Komputery

Testy wydajności i poboru energii

przeczytasz w 5 min.

 

W komputerze zastosowano układ graficzny:
AMD Mobility Radeon 5430

Układ graficzny zintegrowany w Wind Topie nie należy do wydajnych. Prosty model Radeona to tak naprawdę chip mobilny mający zapewnić niskie zużycie prądu oraz niewielkie nagrzewanie, nie zaś wysoką wydajność w grach.

Układ wykonany jest w technologii 40 nm, zużywa średnio 7 watów energii elektrycznej i potrafi obsłużyć DirectX 11 oraz Shader 5.0. Jest więc dość nowoczesny, ale nie można go traktować jako demona prędkości. Podkreślić chcemy jednak fakt, że komputer nadaje się do grania w większość gier, pod warunkiem że zastosujemy rozsądne rozdzielczości i nie przesadzimy z efektami wizualnymi. Zdecydowanie odradzamy uruchamianie gier w rozdzielczości nominalnej, czyli 1920x1080 pikseli. Bardziej zalecamy 1280x720 px oraz „niski”, ewentualnie „średni” poziom efektów.

GPU-Z

CPU-Z

Zainstalowana grafika bez problemu radzi sobie z odtwarzaniem obrazu Full HD (1920x1080 px) oraz pełnoekranowymi animacjami flashowymi (akceleracja od Flasha 10.1).

Radeon nie nagrzewa się do wysokich temperatur, co jest dużą zaletą – komputery tego typu są traktowane zazwyczaj jako kompromis między wydajnym, głośnym i prądożernym pecetem, a mobilnym, cichym i ekonomicznym laptopem. Opisywany Wind Top pracuje w większości sytuacji praktycznie bezgłośnie, jednak po dłuższym czasie intensywnego używania (gry) szybkość obrotowa wentylatora może się wyraźnie zwiększyć, radykalnie zmniejszając komfort użytkowania (robi się po prostu głośno). Sytuacje takie na szczęście występują sporadycznie – zazwyczaj najlepiej słyszalny będzie głośny dysk twardy.

Bardzo spodobała nam się z kolei wydajność procesora głównego. Intel Core i5-650 z dwoma rdzeniami i czterema wątkami, działający z częstotliwością 3,2 GHz jest jednym z najbardziej godnych wyróżnienia elementów całej konstrukcji. Poniżej prezentujemy kilka wyników z benchmarków, które z pewnością pomogą w ocenie wydajności Wind Topa.

 

Wydajność ogólna
PCMark Vantage

PC Mark (wynik ogólny) 8321
Memories 4415
TV and Movies 4453
Gaming 5215
Music 8032
Communications 10946
Productivity 6606
HDD 5150

 

W PCMarku wyniki opisywanego sprzętu robią pozytywne wrażenie (szczególnie wynik ogólny). Nie są to oczywiście osiągi godne „rasowego peceta”, ale są zbliżone lub lepsze od tych notowanych przez dobre laptopy.
 

3DMark 11 Professional
Poziom ENTRY

Wynik ogólny 552
Graphics score 463
Physics score 3153

 

3DMark 11 Professional
Poziom PERFORMANCE

Wynik ogólny 331
Graphics score 280
Physics score 3611

 

3DMark 11 dobrze uwidacznia dwa różne światy. Wydajność karty graficznej nie jest proporcjonalna w stosunku do wydajności prezentowanej przez procesor. Już na poziomie ENTRY grafika "wieszała się" bardzo często. Średnia ilość klatek na sekundę nie przekraczała 2. To bardzo mało.

3DMark 06

Tryb 1024x768 4050
Tryb 1280x720 3778
Tryb 1920x1080 2470

 

Wyniki nie są zaskakujące. Ogólną wydajność można określić co najwyżej jako średnią. Wyniki wyraźnie zaniża słaby układ graficzny.

3DMark Vantage
Poziom ENTRY

Wynik ogólny 5739
GPU score 5057
CPU score 9640

 

3DMark Vantage
Poziom PERFORMANCE

Wynik ogólny 1040
GPU score 801
CPU score 9648

 

Tutaj również widzimy potężną różnicę między procesorem głównym a układem graficznym. Ten pierwszy jest wydajny, natomiast ten drugi prezentuje niski poziom.
 

