Karty graficzne

Testy kart GeForce 9600GT: Galaxy, Gigabyte, Palit

przeczytasz w 3 min.

Od premiery kart GeForce 9600GT minęło już na tyle dużo czasu, że obecnie mamy prawdziwą "pogodę bazarową" jeśli chodzi o wybór jednej dla siebie, opartej o ten rdzeń. Co równie ważne bezpośredni konk

Od premiery kart GeForce 9600GT minęło już na tyle dużo czasu, że obecnie mamy prawdziwą "pogodę bazarową" jeśli chodzi o wybór jednej dla siebie, opartej o ten rdzeń. Co równie ważne bezpośredni konkurent od ATi - Radeon HD3870 musi się już mieć na baczności, ze względu na wysyp podkręconych wersji tychże kart.

Dziś przyjrzymy się bliżej trzem kartom opartym o konstrukcyjnie najświeższy rdzeń nvidii, a mianowicie G94-300. Pierwszą z nich, jest jedna z najtańszych opcji zakupu jaką mamy na rynku - konstrukcja Palita z charakterystycznym "Froggiem" na zielonym, niezbyt estetycznie wyglądającym, pudełku nawiązującym graficznie do "etui" większości kart tego producenta.

W pudełku prawdziwa "bieda" jeśli chodzi o wyposażenie, brak przejściówki DVI-HDMI (co jednak można wybaczyć - istnieje wersja tej karty z wbudowanym złączem HDMI zamiast jednego z dwóch konektorów DVI-I. Co mnie zaskoczyło, pozytywnie rzecz jasna, to dodanie pełnej wersji gry "Tomb Raider Anniversary". Jeżeli chodzi o taktowania, pozostały referencyjne (650MHz dla rdzenia, 1625MHz dla shaderów, oraz 900MHz dla pamięci GDDR3. 512MB "upakowano" na kostkach produkcji Qimonda o czasie dostępu 1ns.

karta
PALIT GeForce 9600GT
seria
GeForce 9600GT (G94-300)
16rop / (TMU: 32TA 32TF) / 64SP
częstotliwość GPU
650 Mhz / 1625 Mhz (shader domain)
częstotliwość pamięci
900 Mhz (1800 DDR)
ilość i typ pamięci
512MB GDDR3 256-bit / Qimonda 1.0ns
wyjścia
2xDVI (+HDCP), HDTV-out
chłodzenie
aktywne autorskie typu "Orb" (dwuslotowe) / miedź
wyposażenie
Tomb Raider Anniversary

przejściówka DVI-D-sub, Svideo-4xCinch, przejściówka zasilania 2xMolex-6pin, CD-driver, manual
jakość wykonania
4
głośność chłodzenia
4 wzglęnie ciche / regulacja automatyczna - 35% vent duty cycle
temperatura:
praca (3D): ~54°C
spoczynek (2D) : ~33°C
max O/C:
GPU: 728MHz / (Shader 1820MHz)
MEM: 920MHz (1840 DDR)

(*) temperatury odczytywane z Hardware Monitor / RivaTuner 2.08
(**) maksymalne stabilne taktowanie odszukane przy pomocy RT2.08, AtiTool 0.27b4 / Artifact Scanner, Fur Stability Benchmark

Warto zwrócić uwagę, iż na rynku dostępna jest także wersja Sonic z radiatorem na pamięciach, wyposażona w dodatkową linię ("fazę") zasilania (są już trzy), oraz posiadająca dwa wyjścia Dual-Link DVI, HDMI, oraz Display-Port; czyli "conectivity na bogato". Jej taktowania zostały ustalone na poziomie 700MHz dla rdzenia, 1750MHz dla shaderów oraz 1000MHz dla pamięci GDDR3.

Nasza testowana, uboższa wersja, posiada również miedziany wentylator typu "Orb", który dosyć dobrze sprawdza się podczas użytkowania. Spośród trzech testowanych konstrukcji, charakteryzowała się najniższymi temperaturami, oraz minimalnie większym, wciąż akceptowalnym, wydzielaniem hałasu od karty Galaxy. Ciekawostką jest fakt zastosowania nieco droższych, ale zapewniających lepsze zarządzanie energią (mniejsze straty) kondensatorów (Lower ESR solid capacitor) oraz "zabudowanych" cewek na rdzeniach z ferrytu. Biorąc pod uwagę markę Palit, rozwiązanie raczej niecodzienne.

Samo chłodzenie zasłoni nam niestety slot na płycie znajdujący się bezpośrednio pod portem PCI-E w którym obsadzimy tę kartę. W dobie coraz lepszej ergonomii płyt głównych, nie jest to już jednak aż tak znacząca wada.

Wentylator domyślnie pracuje na 35% (kontrola automatyczna) maksymalnej prędkości obrotowej. Podczas pracy, prędkość ta pozostaje praktycznie bez zmian, co świadczy o raczej dobrych założeniach konstrukcyjnych Palita.

Testując kartę pod kątem podkręcalności, natknąłem się jednak na mały problem związany z zastosowanymi pamięciami Qimonda - mianowicie mizerny overclocking. Problem może leżeć w słabszym chłodzeniu tych kostek przez powietrze wydostające się z żeberek radiatora rdzenia, oraz w niższym napięciu zasilającym te moduły (versus karta Sonic). Stąd niestety nici z darmowego upgrade'u na droższą wersję. Stabilne, nie powodujące artefaktów (w specyficznych warunkach) taktowanie ramu to zaledwie 920MHz (1840MHz DDR). Rdzeń "dojechał" do 728MHz, co było wynikiem gorszym od konkurencyjnego, ale o wiele droższego Galaxy o całe 4MHz ;) Nieźle, jednak za słabe OC pamięci wyróżnienia nie będzie.

Niska cena, oraz wysoka jakość (jak na Palita) dla niektórych może być wystarczającą zachętą do wybrania właśnie tego produktu. Pieniądze z pewnością będą spożytkowane dobrze;  większą niechęć przejawią zapewne overclockerzy. Dla nich przewidziano wersję Sonic, która niestety do naszych testów jeszcze nie dotarła.

  • orientacyjna cena w dniu testów: 440 zł
Podsumowanie: PALIT GeForce 9600GT
plusy:
• dobra wydajność
• niska cena
• HDMI + Audio (by spdif)
• "Tomb Raider" w pudełku jako gratis
• PureVideo HD 2nd generacji + /VP3
• wydajne chłodzenie (niska temperatura pracy; dosyć ciche, ale nie idealne)
wady:
• dwuslotowe chłodzenie
• bardzo słaba podkręcalność pamięci
nasz ocena: