Ciekawostki

Skrzyżowania przyszłości bez świateł - ruch płynny jak w Raporcie Mniejszości

Samochody bez kierowców

Technologie komputerowe mają umożliwić opracowanie w przyszłości wirtualnych systemów kierowania ruchem, które pozwolą wyeliminować światła na skrzyżowaniach. Co więcej, zdaniem Petera Stone’a z Uniwersytetu w Austin, ruch samochodów będzie się tam odbywał bez przerwy.

Peter StoneMamy już w samochodach systemy automatycznego informowania o niebezpiecznej odległości od poprzedzającego nas samochodu, asystentów parkowania i inteligentne systemy sterujące światłami na skrzyżowaniach zależnie od natężenia ruchu w danym kierunku. Google z sukcesami testuje w Nevadzie samochody w całości kierowane przez komputer.

Tymczasem zespół prowadzony przez profesora Petera Stone'a z Teksasu (na zdjęciu obok) pracuje na projektem, który pozornie jest tym samym co realizuje Google. W praktyce jednak to znacznie dalej idąca automatyzacja, która całkowicie zmieni ruch samochodowy jaki znaliśmy dotychczas.

Komputery nie tylko będą sterowały pojazdami, ale ściśle współpracowały także z systemami nadzorującymi cały ruch na ulicach. Dzięki temu możliwe będzie wyeliminowanie podstawowego elementu, który denerwuje kierowców - świateł na skrzyżowaniach.  Zdaniem badaczy jest to możliwe i co najważniejsze gwarantuje bezpieczny transport.

Fragment powyższego wideo pokazuje wizję skrzyżowania przyszłości bez świateł. Na pierwszy rzut oka wizualizacja wygląda bardzo chaotycznie, a samochody poruszają się bez ładu. Jednak to tylko pozory, dzięki ścisłej kontroli ruchu nie zderzają się i spokojnie mijają bez najmniejszych problemów. Autonomiczny samochód nie potrzebuje oczywiście kierowcy, każdy kto nim jedzie jest pasażerem.

Samochód Marvin autonomiczny pojazd
Na razie pomysł jest realizowany przede wszystkim jako symulacja komputerowa lub połączenie symulacji z testami autonomicznego pojazdu o nazwie Marvin

Peter Stone jest pełen wiary w ziszczenie się wizji w pełni autonomicznych pojazdów i bezpiecznego ruchu. Co jednak stanie się na skrzyżowaniu, gdy pojawi się „niebieski ekran”? Czy waszym zdaniem potrafimy już zapewnić tak wysoki poziom niezawodności systemów komputerowych, aby przekazać im kontrolę nad ruchem nie jednego, ale wielu samochodów?

Raport Mniejszości film wizja automatyczne samochody
Automatyzacja ruchu w filmie Raport Mniejszości.


Więcej o automatyzacji i komputerach:

Źródło: University of Texas at Austin

Produkt Roku 2011/12 - głosowanie

Czy już zagłosowałeś w plebiscycie na Produkt Roku? Na pewno masz swój ulubiony produkt i markę. Weź udział!

Komentarze

37
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    14
    W Polsce tak wygląda jazda na skrzyżowaniach już teraz, bez nowoczesnych systemów :)
    • avatar
      corwin999
      13
      To już działa w Indiach i bez kompów :)
      http://www.youtube.com/watch?v=_9w7SODzoa8
      • avatar
        Kenjiro
        5
        Nie dziś i nie wkrótce... spadnie śnieg, zawieje wiatr, komar kichnie i systemy o niezawodności 99.999% staną dęba akurat w chwili prostopadłego przejazdu 10 ciężarówek 45 ton z kwasem siarkowym przez takie skrzyżowanie. Aczkolwiek może kiedyś się to uda zrealizować, gdy osiągnie się niezawodność rzędu 10 miejsc po przecinku - chociaż stresik jak na hinduskim skrzyżowaniu zawsze będzie ;).
        • avatar
          .Alx.
          4
          Wersja 2.0 zakłada instalację takich anten na głowiach pieszych :)
          • avatar
            Kadzidło
            3
            wiecej bedzie zawalow niz wypadkow
            jak ktos skreca na skrzyzowaniu i prosto na niego jedzie inne auto to napewno jakis stresik bedzie ze sie cos nagle zepsuje i bum
            • avatar
              Konto usunięte
              2
              Pewnie będą dostepne cracki żeby przycziterzyc na skrzyżowaniu ;)
              • avatar
                jewgienij
                1
                Czasy rwania lasek na blache nieuchronnie zblizaja sie ku koncowi. Podobnie jak czasy silnikow o pojemnosci powyzej 1.2l.
                • avatar
                  1wilq
                  1
                  Wątpię żeby tak się stało w najbliższej przyszłości.. a wiem coś o tym ba sam projektuje algorytmy/programy sterowania sygnalizacją świetlną... ;)

                  • avatar
                    tjindy
                    1
                    Wszystko fajnie tylko że w tym systemie samochody będą musiały posiadać podobną moc i być odpowiednio "rozgrzane" do jazdy. Bez tego system legnie ;) Są jeszcze przypadki losowe - a to akurat ślizgnie się pasek, piasek pod kołami i takie tam ;)
                    • avatar
                      Ziuta
                      1
                      Heh, tak czytam te wasze komentarze i tak sobie myślę czemu nikt nie pomyślał o rozmiarach pojazdów. Przypatrzmy się na symulację na początku filmiku, wszystkie pojazdy (prostokąty są takie same)... Wątpię że ludzie od razu przesiądą się do elektronicznego samochodu o tych samych wymiarach, że zlikwidują ciężarówki, autobusy, maszyny rolnicze... Jak będą latające samochody to można to zastosować, ale nie na lądzie...
                      • avatar
                        Konto usunięte
                        0
                        W grecji na Krecie widziałem takie bezkolizyjne skrzyżowania.
                        Tam wszyscy jechali nie ważne czy czerwone czy zielone światło, poruszali się na zakładkę machając do siebie rękami.
                        Wszystko odbywało się bezkolizyjnie, ludzie jeździli pod prąd ulicami jednokierunkowymi, wyprzedzali na trzeciego, stawali na zakazach.
                        Nie widziałem ani jednego wypadku, żadnej kolizji, złego słowa pod adresem gościa który zajechał komuś drogę... nic.
                        I nie potrzeba do tego elektroniki :)
                        • avatar
                          Konto usunięte
                          0
                          1. Automatyzacja wyeliminuje element frajdy co ograniczy sprzedaż - który producent na to pójdzie?
                          2. System jest mało autonomiczny i nie da się go łatwo zastąpić - albo działa wszystko albo nie ma ruchu, co go całkowicie eliminuje z możliwości zastosowania.
                          3. Automatyczne samochody nie są wstanie "dogadać się" ze zwykłymi co znacząco zwiększa ryzyko wypadku w "okresie przejściowym" co właściwie eliminuje taką możliwość.
                          4. Stary problem - kto jest odpowiedzialny za wypadek "automatycznego samochodu"?
                          • avatar
                            Szymon331
                            -1
                            Ktoś zapuści wirusa i... wyobrażacie sobie ;)
                            • avatar
                              NomadDemon
                              -5
                              gdzie bluescreen, jak tam linux byl zainstalowany :D

                              btw: no coz.. wygoda + bezpieczenstwo + mozesz sobie odpalic "trase na noc" i "cisniesz przez cala polske", z drugiej strony mala awaria i tracisz zycie
                              • avatar
                                stentsk
                                0
                                Mały wybuch na słońcu i ...
                                • avatar
                                  Konto usunięte
                                  0
                                  Jak by nie było ostatnio ten film był pomysł dość ciekawy gdyż światła np w Jankach i połowie wa-wy zastąpił bym wiaduktami i ślimakami ale co ja się znam.
                                  Za dużo na samochód wydają zobaczcie na nalepkę porcesora :P.
                                  • avatar
                                    Konto usunięte
                                    0
                                    A co z ruchem pieszych? Zakopać pod ziemią? Powodzenia!