Wydajność w grach 3D

Resident Evil 5 (DX10) [kl/s]

1280 x 720, low detail, Aax0 35
1280 x 720, medium detail, Aax2 28
1280 x 720, high detail, Aax4 16
1920x1080, ultra detail, Aax4 10

 

The Last Remnant [kl/s]

1280 x 720 20
1920 x 1080 10

 

Street Fighter IV [kl/s]

1280 x 720, AAx0 35
1920 x 1080, AAx2 10

 


Dekodowanie obrazu wideo

Dekodowanie wyświetlanego obrazu wideo może być wspomagane sprzętowo dzięki technologii AMD Avivo. Akcelerację sprawdziliśmy przy wykorzystaniu najnowszych sterownikach karty graficznej (11.2 to najnowsza wersja w czasie testów), paczki kodeków K-Lite Mega Codec Pack 6.90 oraz programu Media Player Classic.

Podczas odtwarzania filmu w rozdzielczości Full HD obciążone były wszystkie cztery rdzenie logiczne procesora, a procent ich wykorzystania wahał się średnio od 30 do 50 procent. Oczywiście odnosi się to do sytuacji, w której akceleracja sprzętowa była wyłączona (karta graficzna nie wspomagała odtwarzania).

Po włączeniu wspomagania sytuacja zmieniła się diametralnie. Obciążenie procesora spadło dwu-, a nawet trzykrotnie – do około 15%, a przy okazji dwa z  czterech rdzeni logicznych nie były wykorzystane prawie wcale. Z kolei obciążenie karty graficznej wzrosło z 0, do około 30%. Pytanie jednak, czy różnica jest w praktyce odczuwalna? Otóż odpowiedź brzmi – ani trochę! Odtwarzanie wszelkich materiałów do rozdzielczości Full HD włącznie odbywało się całkowicie płynnie, bez względu na to czy sprzętowe wspomaganie było włączone, czy też nie. Nawet filmy przekraczające ten rozmiar nie sprawiały komputerowi większych problemów.

Dla zaspokojenia ciekawości sprawdziliśmy też jak sprawdzi się opisywany sprzęt po włączeniu dodatkowych filtrów – Sharpen (wyostrzanie) i  Denoise (odszumianie cyfrowe). Tutaj dało się odczuć wyraźną różnicę. Akceleracja sprzętowa wykorzystana została do maksimum, a obciążenie chipu graficznego wyniosło 98-100%. Karta jednak okazała się zbyt słaba, więc w czasie oglądania mieliśmy do czynienia z niską ilością klatek na sekundę i ogromnymi lagami systemu.


Kompresja danych [s]

 

Kompresja 100
Dekompresja 57

 

W tym teście sprawdziliśmy jak wygląda wydajność dysku w trakcie kompresji 2000 MB danych złożonych z plików o różnym typie i wielkości. Wykorzystaliśmy program 7-Zip i ustawienia ZIP Normal, przy wykorzystaniu wszystkich 4 rdzeni procesora.

Kompresja dużych objętości danych jest bardzo popularna wśród użytkowników domowych. Pod tym względem MSI Wind Top AE2280 spisuje się całkiem dobrze. Naturalnie nie jest to wydajność osiągana przez nowoczesne nośniki SSD, ale wbudowany dysk talerzowy spisze się w większości sytuacji pozytywnie.

Temperatura [°C]

CPU
Stan spoczynku 41
Przeglądanie internetu 44
Gry 3D 64
GPU
Stan spoczynku 40
Gry 3D 50

 

Temperatury osiąganie przez procesor główny i chip graficzny nie są bardzo wysokie. Procesor grzeje się nieco bardziej od grafiki, ale nic w tym dziwnego – karta graficzna nie należy do superwydajnych. Zintegrowane chłodzenie obu układów działa skutecznie i zazwyczaj bezgłośnie.
 

Pobór energii elektrycznej [W]

Tryb Zrównoważony
luminacja 60%
65
Tryb Wysoka wydajność
luminacja 100%
72
Tryb Wysoka wydajność
luminacja 100%, uruchomiona gra
110

 

Zasilacz dołączany do zestawu ma moc maks. 180 W. W typowych sytuacjach komputer zużywa około 70 W, ale po odpaleniu bardziej wymagającej gry 3D zużycie z łatwością podskakuje do 110 W. To dużo mniej niż w przypadku wydajnych pecetów, ale sporo więcej niż w przypadku typowych laptopów.