Gry

NVIDIA nie oszukiwała przy Batmanie

z dnia 2009-10-06
Grzegorz Kubera | Redaktor serwisu benchmark.pl
83 komentarze Dyskutuj z nami

W ostatnich dniach internet obiegła informacja o zmowie NVIDIA i studia Eidos w kwestii blokowania funkcji wygładzania krawędzi na kartach ATI w grze Batman: Arkham Asylum, co skutkowało znaczącym spadkiem wydajności. NVIDII zarzucano nieuczciwą konkurencję, praktyki monopolistyczne oraz - przede wszystkim - oszukiwanie klientów.

Sprawie przyjrzał się redaktor zagranicznego serwisu PCPer.com. Podczas pisania recenzji gry poprosił Eidos o ustosunkowanie się do tego zarzutu.

Oto rezultat, czyli stanowisko redakcji PCPer.com:

 “W przypadku wsparcia antialiasingu w Batmanie, NVIDIA stworzyła silnik AA na potrzeby Eidos – wcześniej AA w tej grze nie istniało. NVIDIA zdawała sobie sprawę, że tytuł będzie przebojem na rynku PC I zainwestowała dużo czasu oraz pieniędzy, by zapewnić ta funkcjonalność na swoim sprzęcie. Podczas wymiany e-maili Eidos przyznał, ze prośba o współpracę deweloperską nad grą została także skierowana do firmy AMD, by mogły zostać przeprowadzone podobne do działania dla kart ATI, ale została ona odrzucona.”

Dodatkowo publikujemy oficjalne stanowisko NVIDIA w kwestii zarzutów. Autorem jest Igor Stanek, Product PR Manager w NVIDIA Ldt.

Oficjalne stanowisko NVIDII:

"NVIDIA nie zrobiła nic złego z Batmanem. W oświadczeniu AMD nie ma ani krzty prawdy. AMD miało dostęp do kodu Batmana długo przed wydaniem gry, ale nic z nim nie zrobili. Silnik Unreal Engine 3 nie obsługuje AA i my poprawiliśmy to z naszej strony. Mam nadzieję, że wszyscy rozumieją, że NVIDIA nie może wprowadzić usprawnień dla sprzętu konkurencji. Ze strony AMD jest znikome wsparcie i nie jest to winą NVIDII. Radziłbym AMD, aby zamiast kłamać o faktach i w ten sposób tłumaczyć swoją nieudolność, zatrudnili jakichś deweloperów i wreszcie wydali trochę pieniędzy na polepszanie gier PC."

Już za kilka dni opublikujemy kolejne testy związane z grą Batman i postaramy się dla was zweryfikować wszelkie wątpliwości.

Żródło:
NVIDIA, PCPer.com, Inf. własna
 

marketplace

Komentarze

83
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    dobrze ze sie wyjasnilo
  • avatar
    no to ładnie pojechali po AMD i dobrze chyba - ja to rozumiem, wszędzie teraz doszukują się praktyk monopolistycznych - czasami z przesadą (win bez ie)
  • avatar
    I co funboye! I co! Chować się!
    Zaloguj się
  • avatar
    A na XBoxie z grafą ATi jest wygładzanie ???
    Zaloguj się
  • avatar
    Ja tam o niczym nie słyszałem :P
  • avatar
    nV nam posmarowali i odwalili trochę roboty przy grze... a Wy AMD? Dacie coś?

    AMD dało jajco bo producenci oprogramowania powinni tworzyć gry...
    Zaloguj się
  • avatar
    wyjaśnienie jest proste: nVidia dala więcej kasy i podbiła stawkę :)

    Taka łapówka tylko w białych rękawiczkach
  • avatar
    nvidia od zawsze bardziej interesowała się reklama swoich produktów nie tylko słowami, ale i działaniem i widać sporo efektów. Czego niestety o ATI nie można powiedzieć, nawet ze sterownikami są wieczne problemy... co z tego,że ceny maja przystępniejsze? maja, bo muszą... .
    Zaloguj się
  • avatar
    nvidia nie oszukiwała? Zaczynam się martwić, już się wszyscy przyzwyczili że zieloni zawsze coś kręcą a tu tak. Sprytne, sprytne...(po namysle)...pewnie szykują coś grubszego.
  • avatar
    Ale wytlumaczenie! AMD mialo za darmo napisac czesc kodu, a eidos tylko zgarnac kase.
    Frajerow szukaja.
    Zaloguj się
  • avatar
    Po co w ogóle Eidos zgłaszał się do jednej ze stron? Przecież to oczywiste że nie napiszą za darmo czegoś co będzie także wykorzystywała konkurencja.
    Ati - by zrobiło, by lepiej chodziło na ich kartach. Zrobiła Nv- chodzi lepiej u nich. CHORE! Sami powinni robić własną grę.
    Zaloguj się
  • avatar
    NVIDIA od zawsze wspiera developerow i oferuje pomoc przy duzych projektach, czego tak naprawde nie robi ATI.
    Dlatego sa gry ktore maja logo The way it's meant to be played, dlatego NVIDIA ciagle ma coraz wiecej oprogramowania ktore wykorzystuje CUDA, dlatego wlasnie planowany najszybszy superkomputer na swiecie ma byc oparty na kartach Tesla.... itd.
    Po za samym produktem oferuja wsparcie, ktore jest dosc istotnym elementem.

