Karty graficzne

Karta graficzna XFX GeForce 8800GT 512MB

Do testów dołączyliśmy najnowszą kartę nvidia opartą o układ 8800GT (G92) wyposażony w 512MB pamięci lokalnej o szynie 256-bit. Nowa kość wykonana została w procesie 65nm i zawiera ponad 750mln tranzystorów. To sporo więcej niż posiadały do tej pory R600, czy G80. Układ wyposażono w 112 jednostek stream processors (zunifikowane "procesory" strumieniowe), a więc o 16 mniej od dotychczasowej, najmocniejszej jednostki 8800GTX, ale i o 16 więcej od popularnego GTS-a. Skąd więc tak złożona budowa i większa ilość tranzystorów budująca najnowsze dziecko nvidii?
Odpowiedź okazuje się prosta. Przebudowano jednostkę teksturowania (TMU), która była piętą achillesową układów G80. Nowa kość ma zdecydowanie większe możliwości w tym zakresie i teoretyczny fillrate, pomimo innego targetu cenowego, tylko nieznacznie ustępuje GTX-owi, bijąc na głowę dotychczasowego GTSa.

 

 

GeForce
8800 GTS

GeForce
8800 GT

GeForce
8800 GTX

nazwa kodowa rdzenia
G80
G92
G80
liczba tranzystorów
techn. wykonania
680 mln
90nm
754 mln
65nm
680 mln
90nm
maksymalne TDP
~145W
~105W
~175W
potoki renderujące
20
16
24
ilość jedn. filtr
ilość jedn. adres.
24
48
56
56
32
64
ilość proces. strumieni
96
112
128
częstot. rdzenia
częstot. VS
500 MHz
1188 MHz
600 MHz
1512 MHz
575 MHz
1350 MHz
wydajność Gflops
wydajność MTtex/s
342 Gflops
24,000
538 Gflops
33,600
518 Gflops
36,800
częstotliwość pamięci
800 MHz
(efekt. 1600)
900 MHz
(efekt. 1800)
900 MHz
(efekt. 1800)
przepustowość pamięci
~62 GB/sek.
~56 GB/sek.
~84 GB/sek.
rozmiar pamięci
szyna danych pamięci
320 lub 640 MB
320-bitowa
512 MB
256-bitowa
768 MB
384-bitowa
magistrala
PCI-E 16x (v1.1)
PCI-E 16x (v1.1/v2.0)
PCI-E 16x (v1.1)
chłodzenie
aktywne
dwu-slotowe
aktywne
jedno-slotowe
aktywne
dwu-slotowe

Co ważne, karty zbudowane wokół G92 nie mają osobnej jednostki NVIO, jak ma to miejsce przy "ogromnym" G80. Jednostka ta jest tu wbudowana w strukturę rdzenia. Karta prezentuje się naprawdę świetnie i poza magistralą pamięci nie można jej niemal niczego zarzucić od strony specyfikacji, jak miało to na przykład miejsce przy serii GeForce 8600.

Karta użyta do testów to podkręcony fabrycznie model XFX'a z serii "Alpha Dog". Częstotliwość GPU podniesiono tu o 70MHz. Shadery natomiast, pracują już z prędkością niemal 1700MHz. Pamięci GDDR3 ustanowiono na poziomie 975MHz, co w trybie DDR niewiele ustępuje przepustowości dwugigahercówek.



 

karta
XFX GeForce 8800GT ALPHA DOG
seria
GeForce 8800GT (G92-270)
16rop / (TMU: 56TA 56TF) / 112SP
częstotliwość GPU
670 MHz / 1674 Mhz (shader domain)
częstotliwość pamięci
972 Mhz (1944 DDR)
ilość i typ pamięci
512MB GDDR3 256-bit 1 ns
wyjścia
2xDVI (+HDCP), HDTV-out
chłodzenie
aktywne referencyjne typu "blower"
aluminium/miedź : heatpipe'y
wyposażenie
Company of Heroes [EN] (pełna wersja)

przejściówki: 2x DVI-D-Sub, 2x kabel S-video-cinch, przejściówka zasilania molex-6pin, CD-driver, manual
jakość wykonania
5
głośność chłodzenia
4 stosunkowo ciche (29% vent duty cycle)
temperatura:
- spoczynek (2D) : 55°C (29% vent duty cycle)
- spoczynek (2D) : 49°C (40% vent duty cycle)

