Na topie

Google Stadia, czyli granie w chmurze - 4K, 60fps, HDR i brak opóźnień

Autor:

więcej artykułów ze strefy:
Gry

Kategoria: Gry Tematyka: chmura Producenci: Google

Podczas GDC 2019 zaprezentowana została usługa streamingowa Google Stadia, która pozwalać ma na komfortowe granie w wymagające tytuły na wszystkich popularnych urządzeniach: komputerach, smartfonach czy telewizorach.

  • Google Stadia, czyli granie w chmurze - 4K, 60fps, HDR i brak opóźnień
A A

Stadia – tak nazywa się usługa streamingowa dla graczy, którą firma Google przygotowywała od wielu miesięcy i oficjalnie zaprezentowała dziś, w trakcie GDC 2019.

Co to jest Google Stadia? Streaming gier

Google Stadia to platforma gamingowa, która ma zainteresować wszystkich i być dla wszystkich dostępna. Gigant z Mountain View zapowiedział, że zaledwie pięć sekund będzie trwało ładowanie (wymagającej) gry, licząc od momentu kliknięcia linku na YouTube (który pojawi się pod na przykład pod koniec zwiastuna). 

Google Stadia logo

Możliwe będzie też przełączanie się w obrębie własnego sprzętu. Polega to na tym, że rozpoczynamy zabawę na jednym urządzeniu, a kontynuujemy na drugim. Potrzebna będzie jedynie przeglądarka Google Chrome.

Producent zapowiada również rozbudowane funkcje udostępniania treści, które mają sprzyjać dzieleniu się materiałami i wspólnej zabawie.

Wysoka jakość grania w chmurze

Słyszeliśmy to już wiele razy podczas prezentacji rozmaitych usług tego typu, ale firma Google także zapowiedziała, że dzięki Stadia granie w wymagające tytuły możliwe będzie także dla tych osób, które nie dysponują mocnym sprzętem. Pozwoli na to chmura, a że Internet nieustannie przyspiesza – także opóźnienia nie mają stanowić problemu.

O odpowiednią wydajność zadbają układy graficzne AMD Vulkan, które zapewnić mają moc obliczeniową na poziomie 10,7 teraflopa – większą niż Xbox One X czy PlayStation 4 Pro. Dodajmy do tego procesor 2,7 GHz, 16 GB RAM-u, transfery sięgające 484 GB/s i w efekcie możliwe ma być granie w rozdzielczości 4K, z płynnością 60 klatek na sekundę, w trybie HDR i z dźwiękiem przestrzennym. Potrzebny sprzęt pojawi się w 7500 lokalizacji. 

Istotną zaletą usługi Stadia ma być także to, że nie będzie ona dostępna na wyłączność na tej lub innej platformie sprzętowej. Uruchomimy ją na komputerze, smartfonie, tablecie czy telewizorze. Google Stadia obsłuży również multiplatformowy tryb wieloosobowy oraz zaoferuje dostęp do osiągnięć i zapisów.

Google Stadia – gry, w które zagramy

Aby zadziałały, gry muszą być dostosowane do platformy Google Stadia. Pierwszymi potwierdzonymi tytułami są Assassin’s Creed Odyssey i Doom Eternal – odpowiedzialna za ten drugi ekipa id Software zapowiedziała, że zadziała on we wspomnianej jakości 4K/60fps. O kolejnych grach mamy usłyszeć wkrótce.

Do życia powołane zostało również studio Stadia Games and Entertainment, które zajmie się produkcją tytułów na wyłączność. Na jego czele staje Jade Raymond, która doświadczenie zdobywała w EA Motive i Ubisofcie. 

Kontroler Google Stadia

A jakie urządzenia peryferyjne będą kompatybilne z platformą Stadia? Obsługiwane będą standardowe pady i zestawy klawiatura + mysz, więc nie powinno być żadnego problemu. Dodatkowo producent zaprezentował specjalny kontroler. Układ przycisków i gałek jest podobny do tego, jaki znamy z DualShocka. Ma jednak także dodatkowy przycisk aktywujący Asystenta Google.

Google Stadia Controller

Potwierdzono też, że Google Stadia Controller wykorzysta łączność WiFi, co zapewnić ma bezproblemową kompatybilność z szerokim spektrum urządzeń. 

Premiera usługi i kontrolera odbyć ma się jeszcze w tym roku.

Źródło: Google, VG247

Odsłon: 7092 Skomentuj newsa
Komentarze

25

Udostępnij
  1. Massai
    Oceń komentarz:

    3    

    Opublikowano: 2019-03-19 19:55

    Wszystko będzie się rozbijało o dostępne gry i ew. cenę uslugi.
    Ale - ja kibicuję. Może dzięki temu potanieją karty graficzne.