    Skoro ATI tu nie chciala w ogole pomoc by ich produkty tez obslugiwaly AA, to coz, trudno - nie obsluguje. Nikt normalny na swiecie nie pomogl by konkurencji i jest to absolutnie normalne zachowanie ;)

    To samo bylo z PhysXem.. ATI dostalo oferte wspolpracy nad standardem fizyki, odrzucili propozycje zostajac przy Havocu, ktory obecnie, praktycznie nie istnieje.

    I tak pewnie moznaby wymienic jeszcze wiele rzeczy ;)

    Co do praktyk monopolistycznych, to nikt nie przebije komisji europejskiej i ich debilnego wymuszenia na Microsyfie usuniecia IE z systemu operacyjnego. Szczyt glupoty, ale mysle ze nam jeszcze pokaza, a to dopiero poczatek ;)
    Zaloguj się
  • avatar
    w interesie nie wystarczy mieć produkt. Aby odnieść sukces, trzeba mieć porządny marketing, reklamę, zaangażowanie. Skoro ATi produkuje tylko karty byle produkować, to co tu się dziwić.
  • avatar
    zejdz na ziemie! nikt nie usuwa IE z windowsa. bedzie kilka najpopularniejszych przegladarek do wyboru przy instalacji
  • avatar
    Jak dla mnie to producent gier powinien interesować się jak pisać kod aby chodził pod wszystkie karty graficzne. Leży to w ich interesie bo umożliwi grę większemu gronu użytkowników! NV opracowywała silnik wygładzania i doskonale wiedziała co robi i jaki będzie tego skutek(o dziwo w innych grach problemów nie robili mimo że sami wspierali tworzenie np. Crysis). Widać Nv łapie się już naprawdę dziwnych i niesprawiedliwych sposobów na zwalczanie konkurencji.
    Zaloguj się
  • avatar
    HaHa..., zaoferowali silnik AA, a wyszedł PhysX. ;)

    Nie dziwię się AMD, że podjęło taką decyzję.
  • avatar
    tez sie nie dziwie.. gra od razu byla pod nv robiona[physix?] wiec o czym my tu rozmawiamy?
    Zaloguj się
  • avatar
    Sam mam obecnie Radeona 4870, ale musze przyznac, ze tutaj akurat tylko tworcow Batmana i AMD mozna winic. Bo Nvidia stwierdzila, ze pomoze, a co im tam (pewnie wiedzieli, ze AMD to sobie oleje) i mamy to co mamy. Idealna sytucja bylaby wtedy gdyby EIDOS zajal sie poprawieniem tego silnika, ale coz... Bez AA ta gra tez wyglada pieknie, wiec ja osobiscie jakos bardzo nie narzekam ;)
  • avatar
    dokładnie, też mam radka i akurat brak AA w Batmanie nie jest problemem, w rozdzielczości 1680x1050 wygląda na tyle dobrze że AA jest po prostu zbędny...
  • avatar
    Powinniście pisać bajki... Skąd Wy możecie wiedzieć, co tak naprawdę działo się za kulisami wydarzeń (vide obecna "afera hazardowa")?
  • avatar
    A czy zmiana ID urządzenia tak by było wykrywane jako GF pozwala na włączenie AA, czy po prostu Radki są 'ułomne' w tej kwestii ???
  • avatar
    Akurat ciekawy news, bo właśnie przeszedłem sobie demo tej gry Batman na dniach i jak zobaczyłem odniesienia do kart nVidii przy początkowym ekranie ustawień to od razu mi się wymiotować zachciało.
    http://www.batmanarkhamasylum.com

    Wielkie wychwalone USA !!!

    Szkoda słów dlatego nawet mi się nie chce komentować tego. Zwyczajnie nie zamierzam kupować takich gier jak Batman, czy NFS Shift (a raczej chyba shit bo dźwięk przestrzenny 5.1 to mam w Burnout Paradise a w demo shifta nie słyszałem, żeby było przestrzennie i muzyka taka cicha, że w ogóle jej nie słychać i absolutnie niczym nieuzasadnione spowolnienie ilości klatek - tak te wielkie Physics by nViadia).
    Zaloguj się
  • avatar
    Nvidia napisała własny interface do Batmana który nie jest zgodny z DX (jakby był - to chyba nie byłoby problemem odpalić AA na kartach ATI). Teraz do nas należy ocenić ich działanie - wg mnie było to celowe obejście standardów - co stawia także w złym świetle EIDOS.
    Zaloguj się
  • avatar
    EIDOS dało ciała i raczej nie był to przypadek. W ramach znanej współpracy dali Nvidii możliwość napisania kawałka kodu, który będzie działał jak będą chcieli...
    Jak tak dalej pójdzie, to przy następnej grze EIDOS zatrzyma się na na etapie wstępnego projektu i zacznie wysyłać maile do różnych firm:
    - kto chce napisać muzykę? Firma X? - Ok. Zaklepane, dalej...
    - kto przygotuje efekty dżwiękowe?
    - chętny na projekt menu?
    - projektant silnika 3D?
    - kto dorobi efekty specjalne?
    - ...
    - i na koniec projekt pudełka. Tak...

