Akcesoria

Okulary ELSA Revelator 3D

z dnia
  | Redaktor serwisu benchmark.pl
Autor:
2 komentarze Dyskutuj z nami

Dzięki uprzejmości firmy Servodata Elektronik będącej generalnym przedstawicielem ELSY na Polskę otrzymaliśmy do testów okulary 3D Revelator w wersji na podczerwień. Żeby skorzystać z możliwości okula

Dzięki uprzejmości firmy Servodata Elektronik będącej generalnym przedstawicielem ELSY na Polskę otrzymaliśmy do testów okulary 3D Revelator w wersji na podczerwień. Żeby skorzystać z możliwości okularów podpięliśmy je do karty Elsa Winner II na Savage 4 Pro zaprezentowanej w oddzielnym artykule.

Okulary 3D nie są produktem codziennego użytku. Oprócz filmów science-fiction i reportaży z laboratoriów naukowych nie mamy okazji do podziwiania świata wirtualnego w akcji. W ciągu kilku ostatnich lat widzieliśmy kilka rozwiązań - hełmy wirtualne, okulary H3D, okulary Wicked3D Eye Scream i kilka innych pomysłów, które nigdy nie ujrzały światła dziennego.

Okulary Elsy są jednymi z pierwszych, które mają okazję naprawdę zaistnieć na rynku i przyczynić się do rozwoju takich technologii. Dzięki przystępnej cenie i polityce dołączania ich do kart więcej ludzi może sobie pozwolić na taki ekstra gadżet.


W chwili obecnej okulary można kupić oddzielnie od karty Elsy w dwóch wersjach - przewodowej i bezprzewodowej za 363 PLN plus VAT. Obie wersje poniżej.




Wersja kablowa i bezprzewodowa

Nie ukrywam, że wersja na podczerwień bardziej mi się spodobała.

    Przemawiają za tym:
  • ładniejsze wykonanie
  • lepszy plastik
  • brak kabla plączącego się wokół szyi

    Przeciw infrared przemawia:
  • wyższa cena
  • konieczność zmiany baterii co jakiś czas.

JAK TO SIĘ ROBI?

Do zainstalowania sterowników okularów potrzebna jest jedna z kart Elsy. Aktualnie wspierane są ELSA VICTORY II, ELSA WINNER II, ELSA ERAZOR II lub ELSA ERAZOR III. Do tego dochodzi dobry monitor. Zapomnijcie o grze z odświeżaniem mniejszym niż 100 Hz ... (zalecane jest 120 Hz max 140 hz) Smutna prawda ale większość 15’’ nie obsłuży z tym odświeżaniem więcej niż 800x600.

Same ekrany LCD w okularach mają za zadanie tylko szybko ściemniać to lewe to prawe oko. Nie jest to efekt znany z Terminatora :-))) Całą pracę w rzeczywistości wykonuje sterownik, Twój monitor i Twoje oczy.

Sterownik otrzymuje instrukcje z gry lub aplikacji żeby narysować scenę 3D z informacjami o głębi czyli z-bufforze. W zależności od odległości obiekty będą przesunięte w lewo bądź w prawo. Sterownik wylicza sceny z perspektywą odpowiednio dla lewego i prawego oka.

Podczas pracy nad kolejną sceną, na ekranie wyświetlany jest na zmianę obraz dla lewego i prawego oka.

Kiedy obraz dla prawego oka jest wyświetlany to lewy okular jest zaciemniony. I odwrotnie z prędkością co najmniej 100 razy na sekundę. Niestety z tego wynika, że jedno oko widzi tylko połowę czasu i dlatego potrzebujemy co najmniej 100 Hz (w rzeczywistości 50 Hz) lub 120 Hz (60 Hz).

Jak weźmiecie do ręki długopis i wysuniecie ją do przodu to zamykając raz lewe raz prawe oko zauważycie, że długopis przesuwa się raz w lewo raz w prawo. Właśnie na tej zasadzie oparte są okulary.

Efekt niestety nie jest podobny do tego z kina 3D - tego z zielono czerwonymi okularami- nic Wam nie wyjdzie z ekranu :-)) Wrażenie, które się odnosi to raczej tworzenie głębi poza / wewnątrz monitora. Dlatego dobrze mieć większy monitor i raczej ciemno w pokoju tak żeby nic nie przeszkadzało. Oczywiście jeżeli macie problemy z zachowaniem równowagi po grze w Quake to okulary mogą Wam się nie przydać

Możliwe jest robienie zrzutów ekranowych w formacie .bmp i oglądanie ich za pomocą programu ELSA Stereo3D-Screenshot Viewer. Możliwa jest także konwersja z innych formatów H3D. Konwerter.

duzy obrazek

Jak widzicie obraz dla lewego i prawego oka jest zachowywany oddzielnie. 

JAKIE GRY TO OBSŁUGUJĄ?

Elsa 3D Revelator obsługuje praktycznie wszystkie gry Direct3D bez żadnego patcha. Jedynym wymaganiem dla gry lub programu na Direct3D jest DirectX w wersji co najmniej 6.0 i używanie Z-buffora, który jest potrzebny do obliczania głębi obiektów. Duża część symulatorów lotniczych (Falcon 4.0, MS Flight Symulator) niestety nie obsługuje Z-buffora. Bez wiadomości o głębi okulary nie mogą rozróżnić , który obiekt jest bliżej, a który dalej.

W chwili obecnej okulary obsługują częściowo OpenGL tylko dla kart Elsa Gloria XL i XXL pod Windows NT.

Możliwe jest oczywiście użycie SciTech GLDirect 1.01 lub innego wrappera OpenGl > Direct3D. Okulary współpracują także z innymi wrapperami typu Bleem!Ultra HLE (dodatkowo potrzebny Glide wrapper ) Stereovision.net /openglcampaign.htm uruchomiło kampanię na rzecz wsparcia przez Elsę OpenGL.