Karty graficzne

DirectX 12 - sprawdzamy jak przyśpiesza APU AMD

z dnia 2016-03-16
Marcin Jaskólski | Redaktor serwisu benchmark.pl
38 komentarzy Dyskutuj z nami

DirectX 12 z pewnością jest krokiem w dobrą stronę. Ale nie każda konfiguracja wykaże zmiany w wydajności.

Hitman jest jednym z tytułów, który w dniu premiery otrzymał obsługę nowych bibliotek DirectX 12, a nie trzeba było długo czekać, by dołączył do niego również Rise Of The Tomb Raider.

W przypadku komputerów z mocnymi procesorami nie należy spodziewać się większych różnic przy wykorzystaniu DirectX 12. Co w przypadku gdy dysponujemy mniej wydajnym procesorem i zintegrowanym układem graficznym?

Wstępnie porównaliśmy działanie Hitmana i Rise Of The Tomb Raider przy użyciu DirectX 12 i DirectX 11 na APU AMD A10-7870K. APU pracowało z referencyjnymi zegarami i pamięcią RAM 2400 MHz.

Hitman - 1366 x 768, niskie
[kl./s.] 

DirectX 12 39
DirectX 11 37


Hitman - 1920 x 1080, niskie
[kl./s.]

DirectX 11 27
DirectX 12 25

W przypadku gdy procesor ma więcej do roboty (niższa rozdzielczość) wersja DirectX 12 wysuwa sie na prowadzenie. Przy wyższej rozdzielczości z kolei lepiej wypada DirectX 11.

Ten artykuł pochodzi ze strony benchmark.pl

Identyczna sytuacja ma miejsce w przypadku Rise Of The Tomb Raider, chociaż tam różnice są naprawdę kosmetyczne.

Rise Of The Tomb Raider – 1366 x 768, niskie
[kl./s.]

DirectX12 38,5
DirectX 11 38,2


Rise Of The Tomb Raider – 1920 x 1080, niskie
[kl./s.]

DirectX 11 23,6
DirectX 12 23,4

Oczywiście wiele może być jeszcze przed nami - aktualizacje gry, czy sterowników kart graficznych z pewnością poprawią sytuację.  Nie należy jednak liczyć na to, że DirectX 12 w cudowny sposób przyśpieszy nam rozgrywkę na wszystkich konfiguracjach - chociaż wypadałoby, by nowe API działało przynajmniej tak szybko jak stare ;-). Najlepszych efektów należy spodziewać się przy połączeniu słaby procesor + mocna karta graficzna. 

Źródło: informacja własna

marketplace

Komentarze

38
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    +2 fps, wow...Chyba nawet DX10.1 (ktoś w ogóle pamięta coś takiego?) wnosił więcej.
    Ale fakt, dopasowali badziewie do badziewia - świetnie wpasowuje się pod W10. W10+DX12 - tandem z którego nigdy nie skorzystam.
    Zaloguj się
  • avatar
    A gdzie zurawina który przepowiadał 200% wzrostu wydajności.

    Pisałem kilka razy już - obecne gpu nie sa optymalizowane pod DX12 tylko pod DX11 i tu wzrostu wydajności nie będzie takiego jakiego można by się spodziewać.
    Co ciekawe obsluga ACE która miała dac ten fenomenalny wzrost to kropla w morzu przy całym narzucie jaki pozostał.
    Zaloguj się
  • avatar
    Najpierw to niech oni naprawią optymalizację w tym Hitmanie bo leży i kwiczy a potem niech się zabierają za testy! Zresztą w tej grze nie ma się czego spodziewać po DX12 bo ona nie była od początku pisana z myślą o DX12 i pod DX12.
    Zaloguj się
  • avatar
    Widzę szaleństwo XD dwie klatki
    Zaloguj się
  • avatar
    Kolego Zurawina, kolego Zurawina prosze pilnie pojawic sie sie na BMK - DX12 szkalujo.

    Podobno na slabych procesorach DX12 mial byc lepszy od DX11 a tu psikus... :D
    Zaloguj się
  • avatar
    Wzrost wydajności będzie ale tylko tam gdzie CPU był "wąskim gardłem"
  • avatar
    A ja dla odmiany widzę DUŻY postęp.
    Nie ukrywajmy. To apu jest słabe w każdym calu. Proc słaby, grafika słaba, więc JAKIKOLWIEK wzrost dobrze wróży. Przypuszczam, że gdyby przetestować to na AMD FX + jakiś mocny Radek, to efekt byłby ciekawy.