    Potem wszystko posklejają do kupy i będzie gra jak się patrzy! I wyjdzie tanio, albo nawet już przed wydaniem będą na plusie. Bo każda firma napisze kawałek kodu i jeszcze za te wyróżnienie odpowiednio zapłaci. Toż to interes XXX tysiąclecia!

    BTW, jak by AMD na tym zależało, to by założyli własne studio i wydawali gry pod swoją marką i już.
    Zaloguj się
  • avatar
    Niezłe:
    "NVIDIA nie zrobiła nic złego z Batmanem"

    Aż strach się bać jakby coś z nim zrobili ;P
  • avatar
    Ten news dotyczy czegoś innego. Nie chodzi tyle o wspolprace nvidi z eidosem (bo za to nvidia dostała nagrode- wielkie logo Nvidia "the way..."; czyli dostała niezła reklame).

    Cały problem rozbija się o to że to stworzone przez nvidie AA jest obslugiwane przez Ati ale nvida to blokuje, a takie zachowanie jest według mnie nie uczciwe i chciałbym aby to się wyjasniło.

    pozdr.
  • avatar
    toć to właśnie idealny przykład działania monopolistycznego.. dogadanie się jeszcze przed rozpoczęciem produkcji - zróbcie grę bez AA, my wam go dopiszemy za free (choć zapewne to nie jedyny bonus)

    przecież żadna z firm produkujących gry nie pozwoliłaby sobie dziś na wypuszczenie tak zaawansowanej gry na PC bez AA - bazując, wg informacji jakimi raczy nas EIDOS, tylko na tych prośbach o pomoc (czyli nie znając wcześniej stanowisk firm, do których prośby były rozesłane).

    choć prawdę mówiąc takie zagranie stwarzałoby mniej kontrowersji - gra wypuszczona bez wodotrysków, odpowiednia firma wydaje łatki dodające np obsługę EAX, kilku rdzeni czy 64 bitów itp..

    z innej strony po co w takim razie korzystają w ogóle z DX?! niech od razu napiszą grę we własnym standardzie, który zoptymalizuje Nvidia..

    teraz już wiem po co powstało, można śmiało powiedzieć, studio TWIMTBP ("The way it's meant to be played" - ponad 50 inżynierów).. DO TEJ PORY WYSTARCZAŁA OPTYMALIZACJA STEROWNIKÓW (choć już i ta bywała czasem kontrowersyjna)..
  • avatar
    Parę słów wywołało lawinę zdań i opinii. Jak było do końca nie dowiemy się nigdy.
    Ważnym było oczernienie jednego na korzyść drugiego: "My się staramy i gry chodzą płynnie, a tamci są nieudacznikami i nic nie potrafią".
    Na klientach zależy na pewno oby dwóm graczom na rynku kart graficznych, ale dogadali się ci co powinni.
  • avatar
    Jakoś na X360 nie ma takich problemów. Niektóre gry wykorzystują Physics, może nie w takim stopniu jak na PC ale bez żadnych problemów. Tak samo z AA w Batmanie(choć wg mnie to marne AA co najwyżej 2x bo krawędzie i tak są nieco postrzępione).Więc niech się nie tłumaczą, że się nie dało bo się dało tylko się w łapę dostało żeby na kartach ATI nie było AA. Kasa, chodzi o kasę. Nvidia widać podkupuje developerów i promuje się na grach. ATI ma z tym dużo gorzej, a szkoda.
  • avatar
    blokada AA w Batmanie jest prościutka jak drut i wystarczy zmienić identyfikator karty na jakiegoś GF żeby AA było dostępne. Jest to AA podstawowy bo nV w Batmanie faktycznie zoptymalizowała AA i jest szybsze (selektywne AA, nie wygładza wszystkiego, jednak bez większej różnicy dla oka, przynajmniej nie wprawionego)
    trzeba umieć czytać między wierszami
    producent gry zwrócił się z prośbą o współpracę nad AA
    czytaj:
    'dajcie kasę, to AA będzie u was działać'
    NV dała, bo ona chętnie daje...
    AMD odmówiło...
    no to producent zrobił proste ograniczenie:
    karta zidentyfikowana jako NV - AA działa
    karta 'inna' - AA nie działa ('bo nie zaplacili!), chociaż MÓGŁBY!!!
    trzeba trochę czasami pomyśleć nad tym co się czyta...
    ja cały czas uważam sprawę za śmierdzącą i to nie z powodu AMD