    Skomentuj

    1. fitgame
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2019-03-20 15:53

      Hm… Nie wydaje mi się aby z tego powodu miały karty potanieć. Na czymś ten obraz będzie musiał być generowany. Zatem może się okazać, że Google będzie zasysało karty z rynku jak "górnicy". Na ceny może jedynie wpłynąć spadek dolara i ewentualne wejście Intela. O ile ono nastąpi.

      Skomentuj

  2. CESARZ987655
    Oceń komentarz:

    -7    

    Opublikowano: 2019-03-19 20:04

    W naszym kraju to prędko się pewnie nie pojawi,tak jak PS Now.
    Jak już się pojawi to mało kto będzie mógł pozwolić na 1080p/30 fps,a co dopiero 4K/60 fps.

    Skomentuj

    1. portals
      Oceń komentarz:

      12    

      Opublikowano: 2019-03-19 21:08

      Przecież porównując choćby z USA to internet u nas jest rewelacyjny.

      Skomentuj

      1. Massai
        Oceń komentarz:

        13    

        Opublikowano: 2019-03-19 21:19

        Nawet w porównaniu z innymi krajami europejskimi jest bardzo dobrze. Jak mówię kumplom, że mam 300 megabitów za 15 euro miesięcznie, to im kopara opada.

        USA to jest sto lat za murzynami.

        W ogóle Polska przez parę ostatnich bardzo poszła do przodu. Choćby uslugi bankowe, zwykły glupi blik jest w wielu krajach kosmosem (jako rodzaj płatności). Cieszą się jak głupi do sera z apple pay, dla nas to nic wyjątkowego.

        Skomentuj

        1. roman106
          Oceń komentarz:

          2    

          Opublikowano: 2019-03-19 22:29

          W PL internet jest o wiele lepszy niż w UK, tam to średnio kilkanaście Mb w dużych miastach. Słyszeliście o takim mieście Liverpool? Aż 11 Mb można mieć.

          Skomentuj

          1. człowiek-taboret
            Oceń komentarz:

            1    

            Opublikowano: 2019-03-20 09:43

            Można też mieć 100 - wszystko zależy gdzie w tym Liverpoolu się mieszka. To samo jest w Polsce, nawet w dużych miastach są dziury gdzie nie ma infrastruktury pociągniętej, bo albo się nie opłaca albo ktoś nie podpisał jakiegoś papierka ze zgodą.

            Skomentuj

          2. musslik
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2019-03-20 13:47

            o ile się mieszka w "blokowisku" bo wszędzie indziej o szybkim i tanim internecie można sobie pomarzyć...
            Tam gdzie są światłowody jest dobrze wszędzie indziej Polski internet przewodowy to porażka.

            Skomentuj Historia edycji

          3. portals
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2019-03-20 20:12

            Zawsze gdzie jest więcej ludzi dostęp do internetu będzie lepszy. Teraz światłowód nawisach to też nic niezwykłego.

            Skomentuj

          4. Rafs0n
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2019-03-21 09:38

            Ostatnio mi proponowali że mi zwiększą z 500 na 1000 bez żadnych dodatkowych opłat(UPC) ale może to z powodu ostatnich problemów z connect boxem

            Skomentuj

      2. awesome1337
        Oceń komentarz:

        1    

        Opublikowano: 2019-03-20 11:16

        internet mamy spoko ale o ile fizycznie serwery nie wylądują w Polsce to nawet te 1 Gb/s w wawie dużo nie zadziała

        Skomentuj

  3. nevermind
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2019-03-19 22:21

    Oczywiście Polski nie ma na liście krajów :/

    Skomentuj

    1. HomeAudio
      Oceń komentarz:

      -5    

      Opublikowano: 2019-03-19 23:26

      Polska jest uważana za kraj trzeciego świata z tanią siłą roboczą. Dodatkowo USA uważa nas za mięso armatnie które niskim kosztem można wysunąć na flanki obronności NATO. Nie spodziewał bym się aby jakakolwiek nowość z USA szybko u nas pojawiła się w sprzedaży (patrz: Apple patrz: Google patrz: Microsoft - wszystko pojawiało się u nas po krajach afrykańskich, albo wciąż nie mamy oficjalnych sklepów z oficjalną sprzedażą). Może już lepiej chińczyków do nas zacząć wpuszczać... tak aby trochę rozzłościć amerykańców :) Maże jakaś chińska tarcza rakietowa? No trochę popłynąłem :) Ha ha ha ;)

      Skomentuj

  4. Eternal1
    Oceń komentarz:

    -1    

    Opublikowano: 2019-03-19 23:32

    "...i brak opóźnień"

    Przecież nawet sami twórcy mówią w grach Multiplayer, gracze grający lokalnie zawsze będą mieć przewagę nad graczami z chmury.
    Infrastruktury Pan nie przeskoczysz.

    Skomentuj

  5. Radical
    Oceń komentarz:

    3    

    Opublikowano: 2019-03-20 08:50

    Coś co nie przeszkadza przy filmach przy grach psuje całą zabawę i są to opóźnienia. Są ludzie którzy narzekają na słaby czas reakcji telewizora, są osoby narzekające na słaby czas pada (i grają na kablu) ale to co wprowadza granie po strimingu jest 100 razy gorsze.