    Inna sprawa, mogę się mylić ;)
  • avatar
    - Wyszedł podwójny post -
  • avatar
    Mi ten test pokazuje jedynie, że DX12 nie przyspieszy APU bo już się nie da. Wąskiego gardła nie ma bo używa tej samej pamięci co CPU. Zapodajcie jakiś test na najtańszym procku jaki teraz można dostać i na jednym z najlepszych. Tylko aby zestawy różniły się tylko procesorem. Cała reszta ma być identyczna.
    Zaloguj się
  • avatar
    a gdzie w ankiecie opcja "wolę Vulcana" he ??????
    kiedy wy się wreszcie nauczycie?
    Zaloguj się
  • avatar
    Kiedy zrobicie jakiś test DX12 w konfiguracji dla jakiej został stworzony, czyli mocne GPU słabe CPU. Jak będziecie dawać testy gdzie albo CPU jest za 5k albo jak tutaj gdzie oba elementy nie szarżują to jakich efektów się spodziewacie ?
  • avatar
    Dajcie test DX11 vs DX12 na FuryX/980ti oraz procesorach za 400zł i za 1400zł. Wtedy wychodzą ogromne różnice. Np taki FX 8350 w połączeniu z FuryX/980ti prawie dogania i7 6700k w dx 12, gdzie w dx11 leży i kwiczy.
    Zaloguj się
  • avatar
    Po pierwsze test jest spartaczony albo dziennikarzom smaruje wiadomo, która firma.

    Po drugie brak wiedzy. Niższa rozdzielczość wcale nie podnosi tak drastycznie narzutu CPU (DX11vsDX12)...
    ... podnoszą inne rzeczy (drastycznie).

    Dlatego różnica jest tak mała. Po prostu autorzy nie mają pojęcia co i jak testować. Wyniki mogą być równie dobrze ssane z palca.
    Zaloguj się
  • avatar
    Pogratulować użytkownikom Windows 10 ~ 400 zł w plecy
  • avatar
    Osobiście czekam na informacje o Battlefield 5. Oby słowa Johan Andersson-a były prorocze:
    "Chciałbym Windows 10 i DirectX 12 w minimalnych konfiguracjach dla naszych gier napędzanych przez Frostbite już w okresie świątecznym 2016. Prawdopodobnie może być to uznane za trochę agresywne, ale przyniesie głównie korzyści."
  • avatar
    Nie chcę umniejszać roli dx12, ale trudno też przejść obojętnie obok pewnych faktów. Bo np.
    Ciekawe dlaczego Crysis 3 potrafi dobrze się skalować na CPU i pracować na jakże "słabych" procesorach AMD gdzie 8300 walczy z powodzeniem z i5 intela, podczas gdy w innych grach proc AMD dostaje bęcki od i3 i Pentiumów.
    Crysis dobrze się skaluje i potrafi przyspieszyć nawet na mocarnych CPU, a nie jak w innych grach gdzie i7 bywa wolniejsze od i5.

    Ciekawe, że teraz nagle naszym wybawicielem jest dx12, a nie po prostu dobrze napisana gra. (I nie to żebym teraz wychwalał Crysisa.)
    No i wybawicielem, tylko w określonych warunkach. Bo co to za wybawiciel, który daje kopa tylko na "złomowym" CPU.
    Jak by umiejętnie obciążyć CPU, to przyrost byłby pewnie widoczny nawet na mocniejszych jednostkach.
    Ba! Gry działają wolniej na mocnym sprzęcie, ale nie brak głosów poparcia. What? Zrozumiałe jest, że na mocnym sprzęcie nie zobaczymy kolosalnych różnic, mogłoby by być nawet tyle samo co na dx11, ale żeby było gorzej i jeszcze tego bronić?

    DX12, phi!

    Ciekawe ile mocy CPU poszło w gwizdek z powodu złej optymalizacji, a ile zostało przywrócone dzięki naszemu nowemu mesjaszowi DX12?

    Spartolić wykorzystanie CPU,
    wprowadzić cudowne dx12,
    profit?
    i karuzela kręci się dalej...

    AMD potrzebuje lepszych sterowników - to bezsprzecznie - ale potrzebuje też dobrze napisanych gier.
    DX12 to na razie zwykła proteza, która jak widać, potrafi przeszkadzać.

    Trzeba będzie nam poczekać na gry pisane z myślą o dx12, to może coś się z tego wykluje.
    Oby tylko nie było tak, że wydajność na DX11 będzie się zaniżało, tylko po to, by pokazać wyższość dx12.

    Bo taka chyba jest tendencja, wymagania co do sprzętu rosną, a gry wcale jakoś zauważalnie nie pięknieją.
    Tak jakby chciano się pochwalić mega mocą dx12...