Karty graficzne

Nvidia udostępnia graczom prawdziwą fizykę

Marcin Sieradzki | Redaktor serwisu benchmark.pl
Autor: Marcin Sieradzki
16 komentarzy Dyskutuj z nami

Gracze chcieliby widzieć światy swoich ulubionych gier odtwarzane tak realistycznie, jak to tylko możliwe. Aby osiągnąć pełne złudzenie rzeczywistości, środowisko gry powinno być maksymalnie realistyczne, zaś postacie muszą poruszać się i oddziaływać na umieszczone w środowisku obiekty, co z kolei powinno mieć wpływ na rozgrywkę. Dzięki efektom fizycznym, twórcy gier mogą projektować wyginające się na wietrze drzewa, naturalnie płynącą wodę i obiekty, które wpływają na przebieg akcji. Aby zapewnić ten stopień interaktywności, twórcy oprogramowania wykorzystują technologię Nvidia PhysX, najbardziej rozpowszechniony w branży rozrywki komputerowej silnik fizyczny, już używany w ponad 140 będących w sprzedaży grach dla konsol Sony Playstation 3, Microsoft Xbox 360 i Nintendo Wii. Dzięki dzisiejszej premierze pakietu GeForce Power Pack (dostępnego bezpłatnie pod adresem www.nvidia.pl/forcewithin), czyli kompilacji gier, programów demonstracyjnych i modyfikacji gier przeznaczonych dla platformy PC, Nvidia oferuje wszystkim graczom nowy wymiar rozgrywki.

W komputerach PC, technologia PhysX wykorzystuje moc każdego procesora graficznego z obsługą CUDA, czyli każdego układu Nvidia GeForce z serii 8 i nowszych, zapewniając 10-20 razy wyższy poziom złożoności grafiki, niż to jest możliwe w przypadku współczesnych, tradycyjnych zestawów PC. Wszystkie będące w posiadaniu użytkowników procesory graficzne od serii GeForce 8 wzwyż obsługują technologię CUDA, tworząc ogromną, ponad 80-milionową bazę procesorów do obliczeń równoległych ogólnego zastosowania.

W przeciwieństwie do rozwiązań konkurencyjnych, które nie skalują się wraz ze wzrostem wydajności sprzętu, tylko technologia PhysX może wykorzystać najlepsze elementy architektur CPU i GPU, zapewniając wyjątkowe, wciągające wrażenia. Wśród nadchodzących gier na PC, wykorzystujących technologię PhysX, znajdziemy takie tytuły jak Cryostasis, Backbreaker, czy Aliens: Colonial Marines, oraz prawie 20 innych gier, których premiera ma nastąpić jeszcze przed końcem roku.

„Fizyka w grach jest niezbędna, aby osiągnąć większą interaktywność i realistyczne efekty w każdej grze. Epic może zaoferować PhysX jako standardową funkcję Unreal Engine 3, pozwalając na tworzenie takich efektów”, powiedział Mark Rein, wiceprezes firmy Epic Games. „Wprowadzenie akceleracji PhysX przez procesory graficzne zapowiada zarówno zwiększenie ilości dostępnych efektów, jak i wzrost wydajności. Oferowane przez PhysX możliwości można zauważyć w dodatkowych poziomach gry Unreal Tournament 3, gdzie efekty zniszczeń wyraźnie podnoszą atrakcyjność rozgrywki”.

Poczynając od dzisiaj, każdy posiadacz karty graficznej z procesorem z serii GeForce 8 lub wyższej, może przekonać się, jaki wpływ na gry komputerowe ma technologia Nvidia PhysX. Pierwszy z wielu planowanych pakietów „GeForce Experience Pack” udowadnia, jak w fundamentalny sposób technologia PhysX zmienia gry komputerowe i branżę interaktywnej rozgrywki.

Dostępny bezpłatnie na stronie nvidia.pl/forcewithin, pakiet GeForce Experience Pack zawiera:

  • Warmonger — pełna gra za darmo! Niszcz ściany, podłogi i całe budynki, by tworzyć nowe ścieżki lub zamykać już istniejące. Moc zniszczenia to w grze Warmonger coś więcej, niż tylko wizualna atrakcja, to broń taktyczna.
  • Unreal Tournament 3 PhysX Mod Pack — zawiera trzy mapy ze zdumiewającymi efektami, które gruntownie zmieniają sposób rozgrywki (wymagana jest pełna wersja gry Unreal Tournament 3)
  • Zwiastun nadchodzącej społecznościowej usługi sieciowej Nurien, opartej na  Unreal Engine 3 (z wbudowanym benchmarkiem)
  • Zwiastun nadchodzącej gry Metal Knight Zero (z wbudowanym benchmarkiem)
  • Nowe demo technologiczne „Great Kulu” prezentuje wykorzystanie fizyki ciał miękkich realizowanej za pomocą PhysX w rzeczywistym środowisku gry
  • Nowe demo technologiczne Nvidia „Fluid” — symulacja realistycznych efektów różnego rodzaju cieczy

W połączeniu z wydaniem GeForce Experience Pack, Nvidia opublikowała także nowy sterownik z certyfikatem WHQL, włączający akcelerację PhysX we wszystkich procesorach graficznych GeForce z serii 8, 9 i GTX 200. Nowy sterownik dodaje także obsługę akcelerowanych przez PhysX funkcji w dostępnej w sklepach grze Ghost Recon Advanced Warfighter 2.

Instalując te sterowniki, posiadacze kart GeForce mogą natychmiast zauważyć w swoich komputerach większy poziom interaktywności, realizm i efekty specjalne. Dodatkowo, posiadacze GeForce przekonają się, że akcelerowane przez PhysX aplikacje działają szybciej na ich procesorze graficznym GeForce niż na układach konkurencyjnych. Na przykład, w obsługujących PhysX poziomach gry Unreal Tournament 3, GeForce 9800 GTX+ działa 180% szybciej niż AMD Radeon HD 4850.

„Wykorzystanie fizyki w grach pozwala na uzyskanie nowych poziomów interaktywności i opcji rozgrywki. Gearbox jest bardzo zainteresowany nowymi możliwościami i szukamy już nowych sposobów na wykorzystanie Nvidia PhysX w celu zwiększenia atrakcyjności gier”, powiedział Randy Pitchford, dyrektor generalny firmy Gearbox Software. „Dodanie akceleracji przez GPU pozwala nam na uzyskanie większej ilości efektów przy zachowaniu odpowiedniej wydajności. Nasze gry, między innymi Borderlands, w większym stopniu wykorzystywać będą PhysX i mamy nadzieję, że z pomocą firmy Nvidia opracujemy kolejne funkcje”.

„Żeby uwierzyć, trzeba zobaczyć i dlatego skompilowaliśmy atrakcyjne materiały wykorzystujące  PhysX w bezpłatnym pakiecie dla naszych klientów”, powiedział Ujesh Desai, szef działu procesorów graficznych GeForce w firmie Nvidia. „Chcemy, by posiadacze kart GeForce sami mogli się przekonać, jak wyglądają te niezwykłe efekty i mogli zrozumieć, dlaczego PhysX odmieni oblicze gier komputerowych w nadchodzących latach. Gry i aplikacje z akcelerowaną fizyką są już dostępne, a niebawem będzie ich znacznie więcej”.

Komentarze

16
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Konto usunięte
    "Nvidia PhysX, najbardziej rozpowszechniony w branży rozrywki komputerowej silnik fizyczny"

    co oni pier***ą ? o.O To Havok jest najbardziej rozpowszechnionym silnikiem fizyki, a rozwiązania agei w grach można policzyć na placach obu rąk... no może trzech.. i to na wszystkich platformach... a z tym Wii to wogóle jakiś farmazon bez pokrycia...

    10-20 razy wyższy poziom złożoności grafiki ? kolejny lol O.o Co ma fizyka do grafiki i jej złożoności ? :>

    Benchmark jest usprawiedliwiony bo to nie oni pisali ten artykuł, ale NVIDIA naprawdę nie powinna kłamać prosto w oczy bo to grozi obrzydzeniem...
  • avatar
    Konto usunięte
    "Instalując te sterowniki, posiadacze kart GeForce mogą natychmiast zauważyć w swoich komputerach większy poziom interaktywności, realizm i efekty specjalne. Dodatkowo, posiadacze GeForce przekonają się, że akcelerowane przez PhysX aplikacje działają szybciej na ich procesorze graficznym GeForce niż na układach konkurencyjnych. Na przykład, w obsługujących PhysX poziomach gry Unreal Tournament 3, GeForce 9800 GTX+ działa 180% szybciej niż AMD Radeon HD 4850."

    No trudno żeby nie działły szybciej skoro Radeon wspiera Havoka sprzetowo a NVIDIA PsychX.
  • avatar
    Konto usunięte
    podsumowanie artykułu to chyba każdy sobie rzepkę skrobie :) Piątka za humor w tekście i klapki na oczach twórców artykułu :)

    Generalnie bardzo lubię nvidie ale w tym tekście nvidii są po prostu farmazony.. takie jak np:

    " 10-20 razy wyższy poziom złożoności grafiki."

    Wyższy poziom złożoności grafiki ? :) ? Widac CUDA czyni CUDA i tekstury zaaplikowane przez devów zwiększają rozdzielczości na kartach nvidii. Postacie zwiększają swoją ilość polygonów bez ingerencji patchów i devóv :) itd .. Cuda się dzieją ;)
  • avatar
    Konto usunięte
    Ciekawe,moze sproboje przetestowac :P
  • avatar
    Konto usunięte
    Ktoś juz ściągał?
  • avatar
    Zajdi
    Zgadzam się z przedmówcą Loozakiem, Xbox wykorzystuje Havoka a nie PhysX, tak samo jak i wiele gier.
  • avatar
    Konto usunięte
    Czemu nikt nie dopisał, że w podczas renderowania fizyki z pomocą rozwiązania nvidii fpsy spadają nawet o 20?

    Dodatkowo, gier z psyhxem można policzyć na palcach jednej ręki. To co oferuje też nie jest jakieś niezwykłe w porównaniu do najnowszych wersji Havoka czy też Digital Molecular Matter (do tego w ogóle się nie umywa). W GRAW2 jedyne co psyhx daje to więcej odłamków na ekranie, też mi coś...
  • avatar
    naviretlav
    Testowałem i powiem że jest cudnie. Co prawda cellfactor revolution nie pozwolił odpalić bardziej rozbudowanych map,krzycząc ze nadal chce agei. Ale na tych standardowych mapach działał o niebo lepiej.

    Warmonger potrafił sie kilka razy wysypać na 8600gt i strasznie "pływa" ale zabawa z 11 botami jest ciekawa. Szkoda tylko ze broni jest mało. A samochody sie nie rozsypują.

    Do artykułu można było by dodać ten wynik z 3d marka .
    http://www.legitreviews.com/images/reviews/731/3dmark_vantage_cpu.jpg

    Oraz serw is mógł by wykonać własne testy.

    Do tego ( nie che mi sie pisać własnego ) trzeba jeszcze wspomnieć o sprawie nvidia+radeon.
    http://www.heise-online.pl/news/Nvidia-pomoze-przeniesc-PhysX-na-karty-Radeon--/4975

    i to !!
    Nvidia physX dzialająca na radeonie.
    http://enthusiast.hardocp.com/images/news/1214485781FigDe81qFZ_1_1_l.jpg

    mam nadzieje ze news zostanie uzupelniony lub ktos napisze nowy. ( mi sie nie chce i nie mam tera na to czasu)
  • avatar
    patryk78
    A mnie zastanawia taki bajer:
    Bierzemy płytę ze zintegrowaną grafiką np. nForce 8200, k. grafiki Geforce 9800 GTX+. I GeForce generuje grafikę a chipset liczy fizykę.

    Ciekawe czy to by przeszło?

    Fakt chipsety 790GX od ATi mają większy potencjał i mogą mieć dodatkową pamięć dla siebie na płycie.
    ATi już pokazywało radeona 2600 liczącego fizykę, ale jak dotychczas brak jakiejkolwiek implementacji.
  • avatar
    Konto usunięte
    Nvidia pomoże przenieść PhysX na karty Radeon?

    Niezwykle interesującą wiadomością jest fakt, że twórcy zmodyfikowanego sterownika graficznego NGO – Eranowi Baditowi, udało się ponoć aktywować PhysX również na karcie z Radeonem HD 3870. Ponieważ PhysX jest w przypadku kart graficznych realizowany na bazie platformy CUDA (Computer Unified Device Architecture), wynika z tego, że również inne opracowane zgodnie z tym standardem aplikacje typu HPC (High Performance Computing) powinny dać się uruchomić na procesorach graficznych rodem z AMD.

    Eran Badit otrzymał tymczasem bezpośrednią pomoc ze strony Nvidii i został włączony do jej programu rozwojowego. Jeszcze przed rokiem stosunki między producentem układów graficznych a NGOHQ.com były znacznie bardziej napięte – wówczas Nvidia zaprotestowała przeciwko nieautoryzowanemu rozpowszechnianiu zmodyfikowanych sterowników graficznych i zażądała zaprzestania ich rozwoju i dystrybucji.

    Źródło:

    http://www.heise-online.pl/news/Nvidia-pomoze-przeniesc-PhysX-na-karty-Radeon--/4975
  • avatar
    Dante
    "Okazało się, że 8800 GT poradził sobie znacznie lepiej w benchmarku niż dedykowana karta do obliczeń fizyki. W przypadku GPU NVIDIA, w teście można było zobaczyć płynną animację (83 FPS), co zaowocowało 4921 punktami. Znacznie gorzej poradziła sobie karta AGEIA, która zdołała osiągnąć zaledwie 30 FPS i 1735 punktów.

    Podejrzana dominacja karty GeForce 8800 GT została skompromitowana w momencie, gdy procesor został obciążony przez inną aplikację. Kiedy moc CPU została odebrana, wydajność obu kart spadła, jednak tylko w przypadku karty GeForce spadek był drastyczny - około 3600 punktów mniej niż poprzednio (karta AGEIA zaledwie 450 punktów mniej)."

    Źródło: http://nvision.pl/news-ext-10923.html

    Ktoś tu robi Nas w balona.