• benchmark.pl
  • Gry
  • Google Stadia, czyli granie w chmurze - 4K, 60fps, HDR i brak opóźnień
Gry

Google Stadia, czyli granie w chmurze - 4K, 60fps, HDR i brak opóźnień

przeczytasz w 3 min.

Usługa streamingowa Google Stadia pozwalać ma na komfortowe granie w wymagające tytuły na wszystkich popularnych urządzeniach: komputerach, smartfonach czy telewizorach. Znamy szczegóły!

Targi Gamescom 2019 przyniosły kolejne informacje na temat usługi Google Stadia. Przede wszystkim wydłużyła się lista dostępnych gier. Wszystkie szczegóły dotyczące tej nowej platformy znajdziecie w (zaktualizowanym) newsie poniżej.

Stadia – tak nazywa się usługa streamingowa dla graczy, którą firma Google przygotowywała od wielu miesięcy i oficjalnie zaprezentowała dziś, w trakcie GDC 2019.

Google Stadia logo

Co to jest Google Stadia? Streaming gier

Google Stadia to platforma gamingowa, która ma zainteresować wszystkich i być dla wszystkich dostępna. Gigant z Mountain View zapowiedział, że zaledwie pięć sekund będzie trwało ładowanie (wymagającej) gry, licząc od momentu kliknięcia linku na YouTube (który pojawi się pod na przykład pod koniec zwiastuna). 

Możliwe będzie też przełączanie się w obrębie własnego sprzętu. Polega to na tym, że rozpoczynamy zabawę na jednym urządzeniu, a kontynuujemy na drugim. Potrzebna będzie jedynie przeglądarka Google Chrome. Producent zapowiada również rozbudowane funkcje udostępniania treści, które mają sprzyjać dzieleniu się materiałami i wspólnej zabawie.

Google Stadia - wysoka jakość grania w chmurze

Słyszeliśmy to już wiele razy podczas prezentacji rozmaitych usług tego typu, ale firma Google także zapowiedziała, że dzięki Stadia granie w wymagające tytuły możliwe będzie także dla tych osób, które nie dysponują mocnym sprzętem. Pozwoli na to chmura, a że Internet nieustannie przyspiesza – także opóźnienia nie mają stanowić problemu.

O odpowiednią wydajność zadbają układy graficzne AMD Vulkan, które zapewnić mają moc obliczeniową na poziomie 10,7 teraflopa – większą niż Xbox One X czy PlayStation 4 Pro. Dodajmy do tego procesor 2,7 GHz, 16 GB RAM-u, transfery sięgające 484 GB/s i w efekcie możliwe ma być granie w rozdzielczości 4K, z płynnością 60 klatek na sekundę, w trybie HDR i z dźwiękiem przestrzennym. Potrzebny sprzęt pojawi się w 7500 lokalizacji. 

Stadia urządzenia

Istotną zaletą usługi Stadia ma być także to, że nie będzie ona dostępna na wyłączność na tej lub innej platformie sprzętowej. Uruchomimy ją na komputerze, smartfonie, tablecie czy telewizorze. Google Stadia obsłuży również multiplatformowy tryb wieloosobowy oraz zaoferuje dostęp do osiągnięć i zapisów.

Kiedy premiera i jaka cena Google Stadia?

Oficjalnie wiemy już, że premiera Google Stadia odbędzie się w listopadzie. Niestety Polski nie ma na liście krajów, w których usługa będzie dostępna od razu. Te kraje to: Stany Zjednoczone, Kanada, Wielka Brytania, Irlandia, Francja, Niemcy, Włochy, Hiszpania, Holandia, Belgia, Dania, Szwecja, Norwegia i Finlandia. 

A jak prezentują się ceny? Za pakiet Stadia Pro (nielimitowana rozgrywka w jakości 4K/HDR/60fps plus 1 darmowy tytuł na miesiąc) zapłacić będzie trzeba 9,99 euro miesięcznie. W przyszłym roku dojdzie też bezpłatny pakiet Stadia Basic (Full HD/60fps) z pewnymi ograniczeniami.

Podkreślmy, że Google Stadia to usługa, która wymaga osobnego kupowania gier. Innymi słowy: kilka tytułów otrzymamy w pakiecie, ale w przeciwieństwie na przykład do Xbox Game Pass, samo wykupienie usługi nie będzie równać się uzyskiwaniu dostępu do obszernego katalogu gier.

Google Stadia – gry, w które zagramy

Aby zadziałały, gry muszą być dostosowane do platformy Google Stadia. Pierwszymi potwierdzonymi tytułami były Assassin’s Creed Odyssey i Doom Eternal – odpowiedzialna za ten drugi ekipa id Software zapowiedziała, że zadziała on we wspomnianej jakości 4K/60fps. Lista tytułów jest jednak znacznie dłuższa

  • Assassin's Creed Odyssey
  • Attack on Titans 2
  • Baldur's Gate 3
  • Borderlands 3
  • Cyberpunk 2077
  • Darksiders Genesis
  • Destiny 2
  • Destroy All Humans!
  • Doom (2016)
  • Doom Eternal
  • Dragon Ball Xenoverse 2
  • Farming Simulator 19
  • Final Fantasy XV
  • Football Manager 2020
  • Get Packed
  • Gods & Monsters
  • GRID
  • Gylt
  • Just Dance
  • Kine
  • Metro Exodus
  • Mortal Kombat 11
  • NBA 2K
  • Orcs Must Die! 3 (tytuł na wyłączność)
  • Power Rangers: Battle for the Grid
  • Rage 2
  • Rise of the Tomb Raider
  • Samurai Shodown
  • Shadow of the Tomb Raider
  • SUPERHOT
  • SUPERHOT: MIND CONTROL DELETE
  • The Crew 2
  • The Elder Scrolls Online
  • Thumper
  • Tom Clancy's Ghost Recon Breakpoint
  • Tom Clancy's The Division 2
  • Tomb Raider Definitive Edition
  • Trials Rising
  • Watch Dogs: Legion
  • Windjammers 2
  • Wolfenstein: Youngblood
    (na pomarańczowo zostały wyróżnione nowe tytuły potwierdzone podczas targów Gamescom 2019)

Do życia powołane zostało również studio Stadia Games and Entertainment, które zajmie się produkcją tytułów na wyłączność. Na jego czele staje Jade Raymond, która doświadczenie zdobywała w EA Motive i Ubisofcie. 

