Gry

Wybieramy optymalne karty graficzne do gry FARCRY

Ten praktycznie niezapowiadany FPS - jeśli porównać to do szumu i reklamy jaka otacza inne superprodukcje - okazał się niespodziewanym hitem. Ocena fabuły to nie nasza działka, ale jakość grafiki 3D w

Ten praktycznie niezapowiadany FPS - jeśli porównać to do szumu i reklamy jaka otacza inne superprodukcje - okazał się niespodziewanym hitem. Ocena fabuły to nie nasza działka, ale jakość grafiki 3D w tej grze możemy określić jednym słowem: jest niesamowita. Tę grę powinien zobaczyć każdy miłośnik strzelanek FPP. (Choć każdy kto widział już pierwsze obrazki ze Stalkera, zapewne powie że w FarCry nie ma się czym zachwycać)

Na potrzeby Far Cry stworzony został specjalny silnik trójwymiarowy CryENGINE, wykorzystujący wszystkie najnowsze osiągnięcia w dziedzinie grafiki 3D. Cienie i odblaski generowane w czasie rzeczywistym, bump-mapping środowiskowy, wykorzystywanie pixel-shaderów oraz zaawansowane filtrowanie tekstur. Far Cry zoptymalizowane zostało również do działania z 64-bitowym procesorem firmy AMD - Athlon 64.

O nieprawdopodobnych możliwościach silnika graficznego CRYENGINE, już na samym początku gry może przekonać każdego sceptyka skorzystanie z ... lornetki. Z miejsca w którym aktualnie stoi bohater - obrazek poniżej - za chwilę będziemy mogli policzyć strażników w obozie, ukrytym w dżungli na drugim brzegu plaży, zobaczyć jakiej broni używają, a nawet przeczytamy numer śmigłowca stojącego na platformie startowej.

* kliknij na obrazek aby powiększyć. Poniżej zrzuty ekranu z siedmiu kolejnych trybów powiększających lornetki. Okazuje się, że to co jest od nas wirtualnie oddalone o kilkaset metrów, jest cały czas renderowane i żyje swoim życiem.

Więcej doskonałych obrazków z tej gry znajdziecie w sieci. Prawie 500 MB demo gry FarCy można ściągnąć ze strony cenega.

I równie "niesamowite" są wymagania sprzętowe. Co prawda nie jest aż tak źle jak się tego spodziewaliśmy, ale o wyższych poziomach filtrowania anizotropowego lepiej nie myśleć, a o wygładzaniu krawędzi FSAA w ogóle już nie ma mowy - nawet na najmocniejszych kartach graficznych. Z wygładzaniem FSAA trzeba będzie poczekać na GeForce 6800 lub Radeon X800.

Skomplikowana geometria, bardzo wysoki poziom tekstur, olbrzymia ilość szczegółów, cieni oraz efekty 3D realizowane przez biblioteki DirectX 9 (w szczególności efekty bump mappingu), stawiają dla sprzętu dość wysoką poprzeczkę. Już sam producent gry w swojej dokumentacji do komfortowej gry przy pełnych efektach (tryb "VeryHigh Quality") zaleca komputer wyposażony w procesor 3GHz, 1024 MB pamięci ! oraz 128 megową kartę graficzną zgodną z DirectX 9. Sami przyznacie, że to nieskromne wymagania, a zapewniamy Was, że wcale nie są przesadzone. No cóż, oczywiście może się to komuś niepodobać, ale przecież od dawna chcieliśmy zobaczyć grę ociekającą wspaniałymi efektami 3D, a FarCry jest właśnie taką grą. Przy ustawieniach LOW lub Medium można już zagrać na komputerze z CPU 2GHz i 512MB. To na otarcie łez.

Twórca gry nie precyzuje w jaką kartę graficzną powinni się wyposażyć gracze chcący płynnie pograć przy ustawieniach na maksymalną jakość grafiki, a zatem przetestowaliśmy 10 najpopularniejszych urządzeń, aby dowiedzieć się, którą z nich należałoby wybrać aby móc cieszyć się najładniejszą grafiką, ewentualnie odpowiedzieć sobie na pytanie, czy wymiana karty na nowszy model przyniesie jakieś korzyści.

Nasz platforma testowa i testowane karty graficzne :