Karty graficzne

NVIDIA ujawnia kolejną generację architektury GPU CUDA, o nazwie kodowej “Fermi”

Andrzej Michalski | Redaktor serwisu benchmark.pl
13 komentarzy Dyskutuj z nami

Nowy, przełomowy projekt przeciera ścieżki pierwszym na świecie obliczeniowym procesorom graficznym.

NVIDIA zaprezentowała dziś kolejną generację architektury CUDA GPU o nazwie kodowej “Fermi”. Zaprojektowana i stworzona od podstaw architektura “Fermi” jest podstawą nowych jednostek obliczeniowych GPU (procesorów graficznych), które przyniosą przełom w generowaniu grafiki oraz obliczeniach na GPU.

Zespół NVIDIA poczynił ogromny krok w kierunku uatrakcyjnienia możliwości procesorów graficznych dla szerszej rodziny programów,” powiedział Dave Patterson, dyrektor Parallel Computing Research Laboratory na Uniwesytecie Kalifornijskim w Berkeley oraz współautor pracy Computer Architecture: A Quantitative Approach.  “Wierzę, że Fermi zapisze się w historii, jako  kamień milowy w rozwoju obliczeń.”

Zaprezentowany podczas inauguracji konferencji GPU Technology w San Jose w Kalifornii, “Fermi” przynosi zestaw funkcji, które zwiększają wydajność jeszcze większego spektrum aplikacji obliczeniowych niż kiedykolwiek wcześniej. W konferencji prasowej NVIDIA wzięli też udział przedstawiciele Państwowego Laboratorium Oak Ridge, ogłaszając plany stworzenia nowego superkomputera, który będzie oparty o architekturę “Fermi”.

“Fermi” uzyskał także wsparcie wiodących organizacji, takich jak Bloomberg, Cray, Dell, HP, IBM i Microsoft.

Stało się zupełnie jasne, że GPU są obecnie procesorami obliczeniowymi ogólnego zastosowania, a nie tylko chipsetami graficznymi,” powiedział Jen-Hsun Huang, współzałożyciel i CEO firmy NVIDIA. “Architektura Fermi, zintegrowane narzędzia, biblioteki i silniki programistyczne są bezpośrednim wynikiem obserwacji, jakie poczyniliśmy podczas pracy z tysiącami programistów CUDA na całym świecie.  Kiedy za kilka lat spojrzymy wstecz ujrzymy, że Fermi dał początek nowej dziedziny opartej na GPU.”

Będąc podstawą nowej generacji GPU NVIDIA o nazwach GeForce, Quadro i Tesla - “Fermi” jest wyposażony w zestaw nowych technologii, niezbędnych do zaawansowanych obliczeń, takich jak:

  • Obsługa języka C++, uzupełniająca dotychczasowe wsparcie dla języków C, Fortran, Java, Python, OpenCL i DirectCompute.
  • ECC,  krytyczny wymóg dla centrum danych i komputerów wykorzystujących GPU na wielką skalę.
  • Funkcję 12 CUDA Cores obsługującą nowy standard IEEE 754-2008 dla liczb zmiennoprzecinkowych, przewyższająca najbardziej zaawansowane procesory CPU
  • Ośmiokrotnie większą wydajność arytmetyczną obliczania zmiennoprzecinkowego w porównaniu do poprzedniej generacji GPU NVIDIA.  Obliczenia zmiennoprzecinkowe są kluczowe w zastosowaniach obliczeń wysokiej wydajności (HPC), takich jak algebra liniowa, symulacje numeryczne czy chemia kwantowa
  • NVIDIA Parallel DataCache - pierwszą na świecie rzeczywista hierarchizację pamięci podręcznej cache GPU, która przyśpiesza algorytmy, takie jak funkcje solver, raytracing i mnożenie macierzy rozrzedzonych, gdzie nie są znane uprzednio adresy danych
  • Silnik NVIDIA GigaThread z obsługą współbieżnej pracy jądra, gdzie w tym samym momencie  aplikacji różne jądra wykonują obliczenia na GPU (np. zachowanie cieczy i ciał stałych z użyciem PhysX)
  • Nexus – pierwsze na świecie, w pełni zintegrowane z Microsoft Visual Studio heterogeniczne środowisko programistyczne

Zdjęcia, dokumentację techniczną , prezentacje, filmy i inne informacje na temat “Fermi” można znaleźć pod adresem: www.nvidia.com/fermi

PhysX generujący fizykę cieczy uruchomionego na Fermi. Strumienie i krople interagują ze sobą, tworząc realistyczne fale oraz prądy na powierzchni w czasie rzeczywistym. Animację stworzono obliczając równoczesnie ruchy 128 000 cząsteczek.

źródło: informacja prasowa

Komentarze

13
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    NomadDemon
    papka marketingowa
  • avatar
    Konto usunięte
    nie jestem pewien czy to powinno isc tą drogą, czy aby funkcje koprocesora (procesora wspomagającego obliczenia) nie powinny pełnić zupełnie wyspecjalizowane, sprzedawane oddzielnie układy?
    a tak to teraz nvidia ma doskonały powód by trzymać ceny jeszcze wyżej a nam graczom cale to cudo lata...
  • avatar
    Promilus
    A tak ogółem pisze 8x ale DP (FP64, IEEE 754), a nie 8x ogólnie zmiennoprzecinkowe (w domyśle SP/FP32). 8x~90GFLOPS DP = 720GFLOPS DP...sporo. 2.72TFLOPS/5 = ~540GFLOPS DP, tyle ma Cypress szczytowo.
    Prawdę mówiąc właśnie dobrej wydajności DP brakowało nvidii w GT200 by była traktowana poważnie jeśli chodzi o obliczenia naukowe/HPC. Teraz wszystko ma się zmienić, hmmm.
  • avatar
    pomidor
    To 'wsparcie dla C++' to tylko przenośnia. Chodzi o płaski model pamięci, w miejsce poprzedniego hierarchicznego (osobna przestrzeń adresowa dla każdego typy pamięci: L1, L2 i globalnej). Dzięki nowemu modelowi będzie można bez problemów korzystać ze wskaźników, i nie przejmować się w którym typie pamięci istnieją potrzebne dane. Wskaźniki jawnie występują także w C i pewnie innych językach. Tak naprawdę istnieją w każdym języku, są wykorzystywane w sposób niejawny, podczas przekazywania parametrów do funkcji przez referencję (ukryty wskaźnik).
  • avatar
    Konto usunięte
    ale wydajność w porównaniu z ubiegłom technologiom potężna :D
  • avatar
    dawid_dj
    Ciekawe ile użytkownikowi końcowemu przyjdzie zapłacić za nową technologię?

    Opisywana technologia ma być wykorzystywana w sposób specjalistyczny, ogromne projekty i badania naukowe. Przeciętny użytkownik komputera nie wykorzysta tego codziennym użyciu.
  • avatar
    Konto usunięte
    najlepsze są te niby cząsteczki wody. Przecież wiadomo że się tego w grach narazie nie wykorzystuje, a nvidia usilnie pokazuje jakie to pięknie krystaliczne fontanny mogą ich karty generować.