Kontroler Google Stadia

A jakie urządzenia peryferyjne będą kompatybilne z platformą Stadia? Obsługiwane będą standardowe pady i zestawy klawiatura + mysz, więc nie powinno być żadnego problemu. Dodatkowo producent zaprezentował specjalny kontroler. Układ przycisków i gałek jest podobny do tego, jaki znamy z DualShocka. Ma jednak także dodatkowy przycisk aktywujący Asystenta Google.

Google Stadia Controller

Potwierdzono też, że (wyceniony na 69 euro) Google Stadia Controller wykorzysta łączność WiFi, co zapewnić ma bezproblemową kompatybilność z szerokim spektrum urządzeń. 

Źródło: Google, VG247

Komentarze

38
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Massai
    4
    Wszystko będzie się rozbijało o dostępne gry i ew. cenę uslugi.
    Ale - ja kibicuję. Może dzięki temu potanieją karty graficzne.
    • avatar
      Radical
      3
      Coś co nie przeszkadza przy filmach przy grach psuje całą zabawę i są to opóźnienia. Są ludzie którzy narzekają na słaby czas reakcji telewizora, są osoby narzekające na słaby czas pada (i grają na kablu) ale to co wprowadza granie po strimingu jest 100 razy gorsze.
      • avatar
        nevermind
        1
        Oczywiście Polski nie ma na liście krajów :/
        • avatar
          Konto usunięte
          1
          "...i brak opóźnień"

          Przecież nawet sami twórcy mówią w grach Multiplayer, gracze grający lokalnie zawsze będą mieć przewagę nad graczami z chmury.
          Infrastruktury Pan nie przeskoczysz.
          • avatar
            Yamaraj6
            1
            10 euro o kurde tego sie nie spodziewałem, szczerze mówiąc bardzo mało. Szkoda, że nie będzie dostępne w Polsce.
            • avatar
              Geralt
              1
              Tere fere. Brak opoznien - rozumiem, ze przeskoczyli prawa fizyczne:P. Nie lubie tego marketingowowego belkotu. Jakby mowili o niskich opoznieniach, to moze - ale nie brzmialoby to tak pieknie jak klamstwo "brak opoznien" :P
              • avatar
                HardCorak
                0
                Ceny grania w chmurze będą dobre ale... nie dla Polaków.
                • avatar
                  kikimusamba
                  -1
                  Mowa o tym Internecie, który ma spadki rzędu -40% od rzekomej obiecanej prędkości?! Mowa o tym Internecie, którego przepustowość siada, kiedy z sieci korzystają 2+ urządzenia?! Jak na swiatlowodzie mogą dziać się tego typu rzeczy? Daleko nam do państw, które plasują się chociażby w połowie listy, gdyby takowa istniała. Wolę 500 mb/s, gdzie podczas pomiaru prędkości igła stoi sztywna i nie zamierza drgnąć w kierunku lewym, niż prowizorkę, która jest stosowana w Polsce. Korzystałem długie lata z Internetu w Norwegii, długie lata nas dzielą od ich kultury pracy światłowodów. Nie bez przyczyny są uwzględnieni w zestawieniu.
                  • avatar
                    CESARZ987655
                    -6
                    W naszym kraju to prędko się pewnie nie pojawi,tak jak PS Now.
                    Jak już się pojawi to mało kto będzie mógł pozwolić na 1080p/30 fps,a co dopiero 4K/60 fps.
                    • avatar
                      Alundro
                      0
                      Jeżeli zostanie ustanowiony miesięczny abonament, powiedzmy 50 $ za nieograniczony czas gry ( np. 3 gry w mc w cenie ), jeżeli chcesz więcej musisz dopłacić, to ta usługa ma duże szanse na sukces. Były już pomysły z podobnymi usługami tyle że jeżeli dobrze pamiętam 20 h gry za 30$ co było totalną porażką.
                      Wszystko zależy czy Google chce zostać potentatem, czy próbować szybko się dorobić.
                      • avatar
                        Konto usunięte
                        0
                        Nowa religia światowa zwana Googlizm wkracza w umysły niewolników ha ha ha
                        • avatar
                          freezoid
                          0
                          dlaczego nie zrobicie nowego artykułu tylko mieszacie komentarze z przedziału prawie 3 miesięcy?
                          stała praktyka na benchmarku
                          • avatar
                            losiaczek1
                            0
                            Problem w tym, że nasi dostawcy internetu np. Orange (i inni oczywiście) dają szybki internet np 300- 600 mb/s ale nie jest to szybkość gwarantowana. U mnie na przykład szybkość potrafi spaść z 300 do 30. Dodatkowy problem to routery, które są starociami wycofanymi z Europy Zachodniej. Tam były używane 10 lat temu a teraz operatorzy przekładają je do nowej obudowy i serwują Polakom (np. Funbox 2 i 3). Nie radzą one sobie z kilkoma urządzeniami w sieci.
                            • avatar
                              qazwsx1
                              0
                              https://tiny.pl/gjgzt Tanie gry plus kod rabatowy BFPICODI kto pierwszy ten leprzy