Nawigacja GPS

wywiad

przeczytasz w 4 min.

Na nasze pytania odpowiedzi udzielił Piotr Słaboń, Eastern Europe Regional Manager,

NAVTEQ Europe  B.V. Sp. z o.o. 

benchmark: Jak szczegółowo opracowywane są mapy Europy?

Piotr Słaboń: W krajach Europy Zachodniej, jak Niemcy, Francja, Hiszpania, Benelux, Wielka Brytania, Irlandia, Włochy mapy NAVTEQ zapewniają 100% pokrycie sieci drogowej, zawierają miliony punktów użyteczności publicznej (POI) oraz oferują ogromną szczegółowość opartą o ponad 260 atrybutów, którymi każdorazowo opisywane są mierzone trasy (od zakazów skrętów, poprzez asystenta pasa ruchu, ograniczenia prędkości aż po lokalizacje kamer i fotoradarów, niebezpieczne zakręty, przejścia dla pieszych, sygnalizacje świetlne, znaki nakazu, zakazu, płatne drogi, parkingi, nawet rzuty skrzyżowań i konkretne pasy ruchu, etc.). Mapy NAVTEQ w Europie Zachodniej, to swego rodzaju "benchmark" dla całego rynku nawigacji, oraz jednocześnie stan idealny, do jakiego dążymy w Europie Wschodniej.

benchmark: Jak często mapa jest aktualizowana, czy aktualizacje są płatne?

Piotr Słaboń: NAVTEQ na całym świecie wydaje 4 aktualizacje swoich map w roku kalendarzowym, zawsze są to aktualizacje kwartalne. Nie można w sposób prosty odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ NAVTEQ sprzedaje swoje produkty głównie producentom urządzeń do nawigacji oraz innym partnerom biznesowym (a nie klientom indywidualnym). Ceny tych uaktualnień zależą też od własnej polityki sprzedaży tych niezależnych od NAVTEQ firm. Dodatkowo, NAVTEQ stosuje politykę cenowania poszczególnych elementów składowych swoich produktów i map (np. widok trójwymiarowy, ograniczenia prędkości, czy lokalizacje fotoradarów), a nie całości mapy.

benchmark: Którzy producenci urządzeń GPS wykorzystują mapy NAVTEQ?

Piotr Słaboń: Mapy stworzone przez specjalistów z NAVTEQ można znaleźć w większości systemów nawigacyjnych wszystkich największych światowych marek, jak Becker, Garmin, Medion, Navigon, Nokia, czy Sony. Mapy NAVTEQ, to nie tylko nawigacja dla konsumentów. NAVTEQ to także producent map do systemów wbudowanych w fabrycznie nowe samochody - wystarczy wymienić modele samochodów, takich producentów, jak Audi, BMW, Chrysler, Ford, Honda, Jaguar, Land Rover, Lexus, Mercedes Benz, Opel, Peugeot, Porsche, Renault, Saab, Toyota, Volkswagen, Volvo i wiele innych.

benchmark: Ile krajów na świecie pokrywają swoim zasięgiem mapy NAVTEQ?

Piotr Słaboń: Mapy NAVTEQ pokrywają swym zasięgiem prawie 80 krajów całego świata, na 6 kontynentach.

benchmark: Czy powstanie mapa, obejmująca swoim zasięgiem cały świat?

Piotr SłabońW przyszłości, za kilkanaście lat zapewne tak - choć nie do końca będzie ona chyba przydatna dla użytkowników. Logicznie patrząc, jest wiele terenów na świecie, które są albo niezamieszkane, albo brak na nich sieci dróg. Nawigacja satelitarna GPS jest sama w sobie dostępna na całym świecie, nie zawsze jednak jej specjalistyczni użytkownicy potrzebują mapy - czasami GPS jest wykorzystywany w zupełnie innym celu, a pozycja ustalana za jego pomocą nie musi być aż tak dokładnie obrazowana, jak to dzieje się np. w nawigacji samochodowej czy pieszej.

benchmark: Czy oferują Państwo rozwiązania dla nawigacji pieszej, rowerzystów? Czy mają Państwo w ofercie dodatkowe mapy turystyczne?

Piotr Słaboń: Mamy w swojej ofercie także tego typu rozwiązania. Nie są to całkowicie niezależnie działające mapy, raczej stanowią one swego rodzaju platformę do budowy bardziej złożonych rozwiązań, w oparciu np. o NAVTEQ Guided Tours, NAVTEQ Scenic Routes, Views i Roads, czy najnowszy NAVTEQ Discover Cities.

benchmark: Czy w przyszłości planujecie Państwo nanieść obiekty 3D na inne polskie miasta (oprócz Warszawy)? Jak bardzo będą one szczegółowe? Jak dużą część miasta będą pokrywać?

Piotr Słaboń: Oczywiście, prace nad trójwymiarowym obrazowaniem naszych map trwają od dawna na całym świecie. Mamy nawet dwa odrębne sposoby oznaczania takich elementów naszych map - jedne to 3D Citi Maps, a drugie 3D Landmarks. Jak same oryginalne nazwy wskazują, elementy trójwymiarowe na naszych mapach mogą tworzyć obrazy całych miast (ulice i budynki), a także dodatkowo uzupełniać interesujące użytkowników otoczenie, jak znane pomniki, zabytki architektury, etc. Trójwymiarowe obrazowanie przestrzeni jest wykorzystywane nie tylko w standardowych mapach NAVTEQ, ale także w bardzo innowacyjnych produktach jak NAVTEQ Discover Cities (o tym nieco niżej). Większość głównych miast i stolic Europy Zachodniej jest już dostępna w formacie trójwymiarowym, w Polsce na razie będzie to Warszawa, Kraków, później Poznań, może Wrocław. W regionie w 3D obejrzeć można Bratysławę, Pragę, Budapeszt. Ważnym faktem jest jednak to, że nie zawsze widok mapy w pełnym trójwymiarze jest korzystny dla użytkownika - np. w przypadku tradycyjnej nawigacji samochodowej, wykorzystywanej w centrum miast, widok trójwymiarowy wysokich budynków bardzo utrudnia lokalizację użytkownika na mapie i sam proces nawigowania, po prostu jedne budynki zasłaniają drugie oraz ulice znajdujące sie w bezpośrednim sąsiedztwie.

benchmark: Jakie nowe właściwości map planują Państwo wprowadzić w najbliższym czasie?

Piotr Słaboń: Dla kierowców ciężarówek i olbrzymich aut NAVTEQ stworzył rozwiązanie zwane NAVTEQ Transport - drogi klasyczne oznaczane są dodatkowo atrybutami niezbędnymi dla kierowców tych wielkich pojazdów, jak wysokości dopuszczalne pod mostami i wiaduktami, dopuszczalne nośności mostów, drogi zamknięte dla ciężkich aut, drogi specjalne dla transportu technicznego, drogi wyłączone z transportu substancji niebezpiecznych, itp. Wszystko po to, aby optymalnie wyliczać trasę, ekonomicznie łącząc koszty paliwa, tempo jazdy i efektywność. Nowym produktem NAVTEQ, wspierającym jazdę po drogach jest NAVTEQ Traffic - rozwiązanie, które swoją premierę miało w Niemczech, a jest połączeniem danych o korkach zbieranych online (a więc aktualnych), z danymi archiwalnymi, historycznymi, sezonowymi dotyczącymi konkretnych skrzyżowań, ciągów komunikacyjnych i głównych dróg tranzytowych. To mieszane rozwiązanie łatwo pozwala przewidywać korki oraz przestoje w transporcie i jest znacznie skuteczniejsze niż jedynie monitorowanie on-line (wówczas zwykła, niegroźna kolizja może zaburzyć cały rezultat i wpłynąć na błędne informacje dla kierowców). NAVTEQ to nie tylko nawigacja samochodowa - firma bardzo silnie stara się kreować rynek, wpływać na jego rozwój i wyznaczać trendy. NAVTEQ bardzo intensywnie inwestuje teraz w rozwój nawigacji pieszej. Najnowszy produkt NAVTEQ - Discover Cities, znajduje zastosowanie w ruchu pieszych i ruchu typowo miejskim. Użytkownik produktu Discover Cities, człowiek poruszający się po mieście pieszo, zwiedzający miasto, ma do dyspozycji trójwymiarowy obraz budynków, ważnych atrakcji turystycznych oraz dodatkowo jest przez odpowiednie urządzenie (zawierające dane NAVTEQ) prowadzony, jak po sznurku przez ciągi piesze, przejścia podziemne, a nawet w łatwy sposób korzysta ze środków komunikacji miejskiej (tramwaje, autobusy, metro, pociągi). Mapa NAVTEQ zawarta w produkcie Discover Cities potrafi pokazać trasę do zabytku, wyznaczyć połączenia konkretnymi liniami metra, a nawet zaprowadzić do konkretnego przejścia podziemnego, czy przystanku. Discover Cities, to według specjalistów z NAVTEQ kolejne kluczowe rozwiązanie na rynku nawigacji dla konsumentów.

Komentarze

1
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Konto usunięte
    0
    Posiadam urządzenie Lucca 5.3 f-my Blapunkt a w nim zainstalowaną mapę firmy NAVTEQ 2007Q1_P36Europe; EU_V04. Niestety, mapa kiepskiej jakości. Mieszkam na Dolnym Śląsku. Urządzenie próbuje prowadzic drogami, które istniały przed II Wojną Światową!! Obecnie tam są drogi polne! Dlaczego pośród firm o których mówi Pan P. Słaboń brakuje Blaupunkta?