Komputery

Testy: Metro 2033

przeczytasz w 2 min.

Metro 2033 pomimo, że nie jest produkcją najświeższą (swoją premierą miała w kwietniu ubiegłego roku), wciąż pozostaje jedną z najładniejszych gier na PC i po dziś dzień imponuje dopracowaną oraz szczegółową grafiką. Premiera drugiej części gry, czyli Metro: Last Light, została zapowiedziana na luty 2012 i wykorzysta się w niej ulepszoną wersję silnika 4A-Engine, użytego przy produkcji Metro 2033.

 

Metro: Last Light - ustanowi nową jakość grafiki?

Na razie jednak zajmijmy się pierwszą częścią gry i sprawdźmy przy jej pomocy wydajność trzech zestawów Infinity. Od dnia premiery wiadomo, że przy jakości grafiki DirectX 10 gra wygląda niemal tak samo dobrze, a działa szybciej. Zaczęliśmy od ustawień średnich, bo byliśmy ciekawi czy najsłabsza karta w teście (GTX 560) poradzi sobie w konfiguracji 3D. W testach wykorzystaliśmy benchmark dołączony do gry i scenę Frontline.

 Ze względu na obecność w jednym z komputerów karty ze średniego segmentu, czyli GTX 560, postanowiliśmy przeprowadzić przy jej użyciu testy w rozdzielczości 1680 x 1050.

Metro 2033: DirectX 10, 1680 x 1050 - GTX 560
[FPS] AAA, AFx16

Średnie 89
81
Wysokie 64
57
Bardzo wysokie 43
38
  wynik po podkręceniu
wynik w konfiguracji standardowej

Przy użyciu DirectX 10 GTX 560 sprawuje się bardzo dobrze. Po lekkim podkręceniu komputera swobodnie uzyskuje ponad 40 klatek na sekundę przy ustawieniach bardzo wysokich. Karta nie powinna mieć też większych problemów z rodzielczością Full HD.

 

Metro 2033: DirectX 10, 1920 x 1080
[FPS] Średnie, AAA, AFx16

GTX 590 + Core i7 2600K 132
121
GTX 570 + Core i7 2600K 96
93
GTX 560 + Core i5 2500K 82
73
  wynik po podkręceniu
wynik w konfiguracji standardowej

 

Metro 2033: DirectX 10, 1920 x 1080 - Nvidia 3D Vision
[FPS] Średnie, AAA, AFx16

GTX 590 + Core i7 2600K 50
46
GTX 570 + Core i7 2600K 44
42
GTX 560 + Core i5 2500K 41
37
  wynik po podkręceniu
wynik w konfiguracji standardowej

W 2D wszystkie zestawy radzą sobie świetnie, natomiast spadek szybkości działania w 3D jest bardzo zauważalny. Okazuje się, że przy odpowiednich ustawieniach można się bawić w 3D nawet na karcie klasy GTX 560 - średnio ponad 40 klatek po podkręceniu karty przy wykorzystaniu systemu NVIDIA 3D Vision należy uznać za dobry wynik. 

 

Metro 2033: DirectX 10, 1920 x 1080
[FPS] Wysokie, AAA, AFx16

GTX 590 + Core i7 2600K 111
103
GTX 570 + Core i7 2600K 65
62
GTX 560 + Core i5 2500K 57
51
  wynik po podkręceniu
wynik w konfiguracji standardowej

Zwiększenie detali do wysokich nadal pozwala grać komfortowo na każdym zestawie w 2D w Full HD. Widać jednak od razu, że dwie karty jednoprocesorowe będą miały już problemy w 3D.

 

Metro 2033: DirectX 11, 1920 x 1080
[FPS] Wysokie, AAA, AFx16

GTX 590 + Core i7 2600K 101
92
GTX 570 + Core i7 2600K 63
58
GTX 560 + Core i5 2500K 54
49
  wynik po podkręceniu
wynik w konfiguracji standardowej

 

Metro 2033: DirectX 11, 1920 x 1080 - Nvidia 3D Vision
[FPS] Wysokie, AAA, AFx16

GTX 590 + Core i7 2600K 43
41
GTX 570 + Core i7 2600K 30
29
  wynik po podkręceniu
wynik w konfiguracji standardowej

Przechodzimy na DirectX 11, zaczynając skromnie od ustawień wysokich (High) przy wyłączonych zaawansowanych efektach PhysX oraz DOF. W 2D wszystkie karty nadal radzą sobie świetnie. W testach 3D z konstrukcji jednoprocesorowych pozostawiliśmy jedynie GTX 570, ale i ta karta przy takich ustawieniach radzi sobie średnio.

 

Metro 2033: DirectX 11, 1920 x 1080
[FPS] Bardzo wysokie, AAA, AFx16, PhysX

GTX 590 + Core i7 2600K 69
60
GTX 570 + Core i7 2600K 42
39
GTX 560 + Core i5 2500K 35
31
  wynik po podkręceniu
wynik w konfiguracji standardowej

 
Metro 2033: DirectX 11, 1920 x 1080
[FPS] Bardzo wysokie, AAA, AFx16, DOF, PhysX

GTX 590 + Core i7 2600K 52
48
GTX 570 + Core i7 2600K 30
28
GTX 560 + Core i5 2500K 23
21
  wynik po podkręceniu
wynik w konfiguracji standardowej

Aby w pełni cieszyć się Metro 2033 przy najwyższych możliwych ustawieniach, potrzeba platformy wyposażonej w dwa układy graficzne. Wyłączenie DOF pozwala na osiągnięcie całkiem przyzwoitej szybkości działania na GTX 570, ale po jej włączeniu na polu boju pozostaje jedynie GTX 590. Zaawansowane efekty głębi pola (DOF) należy wyłączyć w 3D, niezależnie czy jest to system pasywny (TriDef), czy aktywny (Nvidia 3D Vision).

 

Metro 2033: DirectX 11, 1920 x 1080 - Nvidia 3D Vision
[FPS] Bardzo wysokie, AAA, AFx16, PhysX

GTX 590 + Core i7 2600K 32
28
GTX 570 + Core i7 2600K 21
19
  wynik po podkręceniu
wynik w konfiguracji standardowej

Metro 2033 przy najwyższych ustawieniach w 3D nie daje szansy dla żadnego zestawu. Jest to jednak produkcja dość leciwa - nowsze gry powinny w znacznie lepszym stopniu wykorzystywać zarówno wiele rdzeni procesora jak i wiele układów graficznych. Pozwolimy sobie na mały spoiler - nasz rodzimy Wiedźmin 2 świetnie wykorzystuje nawet 4 układy graficzne!