Gry

Testy kart, CPU i RAM

przeczytasz w 2 min.

Ups. Przepraszamy, pomyliły nam się filmiki. Film z właściwej lokacji testowej znajduje się poniżej. Pomiar za każdym razem przeprowadzany był trzykrotnie, wynik uśredniano. Czas pomiaru wynosił 60 sekund.

 

Duke Nukem Forever: 1920 x 1080
[średnie kl./s] Ustawienia maksymalne, FXAA

GeForce GTX 580 87
66
GeForce GTX 560 Ti 77
59
Radeon HD 6970 75
58
Radeon HD 6870 71
52
GeForce GTX 460 63
49
Radeon HD 6790 59
45
Radeon HD 5770 50
40
GeForce GTS 450 43
34
Radeon HD 4850 39
30
Radeon HD 6670 34
27
Radeon HD 6570 32
26
GeForce 9600 GSO 28
23
GeForce GT 440 25
20
GeForce GT 430 20
15

Widać, że najmocniejsze akceleratory nie potrafią rozwinąć tutaj skrzydeł. Z drugiej strony płynną rozgrywkę zapewnia już GTS 450.

Pośrodku stawki znajduje się Radeon HD 5770 - karta ze średniego segmentu i to na dodatek poprzedniej generacji. Akcelerator wyposażony w 128-bitową magistralę pamięci (a więc niespecjalnie sprawdzająca się w rozdzielczości Full HD) przy maksymalnych ustawieniach gry wyciąga średnio 50 klatek na sekundę. Na tym właściwie można by zakończyć testy, bo wymagania Duke Nukem Forever na tle dzisiejszych topowych produkcji są praktycznie żadne. Na wykresach widać dwie anomalie. Pierwsza z nich to znacząca przewaga GTX 580 nad Radeonem HD 6970, a druga to minimalna przewaga GTX 560 Ti nad... Radeonem HD 6970. Cóż, może to po prostu jedna z tych gier, która posiada logo Nvidii nie od parady.

 

 Właściwa lokacja testowa

Duke Nukem Forever: 1680 x 1050
[średnie kl./s] Ustawienia maksymalne, FXAA

GeForce GTX 580 90
69
GeForce GTX 560 Ti 86
66
Radeon HD 6970 79
59
Radeon HD 6870 74
56
GeForce GTX 460 72
55
Radeon HD 6790 66
48
Radeon HD 5770 57
43
Radeon HD 4850 50
36
GeForce GTS 450 49
38
Radeon HD 6670 38
28
Radeon HD 6570 36
27
GeForce 9600 GSO 31
25
GeForce GT 440 29
22
GeForce GT 430 24
17

Zastosowanie niższej rozdzielczości niewiele zmienia, możemy uzyskać zaledwie kilka klatek na sekundę więcej. Mimo że silnik Duke Nuke Forever nie olśniewa jakością grafiki, to jednak wypada przeprowadzić testy z ustawieniami innymi niż maksymalne. Sprawdziliśmy ile możemy zyskać, zmniejszając detale grafiki przy pomocy dwóch kart: Radeona HD 5770 oraz najsłabszej karty w teście, czyli GeForce GT 430. Testy przeprowadziliśmy w rozdzielczości 1680 x 1050 - nikt używając kart graficznych z niższego segmentu, raczej ich nie używa do rozgrywki w Full HD.

 

Duke Nukem Forever: Radeon HD 5770
[średnie kl./s] 1680 x 1050

Ustawienia minimalne 100
75
High (wszystko wyłączone) 79
57
Ultra (AA wyłączone) 67
48
Ustawienia maksymalne 57
43

Zmniejszanie jakości grafiki przy zastosowaniu Radeona HD 5770 nie ma większego sensu, bo gra działa płynnie w najwyższych ustawieniach i przy rozdzielczości 1920 x 1080. Niemniej zmniejszając detale do minimum, możemy liczyć na niemal 100-procentowe przyspieszenie.

 Sparkle GeForce GT 430

Sparkle GeForce GT 430 - na tym maleństwie też pogramy w DNF

Duke Nukem Forever: GeForce GT 430
[średnie kl./s] 1680 x 1050

Ustawienia minimalne 52
34
High (wszystko wyłączone) 46
32
Ultra (AA wyłączone) 28
18
Ustawienia maksymalne 23
17

Tym razem zastosowanie minimalnych ustawień może zaowocować ponad 100-procentowym przyspieszeniem. Niniejszym stwierdzamy, że przeprowadzanie testów Vintage w tej grze mija się z celem. W rozdzielczości 1680 x 1050 przy użyciu budżetowej karty graficznej, którą można kupić poniżej 200 zł uzyskujemy ponad 50 klatek na sekundę. Oczywiście sama karta graficzna to nie wszystko, dalsze szczegóły poniżej.

 

Duke Nukem Forever: Test pamięci RAM
[średnie kl./s] Ustawienia maksymalne, Radeon HD 5770

4GB 1680 x 1050 57
43
2GB 1680 x 1050 57
41
4GB 1920 x 1080 50
39
2GB 1920 x 1080 50
37

Grając na systemie Windows 7 i na komputerze wyposażonym jedynie w 2 GB RAM, możemy zauważyć niewielkie zmniejszenie ilości klatek minimalnych. 3 GB RAM wydaje się dla tej gry optymalną wielkością.

 

 Duke Nukem Forever

 

Duke Nukem Forever: Test CPU, AMD Phenom II X4 980, 1680x1050
[średnie kl./s] Ustawienia maks., FXAA,  Radeon HD 5770

4 rdzenie 3,7 GHz 57
43
4 rdzenie 4,2 GHz 57
43
3 rdzenie 4,2 GHz 56
43
3 rdzenie 3,7 GHz 55
41
2 rdzenie 4,2 GHz 48
30
2 rdzenie 3,7 GHz 43
28
1 rdzeń -
-

 

Duke Nukem Forever: Test CPU, AMD Phenom II X4 980, 1920x1080
[średnie kl./s] Ustawienia maks., FXAA, Radeon HD 5770

4 rdzenie 3,7 GHz 50
39
4 rdzenie 4,2 GHz 50
39
3 rdzenie 3,7 GHz 50
39
3 rdzenie 4,2 GHz 50
39
2 rdzenie 4,2 GHz 44
29
2 rdzenie 3,7 GHz 43
27
1 rdzeń -
-

Pomiędzy czterema a trzema rdzeniami praktycznie nie ma różnicy. Zwiększenie taktowania może owocować minimalnie większą szybkością działania przy niższych rozdzielczościach. Przy dwóch rdzeniach widać wyraźny spadek wydajności. Procesory jednordzeniowe już dawno przestały nadawać się do nowych gier, jednak w Duke Nukem Forever działało to tak źle, że po kilkunastu minutach zrezygnowaliśmy z prób opuszczenia menu gry - działanie było tak potwornie wolne, że nawet obsługa menu gry była praktycznie niemożliwa.