    Skomentuj

    1. kitamo
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2019-03-20 10:46

      to nie jest usługa dla ludzi grajacych w CSa tylko dla tych ktorzy chca sobie pograc np w takiego wiedzmina a nie chca kupowac komputeraz za 5kzł.

      Skomentuj

      1. człowiek-taboret
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2019-03-20 12:37

        Tak, ale nawet w takim Wiedźminie jakbym miał opóźnienie rzędu 50-100ms to byłoby bardzo drażniące. Nie rozumiem takiego podejścia, że jak ktoś nie gra w gry esportowe, to równie dobrze może mieć 5fps, półsekundowe opóźnienie i jeszcze do tego błyszczący ekran w słoneczny dzień. Piszesz tak jakby gracze casualowi nie mieli totalnie żadnych wymagań, byle by tylko coś się na ekranie wyświetlało.

        Skomentuj

        1. awesome1337
          Oceń komentarz:

          -1    

          Opublikowano: 2019-03-20 15:34

          > Piszesz tak jakby gracze casualowi nie mieli totalnie żadnych wymagań, byle by tylko coś się na ekranie wyświetlało.

          większość z nich gra na konsoli wiec tak jak by nie mieli

          ¯\_(ツ)_/¯

          Skomentuj Historia edycji

          1. człowiek-taboret
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2019-03-20 16:14

            Fajny troll, ale nie.

            Skomentuj

          2. awesome1337
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2019-03-20 22:41

            zdecydowanie nie pisałem tego serio

            Skomentuj

        2. kitamo
          Oceń komentarz:

          0    

          Opublikowano: 2019-03-21 00:55

          ale zdajesz sobie sprawe ze ludzie mają w domach laptopy za 2k zł max bo taki im potrzebny a jak chca sobie pograc to pograją przez taką usługe w niedziele po kosciele?

          myslisz ze pierwsze co zrobią to zmierzą frametime, responsywnosc i odpala frapsa?
          Serio?

          Skomentuj

          1. człowiek-taboret
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2019-03-21 10:58

            Co to zmienia, że mają laptopy za 2k? To znaczy, że nie mają żadnych wymagań? Jakby im się, źle internet przeglądało na takim laptopie to by kupili taki za 2,5 albo za 3. Po za tym, przynajmniej na start, taka usługa też nie będzie należała do najtańszych. Więc jak ktoś nie ma kasy na lapka to i nie będzie opłacał abonamentu, szczególnie jeżeli będą lagi, opóźnienia, utraty połączenia itd. Prędzej kupi konsolę za 1500zł.

            Poza tym, nic nie trzeba mierzyć ani sprawdzać. Czy jak idziesz do sklepu z odzieżą to bierzesz co popadnie, byle było wykonane z materiałów wysokiej jakości? Nie trzeba sprawdzać parametrów, żeby określić czy coś ci pasuje czy nie. To nie laboratorium, że opierasz się na suchych wynikach.

            Skomentuj Historia edycji

  6. Alundro
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2019-03-20 09:35

    Jeżeli zostanie ustanowiony miesięczny abonament, powiedzmy 50 $ za nieograniczony czas gry ( np. 3 gry w mc w cenie ), jeżeli chcesz więcej musisz dopłacić, to ta usługa ma duże szanse na sukces. Były już pomysły z podobnymi usługami tyle że jeżeli dobrze pamiętam 20 h gry za 30$ co było totalną porażką.
    Wszystko zależy czy Google chce zostać potentatem, czy próbować szybko się dorobić.

    Skomentuj Historia edycji

    1. Yamaraj6
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2019-03-20 11:40

      Myślę że Google wie że przez pierwsze kilka lat zysku z tego mieć nie będzie przede wszystkim dlatego że nie ma jeszcze 5G, a dostęp do światłowodów które zapewnią niską latencje jest za mała. Poza tym 50$ to o co najmniej 25$ za dużo na start, no chyba że będzie dostęp do WSZYSTKICH gier, łącznie z nowymi w dniu premiery. Żeby to się przyjęło i więcej twórców dostosowywało gry i narzędzia do ich platformy to musi mieć ona dużo użytkowników, a zatem cena startowa musi przyciągnąć i myślę że cena na poziomie 20 no max 30$ na zachodzie byłaby i tak dosyć duża, ale jeżeli będą na platformie dobre gry to wiele osób mających dostęp do światłowodu lub 5G mogłoby się skusić.

      Skomentuj

  7. HardCorak
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2019-03-20 11:40

    Ceny grania w chmurze będą dobre ale... nie dla Polaków.

    Skomentuj

Dodaj komentarz

Przy komentowaniu prosimy o przestrzeganie netykiety i regulaminu.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany!