• benchmark.pl
  • Gry
  • Forza Motorsport 6: Apex (Beta) - testy wydajności kart graficznych
Forza Motorsport 6: Apex (Beta) - testy wydajności kart graficznych
Gry

Forza Motorsport 6: Apex (Beta) - testy wydajności kart graficznych

przeczytasz w 2 min.

Seria Forza Motorsport w końcu zadebiutowała na PC. Sprawdzamy, jakie karty graficzne podołały wyzwaniu w tej jakże interesującej produkcji.

Jeszcze w 2014 roku kiedy to Microsoft pierwszy raz pokazywał wstępną wersję bibliotek DirectX 12 mieliśmy okazję zobaczyć demo technologiczne oparte na silniku ForzaTech. Ostatecznie w nieco rozbudowanej formie trafiło ono kilka dni temu do sklepu Windows w postaci tytułu Forza Motorsport 6: Apex. Oczywiście jako jedna z produkcji promujących (i wymagających) Windows 10 / DirectX 12.

Nie bez powodu piszemy tutaj o demie technologicznym bowiem Apex w rzeczywistości to nic innego jak mocno okrojona z zawartości Forza 6. Do naszej dyspozycji oddano 63 samochody oraz 20 torów (6 lokacji, każda ma kilka wariacji). Niestety zabrakło tutaj trybu multiplayer. A na dodatek gra w obecnej formie nie wspiera kierownic, choć zapowiedziano takowe w niedalekiej przyszłości.

Forza Motorsport 6: Apex

Grę napędza wspomniany silnik ForzaTech, który według autorów został stworzony, aby wykorzystać możliwości jakie daje DirectX 12. I po przeprowadzeniu testów jesteśmy skłonni w dużej mierze z tym stwierdzeniem się zgodzić. Nie chodzi nam tutaj o aspekt wizualny, bowiem ten stoi "tylko" na przyzwoitym poziomie, ale o szereg ciekawych rozwiązań, które funkcjonują bardzo sprawnie.

Mowa tutaj choćby o dynamicznej metodzie zmieniania poziomu detali w trakcie rozgrywki, aby utrzymać określoną ilość klatek na sekundę (można ustawić dwa stałe pułapy - 30 i 60 kl/s jak i jeden zmienny). Dodatkowo twórcy udostępnili całkiem szerokie spektrum opcji do ręcznej konfiguracji. Lekki powiew świeżości po relatywnie biednym pod tym względem Quantum Break.

Forza Motorsport 6: Apex

Wymagania sprzętowe

Pierwszy raz od bardzo długiego czasu spotkaliśmy się z sytuacją kiedy to specyfikacje podane przez producenta gry pokrywały się z rzeczywistością. Przynajmniej w dużej mierze. Mowa tutaj o zalecanych kartach graficznych oraz ilości pamięci RAM. Ta ostatnia stanowi twardą barierę. Bez 16 GB pamięci nie jest możliwe włączenie ustawień ultra w rozdzielczości 4K.

Minimalne wymagania:

    • OS: Windows 10 (64-bit)
    • procesor: Intel Core i3-4170
    • RAM: 8 GB
    • karta graficzna: NVIDIA GTX 740 lub AMD Radeon R7 250X (2 GB)
    • wolne miejsce na dysku twardym: 20 GB
    • DirectX: DirectX 12

    Zalecane wymagania:

    • OS: Windows 10 (64-bit)
    • procesor: Intel Core i7-3820
    • RAM: 12 GB
    • karta graficzna: NVIDIA GeForce GTX 970 lub AMD Radeon R9 290X
    • wolne miejsce na dysku twardym: 20 GB
    • DirectX: DirectX 12

    Zalecane wymagania do gry w rozdzielczości 4K:

    • OS: Windows 10
    • procesor: Intel Core i7-6700K
    • RAM: 16 GB
    • karta graficzna: NVIDIA GeForce GTX 980 Ti lub AMD Radeon R9 Fury X
    • wolne miejsce na dysku twardym: 20 GB (zalecany dysk SSD)
    • DirectX: DirectX 12

    Forza Motorsport 6: Apex

    Założenia testowe

    Forza Motorsport 6: Apex to kolejna gra udostępniona w ramach uniwersalnej platformy do gier Microsoftu. Niesie to za sobą szereg ograniczeń, o których szerzej pisaliśmy przy okazji testów wydajności Quantum Break. Najistotniejszym jest fakt wymuszenia synchronizacji pionowej,  przez co maksymalną ilość kl/s do pewnego stopnia ogranicza... monitor.

    W przypadku tego tytułu sytuacja jest jednak w tej kwestii nieco mniej oczywista. Użycie 144 Hz monitora pozwala na uzyskanie maksymalnie jedynie 72 klatek na sekundę w nowej Forzy. Wygląda więc na to, że w przypadku monitora o większej częstotliwości odświeżania niż 60 Hz ilośc kl/s zablokowana jest w tej relacji 2 do 1.

    Forza Motorsport 6: Apex

    Testy przeprowadziliśmy na torze Circuit De Spa w trakcie solidnej ulewy, kamera została ustawiona za samochodem. Pomiary polegały na przejechaniu jednego okrążenia i dla każdej karty były wykonane pięciokrotnie. Skrajne wyniki odrzuciliśmy, a z pozostałych wyciągnęliśmy średnią. Margines błędu pomiarowego wynosi 1 kl/s.