiary akustyczne, symulacje optyczne, obliczenia wolumetryczne czy badania promieniowania. Twórcy aplikacji mogą wykorzystać silnik OptiX w sposób otwierający projektantom, inżynierom i badaczom nowe możliwości.

„W ciągu jednego roku NVIDIA nie tylko udowodniła, że interaktywny ray tracing wykorzystujący GPU jest możliwy, ale także sprawiła, że stał się dostępny dla wszystkich”, powiedział Jon Peddie założyciel i prezes firmy badawczej Jon Peddie Research. „Złożone prace projektowe, takie jak analiza odbić i załamań światła na powierzchni i wewnątrz szkła mogą być obecnie przeprowadzane w czasie rzeczywistym dzięki wykorzystaniu silnika OptiX działającego na procesorach Quadro. To wprost fenomenalny krok naprzód zarówno dla twórców oprogramowania, jak i projektantów”.

„Współcześnie tworzone są tysiące aplikacji wykorzystujących niezwykłą moc procesorów graficznych, co jest oczywistym znakiem, że obliczenia na GPU przekroczyły punkt krytyczny –obliczenia zmieniają swój charakter, przechodząc od przetwarzania na CPU do wspólnych obliczeń dokonywanych przez GPU i CPU”, powiedział Jeff Brown, szef działu Professional Solutions w firmie NVIDIA. „Silniki przyspieszające tworzenie aplikacji firmy NVIDIA dają twórcom oprogramowania narzędzia, których potrzebują do dalszego rewolucjonizowania zarówno grafiki realizowanej w czasie rzeczywistym, jak i zaawansowanej analizy danych”.

Silnik zarządzania sceną NVIDIA SceniX oferuje interaktywny rdzeń dla wymagających, profesjonalnych aplikacji 3D działających w czasie rzeczywistym. Bez względu na to, czy chodzi o wiodące produkty takie jak RTT DeltaGen i Autodesk Showcase czy też mniejsze projekty służące do zaawansowanej wizualizacji, grafiki telewizyjnej, obrazowania medycznego lub badań geologicznych, silnik SceniX tworzy interaktywną strukturę służącą do zarządzania danymi 3D i prezentowania wyników w wysokiej jakości i w czasie rzeczywistym.

Służący do zarządzania mocą przetwarzania GPU silnik NVIDIA CompleX oferuje aplikacjom pełną interaktywność przy pracy z wyjątkowo dużymi i złożonymi modelami. Dzięki automatycznemu wykorzystaniu połączonych pamięci oraz mocy obliczeniowej wielu  GPU w systemach wizualizacyjnych Quadro Plex, aplikacje stosujące silnik CompleX pozwalają użytkownikom nie na fragmentaryczną, ale całościową obróbkę i wizualizację danych.

64-bitowy silnik fizyczny NVIDIA PhysX pozwala na modelowanie w aplikacjach hiperrealistycznych, zachodzących w czasie rzeczywistym zjawisk fizycznych. Rozwiązanie stosowane już z sukcesami w dziedzinie gier komputerowych w nowej, 64-bitowej wersji pozwoli inżynierom, projektantom i animatorom na bardziej dokładne obliczenia przeprowadzane na większych pakietach danych, dzięki czemu ich prace nabiorą większego realizmu.

„Silnik SceniX był jednym z kluczowych czynników, które pozwoliły nam odnieść sukces w branży projektowania samochodów”, powiedział Christian Matzen, dyrektor ds. operacyjnych w firmie ICIDO, będącej światowym liderem w dziedzinie projektowania wirtualnego. „Bazując na łatwości integracji silnika OptiX w ramach SceniX oraz uzyskiwanych dzięki temu rewelacyjnych efektach, mamy zamiar jeszcze w tym roku zaoferować naszym klientom interaktywny ray tracing”.

„Silnik CompleX jest niezbędnym elementem naszej aplikacji, umożliwiając obróbkę ogromnych ilości danych takich naszych klientów jak Shell Oil”, powiedział Thorolf Horn Tonjum, szef działu badań w Stormfjord, norweskiej firmie oferującej usługi wizualizacyjne przedsiębiorstwom z branży energetycznej. „Wykorzystując silnik SceniX do organizowania naszej aplikacji, mogliśmy łatwo włączyć do niej silnik CompleX, ułatwiający poruszanie się w scenach wykorzystujących 10 GB danych, oraz 64-bitowy silnik PhysX, umożliwiający modelowanie wyzwań, jakim stawić muszą platformy wiertnicze. Wymienione silniki firmy NVIDIA nie tylko przyspieszają działanie naszego produktu, ale także sprawiają, że możemy poświęcić mniej czasu na jego wprowadzenie na rynek”.

NVIDIA będzie prezentować pakiet swoich silników przyspieszania aplikacji w bieżącym tygodniu w czasie odbywającej się w Nowym Orleanie konferencji SIGGRAPH 2009 (stoisko 2101). Więcej informacji na temat obecności firmy NVIDIA na SIGGRAPH znaleźć można pod adresem nvidia.com/object/siggraph_2009.html.

Dodatkowe informacje na temat silników przyspieszania aplikacji firmy NVIDIA znaleźć można pod adresem nvidia.com/engines.

Ceny i dostępność

Silniki przyspieszania aplikacji firmy NVIDIA dostępne są bezpłatnie w witrynie NVIDIA Developer Zone. Silniki SceniX i CompleX pobrać można pod adresem developer.nvidia.com/page/home.html. Silniki OptiX oraz 64-bitowy PhysX dostępne będą jesienią bieżącego roku. Przykłady interaktywnego ray tracingu wykorzystującego wstępną wersję silnika OptiX pobrać można pod adresem developer.nvidia.com/object/optix-examples.html i uruchomić na procesorach NVIDIA Quadro FX.

Źródło: nVidia
 

Komentarze

17
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    _nick_
    Ciekawe kiedy w grach zobaczymy w końcu ray tracing :)
  • avatar
    Konto usunięte
    ..trzeba bylo chociaz PL linki dac, latwiej sie czyta dla wiekszosci :) http://www.nvidia.pl/object/complex_pl.html
    Wszystkie sa dostepne po polsku.
  • avatar
    darek11
    ledwo co DX10 zaczynaja do gier dawac a tu taki skok?o nie, w CUDA nie wierze xD
  • avatar
    peacemaker
    ahh chciało by się żeby już w grach było to używane ale zanim to nastąpi minie jeszcze pewnie trochę czasu ;) bo jak powiedzieli poprzednicy trzeba się na tym znać żeby zobaczyć różnicę ;)
  • avatar
    Konto usunięte
    Aż śmiać się chce dzieci wróćcie do swoich gier tu artykuł jest o profesjonalnej grafice aplikacja działa z kartami quadro a nie z seriami gtx itp.
    Nwidia dobrze pogrywa jeśli chodzi o profesjonalne karty ati narazie z firegl jest trochę z tyłu.
    Jestem ciekaw czy oprogramowanie jest już wykorzystywane przez c4d i 3dstudio.
  • avatar
    Konto usunięte
    Jeśli chodzi o gry, to ja bym wolał w nich zobaczyć Radiosity.
  • avatar
    Konto usunięte
    Ulepszają i ulepszają ... a kiedy w końcu crysis warehead max settings będzie działać na kartach za 1500zł z minimalną wartością 60 klateksów/s
  • avatar
    Konto usunięte
    Po co ludzie wklejacie zywcem teksty marketingowe, reklamy i inne badziewie roznych producentow? Płacą Wam za to?

    Ostatnio co trzeci news na benchmarku to tekst(a nawet bełkot) marketingowy opracowany przez marktetingowcow konkretnego producenta... ctrl + c i ctrl + v i po robocie...

    Benchmark imho zszedl na dno... to juz nie to samo co rok temu...