Karty graficzne

W przedziale do 900 zł

  • Crysis ustawienia WYSOKIE 1680x1050: 37~38 fps
  • Crysis ustawienia BARDZO WYSOKIE 1280x1024: ~28 fps
  • 3Dmark06 SM3.0 score 1680x1050: ~5200 punktów
  • 3Dmark Vantage GPU Score PERFORMANCE: ~5000 punktów
  • wzrost wydajności w stosunku do poprzedniego segmentu: 5~8% (im wyższa rozdzielczość tym więcej)

Od swojej premiery stosunkowo niewiele potaniały nowe GeForce 9800 GTX (675/2200MHz). Tak jak przypominałem powyżej, jest to 8800GTS umieszczony na nowo zaprojektowanej płycie "podłogowej" przypominającej "żywcem" tę z udanego przecież 8800GTX. Mamy tu więc lepiej dopracowaną sekcję zasilania (przez co i lepsze osiągi O/C), ale również wspomniany "feature" Hybrid SLi, oraz średnio udany dwu-slotowy moduł chłodzenia. Karta wspiera ponadto technikę Triple-SLi pozwalając łączyć ze sobą aż trzy karty tego typu na jednej płycie głównej z mostkiem nvidia.

Jej opłacalność w tym przedziale jest jednak nieco dyskusyjna. Podkręcając przecież zwykłego 8800GTS 512MB uzyskamy tylko nieznacznie gorsze rezultaty (ten sam rdzeń), płacąc przy tym o ponad 150zł mniej za samą kartę.

Osobom jednak, które nie uznają kompromisów i podkręcanie to dla nich kolejny z żywiołów, karta "przykrości" sprawić nie powinna. Ogólna opłacalność, w stosunku do kart z nieco niższego segmentu (8800GTS), jest jednak już znacząco niższa. Alternatywy w tej cenie póki co wciąż nie mamy.

 

W przedziale do 1200 zł

  • Crysis ustawienia WYSOKIE 1680x1050: ~33 fps
  • Crysis ustawienia BARDZO WYSOKIE 1280x1024: ~22 fps
  • 3Dmark06 SM3.0 score 1680x1050: ~6500 punktów
  • 3Dmark Vantage GPU Score PERFORMANCE: ~7000 punktów 
  • wzrost wydajności w stosunku do poprzedniego segmentu: 20~40% względem 9800GTX (im wyższa rozdzielczość i detale tym więcej)

Mając w portfelu "wolne" około 1200zł, możemy już rozglądać się za czymś naprawdę wydajnym. Kartami, które poradzą sobie nawet w rozdzielczości 1920x1200 i uaktywnionym trybie wygładzania krawędzi (Multi-sampling x4). Chodzi oczywiście o konstrukcje dwuprocesorowe ATI Radeon HD3870X2 (R680), w których początkowy problem ze sterownikami zaczyna odchodzić w niepamięć (choć tak nie do końca, niestety - vide Crysis).



Ciekawymi produktami wydają się karta ASUS, wykorzystująca autorski moduł chłodzenia (dwu-wentylatorowy) oraz nieco głośniejszy, referencyjny Powercolor, którego główną zaletą jest przede wszystkim niższa cena.

Niestety decydując się na kartę dwu-procesorową musimy brać pod uwagę "niechęć" takich rozwiązań do niektórych tytułów gier. Szczególnie istotna okazuje się sprawa realnej wydajności w grach, w których na dobrą sprawę odczujemy wzrost wydajności maksymalnie w granicach 60-70% względem pojedynczego Radeona HD3870. W części gier karta spisze się nawet jeszcze słabiej od pojedynczej karty (np. NFS ProStreet), ale takie sytuacje, wraz z nowymi, poprawionymi driverami pojawiają się już niezwykle rzadko. Tym niemniej zakup tego typu konstrukcji powinni rozważać tylko i wyłącznie entuzjaści dwóch procesorów GPU na jednej płytce drukowanej, ze względu na: potencjalne, możliwe do wystąpienia problemy ze sterownikami, wysoki współczynnik TDP, który wynosi tu aż 200W (peak), a także nie najmniejsze rozmiary.