- praca (3D) : 99°C (29% vent duty cycle)
- praca (3D) : 81°C (40% vent duty cycle)

* temperatury odczytywane z Hardware Monitor / RivaTuner 2.05

Nowa, wydajna karta wydala wreszcie mniejsze ilości ciepła w stosunku do dotychczasowych konstrukcji opartych o G80. Układ zadowala się już także jednoslotowym, i co najważniejsze,  stosunkowo cichym chłodzeniem.
Cała karta pobiera od 90 do 110W energii - w zależności od obciążenia - co w tym segmencie jest wynikiem bardzo przyzwoitym.

Jak widać referencyjna płytka PCB nie zawiera modułów pamięci po przeciwnej stronie laminatu. Rzuca się natomiast w oczy dość dużo punktów mocowania chłodzenia.

Maksymalne 75W, dostarczane poprzez gniazdo PCI-Express 16x (standard 1.1), pozwala na stabilną pracę karty już tylko z jedną 6-pinową wtyczką. Co ważne, karta obsługuje (natywnie) także standard 2.0 złącza PCI-Express, ale póki co nie przekłada się na wzrost wydajności.
Niestety,wbrew zapowiedziom układ G92 nie wspiera sprzętowo API DirectX10.1, czyli kodu Shader Model 4.1. Czy okaże się to ważnym czynnikiem, w konkurencji z nadchodzącym RV670, decydującym o jej zakupie? Wydaje się, że nie, a patrząc na to co oferuje "obecny" DirectX10 można pokusić się o stwierdzenie, że nikt raczej na tym nie straci (karta zaoszczędzi nam kolejnych rozczarowań związanych z testowaniem niedopracowanych standardów, wprowadzanych ostatnimi czasy chyba za bardzo na siłę). Po za tym sam DirectX10 pozwala przecież na generowanie fantastycznej grafiki, pod warunkiem dopracowywania kodu gier i lepszego wykorzystania funkcji i możliwości tego API przez karty, o Viście już nie wspominając.

Jeszcze rzut oka na skalowalność 8800GT z procesorem:

Podkręcenie procesora (podniesienie szyny FSB i taktowania pamięci), patrząc na dosyć miarodajny w nowych grach HDR test 2, daje nam znacznie więcej, aniżeli sam overclocking karty graficznej. Do tych wniosków powrócimy jeszcze w dalszej części artykułu i "skalowania" GTX-a z procesorem A64 X2.

Podsumowując za sprawą najnowszej propozycji nvidia z segmentu mainstream, na rynku może solidnie "zawrzeć". Tuż przed świąteczną gorączką zakupów szykuje nam się wielki hit. Zobaczymy jednak co na to ATI i jej równie "gorący" Radeon HD3870. Póki co GeForce 8800GT od XFX-a zasługuje zdecydowanie na najwyższą ocenę - gorąco polecamy (znaczek Super Produktu w pełni zasłużony).

 

XFX GeForce 8800GT Alpha Dog Edition 512MB

plusy:

 

  • świetna wydajność (pomiędzy GTX a GTS)
  • karta fabrycznie podkręcona (czasem "zbliżająca" się w testach do GTX-a!)
  • niski pobór prądu (max. 110W)
  • PureVideo HD 2nd generacjiT
  • jednoslotowe chłodzenie
  • dobra cena na starcie
  • minusy:

     

  • głośność powyżej 40% maksymalnej prędkości wiatraka.
  • wysoka temperatura przy "cichym" chłodzeniu
  • Ogólnie

    Komentarze

    0
    Zaloguj się, aby skomentować
    avatar
    Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.

      Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!