Gry

Ustawienia graficzne

Wraz z pierwszym uruchomieniem gry, engine automatycznie diagnozuje naszą kartę graficzną i wybiera "zalecane" ustawienia - wówczas pojawia się przy nich gwiazdka.

W zasadzie można te "proponowane ustawienia" zignorować*, zmieniając na najwyższe:

  • Model detail - HIGH, czyli jakość postaci i innych "potworków" w grze. Generalnie chodzi o poziom geometrii (ładne, okrągłe głowy, nie kańciaste policzki, naturalne ruchy postaci itp), bumpmapping na ubiorze dający efekty wypukłości. Na obrazkach różnica nie jest tak mocno zauważalna jak podczas renderingu na ekranie.
  • Texture detail - HIGH, czyli jakość i ostrość tekstur. W żadnym wypadku nie polecamy zmieniać na 'Medium', strata w jakości jest zbyt duża. Po lewej próbka podłogi przy ustawienia HIGH, po prawej Medium. Znika szorstkość, połysk i odbicia.




  • Water detail - Reflect all - na pierwszym obrazku (tylko w przypadku gdy engine gry wykryje naszą kartę jako zgodną z DirectX 9.0). Na drugim obrazku efekty odbić przy ustawieniu Reflect World. Różnice widać odrazu, aczkolwiek niższe ustawienia odbić w wodzie to całkiem niezłe "oszustwo" aby zyskać lepszą wydajność.



  • Shadow detail - HIGH, postacie i ruchome obiekty będą rzucać wyraźne cienie. Zmiania na niższy poziom daje jedynie ciemniejszą plamę. Zmiana nie ma dużego wpływu na wydajność.




  • Shader detail - HIGH, ta opcja kontroluje poziom efektów specjalnych renderowanych przez "shadery". Po zmianie na niższy poziom, zysk w wydajności jest niewielki.

Propozycja ustawienia wszystkich efektów na HIGH dotyczy kart, które znalazły się w naszych testach. Najsłabszą w naszych testach jest GeForce FX 5200, który w rozdzielczości 800x600 przy wszystkich ustawieniach na HIGH, spokojnie wyciąga 30 klatek na sekundę. Jeśli masz kartę słabszą niż GeForce FX 5200, GeForce 4 Ti lub Radeon 9500, np: GeForce 4 MX lub Radeon 9200, czas najwyższy zmienić go na coś mocniejszego. Warto to zrobić choćby dla samego Half Life'a.
Jeśli chcesz odpalić HL2 tylko po to, aby go sobie zobaczyć, nasze rady w ogóle nie powinny Cie obchodzić ;)

Dochodzimy do bardzo przykrej sprawy dotyczącej kart z serii GeForce FX. Otóż wszystkie FX'y wykrywane są przez silnik Half Life2 jako zgodne z kodem DirectX 8 ! To swojego rodzaju riposta firmy ATi i Valve na to, co nVidia zrobiła wspólnie z id software przy okazji Doom3. Niestety, wszystko wskazuje na to, że firma ATi wyszła na tym znacznie lepiej.

Co prawda mamy już pierwszego, bezproblemowego TIPSa do wymuszenia DX 9.0 na GeForceFX, jednak spadek wydajności jest bardzo drastyczny.
Zasadnicza różnica pomiędzy efektami w kodzie DirectX 8 i DirectX 9 widoczna jest w realistycznym renderingu wody i tym co się w niej odbija. Tak niestety wygląda powierzchnia wody na poziomie DirectX 8.x, na kartach GeForce z serii - FX 5200, 5700 a nawet FX 5900:

A tak na poziomie kodu DirectX 9, na kartach Radeon 9550/9600, 9700/9800 i wyższych, oraz kartach z serii GeForce 6: